[تنظیم شرایط محیطی] مطالعات اقليمي شهرهای ایران

head of flower

عضو جدید
كنفرانس رو ارائه دادم...البته با پاور پوينت...حجمش خيلي بالاست وگرنه فايلش رو ميذاشتم.
مطالبش رو ميذارم به جاش.
 

پیوست ها

  • کرمان.doc
    187 کیلوبایت · بازدیدها: 3
  • انتخاب جهت استقرار ساختمان.doc
    81 کیلوبایت · بازدیدها: 4

nanaz

عضو جدید
[تنظیم شرایط محیطی] مطالعات اقليمي شهرهای ایران

1 معرفي و شناخت شهر بندرعباس
معرفي موقعيت جغرافيايي بندرعباس
استان هرمزگان واقع در جنوب ايران از شمال محدود است به استان كرمان و از مشرق به استان هاي كرمان و سيستان و بلوچستان، از مغرب به استان فارس و از جنوب به خليج فارس و درياي عمان، جزاير تنگه هرمز و داخل خليج فارس در امتداد ساحلي استان نيز جزو اين استان محسوب مي گردد
تا سال 1335 شهرستان بندرعباس به عنوان يكي از يازده شهرستان استان كرمان محسوب مي شده است. در حال حاضر اين شهرستان شامل پنج بخش است و 47 درصد از خاك استان هرمزگان را شامل مي شود و در دو قسمت جدا از هم در كنار خليج فارس قرار گرفته است. شهر بندرعباس در بخش مركزي شهرستان و در دهستان ايسين قرار گرفته است.
اين شهر در موقعيت 27 درجه و 10 دقيقه عرض جغرافيايي و 56 درجه و 11 دقيقه طول جغرافيايي در كنار خليج فارس و دهانه تنگه هرمز واقع شده است.
ارتفاع اين شهر از سطح دريا به طور متوسط بين 3 تا 40 متر است. دره ايسين در شمال بندرعباس محل محل فعاليت هاي كشاورزي و در حوزه نفوذ بندرعباس مي باشد
اين شهر واجدشرايط و خصايل كلانشهري است. حوزه خدمات رساني آن از حد استان فراتر رفته است و داراي موقعيت بين المللي نيز مي باشد.
در استان هرمزگان سه منطقه كلي وجود دارد:
الف) قسمت هاي كوهستاني
ب) قسمت هاي جلگه اي ( از جمله جلگه هاي استان، جلگه بندرعباس است ).
پ) نواحي ساحلي و جزاير ( نقشه شماره 2 )
2-2- وي‍ژگي هاي اقليمي شهر بندرعباس
ويژگي هاي اقليمي شهر بندرعباس نيز به مانند هر مكان ديگري، تحت تأثير سه عامل مهم موقعيت جغرافيايي محل استقرار شهر، ارتفاع از سطح دريا و دوري يا نزديكي به دريا، رقم خورده است. به منظور درك بهتر وضعيت اقليمي شهر بندرعباس، به طور اجمال، تأثير هر يك از سه عامل مذكور مورد بررسي قرار مي گيرد.
الف) موقعيت جغرافيايي
موقعيت جغرافيايي هر مكان با طول و عرض جغرافيايي مشخص مي گردد. از دو پارامتر مذكور عرض جغرافيايي يا فاصله محدوده مورد بررسي از خط امتداد در تعيين ويژگي هاي اقليمي هر منطقه موثر است. فاصله كم بندرعباس از مدار رأس السرطان ( حدود 3 درجه ) يا به عبارت ديگر قرارگيري آن در حد مياني منطقه استوايي و معتدل زمين، سبب گرديده تا اين شهر از هوايي بسيار گرم برخوردار باشد.
ب) ارتفاع
درجه حرارت هوا با ارتفاع نسبتي عكس دارد به طوري كه به ازاء هر 300 متر ارتفاع، تقريباً دو درجه از گرماي هوا كاسته مي شود. با توجه به اين كه شهر بندرعباس در كنار آب هاي آزاد استقرار دارد، ملاحظه مي‏گردد كه فاقد ارتفاع بوده و در نتيجه اين عامل هم در تشديد گرماي شهر كاملاً موثر واقع مي گردد.
دوري و نزديكي به دريا
آب دريا در مقايسه با خشكي در شرايط يكسان، ديرتر گرم مي شود و همچنين ديرتر نيز گرماي خود را از دست مي دهد. بديهي است كه هواي مجاور آب دريا و خشكي نيز متأثر از اين پديده مي باشد. علاوه بر آن دريا تا فاصله زيادي خشكي هاي اطراف را تحت تأثير خود قرار مي دهد. در نتيجه نواحي مجاور درياها معمولاً داراي آب و هواي بحري يا دريايي مي باشند. مهمترين ويژگي اين نوع اقليم، اختلاف كم درجه حرارت در شب و روز و در زمستان و تابستان است.
با توجه به سه عامل مورد ‍اشاره فوق، مشخص مي گردد كه شهر بندرعباس داراي هوايي بسيار گرم و از ويژگي هاي اقليم بحري برخوردار است. اين شهر داراي تابستان هاي گرم و طولاني ( حدود 9 ماه ) و زمستان‏هاي كوتاه و معتدل مي باشد. دو فصل بهار و پاييز در اين شهر بسيار زودگذر و نامحسوس است.
در ادامه به استناد آمارهاي ايستگاه سينوپتيك شهر مذكور عوامل مهم اقليمي شهر بندرعباس، در يك دوره حدوداً 40 ساله، حدفاصل سال هاي 74-1336 مورد بررسي قرار مي گيرد تا در اين راستا شناختي هر چه دقيق‏تر، نسبت به مسائل اقليمي شهر حاصل گردد.
درجه حرارت
از عوامل مهم اقليمي هر منطقه كه بررسي شاخص هاي مربوط به آن در يك دوره مشخص آماري لازم بوده و در شناخت اقليم منطقه حايز اهميت مي باشد. شاخص هاي مربوط به دماي هوا مي باشد. از مهمترين اين شاخص ها مي توان به متوسط حداكثر دما و متوسط حداقل دما، متوسط روزنه دما، حداكثر مطلق و حداقل مطلق دما اشاره نمود.
در جدول شماره 1 حدود نهايي ميانگين هاي آماري هواشناسي شهر بندرعباس براساس آمار ايستگاه سينوپتيك شهر، در يك دوره آماري 40 ساله در حد فاصل سال هاي 1336 تا 1374 نشان داده شده است. براين اساس مشاهده مي گردد كه متوسط حداكثر دماي سالانه شهر بندرعباس 1/32 درجه سانتي گراد و متوسط حداقل دماي سالانه 8/21 درجه سانتي گراد مي باشد. آمارهاي مذكور دلالت بر گرماي شديد هوا در اين شهر دارد.
متوسط حداكثر دماي ماهانه شهر در اين دوره 4/38 درجه سانتي گراد بوده كه مربوط به خرداد ماه مي باشد و متوسط حداقل دماي ماهانه شهر در دي ماه با 3/12 درجه سانتيگراد اتفاق مي افتد. متوسط روزانه دماي شهر بندرعباس در اين دوره 40 ساله از حداقل 9/17 درجه سانتيگراد در دي ماه تا حداكثر 3/43 درجه سانتيگراد در تيرماه در نوسان بوده است. متوسط روزانه دما در سال نيز 9/26 درجه سانتيگراد محاسبه شده است.
شاخص هاي مورد اشاره مربوط به متوسط دماي هوا بود، اما قابل توجه است كه گاهي در شهر بندرعباس دماي هوا تا 51 درجه گرم و يا تا 2 درجه سانتيگراد سرد مي شود. به بيان ديگر حداكثر دماي مطلق هوا در خردادماه با 51 درجه سانتيگراد ثبت گرديده و حداقل مطلق دماي هوا در طي 40 ساله مورد بررسي در آذرماه با 2 درجه سانتيگراد پديد آمده است.
با كمي تأمل در مندرجات جدول شماره 1 و با توجه به طبقه بندي آسايش نسبي به روش ماهوني ملاحظه مي‏گردد كه هواي بندرعباس روزها از فروردين تا آبان ماه گرمتر از حد آسايش مي باشد و در شب ها نيز از ارديبهشت تا مهرماه گرمتر از حد آسايش است و استفاده از سيستم هاي تأسيسات مكانيكي جهت سرمايش ضروري مي باشد.
به طور كلي در بندرعباس حداكثر استفاده از جريان هوا، ايجاد سايه هاي عميق و ... براي قابل تحمل كردن شرايط جوي امري لازم و اجتناب ناپذير مي باشد.
بارندگي
ميزان بارندگي شهر بندرعباس در دوره مورد بررسي به طور متوسط 5/185 ميلي متر در سال گزارش گرديده است كه دلالت بر آن دارد كه اين شهر از نقاط كم باران كشور محسوب مي گردد. حداكثر متوسط ميزان بارندگي ماهانه 9/47 ميليمتر در بهمن ماه و حداقل ميزان بارندگي به طور متوسط 1/0 ميليمتر در خردادماه بوده است. آمارها مويد آن است كه 2/159 ميليمتر از مجموع بارندگي سالانه يا 8/85 درصد كل بارندگي سال در 4 ماه آذر تا اسفند صورت مي گيرد.
اما ابتدا بايد در نظر داشت كه امكان وقوع باران هاي سيل آسا كه از ويژگي اقليم هاي گرم مي باشد در اين شهر همواره وجود دارد، به مدارس كه در 40 سال گذشته حداكثر ميزان بارندگي روزانه 211 ميليمتر گزارش گرديده است. گاهي اتفاق افتاده است كه در يك روز در دي ماه بيش از ميانگين بارندگي سالانه شهر، بارندگي صورت گرفته است، مطالعه آمارهاي 40 ساله ايستگاه هواشناسي بندرعباس نمايانگر آن مي باشد كه در تمام ماه هاي سال در شهر بارندگي وجود داشته است.

ميزان رطوبت
به طوري كه اشاره شد، شهر بندرعباس از اقليمي بحري برخوردار است كه از مشخصه هاي اصلي آن رطوبت نسبي بالاي هوا مي باشد. بررسي آمارهاي ايستگاه سينوپتيك بندرعباس در يك دوره 40 ساله نشان مي دهد كه متوسط حداكثر رطوبت نسبي در سال 82 درصد و متوسط حداقل آن 49 درصد مي باشد. بيشترين ميزان رطوبت هوا در بهمن ماه است كه متوسط حداكثر آن 86 درصد محاسبه شده است و متوسط حداقل آن نيز در آبان ماه بوده كه 43 درصد به دست آمده است. توام شدن رطوبت نسبي زياد و گرماي فوق العاده، زندگي را براي انسان دشوار مي سازد.
باد و طوفان
باد و طوفان از پديده هاي جدي و مهم به شمار مي آيند. بادهاي منطقه خليج فارس را مي توان به سه دسته مشخص تقسيم كرد:
الف) بادهاي منظم و فصلي:
يا بادهايي كه در اثر تغييرات فشار هوا در فصول مختلف سال به وجود مي آيد و معمولاً شديد نيست مگر اينكه عامل جدي ديگري موجب شدت آنها شود.
اين بادها در زمستان كه هواي مجاور آب هاي گرم خليج فارس از هواي مجاور فلات هاي ايران و عربستان گرمتر است، از شمال و جنوب به طرف داخل خليج مي وزند و در داخل خليج فارس از شمال غربي به جنوب شرقي به موازات ساحل به حركت خود ادامه مي دهند ولي همين كه هسته اي كم فشار مديترانه اي به خليج فارس مي رسد اين نظم و ترتيب را به هم مي زند و تغيير فراواني در جهت بادها به وجود مي آورند. بدين معني كه با پيش آمدن هر يك از اين مراكز كم فشار، بادها از جنوب شرقي به سمت آن كشيده مي شوند و يا از شمال غربي و جنوب غربي آن را بدرقه مي كنند. در تابستان، بادهاي منظم و فصلي خليج فارس مولود منطقه كم فشار آسيايي بر فراز پاكستان غربي است و به همين جهت در تمام تابستان و در جهت ثابت شمال غربي به جنوب شرقي مي وزند و همين بادها هستند كه در نواحي مختلف به اسامي متفاوت معروف شده و بادهاي محلي را به وجود مي آورند.
ب) بادهاي محلي:
بادهاي دريايي يعني بادهاي متناوبي كه بر حسب قوانين اقليمي در روز از دريا به طرف خشكي و در شب از خشكي به طرف دريا مي وزند، تقريباً در تمام سواحل خليج فارس وجود دارد ولي در اينجا مقصود از بادهايي است كه در هر ناحيه به نام خاص معروف شده است.
تعداد اين بادها زياد و معروف ترين آنها عبارت است از:
1 – باد شمال:يا در واقع باد شمال غربي كه در 9 ماه از سال به موازات ساحل شمالي خليج فارس مي وزد تقريباً در همه جا باد شمال خوانده مي شود، ولو اينكه جهت وزش آن از مغرب و حتي جنوب غربي باشد ( مانند شمال جزيره قشم )، باد شمال در زمستان به همان بادي اطلاق مي شود كه در دنباله هسته هاي كم فشار مي وزد و اغلب طوفان هاي ناگهاني و خطرناكي به وجود مي آورد و در تابستان بهترين نمونه هاي آن باد شمال چهل روزه است كه از اواسط خرداد تا اواخر تير، با نظم و شدت فوق العاده اي مي وزد و در نواحي شمال خليج فارس گرد و خاك فراواني از سوريه و عراق به همراه مي آورد.
2 – باد نشي:يا باد شمال شرقي كه در زمستان در سواحل ايران و مخصوصاً در ناحيه هرمز مي‏وزد. اين باد با سرماي فلات ايران توام است مانند بادي است كه در زمستان در سواحل شمالي مديترانه بروز مي كند و اغلب ابر و باران محلي ايجاد مي كند.
3 – باد شرجي:يا باد جنوب شرقي كه در زمستان به استقبال مراكز كم فشار مديترانه مي رود و به طرف مركز كم فشار كشيده مي شود ولي در تابستان از بادهاي بسيار نامطلوب سواحل شمالي خليج فارس به شمار مي رود، زيرا در اين فصل پس از عبور از دريا رطوبت زيادي به خود مي گيرد و نم نسبي هوا را به شدت بالا مي برد و همين كه ايجاد ابر مي كند زندگي را بسيار دشوار مي سازد.
پ) طوفان ها و بادهاي شديد:در زمستان ها كه خليج فارس در معرض حمله هسته هاي كم فشار مديترانه اي قرار مي گيرد طوفان هاي شديد و خطرناك در آن بروز مي كند كه اغلب باعث خسارت فراوان مي‏شود. جهت حركت اين بادهاي شديد ممكن است جنوب شرقي و يا شمال غربي باشد و به عبارت ديگر در جبهه گرم و يا جبه سرد يك هسته كم فشار قرار داشته باشد. شدت وزش باد در اين موارد گاهي به گونه اي است كه با گردبادهاي معروف آمريكا قابل مقايسه است و طبيعي است كه خسارت فراواني ممكن است به بار آورد، چنانكه در ششم و هفتم ديماه 1335 يك چنين طوفاني در سواحل قطر، سكوي متحرك كمپاني معروف شل را به كلي از بين برد.
روش گيوني جهت تكميل اطلاعات مورد نياز در طراحي، ساختمان هاي هم آهنگ با اقليم :در اين روش خصوصياتي كه يك ساختمان نياز دارد تا هواي داخلي آن تحت تأثير شرايط اقليمي در منطقه آسايش قرار گيرد، در رابطه با شرايط و تغييرات هواي پيرامون ساختمان مشخص گرديده است:
N- منطقه اي كه افراد خو گرفته به يك اقليم در حال فعاليت نشسته و يا استراحت احساس آسايش مي كنند.
N'- شرايط گرمايي قابل تحمل.
M- شرايطي از هواي خارج كه مي توان با استفاده از خصوصيات مصالح ساختماني متناسب با شرايط اقليمي و بدون استفاده از تهويه طبيعي، هواي داخل ساختمان را در منطقه آسايش قرار داد.
M'- شرايط قابل تحمل در رابطه با استفاده مناسب از مصالح ساختماني.
V- شرايطي از از هواي خارج كه در آن امكان ايجاد آسايش در ساختمان هاي معمولي با استفاده از تهويه طبيعي و كوران وجود دارد.
V'- شرايطي از هواي خارج كه در آن امكان ايجاد آسايش در ساختمان هاي با طراحي خاص با استفاده از تهويه طبيعي و كوران وجود دارد.
محدوده هاي خارج از منحني هاي فوق شرايطي از هواي خارج هستند كه استفاده از روش هاي فوق براي آنها موثر نبوده و بايد از سيستم هاي حرارتي و يا برودتي براي ايجاد آسايش در داخل ساختمان استفاده شود.
EC- شرايطي از هواي خارج است كه مي توان با افزودن رطوبت به هواي داخل در ساختمانهاي معمولي ايجاد آسايش نمود.
EC'- شرايطي از هواي خارج است كه مي توان با افزودن رطوبت به هواي داخلي در ساختمانهاي با طراحي خاص ايجاد نمود.
AR- شرايطي از هواي خارج است كه مي بايد از دستگاه هاي تهويه مطبوع براي ايجاد آسايش استفاده نمود.
با مراجعه به جدول بيوكليماتيك ساختماني بندرعباس متوجه مي شويم كه به دليل دما و رطوبت زياد هوا در اين مناطق، ايجاد منطقه آسايش در شرايط بحراني به وسيله تهويه طبيعي با استفاده از ويژگي مصالح امكان‏پذير نبوده و مي بايست از دستگاه تهويه مطبوع براي كنترل هواي داخلي استفاده گردد.مطالعات زمين شناسي
با توجه به آنكه مطالعات زمين شناسي يك منطقه، مقوله اي بسيار مفصل و پيچيده مي باشد كه در رابطه با نحوه شكل گيري عوارض زمين در دوران مختلف زمين شناسي و ... به برسي مي پردازد و با توجه به مطالعات انجام شده در اين زمينه و اسناد منتشر شده توسط سازمان ها و ارگان هاي ذي‏ربط، به خصوص سازمان زمين شناسي، به نظر مي رسد كه پرداختن به اين مطالعات در حد تفصيلي خارج از حوصله اين گزارش مي باشد.
شهر بندرعباس كه در بين خليج فارس در جنوب و ارتفاعات پولادي در شمال محدوده مي باشد به طور كلي مسطح و از تغيير شيب اندك برخوردار است اما در معدود نقاطي به تبعيت از توپوگرافي زمين، نقاطي با شيب نسبتاً زياد در آن قابل رويت مي باشد.
شهر بندرعباس بر روي سازند آغاجاري ( ميوسن فوقاني ) از تشكيلات ميوسن دوران سوم زمين شناس قرار گرفته است. از لحاظ سنگ شناسي اين سازند از ماسه سنگ آهكي و مارن تشكيل شده است كه لايه هاي گچ نيز در آن موجود مي باشد. وجود لايه هاي مارن در اين سازند علي رغم شكاف‏ها و درزهاي موجود در لايه ماسه سنگي سبب شده است كه سازند از منابع آبي قابل توجهي برخوردار نباشد. از آنجا كه اين سازند سراسر حاشيه كوه هاي شمالي و نواحي جنوبي بندرعباس را فرا گرفته و سنگ هاي محلول در آن به وفور يافت مي شود، منابع آبي منطقه شور و غيرقابل شرب مي باشد.
خاك بندرعباس در اغلب نقاط از لاي و ماسه و بعضاً در عمق، شن و يا ماسه و لاي به همراه رس مي‏باشد، به علت قليايي بودن و فقر مواد آلي كشت گياهان در آن حداقل در سال هاي اوليه خوب نيست.
خاك بندرعباس به طور كلي بسيار متراكم مي باشد كه در نواحي ساحلي كم تراكم تر و در جنوب ارتفاعات پولادي از تراكم بيشتري برخوردار است. نفوذ پذيري خاك در بخش هاي جنوبي شهر بيشتر از بقيه نقاط مي‏باشد كه به سوي شمال از نفوذپذيري آن كاسته مي شود. در مجموع مقاومت خاك بندرعباس در حدي مي‏باشد كه معضلات عمليات ساختماني و راه سازي در آن نسبت به نواحي ساحلي ديگر كمتر مي باشد.
پوشش گياهي
در يك نگاه سيستمي پوشش گياهي يك منطقه نه تنها از شرايط اقليمي و آب و هواي منطقه و جنس زمين آن اثر مي گيرد، بلكه بر شرايط محيطي و اقليم و نيز متعاقباً اثر مي گذارد و از اين رو براي شناخت بهتر محيط طبيعي يك پروژه، بهتر مي باشد تا حدودي مسئله پوشش گياهي و فضاي سبز آن منطقه و شهر مورد بررسي قرار گيرد.
نوع خاك بندرعباس از طرف ساحل به سوي شهر در يك طيف از خاك ماسه اي به ليموني ماسه اي قرار دارد كه به مرغوبيت آن افزوده مي شود و اين امر در فضاهاي سبز موجود در منطقه به خوبي نمود پيدا كرده است. از ديگر مواردي كه در رشد گياهان منطقه حايز اهميت است و بايد مورد توجه قرار گيرد، پاشش نمك توسط آب دريا مي باشد كه به علت نفوذ نمك در خاك و تبخير آب، گياهان خشك شده و از بين مي روند. براي جلوگيري از خشك شدن گياهان بايد با تعبيه ديوارها و ديگر موانع از رسيدن آب دريا در هنگام بالا آمدگي به محدوده پوشش گياهي جلوگيري نمود.
با توجه به كيفيت آب و خاك منطقه، گياهان مناسب با شرايط اقليمي بندرعباس شامل موارد زير مي‏باشد:
درختان جنگلي منطقه
كهور، مرمر، بادام، انواع گز و گز شاهي، گبر، كوت، كنار، هوا، لورياكواك، ارس بند و پده.
درختچه هاي جنگلي
كهورك، خوك، گون، بيدار، تج، چوج، دهير، خرزهره، پوخ، شمع، گيشدار، قيچ، كوسن، پورتورو، گوريا، كلير، كور، پوند، پنج انگشت و لباشيو.
انواع درختان و درختچه هاي مثمر
خرما، انبه، نارنگي، انار، س*****، جم، كنار محلي، پرتقال، ليموترش، گارم رنگي، كداوا، موز، كنار، بمبه اي، توت، شاه توت و تمبر هندي
انواع درختان و درختچه هاي تزئيني
نخل تزئيني، گل كاغذي، گل ابريشم، چرمين، خطمي چين، درمان عقرب، گيش، نبشانا، اترك، پنبه تزئيني، تركوما، پيچك، اكاليپتوس و بنيانا درختي.
گياهان مرتعي
گونه هاي شوره، انواع گرامينه، شكر ميقان، علف خرگوش، دم روباه، شال دم و تاغ.
گياهان پوششي و بوته اي
نيلوفر، ياس رازقي، محبوبه شب، ياس مريم، چمن برموداگراس و سوس.
مهمترين ارتفاعات جلگه بندرعباس كوه هاي گنبد و گنو هستند در سال 1362 نوار بندرعباس، عرضي در حدود 3 تا 4 كيلومتر و طول 60 كيلومتر داشته است. در شهر عموماً شيب هاي 3 درصد تا 4 درصد سهم بيشتري دارند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mkm-arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
[تنظیم شرایط محیطی] مطالعات اقليمي شهرهای ایران

سلام به همه دوستان
مطالعات اقليمي تقريبا يه سري مطالب كليشه اي هستند كه واسه همه پروژه ها تقريبا ثابت هست و جمع آوري اين مطالب جز تلف كردن وقت ارزش ديگي ندارد و اگه ما يك بار اين كار رو بكنيم ميتونيم هميشه ازشون استفاده كنيم.
قصد دارم يه سري فايل به صورت pdfاينجا بزارم به ترتيب نام مركز شهر هاي استان بر حسب حروف الفبا
كه شامل نقشه -مطالعات جغرافياي -بنا ها- آب و هوا - پيشينه و ...
البته مطالعات كامل كامل نيستن و بايد بنا به كاربردي كه ميخواين كاملشون كنيد
اما خيلي ميتونه مفيد باشه

از دوستان تقاضا ميشه آگه در خواست يا مطلبي داريد در اين تاپيك مطرح نكنيد و به خودم بگيد تا اينجا شلوغ نشه و همه بتونن به راحتي استفاده كنن

از مديران هم خواهش آگه تاپيك رو در جايي مناسب نساختم خودشون زحمت جابجايشو بكشن.



فهرست شهرها
مراکز استان ها :

اهواز - خوزستان .....................#2
اردبیل
اراک - مرکزی
ایلام
اصفهان-اصفهان.......................#8
بندرعباس- هرمزگان.................
بوشهر-بوشهر ........................ #7
تبريز-آذر بايجان شرقي..............

شهرهای دیگر
تالش#9
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا