توليد همزمان برق و حرارت (CHP)

p-electric

عضو جدید
سيستم (CHP (Combined Heat and Power plant سيستمي است که حرارت خروجي آن مستقيما مورد استفاده قرار گرفته، همچون استفاده از دود و هواي خروجي در گلخانه يا کوره و نظاير آن و يا براي توليد آب گرم و بخار و يا کاربردهاي ديگر بازيافت مي­شود و بازده الکتريکي موثر آن بيش از يک و نيم برابر متوسط بازده نيروگاه­هاي حرارتي است.ایده اولیه فناوری تولید همزمان، تكامل یافته ایده نیروگاه سیكل تركیبی است.
ایده سیكل تركیبی:
پدیدآورندگان این نیروگاه ها تلاش كردند تا از خروجی سیكل گاز كه دارای دمای بالایی است و هنوز مقدار قابل توجهی انرژی حرارتی دارد به عنوان منبع حرارتی برای سیكل دیگری (سیكل بخار) استفاده كنند.به این طریق كه خروجی سیكل گاز را وارد بویلر سیكل بخار می كنند و اینگونه از انرژی آن برای به كار انداختن توربین دیگری بهره می برند.با این ترفند مهندسی كه بهره وری سیكل تركیبی تا حدود 40 الی 50 درصد می رسد.
مزاياي بارز سيستم CHP :
افزايش راندمان: سيستم CHP مي تواند باعث افزايش راندمان توليدات پراكنده تا بيش از 85% گردد، اين در حالي است که اجراي سيستم CHP تنها افزايش بسيار كوچكي در هزينه سرمايه گذاري اوليه را به همراه خواهد داشت.
تأمين حرارت مطمئن و انعطاف پذير
محيط زيست: بازدهي بالاي سيستم هاي CHP باعث مي­شود توليد دي اكسيد كربن و ساير آلاينده ها نظير تركيبات گوگردي و اكسيدهاي نيتروژن كاهش يابد.
هزينه هاي پايين تعميرات و نگهداري: با توجه به اينكه براي استفاده از حرارت توليدي در يك واحد CHP تجهيزات كمتري در هر ساختمان مورد نياز است، هزينه هاي تعميرات و نگهداري تجهيزات نيز كمتر خواهد شد.
استفاده هر چه بيشتر از فضاي ساختمان ها
منبع: مرجع مقالات برق
 

farzad1003

عضو جدید
سلام دوست عزيز من دنبال مقاله اي در مورد روابط مربوط به گاز شهري ورودي به سيستم يك نيروگاه chp ميگردم..خيلي ممنون ميشم كمكم كنيد
 
آخرین ویرایش:
بالا