توصیه نفتی به مذاکره کنندگان هسته‌ای / جزئیات تازه از بدهی بابک زنجانی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش فارس، سید محسن قمصری در یک نشست خبری در بیستمین نمایشگاه نفت اظهارداشت: تحریم در واقع خرید نفت ما است نه در فروش نفت ما، چون ما در فروش مشکلی نداریم اما خردیداران نمی‌توانند نفت ما را بخرند و دچار مجازات‌های سخت و سنگین از سوی ابرقدرت‌ها می‌شوند، به همین دلیل در مذاکرات هم اصرار داریم آزادی خرید نفت ایران به جای آزادی فروش گنجانده شود. وی در پاسخ به پرسش فارس، اظهارداشت: با توتال و اسپانیایی‌ها در همان ابتدای تحریم تسویه کردیم و بدهی آنها پرداخت شد اما بدهی باقی‌مانده اروپا بابت نفت به ایران مربوط به یونان، ایتالیا و شل است که مجموع بدهی آنها به ایران به ۴ میلیارد دلار بالغ می‌شود. وی همچنین در خصوص بدهی بابک زنجانی اظهارداشت: محموله‌های زنجانی ۳ نوع تحویل شده بود که شامل نفت خام در محموله‌های محدود، میعانات گازی و نفت کوره بود که محموله‌های نفت کوره را فروخته اما محموله‌های نفت خام و میعانات را پس گرفتیم، نفت را فروختیم و ۵۰ درصد میعانات را هم فروخته ایم. وی تصریح کرد: بدهی بابک زنجانی فقط مربوط به فروش نفت کوره نیست بلکه بخشی از بدهی وی به دلیل معاملات و مراودات دیگری است که وی با دولت داشته است. قمصری در ادامه اظهار داشت: چشم‌انداز بازار کاملا تغییر کرده است چراکه قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار در یک دهه گذشته دو اتفاق را موجب شد که اتفاق اول امکان سرمایه‌گذاری در میادینی بود که قبلا اقتصادی نبودند و اتفاق دوم اقتصادی کردن تحقیقاتی که مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌داد و همچنین سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های در اثر این اتفاق، ما شاهد توسعه تکنولوژی استفاده از ذغال سنگ و کاهش اثرات ریزمحیطی آن بودیم به گونه‌ای که بعضی از کشورها تا ۴۵ درصد ذغال‌سنگ را در سبد سوخت خود گنجانده‌اند و این سوخت با توجه به قیمت مناسب توانسته تا حد زیادی جای دیگر سوخت‌های فسیلی را بگیرد

وی ادامه داد: در خود انرژی‌های فسیلی هم نفت خام‌های خیلی نامرغوب و سنگین که بازار نداشتند امروز کاملا اقتصادی شده‌اند و امیدوارم نفت خام غرب کارون بتواند از این مزیت بازار استفاده کند. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اضافه کرد: محدودیت مصرف انواع پارازایلین و پروپیلن به دلیل رکود اقتصاد جهانی باعث شده قیمت نفت خام سبک متاثر شده و قدری کاهش بیابد، بنابراین می‌توان گفت چشم‌انداز بازار بیشتر به سمت نفت خام سنگین متمایل است.

قمصری ادامه داد: رقبای ایران از غیبت ایران در بازار سوءاستفاده کرده و دو نوع سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های مصرف‌کننده نفت ایران انجام داده‌اند، سرمایه‌گذاری اول که محدود است مربوط به تغییر طراحی برای مصرف در نفت خام نزدیک به نفت ایران است و سرمایه‌گذاری دوم مربوط به خرید سهام پالایشگاه‌های مصرف‌کننده نفت ایران از سوی رقبا است. وی تصریح کرد: پس از باز شدن بازار چالش بسیار سنگینی برای پس گرفتن سهم بازار خواهیم داشت.

قمصری در ادامه با تاکید براینکه معتقدیم قیمت نفت خام در بازار به نوعی در حال مدیریت شدن است گفت: این مدیریت نه از طرف رقبای ما که از سوی طرف‌های دیگری انجام می‌شود به گونه‌ای که در یک دهه گذشته قیمت نفت به گونه‌ای مدیریت شد که سرمایه‌گذاری‌ها در منابع غیرمتعارف اقتصادی شود. وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی سال ۲۰۱۴ و امروز تغییری ایجاد نشده است به گونه‌ای که مثلا اواخر ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در آمریکا ۲ درصد و امروز ۲ دهم درصد است اما نفت خام ۱۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرده است که هیچ منطق اقتصادی از آن پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل است که تصور می‌کنیم قیمت نفت در حال مدیریت شدن است یعنی هیچ دلیل اقتصادی برای وضعیت بازار نمی‌توان پیدا کرد و این چیزی نیست جز اینکه بازار را مدیریت کنیم.

قمصری ادامه داد: با قیمت‌های ۴۰ و ۵۰ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی ورشکست شدن بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده و کاهش طرف عرضه مطرح بود اما نرخ بهره ارزان و پول فراوان بانک‌ها این شرکت‌ها را نگه داشت.وی در تشریح دلیل دیگری برای اثبات مدیریت شدن بازار نفت گفت: عملیات کاغذی نفت در بازار با ثبات ۱۰ برابر عملیات واقعی است در حالی که در اواخر جولای عملیات کاغذی ۲۰ تا ۲۵ برابر بوده است، الان ۲۵ میلیون موقعیت خرید کاغذی نفت در بازار ثبت شده که قیمت را تقویت می‌کند و هیچ دلیلی برای آن نمی‌توان پیدا کرد. به همین دلیل باز هم به نظر می‌رسد بازار در حال مدیریت شدن است

.قمصری تصریح کرد: پیش‌بینی‌های اقتصادی برای آینده نزدیک قیمت حدود ۷۰ دلاری نفت را پیش‌بینی می‌کند، اما باید دید مدیریت بازار نفت چگونه انجام خواهد شد.وی در ادامه اظهار داشت: به تعداد پالایشگرهای دنیا اجازه خرید نفت ایران را دادند و این مجوز حدود یک میلیون بشکه است.

قمصری ادامه داد: به دلیل نزدیکی بازار آسیا قبل از تحریم‌ها به بازار آسیا اولویت می‌دادیم و ۶۱ درصد صادرات نفت ما به شرق و بقیه به غرب می‌رفت به گونه‌ای که قبلا ۹۰۰ هزار بشکه از ۲٫۵ میلیون بشکه به غرب صادر می‌شد و با توجه به اینکه نفت خام ما روز به روز سنگین‌تر می‌شود طبعا آسیا اولویت بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه ما تهاتر نفت و کالا نداریم، گفت: اگر کالاهای شرکت نفت مدنظر باشد با توجه به پروسه خاص آنها نمی‌توانیم از محل فروش نفت کالاهای نفت را تهاتر کنیم اما امکان اینکه کالاهای دارای مجوز بانک مرکزی را تهاتر کنیم و جود دارد. قمصری در ادامه با بیان اینکه چند مشتری از کشورهای غربی برای خرید نفت ایران در روزهای اخیر داشته‌ایم، گفت: لازم است تاکید کنم طی این سه سال تحریم با همه خریداران غربی نفت ایران ارتباطات و مذاکرات را حفظ کرده‌ایم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ادامه داد: حدس می‌زنم و تجربه من از بازار می‌گوید که بلافاصله بعد از رفع تحریم ها امکان افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت ایران در دسترس است. ما برای فروش نفت بیشتر باید زمان بسیار بیشتری صرف کنیم.وی در پاسخ به پرسش فارس گفت: ما با کشورهای اروپایی بابت قراردادهای بیع متقابل بدهی نداریم، چرا که آخرین بدهی مربوط به شرکت ENI ایتالیا بود که در طول تحریم با مجوزهای ویژه‌ای که از اتحایه اروپا گرفتند چند محموله نفت خام ما را بردند و تقریبا به طور کامل تسویه کردند.وی بدهی کشورهای یونان، ایتالیا و شرکت شل را عمده‌ترین بدهکاران غربی بابت خرید نفت از ایران اعلام کرد و گفت: ما با توتال تسویه کردیم و با اسپانیایی‌ها هم با همکاری بسیار خوبی که داشتند همان اوایل تحریم بدهی خود را به ما پرداختند.
قمصری ادامه داد: جمع بدهی اروپا به ایران ۴ میلیارد دلار است که قابلیت مصرف برای وارد کردن کالاهای اساسی و دارو را داشت اما اتحادیه اروپا متاسفانه همکاری نکرد.وی بدهی شرکت شل را حدود ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: همه بدهی‌های مربوط به قراردادهای قبل از تحریم و محموله‌های تحویل‌شده قبل از تحریم بوده است و به همین دلیل قابل تحریم نبود و از نظر حقوقی قابل پیگیری بود.وی با اشاره به امکان همکاری نفت با بخش خصوصی در بازگرداندن وجوه و تهاتر کالا با نفت گفت: خریداران اصلی و مصرف‌کنندگان نفت کوره ایران در بازار خلیج‌فارس سه یا چهار شرکت بیشتر نیستند و ۵ یا ۶ شرکت واسطه در این میان وجود دارد. وی تصریح کرد: بخش خصوصی می‌خواهد از ما بخرد و به همان واسطه‌ها بفروشد که طبعا بازار را به هم می‌ریزد اما بخش خصوصی باید در نقاط مختلف نفوذ کند و محصول ما را در بازارهای هدف نهایی به فروش برساند. قمصری ادامه داد: اگر بخش خصوصی بازار نهایی مصرف ایجاد کند می‌توانیم یک شرکت مشترک با بخش خصوصی و دولت ایجاد کنیم و در این حالت تضمین می‌کنیم به آنها محموله‌های نفت کوره و نفت خام را تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه مبلغ بدهی زنجانی را دقیقا به خاطر ندارم، گفت: زنجانی نفت کوره را خودش فروخته اما رقم اعلام‌شده درباره بدهی وی فقط مربوط به محموله‌های نفتی است و ظاهرا مراودات دیگری هم داشته که بخش دیگری از بدهی وی را تشکیل می‌دهد.

قمصری در ادامه گفت: در بازاری که بیش از دو میلیون بشکه عرضه مازاد وجود دارد در ۱۰ روز گذشته قیمت نفت ۱۰ دلار افزایش یافته است و عربستان هم به دنبال کسب سهم خود از بازار است و به طور جدی درباره کاهش تولید اوپک فکر نمی‌کنم .وی تصریح کرد: اوپک الان یک سوم سهم بازار را تامین می‌کند و تصمیمات اوپک شاید اثر ۱۰ سال قبل را نداشته باشد.مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت اظهار داشت: براساس قوانین آمریکا صدور نفت خام ممنوع است و محموله‌هایی که اخیرا از آمریکا صادر شد به نام میعانات گازی بود اما در واقع شامل نفت خام بوده است.

میعانات گازی آمریکا بسیار سبک است و مصرف‌کنندگان به دلیل بازار راکد پایین‌دستی علاقه‌مند به مصرف آن نیستند و ما درباره رقابت آن میعانات با میعانات گازی ایران نگران نیستیم.وی در پایان گفت: پتروشیمی‌ها می‌توانند به جای نفت‌ها LPG مصرف کنند که این کار را می‌کنند و در عین حال کمترین مشکل را برای صادرات LPG داشته‌ایم.
 
بالا