تمیزترین تفرجگاه گیلان را ببینید

kamanrangi94

عضو جدید
تمیزترین تفرجگاه گیلان را ببینید

مجموعه: مکانهای تفریحی ايران


اگر عادت کرده اید شمال را با بزرگترین دریاچه جهان بشناسید این بار توصیه می کنیم سری به دیگر حوضچه های آبی این منطقه بزنید تا بدانید شمال جز خزر دریاچه های دیگری هم دارد. دریاچه چورت در مازندران یکی از همین دریاچه ها است اما گیلان هم دریاچه ای زیبا و دیدنی دارد.

چندبار تا به حال گذارتان به شمال افتاده و مستقیما به دریای خزر سری زده اید؟ این بار مسیرتان را به سمت مرکز گیلان کج کنید و سقالکسار را ببینید. بله سقالکسار!

این نام را شاید کمتر شنیده باشید اما وقتی بدانید دریاچه ای زیبا با این نام در شمال کشور وجود دارد، ممکن است دوست داشته باشید یکی از همین روزها بار و بندیلتان را ببندید و راهی گیلان شوید تا از نزدیک تمیزترین و زیباترین دریاچه سدی ایران را ببینید.

دریاچه سد سقالکسار در روستایی به این نام در استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد. دقیق ترش را بخواهید می شود بین راه آقاسید شریف تا جیرده. این دریاچه که آب آن از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود یکی از دیدنی ترین نقاط گیلان است که به خاطر تمیزی اش معروف شده.

شاید یک دلیل آن هزینه ای باشد که مسافران برای ورود به جاده منتهی به این دریاچه باید بپردازند و همچنین کیسه زباله هایی که در ابتدای جاده به هر مسافری داده می شود تا آن را پر کرده و دوباره در زمان بازگشت به متصدیان برگردانده شود و در ازای آن دو سوم ورودی پرداخت شده را پس بگیرند.

ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است اما اگر بخواهید از روستای سقالکسار بدانید باید بگوییم که طبق سرشماری سال 1390 این روستا 307 خانوار با حدود 900 نفر جمعیت دارد که بیشترشان به زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز مشغول هستند.

سقالکسار مناطق دیدنی بسیار زیبایی دارد که برای دیدنشان باید تا روستا بروید و آنها را از نزدیک ببینید. زمین های سبز، بافت روستایی دست نخورده و مردم خوش برخورد و پذیرایی که شما را بی بهانه پای سفره هایشان دعوت می کنند، می توانند زیباترین سفر شمالی شما را رقم بزنند.

سقالکسار یعنی چه؟
کلمه سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است.

چطور برسیم؟
دسترسی به این روستا از طریق 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است.

همچنین از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است) از دیگر مسیرهای دسترسی است.

منبع:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جزیره‌ی آشوراده؛ بهشت پرندگان مهاجر

جزیره‌ی آشوراده؛ بهشت پرندگان مهاجر

[h=1]چیست؟[/h] تنها جزیره‌ی ایرانی در دریای خزر است. این جزیره درواقع بخشی از شبه‌جزیره‌ی میانکاله بوده است که سال‌ها پیش، به دلیل بالا آمدن سطح آب تبدیل به جزیره شده و ساکنین آن بعد از وقوع سیل، جزیره را ترک کرده‌اند. حالا فقط کارمندان شیلات، محیط‌بانی و یک پادگان کوچک در آن تردد می‌کنند. همین موضوع باعث شد که جزیره تبدیل به مقصدی جذاب برای پرندگان مهاجر شود و دیگر جانوران مانند گراز، شغال، روباه و ...‌ زیست آزادنه‌تری در این جزیره داشته باشند. البته چند سالی است که با پایین رفتن سطح آب، جزیره‌ی آشوراده توسط راه باریکی به شبه‌جزیره‌ی میانکاله وصل شده است.



[h=1]چرا برویم؟[/h] گشت‌وگذار در فضای بکر و فوق‌العاده آرام جزیره. پرنده‌نگری و مشاهده‌ی پرندگان مهاجر، خوردن ماهی اوزون‌برون، مشاهده‌ی گراز، شغال، روباه، اسب‌های وحشی و... در زیستگاه طبیعی آن‌ها. چشیدن مزه‌ی تمشک‌های وحشی و انارهای ترش جزیره. دوچرخه‌سواری از میانکاله به آشوراده. قایق‌سواری دور جزیره، یا در میان نیزار.




[h=1]با کی برویم؟[/h] به‌تنهایی، با دوستان، با خانواده (با توجه به علایقتان، می‌توانید روز به آنجا بروید و یا اینکه شب را هم در جزیره اقامت کنید).


[h=1]کی برویم؟ چقدر طول می‌کشد؟[/h] با توجه به همراهان و علایق شخصیتان، تقریباً هرموقعی که بخواهید می‌توانید به جزیره سر بزنید. فقط اگر قصد دارید از سمت بندر ترکمن وارد جزیره شوید، باید حتماً وقتی مراجعه کنید که قایقران‌ها در بندر مشغول به کار باشند. رفتن به جزیره کم تر از ده دقیقه طول می کشد اما گردش در جزیره به خودتان بستگی دارد. معمولاً مسافران دو ساعت از وقت خود را در جزیره می گذرانند.
جزیره هوای مطبوعی دارد و در همه ی فصل ها می توان به آن سفر کرد.



[h=1]کجاست؟[/h] ایران، گلستان، بندر ترکمن
نشانی: بندر ترکمن، یک کیلومتری ساحل دریای خزر.



[h=1]چطور برویم؟[/h] با خودروی شخصی: در بندر ترکمن به سمت ساحل برانید. بعد در پارکینگ بزرگی که در مجاورت این ساحل بنا شده، خودرویتان را پارک کنید. از طریق اسکله به محل توقف قابق‌ها بروید و با کرایه کردن یک قایق به جزیره برسید. قایق‌ها نهایتاً 5 یا 6 نفر سوار می‌کنند فاصله بین ساحل تا جزیره حدود هزار و دویست متر است و با قایق کم تر از پنج دقیقه طول می کشد.
با حمل‌ونقل عمومی: کافی است به هر روشی که دوست دارید به بندر ترکمن برسید (گرگان و ساری فرودگاه دارند. از این دو شهر هم تاکسی و مینی بوس تا بندر ترکمن هست). از بندر ترکمن تاکسی‌ها شما را تا ساحل خواهند برد.
با دوچرخه یا پای پیاده هم می توانید از راه باریک بین میانکاله و آشوراده، به جزیره بروید اما این کار مستلزم گرفتن مجوز از مسئولان گردشگری در میانکاله یا بندر ترکمن است. خبرنگاران، عکاسان و تورلیدرها راحت تر می توانند این مجوز را تهیه کنند.

[h=1]هزینه‌ها[/h] قایق ها برای رفت‌وبرگشت به جزیره، مبلغ 30 هزار تومان (یک مسیر، برای کل قایق) کرایه می‌گیرند (سال 94).
هزینه ی ورودی پارکینگ هم هزار تومان است.



[h=1]همان حوالی[/h] شبه‌جزیره‌ی میانکاله، بازار محلی بندر ترکمن.



[h=1]رستوران و کافه[/h] رستوران شیلات در بخش جنوب غربی جزیره واقع شده که معمولاً کار می‌کند؛ اما اگر بسته بود، در فاصله‌ی نزدیکی از ساحل بندر ترکمن و در این شهر، می‌توانید چند غذاخوری و آشپزخانه‌ی خوب پیدا کنید.
اما برای خرید خوردنی های دیگر یا هر نوع کالای دیگر قبل از رفتن به جزیره، از بندر ترکمن آن چه را نیاز دارید، تهیه کنید.



[h=1]هتل[/h] در این جزیره هتل یا اقامتگاهی وجود ندارد؛ اما اگر قصد شبمانی در جزیره را دارید، می‌توانید در چند منزل محلی‌ که در جزیره وجود دارد اقامت کنید. کافی است از قایق‍ران‌ها بخواهید تا این افراد بومی را به شما معرفی کنند.
اما اگر می خواهید در جزیره چادر بزنید قبل از هر اقدامی با ماموران جزیره هماهنگ کنید. البته با توجه به وحشی بودن منطقه و نداشتن بخش مسکونی، بهتر است از خانه های بومی که ارزان هم هستند استفاده کنید.

[h=1]بعد کجا برویم؟[/h] شبه‌جزیره‌ی میانکاله، بازار محلی بندر ترکمن، بندر گز، جنگل کردکوی و ...



[h=1]تاریخچه[/h] آشوراده در زمان صفوی به‌عنوان شکارگاه استفاده می‌شد و به همین دلیل دژهایی در آن ساخته شد. در سال ۱۸۳۷ این جزیره توسط نیروهای روسیه اشغال شد و چندین سال روس‌ها در آن اقامت داشتند و پاسگاه‌هایی در آن ساختند. همین موضوع سبب شده که امروزه دو بنای تاریخی در این جزیره وجود داشته باشد. خانه‌ی وزیرمختار که فرمی مثلث شکل دارد و هنوز می‌توان بقایای آن را دید و قلعه‌ی روسی که در زمان رضاشاه تجدید بنا شد.
آشوراده در سال 1354 در لیست مناطق زیست‌کره جهان قرار گرفت. همچنین در کنوانسیون بین‌المللی رامسر، جزو تالاب‌های مهم دنیا ثبت شد. همچنین ازآنجایی‌که این جزیره در تمامی ماه‌های سال پناهگاه پرندگان مهاجر مختلفی است، به عضویت پناهگاه حیات‌وحش جهانی در آمده است.
از سال 1383 به دلیل واگذاری‌هایی به بخش خصوصی، بین بنیاد علوی و محیط‌زیست درگیری‌هایی در خصوص حفظ و نگهداری جزیره به وجود آمده بود که باعث جنب‌وجوش فعالان محیط‌زیست در جهت حفظ و نگه‌داری آن شد. خوشبختانه، فعلاً جزیره دستخوش تعارضات نیست و جزو اراضی ملی به شمار می‌آید.


[h=1]دیگر چه؟[/h] اگر دلتان می‌خواهد یک‌بار از نزدیک و به صورتی غیرقابل‌باور، با محیط‌زیست طبیعی جانوری آشنا شوید، حتماً به جزیره سر بزنید. آشوراده ازآنجایی‌که زیستگاه پرندگان مهاجر بسیاری ا‌ست، نیازمند مراقبت هرچه بیشتر است، پس سعی کنید این منطقه را هر طور که شده همان‌طوری ترک کنید که پیش از ورود شما بوده است.
پوشش اصلی گیاهی جزیره، تمشک‌های وحشی، انار وحشی، نوعی علف نوک‌تیز و بلند، کاکتوس و اکالیپتوس و چند نوع درخت دیگر است. اگر در اواخر تابستان، یا اوایل پاییز به آنجا سفر کنید، می‌توانید تمشک و انار بخورید.
فقط اگر تنها هستید، خیلی در مکان‌هایی که بوته‌های تمشک انبوه شده‌اند یا پوشش گیاهی حالت وحشی‌تری پیدا کرده پیش نروید، چون احتمال دارد به محل استراحت گرازها نزدیک شوید. – گرازهایی که اگر بچه داشته باشند، می‌توانند خیلی خطرناک باشند.





نگارش: کافه گردش (احمد اشرفی)​
 

مریم تهرانی

عضو جدید
ساحل رامدشت گیلان

494.jpg
ساحل رودسر و رامدشت یکی از جاذبه های زیبای طبیعت شهرستان رودسر استان گیلان می باشد.


این ساحل زیبا با طول 30 کیلومتر به علت قرار گرفتن کوه و دریا در مجاورت یکدیگر به یکی از بی نظیرترین چشم اندازهای گیلان تبدیل شده است.


همچنین این ساحل به عنوان مهمترین مرکز والیبال ساحلی در ایران شناخته شده است.


شهرداری منطقه برای رفاه هر چه بیشتر گردشگران و دوستداران طبیعت، پارک ساحلی به وسعت 10 هزار متر مربع که دارای بازارچه صنایع دستی، 30 واحد سوئیت اقامت موقت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و مجتمع تجاری، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری را ایجاد کرده است. همچنین یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ساحل رودسر، سایت هوایی پروازهای سبک گردشگری تفریحی آن می باشد.


منطقه توریستی – گردشگری رامدشت، منطقه ای زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر می باشد. علت نامگذاری این محله به گذشته ‌های نزدیک منطقه مربوط می باشد که محل رام کردن اسب ‌های وحشی و پر از دشت‌ های سرسبز و بکر بوده است. اما پس از دهه 70 هجری شمسی و شروع شهرک سازی و خانه سازی، این منطقه پر از سکنه و جمعیتی حدود یک هزار خانوار شده حتی بسیاری از ادارات دولتی شهرستان در رامدشت قرار داشته و مشغول به خدمت رسانی می باشند.


منطقه رامدشت از شمال به دریا از جنوب به روستای کلدره و زمین‌ های کشاورزی برنج، از شرق به گسکر محله و از غرب به میدان معلم محصور می گردد. مساحت این منطقه بی نظیر نزدیک به شش کیلومتر مربع می باشد.


رامدشت به این خاطر که نزدیک به 22 متر از سطح آب های آزاد پایین ‌تر است، یکی از پایین ترین نقاط ساحلی کشور به شمار می آید. ساحل رامدشت همه ساله مملو از مسافران و گردشگرانی است که از سراسر ایران برای شنا و ماهگیری به رامدشت سفر می کنند.





از دیگر جاذبه های این ساحل، استخر 9000 متر مربعی است که در مرکز رامدشت قرار دارد. در فصل های سرد سال این استخر مملو از پرندگان مهاجر می گردد. همچنین در آن انواعی ماهی ها همچون کپور، کپور چیک، اسلک و ... یافت می شود که برای صید و ماهی گیری مناسب می باشند. در کنار تمام این ها، نباید از تماشای جنگل ساحلی رامدشت، دشت های رامدشت و شالیزارهای اطراف غافل شد.


برای دسترسی به ساحل رامدشت می بایست به استان گیلان، رودسر سفر کنید.
 

Similar threads

بالا