توربین بادی

hamidreza_p

عضو جدید
انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.

از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود.




توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟

توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود.

توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند
همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد.


توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند :

1- توربينهاي با محور افقي (كه در شكل زير نمونه اي از اين نوع توربين ها را مشاهده مي كنيد)
2- توربينهاي با محور عمودي .



مي‌توان از توربينهاي بادي با كاركردهاي مستقل استفاده نمود، و يا مي‌توان آنها را به يك ” شبكه قدرت تسهيلاتي “ وصل كرد يا حتي مي‌توان با يك سيستم سلول خورشيدي يا فتوولتائيك تركيب كرد. عموماً از توربينهاي مستقل براي پمپاژ آب يا ارتباطات استفاده مي‌كنند ، هرچند كه در مناطق بادخيز مالكين خانه‌ها و كشاورزان نيز مي‌توانند از توربينها براي توليد برق استفاده نمايند مقياس كاربردي انرژي باد، معمولا ً‌تعداد زيادي توربين را نزديك به يكديگر مي‌سازند كه بدين ترتيب يك مزرعه بادگير را تشكيل مي‌دهند.



داخل توربين بادي به چه صورت مي باشد:

1- باد سنج (Anemometer): اين وسيله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آنرا به كنترل كننده ها انتقال مي دهد.

2- پره ها (Blades) : بيشتر توربين ها داراي دو يا سه پره مي باشند. وزش باد بر روي پره ها باعث بلند كردن و چرخش پره ها مي شود.

3- ترمز (Brake) : از اين وسيله براي توقف روتور در مواقع اضطراري استفاده مي شود. عمل ترمز كردن مي تواند بصورت مكانيكي ٬ الكتريكي يا هيدروليكي انجام گيرد.

4- كنترولر (Controller) : كنترولر ها وقتي كه سرعت باد به 8 تا 16 mph ميرسد ما شين را٬ راه اندازي مي كنند و وقتي سرعت از 65 mph بيشتر مي شود دستور خاموش شدن ماشين را مي دهند. اين عمل از آن جهت صورت ميگيرد كه توربين ها قادر نيستند زماني كه سرعت باد به 65 mph مي رسد حركت كنند زيرا ژنراتور به سرعت به حرارت بسيار بالايي خواهد رسيد.

5- گيربكس (Gear box) : چرخ دنده ها به شفت سرعت پايين متصل هستند و آنها از طرف ديگر همانطور كه در شكل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل مي باشند و افزايش سرعت چرخش از 30 تا 60 rpm به سرعتي حدود 1200 تا 1500 rpm را ايجاد مي كنند. اين افزايش سرعت براي توليد برق توسط ژنراتور الزاميست. هزينه ساخت گيربكس ها بالاست درضمن گير بكس ها بسيار سنگين هستند. مهندسان در حال انجام تحقيقات گسترده اي مي باشند تا درايو هاي مستقيمي كشف نمايد و ژنراتورها را با سرعت كمتري به چرخش درآورند تا نيازي به گيربكس نداشته باشند.

6- ژنراتور (Generator) : كه وظيفه آن توليد برق متناوب مي باشد.

7- شفت با سرعت بالا (High-speed shaft) : كه وظيفه آن به حركت در اوردن ژنراتور مي باشد.

8- شفت با سرعت پايين (Low-speed shaft) : رتور حول اين محور چرخيده و سرعت چرخش آن 30 تا 60 دور در دقيقه مي باشد.

9- روتور (Rotor) : بال ها و هاب به روتور متصل هستند.

10- برج (Tower) : برج ها از فولاد هايي كه به شكل لوله درآمده اند ساخته مي شوند. توربين هايي كه بر روي برج هايي با ارتفاع بيشتر نصب شده اند انرژي بيشتري دريافت مي كنند.

11- جهت باد (Wind direction) : توربين هايي كه از اين فن آوري استفاده مي كنند در خلاف جهت باد نيز كار مي كنند در حالي كه توربين هاي معمولي فقط جهت وزش باد به پره هاي آن بايد از روبرو باشد.

12- باد نما (Wind vane) : وسيله اي است كه جهت وزش باد را اندازه گيري مي كند و كمك مي كند تا جهت توربين نسبت به باد در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد.

13- درايو انحراف (Yaw drive) : وسيله ايست كه وضعيت توربين را هنگاميكه باد در خلاف جهت مي وزد كنترول مي كند و زماني استفاده مي شود كه قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گيرد اما زماني كه باد در جهت توربين مي وزد نيازي به استفاده از اين وسيله نمي باشد.

14- موتور انحراف (Yaw motor) : براي به حركت در آوردن درايو انحراف مورد استفاده قرار مي گيرد.



اميدوارم با مطالعه اين مقاله چگونگي عملكرد توربين هاي بادي بيش از پيش براي شما دوستان و كاربران محترم روشن شده باشد.

موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

kemeia

عضو جدید
اولين توربين بادي بدون ملخ دنيا

اولين توربين بادي بدون ملخ دنيا

دانشمندان ايتاليايي نمونه آزمايشي اولين توربين بادي بدون ملخ دنيا به نام "تورنادو لايك" را در شهر فلورانس رونمايي كردند.

به گزارش سرويس علم و فن آوري پايگاه اطلاع رساني صبا به نقل از خبرگزاري مهر، اين توربين بادي بدون ملخ كه Tornado Like نام دارد در چند ماه آينده در استان توسكاني ايتاليا نصب خواهد شد. اين توربين حتي قادر است در مناطقي كه سرعت باد در آنها بسيار ضعيف (حتي با سرعت دو متر بر ثانيه) است نيز به خوبي عمل كند.
تورنادو لايك را گروهي از مهندسان ايتاليايي شركت "وسترن كو" متخصص در توليد فناوريهاي نوآورانه ساخته اند و آن را در اجلاس رهبران احزاب سبز اروپا در فلورانس رونمايي كردند.
علاوه بر عملكرد مطلوب تورنادو لايك حتي در بادهاي ضعيف يكي ديگر از مزاياي اين توربين ارتفاع كم آن است. به طوري كه ارتفاع يك توربين بادي عادي به طور متوسط بين 20 تا 30 متر است در حالي كه ارتفاع "تورنادو" بيش از دو متر نيست و در مدلهاي آينده نيز اين ارتفاع كمتر خواهد شد.

ارتفاع كم اين توربين مي تواند به هوا شتاب دهد و در محيط پيرامون خود يك اثر گردبادي ايجاد كند. اثر گردبادي براي حركت توربين و توليد انرژي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. توليد انرژي اين توربين بيش از توربينهاي بادي عادي است و در عين حال هزينه توليد انرژي آن 30 درصد كمتر از توربيهاي بادي فعلي است.
اين توربين شبيه به يك قيف بوده و به اين ترتيب هوا مي تواند در ستون قيف نفوذ كند و داخل دستگاه اين جريان هوا به يك گردباد بسيار قوي تبديل شود و انرژي الكتريكي توليد كند.
براساس گزارش پرس وب، آزمايشات اوليه اين توربين بادي بدون ملخ ظرف چند ماه آينده در فلورانس آغاز خواهد شد و اولين دستگاههاي تورنادو لايك براي راه اندازي يك نيروگاه بادي در نيمه اول سال 2010 ساخته مي شوند.
 

golabi2007

عضو جدید
دوست عزیز اگر ملخ ( پره ) توربین دیده نمی شود دلیل نمی شود که بگیم بدون پره و ممنون از خبری که ذکر کردید
در استرالیا نیز سیستمی شبیه به این پروژه طراحی کرده بودن که با هوای گرم در سطح زمین کار می کرد
 

یعقوب قاسمی

عضو جدید
انرژیهای نو (بادی )

انرژیهای نو (بادی )

دوستان گلم هر کسی در مورد انرژی بادی مطلب -پرژه -تحقیق داره ممنون میشم کمکم کنه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

robonim

عضو جدید
دوست عزیز،
باتشکر از فایل هایی که اینجا گذاشتید، اگر منابع دیگه ای هم در این ارتباط، بخصوص استاندارد (مثل IEC 61400) و هندبوک درباره طراحی توربین های بادی، دارید معرفی کنید و در صورت امکان لینک دانلود اونها رو هم بزارید.
متشکرم.
 

amir1377

عضو جدید
با تشکر لطفا برای من هم ایمیل کنید خیلی نیاز دارم.

با تشکر لطفا برای من هم ایمیل کنید خیلی نیاز دارم.

انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.

از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود.




توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟

توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود.

توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند
همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد.


توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند :

1- توربينهاي با محور افقي (كه در شكل زير نمونه اي از اين نوع توربين ها را مشاهده مي كنيد)
2- توربينهاي با محور عمودي .



مي‌توان از توربينهاي بادي با كاركردهاي مستقل استفاده نمود، و يا مي‌توان آنها را به يك ” شبكه قدرت تسهيلاتي “ وصل كرد يا حتي مي‌توان با يك سيستم سلول خورشيدي يا فتوولتائيك تركيب كرد. عموماً از توربينهاي مستقل براي پمپاژ آب يا ارتباطات استفاده مي‌كنند ، هرچند كه در مناطق بادخيز مالكين خانه‌ها و كشاورزان نيز مي‌توانند از توربينها براي توليد برق استفاده نمايند مقياس كاربردي انرژي باد، معمولا ً‌تعداد زيادي توربين را نزديك به يكديگر مي‌سازند كه بدين ترتيب يك مزرعه بادگير را تشكيل مي‌دهند.



داخل توربين بادي به چه صورت مي باشد:

1- باد سنج (Anemometer): اين وسيله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آنرا به كنترل كننده ها انتقال مي دهد.

2- پره ها (Blades) : بيشتر توربين ها داراي دو يا سه پره مي باشند. وزش باد بر روي پره ها باعث بلند كردن و چرخش پره ها مي شود.

3- ترمز (Brake) : از اين وسيله براي توقف روتور در مواقع اضطراري استفاده مي شود. عمل ترمز كردن مي تواند بصورت مكانيكي ٬ الكتريكي يا هيدروليكي انجام گيرد.

4- كنترولر (Controller) : كنترولر ها وقتي كه سرعت باد به 8 تا 16 mph ميرسد ما شين را٬ راه اندازي مي كنند و وقتي سرعت از 65 mph بيشتر مي شود دستور خاموش شدن ماشين را مي دهند. اين عمل از آن جهت صورت ميگيرد كه توربين ها قادر نيستند زماني كه سرعت باد به 65 mph مي رسد حركت كنند زيرا ژنراتور به سرعت به حرارت بسيار بالايي خواهد رسيد.

5- گيربكس (Gear box) : چرخ دنده ها به شفت سرعت پايين متصل هستند و آنها از طرف ديگر همانطور كه در شكل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل مي باشند و افزايش سرعت چرخش از 30 تا 60 rpm به سرعتي حدود 1200 تا 1500 rpm را ايجاد مي كنند. اين افزايش سرعت براي توليد برق توسط ژنراتور الزاميست. هزينه ساخت گيربكس ها بالاست درضمن گير بكس ها بسيار سنگين هستند. مهندسان در حال انجام تحقيقات گسترده اي مي باشند تا درايو هاي مستقيمي كشف نمايد و ژنراتورها را با سرعت كمتري به چرخش درآورند تا نيازي به گيربكس نداشته باشند.

6- ژنراتور (Generator) : كه وظيفه آن توليد برق متناوب مي باشد.

7- شفت با سرعت بالا (High-speed shaft) : كه وظيفه آن به حركت در اوردن ژنراتور مي باشد.

8- شفت با سرعت پايين (Low-speed shaft) : رتور حول اين محور چرخيده و سرعت چرخش آن 30 تا 60 دور در دقيقه مي باشد.

9- روتور (Rotor) : بال ها و هاب به روتور متصل هستند.

10- برج (Tower) : برج ها از فولاد هايي كه به شكل لوله درآمده اند ساخته مي شوند. توربين هايي كه بر روي برج هايي با ارتفاع بيشتر نصب شده اند انرژي بيشتري دريافت مي كنند.

11- جهت باد (Wind direction) : توربين هايي كه از اين فن آوري استفاده مي كنند در خلاف جهت باد نيز كار مي كنند در حالي كه توربين هاي معمولي فقط جهت وزش باد به پره هاي آن بايد از روبرو باشد.

12- باد نما (Wind vane) : وسيله اي است كه جهت وزش باد را اندازه گيري مي كند و كمك مي كند تا جهت توربين نسبت به باد در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد.

13- درايو انحراف (Yaw drive) : وسيله ايست كه وضعيت توربين را هنگاميكه باد در خلاف جهت مي وزد كنترول مي كند و زماني استفاده مي شود كه قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گيرد اما زماني كه باد در جهت توربين مي وزد نيازي به استفاده از اين وسيله نمي باشد.

14- موتور انحراف (Yaw motor) : براي به حركت در آوردن درايو انحراف مورد استفاده قرار مي گيرد.



اميدوارم با مطالعه اين مقاله چگونگي عملكرد توربين هاي بادي بيش از پيش براي شما دوستان و كاربران محترم روشن شده باشد.

موفق باشيد

خیلی خوب است اگر مطلب دیگری هم دارید لطفا برای من هم ارسال کنید.
 

reza_11804

عضو جدید
درخواست پروژه طراحی اجزا(توربین باد)

درخواست پروژه طراحی اجزا(توربین باد)

با سلام و خسته نباشین
من قبلا ی پیغام گذاشته بودم ک پروژه میخام چرا اینجا کسی جواب نمیده؟http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/34022-·▪•●سوالات،درخواست-ها،پروژه-و-مقاله-در-اینجا●•▪·/images/smilies/cry.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/34022-·▪•●سوالات،درخواست-ها،پروژه-و-مقاله-در-اینجا●•▪·/images/smilies/cry.gif
من ی پروژه کامل طراحی اجزا میخام لطفا اگه کسی داره بم بده ثواب داره بخدا
موضوعشم اینه:
طراحی قطعات یک توربین بادی از پره تا خروجی چرخدنده ها
خواهشا مدیر تاپیک یا بقیه بچه ها اگه چیزی دارن بذارن یا راهنماییم کنن.​
 

farzadyar

عضو جدید
با سلام و خسته نباشین
من قبلا ی پیغام گذاشته بودم ک پروژه میخام چرا اینجا کسی جواب نمیده؟http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/34022-·▪•●سوالات،درخواست-ها،پروژه-و-مقاله-در-اینجا●•▪·/images/smilies/cry.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/34022-·▪•●سوالات،درخواست-ها،پروژه-و-مقاله-در-اینجا●•▪·/images/smilies/cry.gif
من ی پروژه کامل طراحی اجزا میخام لطفا اگه کسی داره بم بده ثواب داره بخدا
موضوعشم اینه:
طراحی قطعات یک توربین بادی از پره تا خروجی چرخدنده ها
خواهشا مدیر تاپیک یا بقیه بچه ها اگه چیزی دارن بذارن یا راهنماییم کنن.
ندارم مهندس
 

reza67.sh

عضو جدید
مهندس من پروژه ي طراحي اجزا زياد دارم ولي اين چيزي كه تو مي خواي خيلي خفنه خب
 

raminbabak

اخراجی موقت
ماشاللله این پروژه نیست واسه خودش یه کارخونه هست بابا....
 

reza_11804

عضو جدید
خوب پس میگی چیکارش کنم برم واحدمو حذفش کنم؟
مجبورم یطورایی ی چیزی ب استاده بدم ک نمرمو بگیرم دیگه
توروخدا اگه در باره طراحی گیربکس افزاینده یا طراحی شفت هم داری بم ی ندایی بده
 

reza67.sh

عضو جدید
عزيز من يه ورد تر و تميز درباره ي محاسبات شفت دارم خيلي كامل خواستي بگو
 

saaraaa

عضو جدید
ببین اصولا وقتی تاپیک میذاری همون چند ساعت اول اگه کسی بتونه کمکت میکنه و اگه جوابی نگرفتی ینی بچه ها چیز دندون گیری نداشتن که بذارن
مثلا الان این آدمایی که جواب دادن همه به صورت کلی نوشتن شرمنده داداش
البته قبول دارم نه شنیدن بازم بهتر از جواب نشنیدنه
 

irmec

عضو جدید
درخواست پروژه توربین بادی

درخواست پروژه توربین بادی

سلام دوستان .... اگه کسی پروژه توربین بادی داره به ایمیلم بفرسته...خیلی لازم دارم.
اگه فقط قسمت شفت و گیربکسشم باشه خوبه....
 

lolofar

عضو جدید
سلام دوست عزیز
موضوع پروژه من توربین بادی خانگیه. خواهش می کنم اگه مطلبی داری واسم بفرست
 

mehdisepehri

عضو جدید
تا اونجایی که میدونم در آلمان استفاده میشن اینا!
کلا انرژی بادی خیلی راه داره تا به بهره برداری برسه!
البته این نوع نمیدونم بازدهی اش چه طوره!
آخه ارتفاع نصبه شون خیلی پایینه!!!
 

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با ساختمان و عملکرد انواع توربین های بادی

با گسترش روز افزون جوامع انسانی و توسعه صنعتی جوامع مختلف ، نیاز به منابع انرژی، در حال افرایش است. از سویی دیگر منابع فسیلی درجهان رو به اتمام هستند ( زنگ خطر )، این منابع، از نظر اندازه و مقدار محدود بوده و درضمن آلاینده محیط زیست نیز محسوب می شوند. از این رو در سالهای گذشته، گرایش به استفاده ار منابع نوین و تجدیدپذیر انرژی، رو به فزونی گذاشته است. یکی از ارزان ترین و سهل الوصل ترین آنها انرژی باد است. بررسی میزان استفاده از این انرژی در سال های اخیر به خوبی گویای اهمیت و جایگاه آن در تامین انرژی در سطح جهان است. نمودار زیر، هزینه تولید هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از باد را در سالهای اخیر نشان می دهد ، که مزید بر علت بوده است.
در این پژوهش به صورت کاملاً مختصر به بررسی برخی از جوانب استفاده از این انرژی برای تامین بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز بشر، خواهیم پرداخت.

● ساختمان توربین بادی
همان طور که در شکل نیز مشخص است، توربین بادی از برج نگهدارنده، پره ها ، جعبه دنده، ژنراتور، محور توربین تشکیل یافته است. از آنجا که سرعت چرخش پره ها کم است، از جعبه دنده استفاده می کنند تا بدین طریق سرعت چرخش محور ( شفت) ژنراتور را افزایش دهند.
برای اینکه بیشترین انرژی را از باد بگیریم، بایستی با تغییر سرعت باد زاویه پره ها تغییر کنند، که این کار با کنترل زاویه پره صورت می گیرد. همچنین پس از سنجش جهت باد، موتور کوچکی به نام یاو، کل قسمت بالای برج توربین را می چرخاند تا در راستای مناسب با جهت وزش باد قرار گیرد.

● طبقه بندی چگالی باد
کلاسه بندی و طبقه بندی چگالی باد، در ارتفاع ۱۰ متری و ۵۰ متری در جدول زیر آمده است.

● انواع توربین های بادی
۱) توربین های بادی با سرعت ثابت :
تا اوایل ۱۹۹۰ ، استاندارد نصب و بهره برداری بر مبنای توربین های بادی با سرعت ثابت بود. در این نوع توربین ها، صرف نظر از سرعت باد سرعت رتور توربین ( محور ) ثابت است. این سرعت به فرکانس شبکه ساختمان ژنراتور و نیز به نسبت دنده ها در گیربکس ، بستگی دارد.
این نوع توربین ها ، دارای ژنراتور القایی قفس سنجابی یا با رتور سیم پیچی شده ، هستند که مستقیماً متصل به شبکه قدرت می باشند. این ژنراتورها به یک استارتر نرم و به بانک های خازنی برای جبران توان راکتیو مجهز هستند. این ژنراتور به گونه ای طراحی شده اند که در یک سرعت مشخص باد بیشترین بازدهی را داشته باشند. به منظور افزایش توان تولیدی ژنراتور این توربین های بادی دارای دو نوع تنظیم بر روی سیم پیچی های استاتور هستند، یکی در سرعت های پایین باد (نوعاً ۸ قطب) و دیگری در سرعت های متوسط یا بالا ( ۴ قطب یا ۶ قطب ) مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع توربین ها مزایایی از قبیل سادگی، استحکام و قابلیت اطمینان بالایی دارند و کار های علمی و پژوهشی بسیاری بر روی آنها انجام شده است. قیمت اجزای الکتریکی و درایو آنها نیز پایین است. معایب مهم این نوع توربین ها نیز عبارت است از توان راکتیو مصرفی غیرقابل کنترل، استرس مکانیکی و کنترل محدود کیفیت توان. به علت عملکرد سرعت ثابت آنها ، تمامی نوسانات در سرعت باد به صورت نوسانات در گشتاور مکانیکی و از آنجا به صورت نوسانات در توان الکتریکی شبکه ظاهر می شوند. در مورد شبکه های ضعیف ، نوسانات توان می تواند به نوسانات بزرگ ولتاژ منتهی شوند که باعث ایجاد تلفات قابل تامل در خطوط انتقال واسط می شوند.
۲) توربین های بادی با سرعت متغیر
در سال های اخیر، توربین های بادی با سرعت متغیر، اکثریت غالب را (در میان توربین های نصب شده) تشکیل داده اند. در این حالت، امکان تنظیم سرعت چرخشی رتور ? (با افزایش یا کاهش شتاب) وجود دارد. ثابت سرعت ?، در یک مقدار ثابت و از پیش تعیین شده ای نگهداری و تثبیت می شود تا به ضریب توان بالایی دست پیدا کنیم. در این حالت، گشتاور ژنراتور نسبتاً ثابت نگهداشته می شود و تغییرات در وزش باد به تغییرات در سرعت ژنراتور می انجامد.
سیستم الکتریکی توربین های بادی با سرعت متغیر، بسیار پیچیده تر از توربینهای سرعت ثابت است. این نوع توربین ها، نوعاً دارای ژنراتور القایی یا سنکرون هستند و از طریق یک کانورتر توان به شبکه متصل می شوند. مزایای این نوع توربین ها عبارت است از: افزایش انرژی به دست آمده از باد، بهبود کیفیت توان و کاهش استرس مکانیکی. معایب آنها نیز عبارت است از: تلفات در قسمت های درایو الکترونیکی، استفاده از اجزا بیشتر و افزایش هزینه ناشی از تجهیزات سیستمهای الکترونیکی . در این نوع توربین ها ، نوسانات توان ناشی از نوسانات باد، عمدتاً بصورت تغییرات در سرعت روتور توربین و ژنراتور ظاهر می شود.
۱-۵) مفاهیم کنترل توان
ساده ترین، مقاوم ترین و ارزان ترین روش کنترلی، کنترل وامانده (کنترل غیرفعال) است که پره ها در داخل توپی با یک زاویه ثابت پیچ شده اند. طراحی رتور به گونه ای است که باعث می شود در صورتی که سرعت باد از حد معینی بیشتر شود، رتور توان باد را از دست بدهد. بنابراین توان آیرودینامیکی پره ها محدود می شود. چنین تنظیم توان آیرودینامیکی باعث می شود که نوسانات توان کمتری را نسبت به تنظیم توان با گام سریع داشته باشیم. برخی ار نارسائی های این روش، بازده پائین در سرعت های کم باد ، نداشتن استارت کمکی و تغییرات در توان ماکزیمم حالت ماندگار در اثر تغییرات در چگالی هوا و فرکانس های شبکه است.
نوع دیگر کنترل، کنترل گام است (کنترل فعال) که در آن، پره ها می توانند در زمان هایی که توان خروجی خیلی کم و یا خیلی زیاد می شود، به ترتیب به سمت جهت باد یا عکس آن پیچانده شوند.
در حالت کلی ، مزایای این نوع کنترل ، کنترل خوب توان ، استارت مجدد کمکی و توقف اضطراری است. از دیدگاه الکتریکی، کنترل خوب یعنی اینکه در سرعت های بالا ، مقدار اصلی توان خروجی ، نزدیک به مقدار نامی ژنراتور باشد. برخی معایب آن ، پیچیدگی اضافی ناشی از مکانیزم گام و نوسانات بیشتر توان در سرعت های بالاست. در هنگام طوفان و سرعت های محدود مکانیزم گام، توان لحظه ای حول و حوش مقدار نامی نوسان می کند.
سومین استراتژی کنترلی، وامانده فعال است. در سرعت های پایین باد، به منظور دسترسی به بیشترین بازده ، پره ها شبیه یک توربین بادی کنترل شونده با گام، چرخانده می شوند. در سرعت های بالا، پره ها به یک واماندگی عمیق و به صورت آرام و در جهت مخالف توربین کنترل شده با گام برده می شوند. با این نوع کنترل، توان محدود صاف تری (بدون نوسانات بالای توربین های بادی کنترل شده با گام)، به دست می آید. این نوع کنترل، مزایایی از قبیل قابلیت جبران سازی تغییرات چگالی هوا را دارا است. ترکیب با مکانیزم گام، توقف های حالت اضطراری و استارت توربین های بادی را آسان تر کرده است.
۱-۶) انواع ژنراتورهای مدرن
▪ نوع A : سرعت ثابت:
از آنجا که ژنراتور های القایی قفس سنجابی SCIG ، همواره از شبکه توان راکتیو می کشند، این آرامش از یک بانک خازنی برای جبران سازی توان راکتیو استفاده می کند. اتصال نرم و هموار و صاف به شبکه از طریق یک استارتر نرم حاصل می شود. همان طور که ذکر شد در مورد شبکه های ضعیف ، نوسانات باد به نوسانات ولتاژ تبدیل می شود. این نوع توربین ها می توانند مقادیر متغیر توان را از شبکه جذب کنند که این امر ، هم ارتعاشات ولتاژ و هم تلفات خط را افزایش می دهد.
از این رو از مهمترین نارسائی های این ژنراتور و سیستم های مربوطه، عبارتند از :
۱) عدم کنترل بروی سرعت
۲) نیاز داشتن به شبکه قوی و
۳) نیاز داشتن به ساختمان قوی مکانیکی که بتواند استرس های بالای مکانیکی را تحمل کند.
▪ نوع B : سرعت متغیر محدود:
این دسته از توربین های بادی که با سرعت متغیر محدود هستند دارای مقاومت متغیر در رتور بوده و با نام Optislip شناخته می شوند. در این نوع آرایش ، از ژنراتور القایی رتور سیم پیچی شده استفاده می کنند. ژنراتور مستقیماً به شکل متصل است و برای بدست آوردن اتصال صافتر از یک استارتر نرم استفاده می شود. مقاومت متغیر رتور این نوع ژنراتورها، می تواند با کانورتر کنترل شونده به وسیله پالس های نوری که در بالای محور رتور نصب شده است، تنظیم شود. این تجهیزات نوری، به حلقه های لغزان گران قیمتی ( که به جاروبک و نگهداری نیازمند است)، احتیاج دارند. در این حالت مقاومت رتور می تواند تغییر کرده و بدین ترتیب لغزش را کنترل کند. با این کار توان خروجی سیستم کنترل می شود. محدوده کنترل دینامیکی سرعت بستگی به اندازه مقاومت متغیر رتور دارد. نوعاً محدوده سرعت، صفر تا ۱۰ درصد بالای سرعت سنکرون است. انرژی حاصل از تبدیل انرژی اضافی به صورت گرما تلف می شود. در سال ۱۹۹۸، دو مهندس به نامهای Wallen و Oliner ، مفهوم جایگزینی را معرفی کردند که در آن اجزا، پسیو به جای کانورترهای الکترونیک قدرت مطرح شده است بوده اند. این مفهوم، لغزش ۱۰ درصدی را نتیجه می داد ولی متاسفانه کنترلی برروی لغزش نداشت.
▪ نوع C : سرعت متغیر با مبدل فرکانسی با ظرفیت کسری:
این نوع آرایش با نام ژنراتور القایی با تغذیه دو گانه شناخته شده است. ظرفیت کانورتر (مبدل فرکانسی با ظرفیت کسری)، حدود ۳۰ درصد توان نامی ژنراتور است. این کانورتر جبران سازی توان راکتیو را انجام می دهد و در ضمن در زمان اتصال به شبکه قدرت، حالت صاف و هموارتری را نتیجه می دهد. این نوع آرایش ، محدوده وسیعتری در مقایسه با Optislip در کنترل دینامیکی ولتاژ دارد. محدوده سرعت آنها، معمولاً در حدود وسیعتری در مقایسه با سرعت سنکرون است. کانورتر فرکانسی کوچکتر، از نقطه نظر اقتصادی به صرفه است. عمده ترین نارسائی های این روش، استفاده از حلقه های لغزان و محافظت آن در برابر خطاهای شبکه است.
▪ نوع D : سرعت متغیر با مبدل فرکانسی با ظرفیت کامل:
در این روش، ژنراتور از طریق یک کانورتر ( مبدل فرکانسی با ظرفیت کامل ) به شبکه متصل می شود. کانورتر فرکانسی، جبران سازی توان راکتیو را انجام می دهد و در زمان اتصال به شبکه مشخصه صاف و هموارتری دارد . این نوع ژنراتور می تواند به صورت الکتریکی تحریک شود، مانند WRIG، WRSG ها، یا از طریق یک مغناطیس دائم (PMSG ) تحریک شود. برخی ازتوربینهای بادی سرعت متغیر کامل، هیچ نوع جعبه دنده ای ندارند. در این موارد، از ژنراتورهای چند قطبی که به صورت مستقیم فرمان داده می شوند (با قطر بزرگ) مورد استفاده قرار می گیرد.

● ژنراتورهای آسنکرون (القایی)
ژنراتور آسنکرون، متداول ترین نوع ژنراتور مورد استفاده در توربین های بادی هستند. استحکام و سادگی مکانیکی و قیمت ارزان جزء مزایای آن و نیاز به جریان مغناطیس کنندگی جزء معایب آن است. توان راکتیو مصرفی آن یا توسط بانک خازنی و توسط ادوات الکترونیک قدرت تامین می شود. میدان مغناطیسی به وجود آمده در آن با سرعتی که توسط قطب های سیم پیچی و فرکانس شبکه تعیین می شود و سرعت سنکرون نام دارد ، می چرخد. چنانچه رتور با سرعتی بیش از سرعت سنکرون بچرخد ، در آن میدان مغناطیسی، ولتاژ القا می شود و جریان در سیم پیچی های آن جاری می شود. در ژنراتورهای SCIG که سرعت آنها تنها حدود چند درصد به دلیل تغییرات سرعت باد تغییر می کند لذا بیشتر بهمراه توربین های نوع A (سرعت ثابت) استفاده می شوند. ژنراتورهای SCIG مشخصه گشتاور- سرعت تندی دارند و از این رو ارتعاشات توان باد، مستقیماً به شبکه قدرت منتقل می شوند. این حالت های گذرا خصوصاً در زمان اتصال توربین بادی به شبکه ، بحرانی هستند چرا که باعث ایجاد جریان هجومی، ۷،۸ برابر جریان نامی می شوند در شبکه های ضعیف، این مقدار جریان هجومی می تواند موجب اختلال شدیدی شود. از این رو اتصال ژنراتور های SCIG به شبکه به آرامی و توسط یک استارتر نرم انجام می شود تا جریان هجومی را محدود کند. در ژنراتور های SCIG، رابطه خطی بین مقدار بانک خازنی لازم، توان اکتیو، ولتاژ ترمینال و سرعت رتور وجود دارد. یعنی اینکه در باد های شدید، توربین به شرطی می تواند توان اکتیو بیشتری را تولید کند که بتواند توان راکتیو بیشتری را از شبکه جذب کند. در این نوع ژنراتورها اگر خطایی رخ دهد ، به خاطر عدم تعادل توان های مکانیکی و الکتریکی، سرعت رتور افزایش می یابد. لذا با برطرف شدن خطا، SCIG توان راکتیو بیشتری از شبکه می کشد که کاهش بیشتر ولتاژ را سبب می شود.
در ژنراتور القایی رتور سیم پیچی شده، مشخصه های الکتریکی رتور می تواند ازبیرون کنترل شود و ولتاژ آن را تحت تاثیر قرار دهند. سیم بندی رتور می تواند از طریق جاروبک و حلقه های لغزان به بیرون وصل شود یا از طریق ادوات الکترونیک قدرت که ممکن است به حلقه های لغزان و جاروبک نیاز داشته باشند. یا نیاز نداشته باشند ژنراتور می تواند از طریق استاتور و یا رتور، مغناطیسی شود. امکان بازیابی انرژی لغزشی از مدار رتور و باز پس دادن به خروجی استاتور نیز وجود دارد. در توربین های بادی، بیشتر از آرایش های زیر که مربوط به WRIG است ، استفاده می کنند.
۱) ژنراتور القایی R) Optislip) که در نوع OSIG)B) استفاده می شود.
۲) ژنراتورالقایی باتغذیه دوگانه (DFIG) که در نوع C مورد استفاده قرار می گیرد.
در ژنراتور های Optislip ، کانورتر به صورت نوری کنترل می شود (کانورتری که مقاومت رتور را تغییر می دهد) از این رو نیازی به حلقه های لغزان نیست. استاتور نیز مستقیماً به شبکه قدرت متصل می شود. محدوده سرعت کاری در این حالت نسبت به ژنراتور های SCIG ، بیشتر و از نظر سیستم، پیشرفته تر است، برای یک گستره مشخص ، این مفهوم می تواند بارهای مکانیکی و ارتعاشات توان ناشی از طوفان ها را کاهش دهد. معایب این روش عبارتند از:
۱) محدوده سرعت، نوعاً در حدود صفر تا ۱۰ درصد است و این مستقل از مقدار مقاومت متغیر رتور است.
۲) کنترل ضعیفی روی توان های اکتیو و راکتیو دارد.
۳) توان لغزشی در مقاومت متغیر، به صورت تلفات از بین می رود.
ژنراتور القایی با تغذیه دوگانه (DFIG)، گزینه ای جالب ، با بازاری رو به فزونی، و با تقاضا است. DFIG ، یک WRIG، است که استاتور به طور مستقیم به شبکه سه فاز با فرکانس ثابت متصل است و سیم پیچی رتور با یک کانورتر منبع ولتاژ با کلید های IGBT ، با طبقات پشت به پشت تک جهته تغذیه می شود. عبارت تغذیه دوگانه به این واقعیت اشاره دارد که استاتور به شبکه قدرت، ولتاژ برای تغذیه بارها می دهد و ولتاژ رتور نیز به وسیله کانورتر توان، ایجاد می شود. سرعت عملکرد این سسیستم در یک گستره وسیع اما محدود قراردارد. کانورتر اختلاف فرکانس الکتریکی و مکانیکی را با تزریق جریان به رتور با یک فرکانس متغیر، جبران می کند. هم در طول عملکرد عادی و هم در طول خطاها، رفتار ژنراتور توسط کانورتر توان و کنترل کننده های آن تنظیم می شود. کانورتر توان، متشکل از دو کانورتر است، کانورتر طرف شبکه و کانورتر طرف رتور، که هر کدام به صورت مستقل کنترل می شود. ایده اصلی آن است که کانورتر طرف رتور توان های اکتیو و راکتیو را با کنترل اجزاء جریان رتور کنترل می کند، در حالی که کانورتر طرف خط، ولتاژ طرف DC را کنترل می کند تا از عملکرد کانورتر در ضریب توان واحد (توان راکتیو صفر) اطمینان حاصل شود. بسته به شرایط کاری درایو، توان به رتور وارد می شود یا از آن خارج می شود. در شرایط فوق سنکرون توان از رتور به طرف شبکه و در شرایط زیر سنکرون، توان از شبکه به طرف رتور جاری می شود. در هر دو حالت ، توان از استاتور به طرف شبکه می رود مزایای ژنراتور های DFIG عبارت است:
۱) داشتن توانایی کنترل بر روی توان راکتیو
۲) توانایی کنترل مستقل توان های اکتیو و راکتیو با کنترل جریان رتور
۳) قابلیت مغناطیس شدن از طرف رتور
۴) قابلیت تولید توان راکتیو که به استاتور تحویل داده می شود . همان طوری که گفته شد، کانورتر طرف شبکه در ضریب توان واحد عمل می کند و خود را درگیر تبادل توان راکتیو نمی کند. البته در مورد شبکه های ضعیف، ژنراتور های DFIG ممکن است. در صورت نوسان ولتاژ، به منظور تبادل توان راکتیو با شبکه، فرمان داده شود که البته قابلیت کنترل ولتاژ نه با توان کلی ژنراتور، بلکه با محدوده سرعت و توان لغزشی مرتبط خواهد بود. قیمت کانورتر، متناسب با محدوده سرعت در اطراف سرعت سنکرون است. نارسایی اجتناب ناپذیر ژنراتور های DFIG ، استفاده از حلقه های لغزان است.
- ژنراتور سنکرون
ژنراتور سنکرون در قیاس با یک ژنراتور القایی با مشخصات مشابه و با اندازه مشابه، بسیار گرانتر و پیچیده تر است، مهمترین مزیت آن، نیاز نداشتن به جریان جهت مغناطیس کنندگی است و از طریق یک کانورتر (الکترونیک قدرت)، به شبکه اصلی متصل می شود. کانورتر دو هدف مهم زیر را بدنبال دارد:
۱) برای عمل کردن به عنوان یک تقویت کننده توان در مقابل ارتعاشات توان ( ناشی از انرژی متغییر باد و طوفان ) و حالت های گذرای سمت سیستم قدرت.
۲) برای کنترل میدان مغتاطیسی برای حفظ سنکرونیزم و جلوگیری از مشکلات سنکروناسیون شدن با شبکه قدرت.
کاربرد چنین ژنراتوری، اجازه کار با یک سرعت متغیر را به توربین های بادی می دهد. این نوع ژنراتورها یا از نوع رتور سیم پیچی شده اند ( WRSG ) یا از نوع روتور مغناطیسی دائم ( PMSG ).
به دلیل مشخص بودن عملکرد ماندگار و گذرای این نوع ژنراتور ها، بحث زیادی روی آنها نمی شود. دیگر ژنراتور های مورد استفاده برای توربین های بادی عبارتند از:
۱) ژنراتور های ولتاژ بالا.
۲) ژنراتور های سوئیچ رلوکتانسی
۳) ژنراتور های شارمورب.


منبع: ماهنامه صنعت برق
 

marzieh.g

عضو جدید
ساخت نسل جدید توربینهای بادی با الهام از دانه های درخت چناریک شرکت انگلیسی با الهام از دانه های درخت چنار نسل جدیدی از توربینهای بادی دور از ساحل را عرضه کرده است که می تواند 10 مگاوات انرژی تولید کند.به گزارش خبرگزاری مهر، این توربین بادی جدید که از نوع توربینهای بادی دور از ساحل و ویژه نصب شدن در دریا است را شرکت انگلیسی Wind Power با الهام از دانه های درخت چنار تولید کرده است.
نمونه های اولیه این توربین بادی دور از ساحل غول پیکر به ارتفاع 130 متر هستند که در حالت باز بودن پره ها ارتفاع آنها به 270 متر می رسد. داربست این توربین کابلی بوده و بر روی سکویی که طول آن کمتر از 150 متر است، قرار می گیرد.
این توربین قرار است در سالهای 2013- 2014 وارد بازار شود.
براساس گزارش گاردین، این ژنراتور جدید که در وسط دریا نصب می شود می تواند حداکثر 10 مگاوات انرژی تولید کند این میزان انرژی برای سه هزار خانواده کافی است.




دانه های درخت چنار به دلیل بالهای V مانندی که دارند به صورت مارپیچ روی زمین می افتند. در این پروژه محققان دانشگاه کرنفیلد، شرکت رولز رویس، بریتیش پترولیوم و شرکت شل نیز حضور دارند و در تلاشند تا میزان تولید انرژی این ژنراتور را به 20 مگاوات برسانند.
به تازگی "کریس هان"، وزیر انرژی انگلیس با تاکید بر اینکه هیچ پولی برای ساخت نیروگاههای هسته ای جدید وجود ندارد خواستار ساخت بزرگترین مراکز بادی در این کشور شد.
 

Similar threads

بالا