تمرينات اشتباه باعث لطمه زدن به انگليسي

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
اگر از ديگران بپرسيد: «چگونه ميتوانم ياد بگيرم که بهتر انگليسي صحبت کنم؟»، بسياري از آنها خواهند گفت: «تا ميتواني انگليسي حرف بزن و بنويس.» تمام کلاسهاي زبان پر از فعاليتهايي است که شامل صحبت کردن و نوشتن است. وقتي مربيتان از شما ميخواهد که در کلاس به انگليسي صحبت کنيد و يا يک مطلب بنويسيد، شما از خودتان جملات انگليسي ميسازيد. گمان ميرود که اين نوع فعاليتها و تمرينها براي تقويت انگليسي شما مفيد باشند.

ما هم موافقيم که تمرين براي فراگيري صحيح زبان مفيد و حتي لازم است. پس مشکل کجاست؟ مسئله اين است که براي بسياري از زبانآموزان، «صحبت کردن» يا «نوشتن» به معني «بسيار اشتباه کردن» است. خيليها در هر جمله مرتکب حداقل يک اشتباه ميشوند!

اگر شما اشتباهات زيادي مرتکب نميشويد، ميتوانيد به انگليسي صحبت کنيد يا بنويسيد و اين ميتواند براي شما مفيد باشد. ولي اگر اشتباهات شما زياد باشد، هر موقع که چيزي مينويسيد يا صحبت ميکنيد، اشتباهاتتان را نيز تقويت ميکنيد. زيرا همينطور که مينويسيد يا صحبت ميکنيد، مرتباً اشتباهاتتان را نيز تکرار ميکنيد و بدين ترتيب عادتهاي غلط در شما قويتر ميشوند.

از اشتباه کردن دست بکشيد!

گفتيم که براي فرا گرفتن زبان انگليسي به تمرين نياز داريد. در عين حال گفتيم که وقتي که شما تمرين ميکنيد، اشتباهاتتان را هم تقويت ميکنيد. اما چطور ميتوان با اين پارادوکس کنار آمد؟!

راه حل آن ساده است: هرگز اشتباه نکنيد!

اگر به تازگي شروع به آموختن زبان کردهايد و احساس ميکنيد که خيلي ضعف داريد و ميزان اشتباهات شما زياد است (بيشتر از يک اشتباه در هر 3 جملهاي که مينويسيد يا ميگوييد)، فعلاً نه چيزي بنويسيد و نه چيزي بگوييد. در عوض سعي کنيد با گوش کردن و خواندن متون (ساده) انگليسي، زبان خود را تقويت کنيد (توجه داشته باشيد که صحبت کردن، گرامر يا دايرهي لغت شما را تقويت نميکند). بعد از مدتي که مهارتهاي لازم را فرا گرفتيد ميتوانيد کمکم اقدام به تمرين صحبت کردن يا نوشتن کنيد، اما فقط بايد از جملات مشابه جملاتي که ميدانيد درست هستند استفاده کنيد (يا کپي کنيد). در ابتدا بايد فقط از جملات بسيار ساده، اما صحيح استفاده کنيد و به مرور زمان که پيشرفت ميکنيد ميتوانيد ساختارهاي پيچيدهتري را بکار ببريد. بدين ترتيب (با کپي کردن جملات صحيح) ديگر آموزههاي غلط را در خودتان تقويت نميکنيد.

اشتباهات در تلفظ

پيشتر گفتيم که چگونه صحبت کردن و نوشتن همراه با اشتباه ميتواند به گرامر و دايرهي لغت شما آسيب وارد کند، اما بايد توجه داشته باشيد که همين اتفاق ميتواند براي تلفظ شما هم روي دهد.

تصور کنيد که داريد با کسي به انگليسي صحبت ميکنيد. شما نميدانيد که چگونه يک لغت بخصوص را تلفظ کنيد، بنابراين آن لغت را به شيوهي خودتان – و البته بصورت نادرست – تلفظ ميکنيد. در دفعات بعد نيز آن لغت را باز به همين صورت تلفظ خواهيد کرد و بدين ترتيب به تلفظ نادرست آن کلمهي خاص عادت ميکنيد. (هنگام خواندن متون هم باز همين اتفاق ميافتد، زيرا شما جملات را در ذهنتان تلفظ ميکنيد.)

به نظر ما، تلفظ بايد اولين چيزي باشد که در فراگيري انگليسي ميآموزيد. شما بايد پيش از انجام هر کار ديگري، مخصوصاً قبل از اقدام به صحبت کردن، تلفظ اصوات انگليسي را فرا بگيريد.

شما بايد تلفظ صحيح هر کلمهاي را که ميخواهيد به زبان بياوريد، دقيقاً بدانيد. توصيهي اکيد ما اين است که هر زمان لغت جديدي را ياد ميگيريد، حتماً تلفظ صحيح آن را هم بياموزيد.



منبع : زبان آموزان
 
Similar threads
بالا