توليد علم در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است

hosseinassar

مدیر ارشد
تقويم، دومين ماه سال 2010 ميلادي را نشان مي‌داد كه مجله معتبر "نيوساينتيست " (Newscientist) نوشت: "شايد سال 2010 براي چيني‌ها سال ببر باشد، اما به نظر مي‌رسد كه از لحاظ علمي، سال 2010 سال ايران خواهد بود. "

اين نشريه با اشاره به يافته‌هاي يك گزارش در مورد روند علمي در جهان عنوان كرد: "توليد علم در ايران، يازده برابر ميانگين جهان و سريعتر از هر كشور ديگري ست. "

استناد نيوساينتيست به گزارش موسسه‌ي كانادايي "ساينس متريكس " (science-metrix) است كه در آن خبر از "تغيير ژئوپولتيكي در توليد علم جهان " داده شده است. به گزارش اين موسسه، رشد علم در خاورميانه "سريع " و مقدار آن حدود چهار برابر ميانگين جهان است كه ايران و تركيه پيشتاز اين رشد سريع علمي هستند. ساينس متريكس خاورميانه را منطقه‌اي ناميد كه كه از اين پس بايد چشم‌ها به آن دوخته شود.

در خلاصه اين گزارش آمده است: "ايران در دو دهه‌ي گذشته، زيرساخت‌هاي علمي را به سرعت فراهم آورده و امروز با استفاده از آن به جايگاه فعلي در توليد علم دنيا رسيده است. "

"ساينتس متريكس " در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به هشت سال دفاع مقدس افزود: "اوج‌گيري رشد علمي در ايران از از سال 1990 آغاز شده است و اين، روندي غيرعادي براي كشوري است كه به تازگي جنگ را پشت سر گذاشته است. " به نوشته اين گزارش، "در واقع رشد علمي ايران از كشورهاي روسيه، هند، برزيل و چين (موسوم به پنج قدرت در حال ظهور در جهان) نيز سريع‌تر بوده است. "

حمايت همه‌جانبه‌ي غرب از عراق در طول جنگ عليه باعث شد، تا رژيم اين كشور از برتري تكنولوژيكي نسبت ايران برخوردار باشد؛ لذا ايران بعد از جنگ با عراق متوجه شد بايد در توليد علم خودكفا شود.

بنا بر يافته‌هاي گزارش ساينتس متريكس، درصد رشد پيشرفت‌هاي علمي ايران در حوزه‌هاي استراتژيك مانند فيزيك و شيمي هسته‌اي بوده است. همچنين، شاخص‌هاي علمي در بهداشت عمومي و حوزه‌هايي همچون روان‌شناسي، پزشكي اطفال و زنان، بيولوژي و ديگر بخش‌هاي پزشكي نيز رشد كرده است. اين گزارش تاكيد مي‌كند كه در صورت استفاده‌ي مناسب و سازنده از اين توليدات علمي، كيفيت زندگي ايرانيان افزايش پيدا خواهد كرد.

منابع:
science-metrix.com
newscientist.com

منبع خبر
 

Similar threads

بالا