تمیزی را از یک کشور آفریقایی بیاموزیم.

mariam8

عضو جدید
تمیزی را از یک کشور آفریقایی بیاموزیم
خیابانهای ما ، بدست خودمان شاهد مناظری است که در خور شان و تاریخ ملت ما نیست ، اما در قلب آفریقا کشوری کوچک و محرومی وجود دارد که مردم آن تصمیم گرفتند تمیز باشند. لطفا بخوانید.


در رواندا کیسه‌های پلاستیکیِ هر مسافر خارجی، ضبط و به مراکز بازیافت تحویل داده می‌شوند.
به گزارش ایسنا، از پنج سال پیش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در رواندا ممنوع و این کشور در حال حاضر به الگویی فراتر از مرزهای آفریقا بدل شده است.
هر بامداد روز شنبه که در رواندا روز تعطیل است، تعدادی زن و مرد داوطلب با بلندگو در خیابان‌های شهرها راه می‌افتند و همگان را به همکاری در جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیک دعوت می‌کنند. این رفتار عمومی «اموگاندا» به معنی همبستگی و همیاری نام گرفته است.
در بخشی از شهر کیگالی، پایتخت رواندا در حال حاضر با کمک مردم فاضلاب‌ پاکسازی و سپس در همین محل گلکاری انجام می‌شود.
یکی از مسئول محلی در این شهر می‌گوید: ما پیوسته اهداف تازه‌ای را برای خودمان تعریف می‌کنیم و در رواندا انجام کارهای عمومی به صورت مشترک و همگانی به بخشی از فرهنگ ما بدل شده است.
به دلیل همین رفتارها و همکاری‌ها در حال حاضر کیگالی به عنوان تمیزترین شهر آفریقا شناخته می‌شود و سازمان ملل نیز از مردم و مسئولان آن قدردانی کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل دویچه‌وله، خیابان‌های رواندا از تمیزی برق می‌زنند و بر خلاف بسیاری از شهرهای آفریقا در این کشور هیچ کیسه پلاستیکی را رها‌شده روی زمین نمی‌توان یافت. در واقع از پنج سال پیش استفاده از کیسه پلاستیک در رواندا ممنوع اعلام شده است.
به گفته «رز موکانکومیه» رئیس سازمان محیط زیست رواندا، جا انداختن فرهنگ منع استفاده از کیسه پلاستیک برای مردم به هیچ وجه کار آسانی نبود.
وی می‌گوید: خیلی‌ها از من می‌پرسیدند که این یک جُک یا واقعا یک مصوبه است. در شرایطی که همه از کیسه پلاستیک استفاده می‌کنند تو چگونه می‌خواهی این کیسه‌ها را به طور کلی جمع کنی؟ به خصوص می‌بایست گزینه‌های مناسبی برای کیسه‌های پلاستیک ارائه می‌شد. مغازه‌ها به سرعت کیسه‌های کاغذی در اختیار مشتریان قرار دادند. علاوه بر آن شعار «کیسه‌های نخی به جای پلاستیک» هم همه‌جا مورد تبلیغ قرار گرفت.
خانم موکانکومیه دراین‌باره به اقدامات دیگری هم اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: ما شروع به همکاری با گروه‌های زنان برای دوختن کیسه‌های نخی کردیم. این کیسه‌ها را سپس در فرودگاه‌ها هم ارائه کردیم که حالا به خوبی فروش می‌روند.
در بسیاری از کشورهای آفریقایی و در حال توسعه کیسه‌های پلاستیک رهاشده در خیابان‌ها نمای زشتی به شهرها داده‌اند.
به این ترتیب هر مسافری که به رواندا می‌رود باید این آمادگی را داشته باشد که در فرودگاه از جهت داشتن یا نداشتن کیسه پلاستیک هم مورد کنترل قرار گیرد.
رئیس سازمان محیط زیست رواندا تاکید کرد: شاید این اقدام مسافران را به شگفتی و حیرت دچار کند اما پس از آن که تمیزی شهر را ببینند آنها نیز لذت خواهند برد. در مورد خود مردم بومی هم این موضوع مصداق دارد.
موکانکومیه می‌گوید: ما تبلیغات وسیعی را در مدارس شروع کردیم و رسانه‌هایی مانند رادیو را هم به کار گرفتیم. ما به مردم توضیح دادیم که استفاده از کیسه پلاستیک چه اثرات منفی دارد. بخش خصوصی را هم در این زمینه به کمک گرفتیم و به این ترتیب موفق شدیم استفاده از کیسه‌های پلاستیک را کاملا متوقف کنیم.
نظر شما در رابطه با صادرات پلاستیک به کشور های آفریقایی چیست؟
 
بالا