تورم طولانی بعد از جراحی بینی

kamanrangi94

عضو جدید
[h=2]تورم طولانی بعد از جراحی بینی[/h] تورم در جراحی بینی دو فاز دارد فاز اولیه و فاز تاخیری. تورم اولیه در جراحی بینی در چهار هفته اول رخ می دهد. بهترین راه کم کردن ادم و تورم اولیه عمل بینی، کمپرس یخ در ۷۲ ساعت اولیه است. همچنین بالا بردن سر و چسب زدن و اجتناب از مصرف نمک و غذاهای پر نمک بسیار موثر است. ورم تاخیری در طول سال اول بعد عمل بینی رخ می دهد. (در جراحی بینی ترمیمی این ادم طولانی تر هم می باشد) و در واقع حاصل تشکیل جوشگاه یا همان اسکار می باشد.

در موارد خاص تزریق کورتون در کنترل تولید اسکار زیاد در بعضی از نقاط بینی موثر است. در تجربیات دکتر کاظمی، بهترین جراح بینی ایران، شایعترین کاربرد تزریق کورتون کم کردن ورم در سوپراتیپ یا همان نقطه بالای نوک بینی است که به علت تولید اسکار زیاد در فضای مرده بین پوست و قاب غضروفی استخوانی ایجاد می شود. (مثلا در بیماران مرد با پوست ضخیم و یا رینوپلاستی ترمیمی) در این بیماران دکتر کاظمی از محلول تریامسینولون در ترکیب با لیدوکایین در نسبت یک به یک که با سرنگ انسولین به فضای سوپراتیپ تزریق می شود استفاده می کند. این تزریق باید در سطح باشد نه در عمق و از تزریق عمیق (در عمق و زیر درم) باید اجتناب شود زیرا باعث کمی رنگدانه های پوست و از بین رفتن بافت پوست و زخم می شود.


در تجربیات دکتر کاظمی، ۳ تا ۵ میلیگرم تریامسینولون در ناحیه دچار مشکل تزریق می شود. ممکن است تزریق کورتون در هفته اول بعد عمل انجام شود. تکرار تزریق معمولاً در فواصل ۴ تا ۶ هفته برحسب نمای بالینی انجام می شود.
تزریق زیاد کورتون باید به دلیل آسیب به قوام پوست و افزایش شفافیت اپیدرم و دیده شدن غضروف زیرین اجتناب شود.


چسب زدن هم در کاهش ورم اولیه و هم ورم تاخیری موثر است. بعد از دوماه که بیمار چسب عمل بینی را بر می دارد باید بیمار در طول شب چسب بزند. این موضوع ممانعت از تجمع ورم وفتی بیمار دراز می کشد به خصوص ناحیه سوپراتیپ میکند.

چسب زدن بخصوص در دو هفته اول بعد برداشت اسپلینت مفید است.اگر چسب باعث حساسیت پوست در جراحی بینی شود چسب زدن متوقف می شود و بیمار از کرم هیدروکورتیزون سه بار در روز تا حل مشکل خارش و التهاب استفاده می کند.


همانطور که ورم در زیر جلدی و قسمت بیرونی رخ می دهد در قسمت داخلی و مخاطات بینی هم ورم داریم. اکثر بیماران درجاتی از ورم گذرا که در طول دو تا سه هفته اول بعد عمل بینی حل می شود دارند. معاینه داخل بینی در طول سه هفته اول بعد عمل بینی سخت است و بیمار تحمل نمی کند. بیشترین بهبود تنفسی به علت ورم سه تا چهار ماه بعد از جراحی بینی رخ می دهد.

استفاده از قطره های بینی مثل فنیل افرین باید به مدت پنج تا هفت روز باشد استفاده بیشتر این قطر ها نتیجه معکوس دارد و شستشوی با سرم نرمال سالین و یا اسپری سالین دو تا سه بار در روز تا شش ماه توصیه می شود.
منبع: سایت دکتر کاظمی




[h=1][/h]

مفهوم راینولوژی چیست؟
راینولوژی از کلمه لاتین راینو به معنای بینی منشا گرفته است. راینولوژی یک شاخه فوق تخصصی در دانش پزشکی است که به جراحی ها و درمان بیماری های بینی و ساختمان های اطراف بینی در سر و صورت می پردازد. هنر راینولوژیست حفظ آمیزه ای از زیبایی و عملکرد بینی است چرا که توجه به عملکردهای حیاتی بینی از مهمترین اهداف دانش راینولوژی به شمار می آید.
منظور از عملکردهای بینی چیست؟
بینی یکی از مهمترین اعضای بدن در نگهداری سلامت فرد و حفظ سایر اعضا است. بینی دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است. وظایف اساسی بینی شامل ایجاد راه هوایی، حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و نقش در تکلم است. مهمترین عملکرد بینی ایجاد راه هوایی برای تنفس طبیعی است.
بی توجهی به این عملکردهای ارزشمند حیاتی چه علائم و عواقبی را در پی خواهد داشت؟
اختلال در عملکردهای حیاتی بینی عواقب ناگواری در سلامت و زندگی افراد و جامعه برجا خواهد گذاشت. تنفس حیاتی ترین عملکرد زندگی است که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به بافت های بدن است. بی حالی، خواب آلودگی، کسالت، بی حوصلگی و عصبی بودن ممکن است در اثر اختلال تنفسی بینی پدید آید. محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی آن را در پی خواهد داشت. گرفتگی بینی اغلب سبب بروز مشکلاتی در سایر ساختمان های وابسته مانند درد سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت می شود. اختلال بویایی، احساس سرما خوردگی طولانی، خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی است.
جراحی های بینی با چه اهدافی انجام می گیرد؟
باید گفت جراحی های بینی با اهداف متعددی انجام می شود که می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
– دسته اول جراحی هایی هستند که در جهت اصلاح عملکرد بینی انجام می شوند و بطور عمده اصلاح انحراف تیغه میانی بینی را شامل می شود. مشکلات دیگری مانند پولیپ و تورم بافت های داخل بینی نیز ممکن است نیازمند جراحی های پیچیده تری باشد که در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از روش های اندوسکوپیک است.
– دسته دوم جراحی هایی با هدف تغییر شکل خارجی بینی و زیبایی است که به جراحی پلاستیک بینی یا راینو پلاستی معروف است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
love.1982 گرفتگی طولانی مدت صدا نشانه چیست؟ گوش و حلق و بینی 0

Similar threads

بالا