تولد "نامک" در بازار سرمایه!

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
سامانه نامک مزیت ها و امکانات زیادی نسبت به سامانه های پیشین خود داشته و علاوه بر آن امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در مراسم راه اندازی سامانه نامک، با بیان مطلب بالا گفت: حوزه IT این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بخواهیم بازار سرمایه را توسعه دهیم، چاره ای جز استفاده از بستر IT نداریم.

دکتر علی صالح آبادی ادامه داد: اگر امروز سیستم های IT موجود دارای امکانات فعلی نبودند، بازار سرمایه قدرت پاسخگویی به این حجم از سرمایه گذاران را نداشت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پم در سال 87، خاطرنشان کرد: برای راه اندازی آن سامانه موانع و مشکلات زیادی وجود داشت، اما به سختی این نرم افزار راه اندازی شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآوری کرد که زمان راه اندازی سامانه پم، اعلام کردم این سامانه یک انقلاب در بازار سرمایه به شمار می رود و بعدها نتایج آن را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که اگر آن سامانه در آن روز وجود نداشت، معاملات آنلاین امکان حضور در بازار را نداشتند.

صالح آبادی با بیان اینکه در سیستم قبلی مبتنی بر داس، حتی پیغام های ناظر بازار به بیرون از بازار مخابره نمی شد، ابراز داشت: در این سیستم شفافیت پایین بود، اما با سامانه پم بسیاری از این مشکلات برطرف شدو امروز که این حجم از معاملات انجام می شود، به واسطه راه اندازی این سامانه ها است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بستر پذیرایی از سرمایه گذاران در بازار سرمایه فراهم شده است، تصریح کرد: طبیعی است که سامانه ها باید همواره رو به جلو باشند و در حال حاضر هیچ محدودیتی در حوزه IT بازار سرمایه وجود ندارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه امروز نظارت با چشم و معامله با دست امکان پذیر نیست، گفت: اندازه بازار سرمایه بزرگ شده است و حتما باید نظارت ها را آنلاین و معاملات را الکترونیک کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در بخش تسویه معاملات، فقط یک بانک مسوولیت تسویه را بر عهده دارد، در صورتی که باید هر بانکی که کارگزار انتخاب می کند، بانک تسویه باشد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در حال راه اندازی سامانه پس از معاملات است، اظهار داشت: سامانه پس از معاملات از ابتدای دی ماه به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. این در حالی است که همه ارکان بازار سرمایه باید در این حوزه فعال شوند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مزایای نامک خاطرنشان کرد: در سامانه پم اشکال اساسی این بود که دسترسی نامحدودی را به معامله گران می داد و مدیران کارگزاری کنترلی روی معامله گران نداشتند که این امر مشکلاتی را برای شرکت ایجاد می کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، باید سازوکاری اندیشیده می شد تا نظارت مدیر بیشتر شود و در سامانه نامک مدیر کارگزاری می تواند حجم سفارش های وارده روزانه معامله گر را تعریف کند. در عین حال می تواند بر روی معاملات نیز حد بگذارد.

صالح آبادی افزود: یکی دیگر از مشکلات این بود که اگر معامله گر خطایی انجام می داد، مدیر کارگزاری متوجه نمی شد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار متوجه این خطا می شد. بر همین اساس مقرر شد تا پایان سال، چند هشدار مهم را از طریق همین سامانه برای کارگزاران تعریف کنیم.

وی در ادامه به دیگر مزیت های این سامانه اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه نامک امکان اتصال به "بک آفیس" کارگزاری ها را دارد که این امکان در پم وجود نداشت، به این معنا که مشخص می شود هر مشتری چه میزان مانده نزد کارگزاری دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی دیگر ازمزیت های این سیستم، پشتیبانی از پروتکل فیکس است که پروتکلی بین المللی محسوب می شود و از مزایای بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نیازمندی های روزانه بازار در حال تغییر است، افزود: در سامانه پم امکان تغییر وجود نداشت و حتی اگر میخواستیم هم نمی توانستیم آن را توسعه دهیم.

صالح آبادی تصریح کرد: با توجه به راه اندازی بورس انرژی باید امکان معاملات این بورس فراهم می شد، به عبارت دیگر با راه اندازی سامانه نامک دیگر نیازی نیست که معامله گر در بازارهای مختلف از سامانه های مختلف استفاده کند. به طوری که هم اکنون با سامانه نامک، تمامی معاملات بورس، فرابورس و بورس انرژی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه امکان تغییر سامانه نامک وجود دارد، ابراز داشت: بازار یک موجود زنده است و باید متناسب با بزرگ شدن بازار، ظرفیت ها را هم افزایش دهیم. زمان راه اندازی سامانه پم، فرابورس و بورس انرژی وجود نداشت، اما نیازمندی های فعلی ایجاب کرد که سامانه جدید و پویایی راه اندازی شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به سختی های راه اندازی سامانه نامک در ابتدا، یادآور شد: این سامانه فعالیت خود را از شهرستان ها آغاز کرد و مقرر شد با راه اندازی در تالار حافظ افتتاح شود. از همین رو از کارگزاران می خواهم تا از امکانات جدیدی که در نامک قرار داده شده استفاده کنند تا بتوانیم ریسک را در سطح شرکت های کارگزاری کاهش دهیم. ریسک هایی که حتی ممکن است ناشی از مشکلات سهوی باشد.

وی در پایان با اشاره به همگرایی بسیار خوب در بخش های مختلف بازار سرمایه از تلاش ها و فعالیت های شرکت مدیریت فناوری، شرکت بورس اوراق بهادار، کانون کارگزاران و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برای توسعه بازار سرمایه قدردانی کرد
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]امكان معامله در همه بازارها با «نامك» فراهم شد[/h]


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در مراسم راه‌اندازی سامانه نامک، توسعه بازار سرمایه را مستلزم استفاده از بستر IT دانست و به راه‌اندازی سامانه پم در سال 87 اشاره کرد که به رغم موانع و مشکلات، این نرم‌افزار راه‌اندازی شد.
به گزارش «سنا»، علي صالح‌آبادی که از راه‌اندازی سامانه پم به‌عنوان یک انقلاب در بازار سرمایه یاد می‌کرد، اجرای معاملات آنلاین را مرهون سامانه پم دانست که پس از آن، بستر برای پذیرایی از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فراهم شده است.
وی از بزرگ شدن بازار سرمایه به عنوان عاملی نام برد که لزوم نظارت‌ها از طریق آنلاین و الكترونيكي کردن معاملات را افزایش داده است.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص مزایای نامک عنوان کرد که در این سامانه مدیر کارگزاری قادر به تعریف حجم سفارش‌های وارده روزانه معامله‌گر و معاملات است.
به گفته وی، با توجه به امکان اتصال سامانه نامک به «بک آفیس»، میزان مانده هر مشتری نزد کارگزاری مشخص می‌شود.
صالح آبادی تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه نامک نیازی به استفاده از دیگر سامانه‌های مختلف در بازارهای مختلف نیست و با این سامانه تمامی معاملات بورس، فرابورس و بورس انرژی قابل‌انجام است.
وی با تاکید بر امکان تغییر سامانه نامک، به آغاز فعالیت این سامانه از شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: افتتاح اين سامانه در تالار حافظ خواهد بود.
عرضه اولين اوراق استصناع
در بازار سرمايه
همچنين رییس سازمان بورس از انتشار اوراق استصناع و اوراق خزانه اسلامی قبل از پایان سال خبر داده‌است.
به گفته وي، دستورالعمل اوراق خزانه اسلامی توسط دولت ابلاغ شده و با همکاری بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور اولین سری از اين اوراق قبل از پایان سال عملیاتی می‌شود.
صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که قبل از پایان سال چه ابزارهای مالی منتشر می‌شود، گفت: اوراق استصناع در کمیته فقهی نهایی و دستورالعمل آن تصویب و ابلاغ شده است.
وی افزود: بنابراین در بازار سرمایه شاهد عرضه اولین اوراق استصناع قبل از پایان سال خواهیم بود.
صالح‌آبادی به ویژگی‌های این اوراق اشاره کرد و افزود: اوراق استصناع مشابه اوراق مشارکت بوده، با این تفاوت که در این اوراق نرخ سود از پیش تعیین شده است و اين نرخ در چارچوب قرارداد استصناع بوده و برای پروژه‌های مختلف قابلیت استفاده دارد.
وی در ادامه به انتشار اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: دستورالعمل اوراق خزانه اسلامی توسط دولت ابلاغ شده و با همکاری بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور اولین سری از اوراق قبل از پایان سال عملیاتی می‌شود.
وی یاد‌آور شد: با توجه به دستورالعملی که به تصویب دولت رسیده است معاملات ثانویه این اوراق تنها در بورس و فرابورس خواهد بود.
رییس سازمان بورس در مورد اوراق اختیار معامله گفت: دستورالعمل و ضوابط این اوراق به بورس تهران ابلاغ شده و ابزار اختیار معامله به بورس تهران منتقل شده است.
بررسی کاهش کارمزدها در دستور کار
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین اقدامات در حوزه سهام عدالت نیز گفت: معاملات سهام عدالت پس از تعیین تکلیف در دولت انجام می‌‌شود و این بخش نیازمند کار کارشناسی فراوانی است.
وی در پاسخ به این سوال که عرضه محصولات پتروشیمی با توجه به گفته‌های وزیر صنعت همچنان دارای اشکالاتی است، اظهار كرد: اتاق گفت‌وگویی میان سازمان بورس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکیل شده و در این جلسات موارد به صورت کارشناسی مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.
صالح‌آبادی در مورد کاهش نرخ کارمزدها نیز ابراز كرد: این موضوع در مرحله بررسي کارشناسی قرار گرفته و مذاکرات لازم در این‌باره آغاز شده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این موضوع که آیا امکان اختصاص بخشی از کارمزدها به توسعه حوزه فناوری اطلاعات و معاملات برخط وجود دارد، گفت: این موضوع نیز از جمله پیشنهاداتی است که در حال بررسی آن هستیم.
همچنین در مراسم راه‌اندازی سامانه نامک، مدیرعامل شرکت فناوری بورس از افزایش کمی سفارشات، نیاز جدید بازار و ارتقای کیفی خدمات به عنوان عواملی نام برد که منجر به تولید سامانه معاملات کارگزاران شد.
وی از نیازمندی‌های بازار از اوایل سال 91 به عنوان مساله‌ای یاد کرد که موجب شد تا سامانه جدید طراحی شود تا به این واسطه به همه نیازها تا حد قابل قبولی پاسخ داده شود.
به گفته احمدی؛ سامانه «نامک» این قابلیت را دارد که در شبکه اختصاصی از ایستگاه کارگزاری سفارش را جمع‌آوری کرده و تحویل سامانه معاملاتی بدهد.
وی یکی از عوامل موفقیت این سامانه را همکاری‌های نزدیک معامله‌گران در شهرستان‌‌ها عنوان کرد.
از سوی دیگر دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار نیز ابراز كرد: در حال حاضر 70 درصد ارزش معاملات توسط سامانه نامک و 30 درصد ارزش معاملات توسط سامانه برخط انجام می‌شود.
روح‌الله ميرصانعي یاد‌آور شد: کارگزاران از حدود 4 ماه پیش فعالیت خود را در سامانه نامک آغاز کرده‌اند و با تغييراتي در اين مدت روي اين سامانه صورت گرفته دسترسي بهتري براي كارگزاران ايجاد شده است.
وي افزود: باتوجه به حجم بالای ارزش معاملات انجام شده توسط سامانه نامک، همچنان باید شاهد توسعه روز افزون آن باشیم. به گفته ميرصانعی، معامله‌گران با توجه به حجم بالای معاملاتی که روزانه انجام می‌دهند فشار روانی بالایی را تحمل می‌کنند و راه‌اندازی چنين سامانه‌هایی می‌تواند تا حدودی کارها را تسهیل کند.
 

Similar threads

بالا