توت فرنگی به روش کشت هیدورپونیک

polsar_rav

عضو جدید
با سلام
می خواستم یه سری اطلاعات در زمینه پرورش توت فرنگی که شامل آماده کردن بستر ، رانرگیری ، کاشت ، سیستم های کاشت ، طریقه نوشتن فرمول غذایی ، کمبودها و بیش بودهای عناصر و بیماری های توت فرنگی رو براتون بزارم امیدوارم که مفید باشه و بدردتون بخوره
 

polsar_rav

عضو جدید
خوب برای شروع اول یه مقدمه ای از توت فرنگی رو میگم
تاریخچه توت فرنگی
توت فرنگی از نظر میوه یه گیاه نسبتا جدیده . در قرن 14 میلادی در فرانسه مستقیما از طبیعت آزاد جنگل به زمین های زراعی منتقل شد و از اون به عنوان گیاه اهلی نام می بردند.
توت فرنگی وحشی منشا آسیایی ، اروپایی و آمریکایی داره و در سال 1629 توت فرنگی معروف به ویرجینیایی از آمریکای شمالی به اروپا برده شد و در کشورهای فرانسه و انگلستان حدود یکصد سال مورد استفاده محدود در باغ های گیاه شناسی قرار گرفت و به علت عدم سازگاری با شرایط محیطی نتوانست جایگزین انواع توت فرنگی جنگلی شود .
در سال 1712 یک افسر فرانسوی به نام فریزیر نوعی توت فرنگی با میوه درشت را که حساس به خشکی و مقاوم به سرما بود به نام توت فرنگی شیلی ، ازشیلی به فرانسه برد که این نوع توت فرنگی به علت داشتن عطر و طعم خوب و درشتی مورد استقبال دوستداران این گیاه قرار گرفت .
توت فرنگی در ابتدا تک جنس بوده و چندین سال بعد از کشت توام توت فرنگی شیلی و ویرجینیا موفق به تشکیل میوه روی بوته های نوع شیلی شدند و این روش بعدها پایه و اساس پرورش توت فرنگی تک جنسی از جمله توت فرنگی شیلی گردید .
دوچزن اولین دانشمندی است که در سال 1766 به خصوصیات جنسی توت فرنگی نوع شیلی پی برد و متوجه عدم باروری آن در کاشت خالص گردید . به دنبال تلاقی بین توت فرنگی های شیلی و ویرجینیا که هر دو دارای کروموزوم های مساوی هستند انجام داد و از این نوع تلاقی نوعی توت فرنگی میوه درشت به نام فراگاریا اناناسا بوجود آمد که از توت فرنگی ویرجینیا به عنوان پدر ، رنگ قرمز و گوشت سفت و از توت فرنگی شیلی به عنوان مادر ، عطر و طعم و درشتی و مقاومت به سرما را به ارث برده.
تولید تجاری توت فرنگی در قرن 19 و 20 میلادی با افزایش سطح آگاهی مردم از طعم ، بو و خواص توت فرنگی رشد سریع و قابل توجهی دارد .
تاریخچه توت فرنگی در ایران
در جنگل های شمال ایران توت فرنگی وحشی به طور فراوان یافت می شود که میوه ریز و بیشتر مصرف محلی دارد . اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران وارد شد و به همین منظور یکی از ارقام بسیار قدیمی ایران به نام اتابکی خوانده می شود .
 

polsar_rav

عضو جدید
مشخصات گیاه شناسی توت فرنگی
یک گیاه علفی ، چند ساله ، از تیره گل سرخیان ( رزاسه ) و جنس فراگاریا می باشد . بسیاری از ارقام جدید بیشترین عملکرد را در سال اول نشان می دهند.
مشخصات اندام های مختلف توت فرنگی
ریشه
ریشه ها وظیفه جذب و رساندن مواد غذایی و آب را به قسمت های هوایی گیاه به عهده دارند . ریشه ها در کشت خاکی به عنوان اندام های ذخیره کننده و در آخر تابستان هیدرات های کربن را در خود ذخیره کرده و این مواد برای رشد رویشی گیاه در بهار سال بعد مورد استفاده قرار می گیرند . ریشه توت فرنگی گسترش زیادی یافته و می تواند تا عمق یک متری در خاک نفوذ کند . گسترش افقی ریشه تا 75 سانتی متری می باشد بنابراین در صورت انتخاب گلدان به عنوان سیستم کشت هیدروپونیک نباید از گلدان ها با حجم کم استفاده نمود.
گلدان مناسب برای این کار گلدان 10لیتری است. هرچه اندازه گلدان کوچکتر باشد گسترش ریشه کم می شود و گیاه رشد مناسبی نخواهد داشت .
در مورد بوته هایی که به صورت مستقیم کشت می شوند نباید نوک ریشه را حذف کرد چرا که جذب کلسیم از نزدیکی نوک ریشه می باشد .
در بسترهای هیدروپونیک باید بستری را انتخاب کرد که ریشه در این بستر به راحتی رشد کند و برای رشد بهتر ریشه در این بسترها باید هوادهی به اندازه کافی وجود داشته باشد و از مواد معدنی برای هوادهی استفاده کرد چراکه هوادهی و تنفس ریشه در رشد توت فرنگی بسیار مهم است .
هرگوه عملیات بهبود ریشه مسلما در رشد رویشی گیاه نیز تاثیرگذار می باشد . هرچه اکسیژن بیشتری بگیرد باعث قوی شدن طوقه توت فرنگی می شود .
طوقه
توت فرنگی از یک طوقه یا ساقه کوتاه شده مرکزی تشکیل می شود که تمام اندام ها مثل برگ ، ریشه و رانرها از آن منشا گرفته و رشد می کنند . اکثر برگ ها در طی زمستان و یا سرما دهی مصنوعی در سردخانه از بین می روند با این وجود برگ های جدید در بهار از جوانه هایی که زمستان را درون لایه های گوشوارکی محافظ در سمت بیرون طوقه گذرانده اند رشد خواهند کرد .
طوقه گیاهان دختری باید بین 1.5-1 سانتی متر باشد تا بتواند به بوته قوی تبدیل شود و مدت طولانی تری محصول دهد . توت فرنگی بسته به سن و مرحله رشد و نمو ممکن است دارای یک و دو یا چندین طوقه باشد .
نکته : هیچگاه نشاء با طوقه ضعیف را خریداری نکنید .
برگ : برگ توت فرنگی مهمترین وظیفه حیاتی تغذیه و تنظیم فرایندهای داخلی گیاه را به عهده دارد . عمر برگ توت فرنگی به طور متوسط 56 روز است که در ارقام مختلف بین 3-1 ماه می باشد .برگ ها از یک دم برگ و 3 برگچه تشکیل شده اند .
مشخصات برگ نه تنها از نظر سیستماتیک گیاه با ارزش است بلکه علاوه بر آن اطلاعات معینی راجع به رقم در اختیار می گذارد مثلا رنگ سبز روشن یک رقم نشانه حساسیت زیاد آن رقم به سفیدک می باشد و یا ارقامی که دارای برگ هایی به رنگ تیره هستند بیشتر به وسیله بیماری های لکه سفید مورد حمله قرار می گیرند
گل
گل در توت فرنگی به صورت گل آذین خوشه ای و توسط دم گل اصلی از محل طوقه ظاهر می شود و رنگ سفید و دارای 5 گلبرگ و بیش از 5 کاسبرگ می باشد . در اکثر ارقام توت فرنگی گل ها به صورت دو جنس می باشند که اندام نر و ماده به صورت مجتمع در یک گل وجود دارند و گرده افشانی به راحتی صورت می گیرد .
میوه
میوه توت فرنگی از نوع مجتمع بوده که از یک گل منشا می گیرد . بزرگ شدن میوه و افزایش حجم در اثر دو فرایند تقسیم و بزرگ شدن سلول اتفاق می افتد . طول رشد میوه توت فرنگی بسته به دما بین 30-28 روز می باشد . در هر گل آذین توت فرنگی معمولا میوه گل اولیه درشت تر از بقیه می باشد در عین حال درشتی میوه به شرایط محیطی گیاه نیز بستگی دارد .( در هوای سرد میوه ریز می ماند و در هوای گرم سریع می رسد ) . شکل میوه در واریته های مختلف متفاوت می باشد مانند : تخم مرغی ، گرد ، مخروطی و بیضی .
رنگ میوه نیز در گونه های مختلف متفاوت بوده و از نظر رنگ قرمز روشن تا تیره متغیر است .
میوه هایی که در زیر برگ های بوته توت فرنگی قرار دارند اکثرا به علت کمبود نور دارای رنگ روشن تری بوده و بر عکس میوه هایی که مستقیما در مقابل نور خورشید قرار دارند دارای رنگ قرمز تیره تری هستند .
میوه هایی که به سرعت رشد می کنند نه تنها مواد حاصل از فتوسنتز را به سمت خود منتقل می کنند بلکه از ذخایر کربوهیدرات های طوقه و ریشه نیز تغذیه می کنند . طعم و مزه میوه به ترکیب قندهای مختلف ، اسیدهای آلی و مواد معطر آن بستگی دارد . شرایط آب و هوایی در زمان رسیدن میوه نیز روی طعم و مزه میوه تاثیرگذار می باشد به طوریکه در هوای ابری و بارانی میوه دارای مزه ترش ولی در آب و هوای گرم و نور زیاد شیرین می باشند .


ادامه دارد....
 
آخرین ویرایش:

polsar_rav

عضو جدید
گل دهی توت فرنگی
1. ارقام روز خنثی
گل انگیزی در ارقام روز خنثی بستگی به طول روز نداشته و زمانیکه دما به اندازه کافی بالا باشد تولید گل و میوه می کند . ارقام روز خنثی بهتر است رو پایه باشند چون دما در کف گلخانه سردتر است و ترموستات بالا است . در اینصورت این ارقام زودتر به گل می روند .
2. ارقام روز کوتاه
در این ارقام گل انگیزی در طول روز کوتاه ( کمتر از 12 ساعت ) و یا دمای خنک 16 درجه شکل می گیرد.
رانری که به عنوان نشاء کشت می شود نباید هیچ گل یا میوه ای داشته باشد.
 

polsar_rav

عضو جدید
می خواستم به ترتیب پیش برم تا به طریقه نوشتن فرمول غذایی برسم ولی چون مهمه می خوام اول راجع بهش صحبت کنم
برای نوشتن فرمول غذایی نیاز به دونستن یه پیش مقدماتی هست که لازمه
EC
عبارت است از میزان املاح موجود درآب. واحد اندازه گیری EC میلی موس بر سانتی متر ، دسی زیمنس بر متر و واحد کوچکتر میکرو موس بر سانتی متر است که هر هزار میکرو موس برابر یک میلی موس می باشد .
به صورت کلی هر یک EC معادل 640PPM املاح موجود در آب است .

مسئله 1
اگر به یک محلول 800PPM نمک اضافه شود EC آن با واحد میکروموس یر سانتی متر چند می گردد ؟
640 1000
X=1250 800
 

polsar_rav

عضو جدید
میزان EC محلول غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت است از :
1. نوع محصول : به طور مثال برای گوجه فرنگی EC حدود 5/2 میلی موس بر سانتی متر ، توت فرنگی 2/1 و برای رز 5/1 توصیه می شود.
2. دوره رشد گیاه : بعد از کاشت بذر محلول دهی صورت نگرفته و تنها با آب آبیاری می شود . پس از رشد و تشکیل برگ های اصلی به مرور محلول دهی آغاز می شود که در روزهای اول محلول به صورت بسیار رقیق بوده و روزانه به غلظت محلول افزوده می شود به طوری که حداکثر 200 میکرو موس در هر روز می توان به غلظت افزود تا به غلظت محلول اصلی برسیم.
3.شرایط آب و هوایی : در فصول گرم سال و روزهای آفتابی از آنجایی که تبخیر زیاد بوده و گیاه محلول زیادی را با ریشه جذب می کند غلظت محلول را کاهش می دهند و برعکس در فصول سرد غلظت محلول افزایش پیدا می کند .
4.عامل CEC : هر چقدر CEC بستر بیشتر باشد قدرت نگهداری نمک ها در آن بیشتر بوده و در نتیجه EC محلول غذایی را کمتر در نظر می کیرند . به طور مثال در بسترهای کشت پیت و کوکوپیت که ظرفیت تبادل کاتیونی بالاتری دارند EC محلول غذایی نسبت به پرلیت و شن و ماسه کمتر است .

ادامه دارد....
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چطور در خانه توت فرنگی پرورش دهیم؟

چطور در خانه توت فرنگی پرورش دهیم؟

چطور در خانه توت فرنگی پرورش دهیم؟


تنها یک راه وجود دارد که بتوانید یک توت‌فرنگی چاق و چله و شیرین و آبدار بخورید، آن هم با قیمتی بسیار ارزان: خودتان آن را پرورش دهید

تقریبا همه می‌توانند در خانه خودشان چنین کاری انجام دهند. پاییز بهترین زمان برای کاشتن توت‌فرنگی‌های آبدار میباشد. البته بهار هم می‌توانید توت‌فرنگی بکارید.
توت‌فرنگی میوه مغذی است. سرشار از ویتامین‌ها و املاح. می‌گویند از تصلب شرائین جلوگیری می‌کند. برای رفع نقرس و سنگ‌های مثانه موثر است. اشتهاآور است و ادرار را زیاد می‌کند و دم‌کرده برگ آن را به مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند، توصیه می‌کنند.

تانن موجود در توت‌فرنگی به آن خاصیت مسهلی بخشیده است و در درمان یبوست موثر است. اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه‌ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.
خون‌ساز است و سرشار از کلسیم، فسفر، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات 2 کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند. ویتامین‌های A، B و C هم به وفور در آن یافت می‌شوند.

کاشت توت‌فرنگی:

توت‌فرنگی با روشی موسوم به «رانر» زیاد می‌شود. یعنی بوته‌های جــدید را که ریشه‌دار باشند در محل مورد نظرتان می‌کارید. در نتیجه امکان بیمار بودن بوته‌ها زیاد است. دقت کنید که بوته بیمار را نخرید. لکه برگی، سفیدک پودری، پوسیدگی سیاه ریشه جزو مهمترین بیماری‌های توت‌فرنگی است که نشانه‌های بارزی هم دارند. مثلا لکه‌های روی برگ و سفیدک‌های روی ساقه و برگ.
بهتر است در هر گلدان تنها یک بوته بکارید مگر اینکه از گلدان‌های مستطیلی شکل دراز استفاده کنید که بتوانید بین هر دو بوته 40 سانتی‌متر فاصله بگذارید.
هر جایی که گرما و خورشید مناسب داشته باشد، برای قرار دادن گلدان توت‌فرنگی شما خوب است. توت‌فرنگی‌ها به دنبال مکانی مناسب و معتدل برای زندگی سه تا چهار ساله خودشان هستند. پس آن را از آنها دریغ نکنید. توت‌فرنگی‌ها دوست ندارند تابستان‌های بسیار گرم و خشک را تحمل کنند.

درجه حرارت مناسب برای پرورش توت‌فرنگی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است. البته توت‌فرنگی سرما را هم تحمل می‌کند و در برابر آن نیمه مقاوم است. در زمستان اگر روی بوته‌های توت‌فرنگی‌تان را بپوشانید تا دمای 18- درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.



برای کود گلدانتان بهتر است از ترکیبی از کودهای کمپوست مخصوص باغ، برگ یا زباله‌های سبز بازیافت شده استفاده کنید و تا عمق 15 سانتی‌متری خاک گلدانتان (از بالا) را با آن بپوشانید. بوته‌ها به خوبی درون خاک جای دهید و مطمئن شوید که جوانه برگ‌ها همتراز با خاک است.
معمولا پرورش توت‌فرنگی، به ویژه وقتی جنس بوته‌های آن مرغوب باشد، بسیار آسان است. در ابتدا تنها کافی است علف‌های هرز را از خاک خارج کنید، اما وقتی میوه‌ها شروع کردند به در آمدن، حواستان به حشرات و آفت‌ها هم باشد.



مهمترین نکته در پرورش توت‌فرنگی این است که خاک گلدان آن را مرطوب نگه دارید. البته باید حواستان هم باشد که به طور ناگهانی حجم زیادی از آب را پای گلدان نریزید.
اگر گلدانتان را روی بالکن قار می‌دهید، وقتی میوه‌ها در آمدند، پیش از اینکه رنگی به خود بگیرند، روی آنها را با پلاستیک بپوشانید. این کار آنها را از گزند پرنده‌ها در امان نگه می‌دارد.
هر وقت توت‌فرنگی‌تان دورتادورش قرمز شد، یک روز به آن وقت بدهید و آن وقت آن را بچینید. این فرصت یک روزه آنها را شیرین‌تر، آبدارتر و خوش عطرتر می‌کند.

وقتی زمان باردهی بوته‌ها تمام شد، باز هم حواستان باید به بوته باشد. شاخه‌های زائد را بزنید و تنها برگ‌های کوچک را باقی بگذارید. از لخت شدن بوته‌تان نترسید. برگ‌ها دوباره رشد خواهند کرد. خاک گلدان را تقویت کنید. برای تقویت خاک می‌توانید از همین برگ‌های خود بوته که جدا کرده‌اید یا کودهای کمپوستی استفاده کنید.

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
gavad تصاویری از کشت علوفه در کانکس به روش هیدروپونیک گلخانه 34

Similar threads

بالا