تهیه محلول های شیمایی، تیتر کردن

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این تاپیک می توانید در مورد قسمت شیمی که در رشته کشاورزی کاربرد داره اطلاعات خودتون را بذارید یا اگر سوالی دارید بپرسد.
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
هدف آزمایش : تهیه ی محلول با غلظت مشخص توسط نمونه ی جامد و مایع
محلول سازی :
محلول سازی یکی از متداولترین و در عین حال دقیق ترین کارهایی است که در آزمایشگاه انجام میشود. محلول سازی به معنای ساختن محلول مورد نظر و لازم از محلولهای استاندارد میباشد.
محلولی را استاندارد می گویند که در آن ، رابطه بین مقادیر ماده حل‌شده و محلول یا رابطه بین مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوی معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکیل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص می‌گردد. بسیاری از واکنش‌ها در حالت محلول انجام می‌شوند و محاسبه‌های کمی برای این‌گونه واکنش‌ها بر مبنای غلظت آنها صورت می‌گیرد. برای بیان غلظت ، روش‌های گوناگونی وجود دارد و محلولهای استاندارد را براساس غلظت بیان می‌کند.
محلولهای استاندارد کاربردهای زیادی دارند، از جمله در تجزیه های تیترسنجی (تیتراسیون) ، واکنش‌های خنثی شدن و واکنش‌های اکسیداسیون-احیا و...
برای محلول سازی باید ابتدا با واحدها و روش های بیان غلظت یک محلول، آشنایی کامل داشته باشید:
محلول درصد جرمی :
محلولی است که در آن مقداری ماده حل‌شونده در 100 گرم محلول ، حل شده باشد.
100× (جرم محلول/جرم ماده حل شونده )= درصد جرمی
در صورت و مخرج باید از یک نوع یکای جرم استفاده شود. یعنی هر دو باید برحسب میلی‌گرم ، گرم یا کیلوگرم بیان شوند. مثلا ، بر روی بر چسب محلول شست وشوی دهان نوشته می شود: "محلول استریل سدیم کلرید 9/0 درصد برای شستشو". عبارت "سدیم کلرید 9/0 درصد" یعنی در 100 گرم از این محلول 9/0 گرم سدیم کلرید وجود دارد و بقیه آن آب است.
برای محلول‌های بسیار رقیق ، معمولا غلظت بر حسب قسمت در میلیون (ppm) بیان می‌شود.
(۶ ^۱۰× جرم محلول) / جرم ماده حل شونده = ppm
اگر حلال ، آب باشد و مقدار ماده حل‌شونده چنان کم باشد که چگالی محلول هم‌چنان g.mL-1 1,0 باقی بماند، در اینصورت رابطه به قرار زیر خواهد بود:
لیتر محلول / میلی گرم ماده حل شونده≈ppm
از ppm برای بیان مقادیر بسیار کم کاتیون‌ها و آنیون‌ها در آب دریا ، بدن جانداران ، بافت‌های گیاهی و میزان آلاینده‌های هوا و بطور کلی ، در مواردی که مقدار ماده حل‌شونده خیلی جزئی باشد، استفاده می‌شود.


محلول گرم در لیتر (غلظت معمولی-C)
در این محلول‌ها ، مقداری ماده حل‌شونده در یک لیتر محلول وجود دارد.

محلول مول در لیتر (مولار CM)
غلظت مولار رایج‌ترین روش برای بیان غلظت است و محلول مولار، محلولی است که در هر لیتر آن، به اندازه یک مول ماده حل‌شونده ، حل شده باشد. مانند محلول یک مول بر لیتر لیتیم کلرید که در آن ، یک لیتر محلول دارای یک مول لیتیم کلرید است.
حجم محلول (لیتر)/مقدار ماده حل شونده (مول)= غلظت مولار (M)




محلول مولال (m)
محلولی که در آن یک مول ماده حل‌شونده در یک کیلوگرم حلال حل شده باشد، محلول مولال نامیده می‌شود. از غلظت مولال در مطالعه خواص کولیگاتیو محلول‌ها بکار می‌رود.
کیلوگرم حلال/مقدار ماده حل شونده (مول)= غلظت مولال (m)
برای مثال ، اگر در 200 گرم آب خالص ، 0,03 مول کلرید پتاسیم حل شده باشد، مولالیته محلول عبارت خواهد بود:
ابتدا باید گرم محلول به کیلوگرم تبدیل شود:
200g*1 Kg/1000 g=0,2 Kg کیلوگرم حلال
مولال m=0,03(mol)/0,2Kg=0,15
محلول نرمال (N)
محلول نرمال ، محلولی است که یک اکی والان گرم ماده حل‌شونده در یک لیتر آن و یا یک میلی‌اکی‌والان گرم در هر لیتر آن حل شده باشد.
مفهوم اکی والان گرم: مقدار وزن اکی والان مواد مختلف طبق رابطه زیر به دست می‌آید:
E=M/n
که M ، جرم مولکولی و n (ظرفیت) برای مواد مختلف به قرار زیر بدست می‌آید:
مقدار n برای اسیدها برابر تعداد هیدروژن‌های اسیدی و برای بازها، برابر تعداد -OH ، برای نمک‌ها برابر ظرفیت فلز ضرب‌در تعداد فلز و برای واکنش‌های اکسایش- کاهش برابر درجه کاهش یا اکسایش است.
با بدست آوردن مقدار E (وزن اکی والان) می‌توان تعداد اکی‌والان را از رابطه زیر حساب کرد:
وزن اکی والان/جرم ماده برحسب گرم = m/E = تعداد اکی والان
در نتیجه، نرمالیته یک محلول بیانگر تعداد اکی‌والان‌ها در یک لیتر محلول یا تعداد میلی‌اکی‌والان در هر میل
محلول سازی از محلول های غلیظ آزمایشگاه
معمولاً در آزمایشگاه محلولها به صورت غلیظ و با درصد خلوص مشخص و استانداردی وجود دارد و برای تهیه محلول های رقیق تر باید از آن ها استفاده کرد.
برای این کار از روابط رقیق سازی استفاده می کنیم :
در رابطه بالا نیاز است که نرمالیته یا مولاریته محلول غلیظ موجود در آزمایشگاه را تعیین کنیم.
برای تعیین نرمالیته از فرمول زیر استفاده می کنیم :
نرمالیته محلول غلیظ را بدست آوردیم. در رابطه اول فقط حجم محلول غلیظ (v2) مجهول است که محاسبه می شود و فقط کافی است این مقدار (v1) را از محلول غلیظ برداشته و به حجم مورد نظر (v2) برسانیم.
محلول سازی از مواد جامد آزمایشگاه
فقط کافی است مقدار ماده جامد بدست آمده را در مقداری آب مقطر حل کرده و به حجم مورد نظر برسانید.
تذکر : در مورد برخی مواد جامد که رطوبت جذب می کنند باید دقت شود که از فرمول نوشته شده بر روی برچسب ظرف ماده جرم مولکولی محاسبه شود. مثلاBaCl2 . 2H2O به جرم مولکولی آن دو ملکول آب (36gr) اضافه شده است که باید در محاسبات لحاظ شود.

منبع:http://khakdaneh.persianblog.ir/post/19
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
مولاریته یا غلظت مولار که با (M) نشان داده می‌شود، عبارت است از تعداد وزن مولکول گرم (یا تعداد مول) از یک جسم حل شده در یک لیتر محلول. مول کمیت اساسی است که یک شیمیدان تجزیه با آن سر و کار زیادی دارند. یک مول برابر با 6.023X1023 مولکول از یک جسم است. اصطلاح مول در یک مفهوم وسیع برای توصیف مقادیر ترکیبات مولکولی ، عناصر آزاد و یونها بکار می‌رود. به بیان دیگر وزن تعداد 6.023X1023 عدد مولکول ، یون یا عنصر برابر با 1 مول مولکول ، یون یا عنصر است که به صورت مولکول گرم ، یون گرم یا عنصر گرم نامیده می‌شود.

تهیه محلولهای مولار

برای تهیه یک محلول مولار از یک ترکیب باید یک مول از آن را وزن کرده و به مقدار کافی به آن آب اضافه کنیم تا دقیقا یک لیتر محلول بدست آید. به عنوان مثال برای تهیه یک محلول 2M از اسید سولفوریک باید گرم 196.16=98.08×2 از اسید سولفوریک را در مقدار کافی آب حل کنیم تا یک لیتر محلول 2M اسید سولفوریک بدست آید. وقتی یک محلول مایع تهیه می‌کنیم، حجم محلول به ندرت مساوی مجموع حجمهای اجزا خالص سازنده آن است. معمولا حجم نهایی محلول بیشتر یا کمتر از مجموع حجمهای اجزا سازنده آن است.

از این رو برای تهیه یک محلول معین عملا نمی‌توانیم مقدار حلال لازم را پیش‌بینی کنیم. برای تهیه محلولهای مولار و سایر محلولهایی که بر اساس حجم کل است، معمولا از بالنهای حجم‌سنجی استفاده می‌شود. در این صورت برای تهیه یک محلول مقدار دقیق ماده حل شونده را در بالن جای می‌هیم و با دقت آن قدر آب می‌افزائیم و بطور مداوم و با احتیاط هم می‌زنیم تا سطح محلول به خط نشانه‌ای که روی گردن بالن مشخص شده برسد.

محاسبه غلظت یک محلول بر حسب مولاریته

برای محاسبه غلظت یک محلول بر حسب مولاریته ابتدا باید تعداد مولهای جسم حل شده را بدست آوریم. تعداد مولهای جسم حل شده از تقسیم کردن وزن آن (برحسب گرم) به وزن فرمولی بدست می‌آید.



  1. اگر ماده حل شده به صورت مولکولی باشد، در آن صورت تعداد مول از فرمول وزن مولکولی/گرمهای ماده حل شده=تعداد مولها (مولکول حل شده) محاسبه می‌شود.
  2. اگر بخواهیم تعداد مولهای یک یون را محاسبه کنیم، باید بجای وزن مولکولی وزن یون مربوطه را در فرمول قرار دهیم. یعنی وزن یونی/گرمهای ماده حل شده=تعداد مول‌ها (یون حل شده).
  3. اگر ماده حل شده به صورت اتمی باشد، مثلا نقره فلزی در آن صورت تعداد مولها از فرمول وزن اتمی/گرمهای ماده حل شده = تعداد مولها (اتم حل شده) بدست می‌آید. بعد از بدست آوردن تعداد مولهای ماده حل شده با قرار دادن آن در فرمول غلظت مولار ، مولاریته محلول بدست می‌آید. یعنی داریم
لیتر محلول/میلی مولهای ماده حل شده= M

یا
لیتر محلول/تعداد مول‌های حل شده=M

وقتی غلظت محلول بر حسب مولاریته بیان می‌شود، محاسبه مقدار ماده حل شده موجود در یک نمونه معین از محلول آسان است. به عنوان مثال یک لیتر محلول 2 مولار دارای 2 مول ماده حل شده است. 500ml آن دارای یک مول ماده حل شده ، 100ml آن دارای 0.2 مول ماده حل شده است.

نکته مهم

تنها اشکال تعیین غلظتها بر اساس حجم محلول این است که چنین غلظتهایی با تغییر دما اندکی تغییر می‌کنند، زیرا تغییر دما موجب انقباض یا انبساط محلول می‌شود. بنابراین برای اینکه غلظت محلول تهیه شده دقیق‌تر باشد، باید محلول در دمایی که قرار است استفاده شود، تهیه شده و از بالن حجم ‌سنجی که در این دما مدرج شده است استفاده شود.
منبع:دانشنامه رشد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالن حجم سنجی ، ظرف ته‌صافی می‌باشد که دارای گردن بلند و باریک بوده ، در انتهای گردن ، خطی به صورت حلقه حک شده است. این بالن در حجمهای 1000 ، 500 ، 250 ، 100 ، 50 ، 25 میلی‌لیتری ساخته می‌شود. پُراستفاده‌ترین بالنها در آزمایشگاه شیمی بالن‌های 100 ، 250 میلی‌لیتری می‌باشد. این بالنها را به صورت شفاف و رنگی می‌سازند که از بالنهای رنگی برای تهیه محلولهایی که نسبت به نور حساس هستند استفاده می‌شود.

در صورتی که بالن تا خط نشانه از محلولی پر شود، حجم دقیقا معلوم و مشخصی از محلول را در خود جای می‌دهد. علامت حک شده روی گردن بالن دور تا دور آن ادامه دارد. وقتی تا این علامت محلول در بالن ریخته شود، برای جلوگیری اشتباه ناشی از خطای دید ، چشم را باید طوری در امتداد علامت مربوطه قرار داد تا خط نشانه درست بر قسمت انحنای محلول مماس باشد. به علت باریک بودن گردن بالن ، تغییر کوچکی در حجم محلول سبب اختلالات قابل ملاحظه‌ای در ارتفاع انحنا می‌شود.

کاربرد بالن حجم سنجی

بیشترین کاربرد بالون حجمی در آزمایشگاه شیمی تجزیه می‌باشد. از این ظرف شیشه‌ای برای تهیه محلولهایی با غلظت مشخص استفاده می‌شود.

روش درست کردن محلول با غلظت معین در بالن حجم سنجی

برای درست کردن یک محلول با غلظت مشخص ، ابتدا وزن دقیقی از ماده شیمیایی در بالن ژوژه ریخته می‌شود. سپس تا حدود نصف بالن حلال اضافه می‌‌شود، سپس با تکان دادن بالن ، نمونه کاملا حل می‌شود. حال مقداری آب مقطر اضافه می‌شود تا ابتدای گردن بالن پر شود و سپس درب بالن را که کاملا تمیز شده و با آب مقطر شسته شده است، روی آن قرار داده ، بالن را وارونه می‌کنیم تا مواد درون آن کاملا مخلوط شود.

اگر محلول بدون هم زدن تا علامت نشانه به حجم رسانده شود، ممکن است بر اثر انقباض یا انبساط محلول ، سطح آن درست در برابر علامت نشانه قرار نگیرد، در حالی که به هم زدن محلول قبل از به حجم رساندن آن از این اتفاق جلوگیری می‌کند. در مرحله نهایی می‌توان توسط یک پیپت قطره قطره آب مقطر را وارد بالن کرد تا انحنای محلول درست روی نشانه گردن بالن باشد.



نکات مهم

  • محلول تهیه شده را نباید در بالن ژوژه نگهداری کرد، باید آن را به یک بطری تمیز و خشک انتقال داد. مخصوصا اگر محلول تهیه شده درون بالن ژوژه ، یک محلول قلیایی باشد که باعث خورده شدن بالن و در نتیجه کاهش حساسیت آن می‌شود. بهتر است بطری که محلول به آن منتقل می‌شود کاملا خشک باشد. در صورت خشک نبودن بطری باید آن را چند بار با مقادیر کمی از محلول تهیه شده ، شستشو داده ، سپس محلول را به آن منتقل کرد.
  • مشخصات محلول تهیه شده از جمله نام ، غلظت ، تاریخ تهیه و … روی بر چسبی نوشته و روی بطری چسبانده شود. قبل از استفاده محلول باید بطری خوب تکان داده شود تا آب متراکم شده در بالای ظرف کاملا با محلول ، مخلوط شود.
  • بالون حجم سنجی نباید حرارت داده شود زیرا حرارت باعث انبساط و کاهش حساسیت آن می‌شود. در صورتی که حل شدن نمونه به گرم کردن نیاز داشته باشد، ابتدا نمونه را به همراه مقداری حلال در بشر تمیزی ریخته ، حرارت می‌دهیم تا کاملا خشک شود، سپس بعد از خنک شدن تا دمایی به بالون ژوژه منتقل می‌شود.
  • منبع: دانشنامه رشد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
دید کلی

در آزمایشگاهها یکی از وسایل شیشه‌ای که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد بشر می‌باشد. بشر به شکل استوانه‌ای بوده و دارای شکافی در قسمت بالا که برای ریختن مایعات بکار می‌رود. بشر دارای دهانه‌ای گشاد می‌باشد که باعث استفاده آسان از آن برای منظورهای گوناگون شده است.



انواع بشر

بشرها انواع گوناگونی دارند مانند پلاستیکی ، بشرهای شیشه‌ای و بشر‌های پیرکس.


بشرهای پلاستیکی معمولا برای برداشتن مایعات و ریختن آنها به درون ظرفهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بشرهای شیشه‌ای هم به منظور برداشتن مایعات و هم در آزمایشهایی که نیاز به حرارت نباشد به عنوان ظرف واکنش بکار می‌روند. به عنوان مثال در آزمایشهایی مانند PH متری ، پتانسیومتری و تمام آزمایشهایی که نیاز به گذاشتن الکترود در داخل محلول می‌باشد بشر به دلیل دهانه گشادی که دارد و کاربرد آسان ، استفاده می‌شود.

بشرهای پیرکس برای حرارت دادن محلولها در کوره یا روی شعله آتش استفاده می‌شود. در آزمایشهایی که نیاز به هم زدن باشد، بشر به دلیل ساختار ویژه خود، ظرف آزمایش مناسبی است زیرا ظروف آزمایشگاهی دیگر مانند ارلن یا بالون بدلیل گردن نسبتا باریک برای این کار مناسب نیستند.



بشرهای مدرج

معمولا بشرهای پلاستیکی که برای برداشتن مایعات بکار می‌روند به صورت مدرج نمی‌باشند بلکه بصورت پیمانه می‌باشند که حجم آنها را مشخص می‌کند. اما اکثر بشرهای شیشه‌ای و پیرکس به صورت مدرج می‌باشند و مقدار مایع درون آنها برحسب ml معلوم است. البته بشر به دلیل ساختار پهن و گشاد خود برای برداشتن حجمهای دقیق مایعات مناسب نیست، زیرا هرچه وسیله اندازه گیری مایع باریکتر باشد به همان نسبت ، درصد خطا کمتر می‌شود.

بشرها در حجمهای گوناگون تولید می‌شوند و معمولا از 50mL تا 1000mL تولید می‌شود البته بشرهایی با حجم بالاتر از 1000 میلی لیتر هم تولید می‌شود ولی کاربرد چندانی ندارند. بشر جزو وسایل پرکاربرد آزمایشگاهی به شمار می‌رود. مایعات را به مدت طولانی نباید در بشر نگهداری کرد، زیرا به دلیل دهانه گشاد زود تبخیر می‌شود
منبع: دانشنامه رشد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
روشی که توسط آن ، محلولی با غلظت مشخص به محلولی دیگر اضافه می‌شود تا واکنش شیمیایی بین دو ماده حل شده کامل گردد، تیتراسیون نامیده می‌شود.

مقدمه

تیتر کردن از روش‌های تجزیه حجمی است. در تجزیه حجمی ابتدا جسم را حل کرده و حجم معینی از محلول آن را با محلول دیگری که غلظت آن مشخص است که همان محلول استاندارد نامیده می‌شود، می‌سنجند. در تیتراسیون محلول استاندارد به‌طور آهسته از یک بورت به محلول حاوی حجم مشخص یا وزن مشخص از ماده حل شده اضافه می‌شود.

افزایش محلول استاندارد ، آنقدر ادامه می‌یابد تا مقدار آن از نظر اکی‌والان برابر مقدار جسم حل شده شود. نقطه اکی‌والان نقطه ای است که در آن ، مقدار محلول استاندارد افزوده شده از نظر شیمیایی برابر با مقدار حجم مورد نظر در محلول مجهول است. این نقطه را نقطه پایان عمل از نظر تئوری یا نقطه هم ارزی نیز می‌گویند.

روش تیتر کردن

در عمل تیتر کردن ، محلول استاندارد را از یک بورت به محلولی که باید غلظت آن اندازه گرفته می‌شود، می‌افزایند و این عمل تا وقتی ادامه دارد تا واکنش شیمیایی بین محلول استاندارد و تیتر شونده کامل شود. سپس با استفاده از حجم و غلظت محلول استاندارد و حجم محلول تیتر شونده ، غلظت محلول تیتر شونده را حساب می‌کنند.

یک مثال

نقطه اکی‌والان در عمل تیتر کردن NaCl با نقره تیترات وقتی مشخص می‌شود که برای هر وزن فرمولی -Cl در محیط یک وزن فرمول +Ag وارد محیط عمل شده باشد و یا در تیتر کردن ، سولفوریک اسید (H2SO4 ) با سدیم هیدروکسید ( NaOH ) نقطه اکی‌والان وقتی پدید می‌آید که دو وزن فرمولی اسید و دو وزن فرمولی باز وارد محیط عمل شوند.

تشخیص نقطه اکی‌والان

نقطه اکی‌والان در عمل بوسیله تغییر فیزیکی ( مثلا تغییر رنگ ) شناخته می‌شود. نقطه ای که این تغییر رنگ در آن روی می‌دهد، نقطه پایان تیتر کردن است. در تیتراسیون اسید و باز شناساگرها برای تعیین زمان حصول نقطه اکی‌والان بکار می‌روند. تغییر رنگ معرف ، نشانگر نقطه پایانی تیتراسیون می‌باشد.



انواع تیتر کردن

بر حسب واکنش‌هایی که بین محلول تیتر شونده و استاندارد صورت می‌گیرد، تجزیه‌های حجمی (تیتراسیون) به دو دسته تقسیم می‌شوند:



  • روش‌هایی که بر اساس ترکیب یون‌ها هستند. یعنی تغییر ظرفیت در فعل و انفعالات مربوط به آن صورت نمی‌گیرد. این روش‌ها عبارت اند از:
  1. واکنش‌های خنثی شدن یا واکنش‌های اسید و باز
  2. واکنش‌های رسوبی
  3. واکنش‌هایی که تولید ترکیبات کمپلکس می‌کنند.
تیتر کردن واکنش های اسید و باز یا خنثی شدن

تیتر کردن ، عبارت است از تعیین مقدار اسید یا باز موجود در یک محلول که با افزایش تدریجی یک باز به غلظت مشخص یا بر عکس انجام می‌گیرد. موقعی که محلول یک باز دارای یونهای -OH است به محلول اسید اضافه کنیم، واکنش خنثی شدن انجام می‌شود:



OH- + H3O+ -----> 2H2O


محاسبات

معمولا حجم مشخص (V) از محلول اسید با نرمالیته مجهول (N) انتخاب کرده ، به‌کمک یک بورت مدرج به‌تدریج محلو ل یک باز به نرمالیته مشخص (N) به آن اضافه می‌کنند. عمل خنثی شدن وقتی کامل است که مقدار اکی‌والان گرم های باز مصرفی برابر مقدار اکی‌والان گرم های اسید موجود در محلول شود.

برای این که عمل تیتراسیون بدقت انجام شود، باید عمل افزایش محلول باز درست موقعی متوقف گردد که تساوی فوق برقرار شود. روش معمول و همگانی برای تعیین پایان تیتراسیون استفاده از شناساگرهاست. دستگاه PH متر نیز برای محاسبات دقیق در تعیین نقطه اکی والان کاربرد دارد.
دانشنامه رشد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
بورت لوله شیشه‌ای مدرج و طویلی است که در انتهای آن یک شیر جهت کنترل خروج محلول از آن نصب شده است. چون از بورت برای برداشتن حجمهای مختلفی از محلولهای مخصوص تیتراسیون استفاده می‌شود، لذا به قسمتهای کوچکی درجه بندی شده است. در تیتراسیونهای معمولی از بورتی که دقت آن 0.1 میلی لیتر است استفاده می‌شود.

معمولا این بورتها گنجایش 50 تا 100 میلی لیتر را دارند.در تیتراسیونهای حساس از بورتهای 10 میلی لیتری که تا 0.01 یا 0.02 میلی لیتر مدرج استفاده شده می‌شود.زمانیکه نیاز به تکرار مداوم تیتراسیون باشداز بورتهای اتوماتیک استفاده می‌شود. در این حالت محلول در ظرف پائینی بورت اتوماتیک ریخته شده و توسط کیسه هوایی که به آن وصل شده است بورت مرتبا پر می‌شود.

روش استفاده از بورت

قبل از استفاده از بورت باید آن را دو یا سه مرتبه با چند میلی لیتر از محلول مورد نظر شستشو داد و هر بار باید محلول کاملا خارج شود.بعد از شستشو به آهستگی آن را تا بالاتر از علامت صفر از محلول مورد نظر پر کرده و بعد یک بشر زیر آن قرار دهیم و شیر را باز کرده تا هوای محبوس در نوک بورت خارج شود و سطح محلول تا آنجایی که امکان دارد دقیقا در مقابل اولین درجه بورت پایین بیاید حال ارلن مایر را که محتوی محلول مورد سنجش است زیر بورت قرار داده و واکنشگر قطره قطره از بورت به آن اضافه می‌شود.

نکات مهم

  • در طی عمل تیتراسیون محلول تیتر کننده ، نباید به سرعت از بورت خارج شود. زیرا علاوه بر آن که امکان گذشتن از نقطه پایان وجود دارد، خطای خواندن در نقطه انتهایی هم زیاد می شود. معمولا سرعت خروج محلول از بورت نباید بیش از 10 میلی لیتر در دقیقه باشد و محلول نباید به صورت قطرات سریع خارج شود.
  • در طی عمل تیتراسیون ، محلولی که از بورت به داخل ارلن مایر می‌ریزد نباید در یک نقطه جمع شود بلکه باید در طول تیتراسیون مرتبا به هم زده شود تا قطرات کاملا در تمام نقاط آن پخش شوند. نوک بورت نباید از ارلن مایر خیلی فاصله داشته باشد تا قطره‌ها به اطراف پخش نشود.
  • بعد از هر تیتراسیون محلول باقیمانده در بورت ابتدا با آب و سپس آب مقطر شسته شود و شیر آن در حالت باز کرده و به طور وارونه به گیره وصل شود.
  • محلول نباید به طور طولانی در بورت بماند، مخصوصا اگر محلول قلیایی باشد. زیرا در این صورت شیر بورت بسته شده و باز کردن آن مشکل است.
  • شیر بورت باید با مقدار کمی گریس چرب شود تا براحتی بچرخد، زیاد بودن گریس باعث مسدود شدن شیر بورت می‌شود.
  • هنگام خواندن درجه بورت زمانی که محلولهای شفاف درون آن ریخته شده است باید دقت شود که سطح محدب مایع با خط درجه مورد نظر مماس باشد ولی در محلولهای رنگی مثل پرمنگنات پتاسیم باید سطح بالایی مایع با خط درجه مورد نظر مماس باشد.
دانشنامه رشد
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
پی‌پت یکی از وسایل حجم سنجی مورد استفاده در آزمایشگاه شیمی می‌باشد. پی‌پت لوله شیشه‌ای باریکی است که برای برداشتن حجمهای معینی از یک محلول بکار برده می‌شود. دقت پی‌پتهای معمولی حدود 0.1 میلی‌لیتر می‌باشد. ولی پی‌پتهای کوچکی که برای برداشتن حجمهای کم و دقیق استفاده می‌شود، دقت بیشتری دارند. پی‌پتها معمولا به دو صورت ساخته می‌شوند.

پی‌پتهای مدرج

پی‌پتهای مدرج همان پی‌پتهای معمولی هستند که لوله باریک شیشه‌ای می‌باشند و در حجمهای 2 ، 5 ، 10 ، 20 میلی‌لیتر ساخته می‌شوند از این پی‌پتها در آزمایشهای معمولی استفاده می‌شود. برای کارهای دقیق از نوع دیگری از پی‌پتها که به پی‌پت حبابدار معروف است استفاده می‌شود.

پی‌پت حبابدار


این پی‌پت به پی‌پت حجم سنجی یا پی‌پت ژوژه هم معروف است. پی‌پت ژوژه استوانه‌ای است که در انتهای آن به شکل دو لوله باریک کشیده شده است و در قسمت وسط آن یک حباب تشکیل شده است. در قسمت بالایی پی‌پت خطی به صورت حلقه حک شده است. بطوری که اگر پی‌پت طبق شرایط نوشته شده در روی آن تا این علامت از محلول پر شود، حجم ثابتی از محلول را اندازه می‌گیرد. این نوع پی‌پت که فقط حجم ثابت و دقیقی از محلول را اندازه می‌گیرد، به عنوان پی‌پت انتقال دهنده مایعات در تیتراسیونها استفاده می‌شود. دقت آن بسیار بالاست و معمولا در آزمایشهای دقیق از آن استفاده می‌شود.

روش استفاده از پی‌پت


برای استفاده از پی‌پت در برداشتن محلولها ، پی‌پت باید کاملا شسته شده و با آب مقطر آب کشیده شود و آب آن کاملا خارج شود. قبل از وارد کردن پی‌پت به محلول مورد نظر اگر قطره آبی در نوک آن باقی مانده باشد، باید به بیرون فوت شود و نوک پی‌پت با دستمال کاغذی تمیز خشک گردد، تا محلولی که به درون آن کشیده می‌شود رقیق نشود.

قبل از استفاده ، پی‌پت تا سه بار و هر بار با مقدار کمی از محلول مورد نظر شستشو داده می‌شود بطوری که محلول هر بار کاملا با تمام سطح داخل پی‌پت تماس پیدا کند. ساقه پی‌پت نباید بیش از حد لزوم درون محلول برده شود، همچنین باید دقت شود که نوک آن از سطح محلول بیرون نیاید. زیرا در این صورت ممکن است مقدار از محلول وارد دهان شده و در صورت سمی بودن یا سوزان بودن محلول باعث بروز ناراحتی گردد.

نکات مهم

برای برداشتن حجم مشخصی از محلولهای غلیظ مثل اسیدها ، آمونیاک ، آب اکسیژنه و … به هیچ وجه از پی‌پت استفاده نشود. بلکه از استوانه مدرج برای این کار استفاده می‌شود. برای برداشتن مایعات سوزان و سمی از پی‌پت پمپ‌دار که کار مکش را انجام می‌دهد، استفاده می‌شود.

موقع برداشتن محلولها با پی‌پت نباید با فشار فراوان عمل مکش را انجام داد. چون ممکن است محلول وارد دهان شود. بعد از برداشتن حجم مشخصی از محلول بلافاصله انگشت سبابه را بالای پی‌پت گذاشته تا از ریختن محلول دراثر جریان هوا جلوگیری شود.
دانشنامه رشد
 

jafar hashemi

عضو جدید
طرز تهیه سود برای تیتر کردن؟؟؟؟؟

طرز تهیه سود برای تیتر کردن؟؟؟؟؟

سلام.کسی هست در مورد تهیه سود( یک دهم نرمال ) بهم اطلاعات بده؟:que:
ممنون میشم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام.کسی هست در مورد تهیه سود( یک دهم نرمال ) بهم اطلاعات بده؟:que:
ممنون میشم
سلام شما اول باید این اطلاعات رو داشته باشی ازش:
درصد وزنی
وزن مخصوص
نرمالیته تقریبی
و بعدش این 2 تا بدست میان:
حجم مورد نیاز جهت تهیه یک لیتر محلول نرمال
و
حجم مورد نیاز جهت تهیه یک لیتر محلول یکدهم نرمال
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا از دوستان تحصیلات تکمیلی این موضوع مهم را کاملا با مثال های واضح و دقیق توضیح دهید... من که هنوز وارد نیستم و در این زمینه مشکل دارم
فقط به زبان خودتون باشه و کپی از جایی نباشه.... و طوری باشه که همه درک کنیم از جمله خودم
ممنون میشم
 

termah

مدیر بازنشسته
سلام.کسی هست در مورد تهیه سود( یک دهم نرمال ) بهم اطلاعات بده؟:que:
ممنون میشم


با سلام

فک میکنم جوابتون این باشه بازم میپرسم :w20:

دوست عزیز سود جز بازهای قوی هست بنابراین نرمالیته و مولاریته اون یکی هست . پس شما سود 0.1 مولار بساز در واقع همون نرمال هست.
 

termah

مدیر بازنشسته
بله درست جواب دادم نرمالیته و مولاریته سود باهم برابر هست

این رو ببینین

http://meallinside.blogfa.com/post/12

مولاریته هم که دیگه میدونین دیگه . جرم مولی سود که 40 هست . 0.1 هم که مول بر لیتر هست در واقع 0.1 رو ضربدر 1 بر روی 40 میکنید و مقدار گرم سود مورد نیاز رو بدست میارید
 

fa7alveh

کاربر ممتاز تالار شیمی
تست کیفیت در روغن بادام

تست کیفیت در روغن بادام




اسیدیته (اسیدهای چرب آزاد) معیار اساسی برای درجه بندی روغن بادام است. از این رو، برآورد قابل اعتماد از اسیدیته آزاد، از اهمیت زیادی در تضمین کیفیت و کنترل روغن بادام است.اسید چرب "آزاد" می باشد که قطع پایه تری گلیسرید است. این روش متکی در تیتراسیون از یک باز قوی (هیدروکسید سدیم) در مقابل اسید ضعیف (عمدتا اولئیک اسید)در روغن می باشد. اتانول داغ استفاده می شود به حل روغنی (یا سایر اسیدهای آزاد) را به یک راه حل قطبی است که می تواند در مقابل با غلظت شناخته شده از محلول هیدروکسید سدیم با استفاده از شاخص (phenolphthalein) تیتر شود.

تجهیزات :


نمونه ای از روغن بادام ارائه خواهد شد
ارلن 250 میلی لیتر
بورت 50 میلی لیتر
تعادل (نزدیکترین 0.01 گرم)
پیپت( 1 میلی لیتر)
هات پلیت
بشر 250میلی لیتر
پیپت پاستور




معرفها :

اتانول 95٪
1٪ phenolphthalein (در اتانول)
محلول سود 0.1M استاندارد






روش انجام آزمایش :

وزن حدود 30 گرم روغن بادام را به 250 میلی لیتر ارلن اضافه می کنیم.
و هم زمان حرارت دهید 50 میلی لیتر اتانول 95٪ را در بشر 250 میلی لیتر تقریبا تا نقطه جوش. 2 میلی لیتر از محلول شاخص phenolphthalein اضافه کنید و در حضور محلول سود 0.1M( تقریبا 6 قطره مورد نیاز خواهد بود).
تا محلول صورتی ضعف تیتر کنید.
محلول اتانول گرم خنثی کننده را به ارلن حاوی روغن بریزید. توجه داشته باشید به خواندن بورت و تیتر کردن با محلول هیدروکسید سدیم و تکان دادن شدید تا رنگ صورتی کم رنگ ظاهر شود که برای طولانی تر از 1 دقیقه طول پایدار باشد.
به مقدار تیتر توجه داشته باشید.

به عنوان مثال:
اولئیک اسید به عنوان اسید چرب (% w/w)
= (12.2ml x 0.1M x 40 x 100) / (30g x 1000)
=0.162%



نکته :
منبع اصلی خطا در آزمایش بالا محلول هیدروکسید سدیم است. محلول های هیدروکسید سدیم به سرعت دی اکسید کربن را از هوا جذب و تبدیل هیدروکسید سدیم به کربنات سدیم میکند.
میتوانیم با اسید های آلی قوی سود را تیتر کنیم تا استاندارد شود ( اسیدهای آلی قوی مانند اسید مالیک و اسید تارتاریک) اما بسیار ضعیف تر از اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک خواهد بود.
از این رو، محلول های قدیمی هیدروکسید سدیم به نتایج غلط (مقادیر زیاد از FFA )به ما می دهد. اطمینان حاصل کنید که شما با استفاده از محلول های تازه ساخته شده از هیدروکسید سدیم آزمایش می کنید.
 
آخرین ویرایش:

soheil.nekoui

عضو جدید
سلام
میشه به من بگین برای ساخت سولفوریک اسید 2% با خلوص 97.5% چیکار باید کرد؟ اصلا مفهوم این 2% یعنی چی؟
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
میشه به من بگین برای ساخت سولفوریک اسید 2% با خلوص 97.5% چیکار باید کرد؟ اصلا مفهوم این 2% یعنی چی؟
سلام
برای ساخت اسید سولفوریک 2% از اسید سولفوریک 97.5%
2 سی سی اسید سولفوریک نیاز داریم با 95.5 سی سی اب مقطر

البته دقت کنین که حتما اسید رو روی اب اضافه کنین نه برعکس!!!
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا از دوستان تحصیلات تکمیلی این موضوع مهم را کاملا با مثال های واضح و دقیق توضیح دهید... من که هنوز وارد نیستم و در این زمینه مشکل دارم
فقط به زبان خودتون باشه و کپی از جایی نباشه.... و طوری باشه که همه درک کنیم از جمله خودم
ممنون میشم
شما کدوم قسمتش مشکل دارین بگین..اگه بلد بودم حتما راهنمایت میکنم
(از تهیه محلول- پیش بینی مقدار مصرفی شاهد- و...)
 

saeidehm

عضو جدید
سلام....
میشه بهم بگین برای تعیین اسیدیته قابل تیتراسیون (TA ) چرا ملاک PH، باید 3/8 باشه؟
و اینکه نسبت TA به PH چیه....؟

خیلی ممنون میشم اگه بهم جواب بدین....
 

amin jalali.

عضو جدید
سلام کسی جزوه یا کتابی در خصوص ساخت محلول های بافری داره به من معرفی کنه؟ ممنون میشم
 

araz-anamli

عضو جدید
سلام از دوستان کسی میتونه روش ساده آزمایش پر اکسید روغن های سرخ کردنی گیاهی رو همراه با روش تهیه معرف ها و محلولهای لازم رو بگه؟ ممنون میشم:)
 

s*sh

عضو جدید
سلام کسی میدونه برای تهیه 100 لیتر محلول 1 درصد روی چند گرم روی سولفات آبدار لازمه
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
A تهیه هورمون گیاهی مهندسی کشاورزی 1

Similar threads

بالا