تولد به روش لقاح مصنوعی با ابتلا به سرطان رابطه دارد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


تولد به روش لقاح مصنوعی ( روش آی وی اف IVF ) با ابتلا به سرطان رابطه دارد

محققان علوم پزشکی در سوئد اعلا م کردند: کسانی که به روش لقاح آزمایشگاهی ( روش آی وی اف IVF ) به دنیا آمده اند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دانشمندان می گویند بالا بودن خطر ابتلا به سرطان احتمالا با خود روش آی وی اف IVF مرتبط است . از عوارض آی وی اف نارسی نوزاد و مشکلات تنفسی حین تولد را می توان نام برد که به گفته دانشمندان این قبیل مشکلا ت به خودی خود خطر ابتلا به سرطان را بالا می برند.

مرگ ناشی از سرطان در سال ۲۰۰۵ ، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که ۱۳ درصد از کل ۵۸ میلیون مرگ در سراسرجهان را به خوداختصاص می دهد. بیش از ۷۰ درصد از تمام مرگ های ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد یا بادرآمد متوسط اتفاق می افتد.

پنج سرطان شایع وکشنده در مردان در سراسر جهان عبارتند از سرطان ریه ـ معده ـ کبد ـ کولورکتال و از وفاگوس (مری ) ؛ پنج سرطان شایع و کشنده درزنان به ترتیب عبارتند از سرطان سینه ـ ریه ـ معده ـ کولورکتال و سرویکس .

هنگامی که سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی را از دست می دهند منجر به تسخیر تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود و در نهایت سرطان ایجاد خواهد شد. از اجتماع این سلول های سرطانی و تخریب سلول های بافت های سالم توده ای به نام تومور ایجاد می شود.

اگر تومور به لایه های محدود ختم شود و به سایر بافت ها و ارگان ها سرایت نکند تومور خوش خیم ( غیرسرطانی ) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت ها و ارگان ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می شود.
۴۰ درصد از سرطان ها عمدتا به وسیله نکشیدن سیگار و مانند آن ، غذای سالبم خوردن ، ورزش کردن و پیشگیری از عفونت هایی که ممکن است منجر به سرطان شوند قابل پیشگیری است .

منبع:
www.pezeshk.us
__________________

 
بالا