[تنظیم شرایط محیطی] معماري در عصر تغيير اقليم

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نشریه : صفه بهار و تابستان 1388; 18(48):65-78.
عنوان مقاله : معماري در عصر تغيير اقليم
نویسنده : فرشچي رفيعه
چکیده :
بخشي از اشعه خورشيد در برخورد با لايه اتمسفر زمين جذب و بخشي بازتابيده مي شود. ميزان جذب اشعه خورشيد 70 درصد و ميزان بازتاب آن 30 درصد است. اين نسبت جذب و بازتاب موجب مي شود دماي كره زمين در حد مطلوب +15 درجه سانتي گراد باشد. اما مطالعات و شواهد نشان مي دهد كه پس از انقلاب صنعتي، به دليل انتشار بيش از حد گازهاي گلخانه اي و مصرف سوخت هاي فسيلي، ذرات معلق در هوا و ميزان آلودگي بيشتر شده و نسبت جذب به بازتاب تا 72 به 28 درصد رسيده است. اين تغيير موجب گرم شدن كره زمين شده و بر ادامه حيات انسان تاثيرات مخربي برجاي گذاشته است. انتشار گازهاي گلخانه اي با مصرف سوخت هاي فسيلي ارتباط مستقيم دارد. به اين سبب، پيش بيني تمهيداتي براي كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي و استفاده از انرژي هاي پايدار، ضرورتي اجتناب پذير است. با توجه به اين كه بيش از 50 درصد از مصرف انرژي در شهرها و بيش از 45 درصد آن در بناهاست، تمهيد هر گونه روشي براي كاهش و صرفه جويي و بهينه سازي اين مقدار مصرف در شهرها و بناها و در نهايت، كاهش توليد گازهاي گلخانه اي، تاثير بسيار زيادي در جلوگيري از روند تغيير اقليم و گرمايش جهاني خواهد داشت.

كليد واژه:
گازهاي گلخانه اي، تغيير اقليم، گرمايش جهاني،‌ انرژي هاي تجديدپذير، طراحي پايدار
 

پیوست ها

  • معماری در عصر تغ&#.pdf
    891.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1

claccik39

عضو جدید
عنوان: پروژه تنظیم شرایط محیطی – طراحی اقلیمی ۴۵ اسلاید – معماری همساز با اقلیم

نسل ها پیش که انسانهایی سرزمین ایران را جهت سکونت انتخاب و شروع به ساختن پوسته سوم انسانی(پوسته اول پوست طبیعی انسان ،پوسته دوم پوشش مناسب با محیط زیست و پوسته سوم ساختمان را میتوان نام برد)خود نمودند در شرایط مختلف آب و هوایی قرار گرفته و کوشش مقابله با شرایط محیطی و ایجاد فضای مناسب داخلی ،آنها را با فرمها و روشهای مختلف ساختمان در تطابق با محیط راهنما شد.
از این رو در پهن دشت کشورمان که دارای آب و هوای مختلفی می باشد با سیستم های متعدد ساختمانی روبرو میشویم. در تداوم مبارزه با شریط محیط خارج ، تجربیات ذیقیمتی در طراحی ،ساخت و انتخاب مصالح در ساختمان های سنتی کشور نهفته است که متاسفانه در زمان حاضر با برداشت غلط از معماری دنیای غرب، کلیه دانش و تجربیات اسلاف خود را از یاد برده و با تقلیدی ناقص از معماری بین المللی ، زمین های حاصلخیز این مرز و بوم را بتن ریزی می کنیم.
بیشتر دست اندرکاران ، فرم ظاهری معماری گذشتگان را تقلید کرده و نام معماری سنتی روی آن میگذارند. در صورتی که فرم ظاهری معماری قدیم در اثر استفاده از مصالح ساختمانی منطقه، کارائی مصالح از لحاظ ایستایی و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده ساختمان، مقابله در برابر گرما، سرما و نزولات جوی شکل میگیرد . البته فرهنگ منطقه نیز در فرم دهی هنر به عناصر ساختمانی مطمئناً موثر میباشد.



گذشتگان ما در اثر تجربه، دانش استفاده از موارد یاد شده با ارزشهای مقاومت حرارتی آنها در هریک از عناصر مختلف ساختمانی را آموخته و در نتیجه کلیه ساختمانهای سنتی در اطراف و اکناف کشورمان با آب و هواهای مختلف از لحاظ سیستم های ساختمانی ،مصالح بکاررفته و طرحهای گوناگون از درون گرا تا برون گرا تنوع چشمگیری را ارائه می نماید و به بهترین وجهی جوابگوی شرایط محیطی استقرار خویش می باشند. احاطه به عملکرد عمل پوسته سوم بشری در تنظیم شرایط محیط داخلی ساختمانهای مسکونی در اقلیم های مختلف و بکارگیری آن در بنای هر ساختمان سنتی مستتر است.
 
بالا