توسعه فناوری جدید جداسازی نمک از آب دریا

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92041408265
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲



محققان سیستمی متشکل از کانال های باریک بر روی یک تراشه توسعه داده اند که امکان جداسازی نمک از آب دریا را فراهم می کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آب شرب یکی از نیازهای حیاتی مردم دنیا محسوب می‌شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک میلیارد نفر از مردم جهان به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند و بیشتر این افراد در مناطق خشک ساحلی در آفریقا و خاورمیانه زندگی می کنند.

یکی از روش های دسترسی به آب شرب، استفاده از آب شیرین‌کن‌ها است که قادر به جداسازی نمک از آب دریا است. بزرگترین کارخانه آب شیرین‌کن جهان در عربستان قرار دارد، اما این کار به صرف انرژی و استفاده از فیلترهای خاصی نیاز دارد.

«ریچارد کراکز» از دانشگاه تگزاس آمریکا و «اولریخ تالارک» از دانشگاه ماربورگ آلمان با توسعه سیستمی متشکل از کانال های باریک که بر روی یک تراشه ساخته شده، امکان جداسازی نمک از آب دریا را با صرف انرژی کمتر و بدون نیاز به فناوری فیلتراسیون فراهم کرده اند.

در این دستگاه، آب شور به یک کانال هدایت و سپس به دو شاخه تقسیم می شود؛ عرض هر کدام از کانال های کوچک تر تنها 22 میکرون است.

این کانال ها به الکترود متصل شده و سه ولت به الکترود اعمال می شود. این ولتاژ باعث تغییر برخی از یون‌های کلرید که بار منفی دارند به کلرید خنثی می‌شود.

این اثر افزایش میدان الکتریکی و ایجاد گرادیان در طول کانال ها را به دنبال دارد. گرادیان باعث هدایت یون‌ها به یک کانال و خروج آب تازه از کانال دیگر می‌شود.

این سیستم ارزان تر از فیلترها است، چراکه مانند فیلترها مسدود نمی شوند و انرژی کمتری در مقایسه با سیستم های آب شیرین کن مصرف می کنند.

نتایج این دستاورد در مجله Angewandte Chemie منتشر شده است.

انتهای پیام
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آ توسعه اکوتوریسم و اهداف آن زیست دریا 6

Similar threads

بالا