تمدن شهری یونان و روم

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=168865&stc=1

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gifتمدن یونان:


تعریف دولت شهر: دولت شهریونانی مجموعه ایست ترکیب یافته ازیک معبد اصلی(آکروپولیس)که برفراز تپه ای که مشرف بر شهربوده ساخته می شده واحاطه کامل بر شهر دارد.
سنا(محل گفتمان)
آگورا(نبض تپنده شهر«مرکزشهر») تئاتر

فضاهای شهری یونان:
فضا های شهری تمدن یونان متشکل از بناهای عمومی مانند سنا، فضاهای مذهبی، فضاهای دولتی ومسکونی می باشد

تعریف سنا: محل گفت وگوی مردم می باشد که به امورات دنیوی مشغولند. درمجاورت سنا مجموعه ای به نام تئاتر قرار داشت که داستان خدایان درآن اجرا می شود.

تعریف آگورا: به مرکز میانی شهر(یونانی)که محل دادوستد ومراوده بود آگورا گفته می شود. در این مکان برخوردها به صورت چهره به چهره بوده وگفتمان آزاد بین مردم صورت می گیرد.

تذکر: از لحاظ فیزیکی(کالبدی)فضای آگورا درمیان کالبد شهربه همراه تعدادی ازکاربری های عمومی که غالبا شامل مراکز مذهبی، حکومتی، بازار وفضاهای موردعلاقه مردم می باشد واقع گشته. این فضا درطی تاریخ ودر کشورهای مختلف تکرار شده و هرچه تمدنی پویاتر وقدرتمندتر باشد فضای عمومی شکل گرفته شکیل تر، قوی تروزیباتر می باشد. مثال بارز این امر درایران میدان نقش جهان اصفهان است که نقش عمومی میدان در دوره صفویه برجسته شده.
تذکر: از جمله شهرهای مهم تمدن یونان، پیرنه(پرینه)، آتن، میله توس را می توان نام برد.

شهرسازی دریونان: یونانی ها برای شهر پلان ترسیم می کردند وشهررا به صورت هندسی(شطرنجی)می ساختند. ایرانیان یکبارشهرمیله توس رابه طورکلی ازبین بردند.پس ازاین جنگ درسال479ق.م(دوران شکوفایی یونان)نقشه جامع بازسازی شهر میله توس توسط یک معمار از اهالی این شهر به نام هیپوداموس تهیه شد. کسی که کارهای وی در میله توس ودیگر اماکن از افسانه های اعجاب انگیز تاریخ شهرسازی می باشد. این شهربه صورت شبکه شطرنجی به منظور انتظام بخشیکامل به اسکان بشر در فضای شهری طراحی شد.
تذکر: به اعتقاد تاریخ نویسان، هیپوداموس پدر شهرسازی وابداع کننده شبکه شطرنجی می باشد. اما برخی از حفاری ها نشان می دهد که درتمدن هند مخصوصا در دوشهر هاراپا وموهونجودارو آثار شهر شطرنجی قبل از یونانیان موجود بوده است واین فرضیه را که یونانیان ابداع کننده هنر شهرسازی می باشند مردود می نماید.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gifتمدن روم:

مقدونی ها تمدن یونانیان راازبین برده و درایتالیای امروزی(شهررم)تمدن رومی رابا تاثیراز هلنی یاهلنیستی تشکیل دادند. هلنی به عصری گویند که از پیروزی- های اسکندر شروع شده وبه پیروزی های روم ختم می شود. تمدن روم بسیار وابسته به تمدن یونان بوده ودر اکثرموارد ازاین تمدن اقتباس می کردند. شهر رم در753ق.م توسط پادشاه روموروس ایجاد شد ونام خودرا از اوگرفت. هخامنشیان یکی ازرقبای اصلی رومی ها ویونانی ها بودند. رومیان کم رنگ کردن دموکراسی وبروز جنگ را به سبک یونانی اضافه کرده ودرسایر موارد باالهام از تمدن یونان به دلیل سیستم
اجتماعی، اقتصادی وبرده داری عناصر شهری متعددی را ایجاد کردند. ازجمله این ویژگی ها می توان به شبکه شطرنجی، مستطیل شکل بودن میدان(مرکزی)که به آن فروم می گفتند، کاپیتال یا معابد بزرگ، آمفی تئاتر، طاق نصرت، حمام وکلوسئوم اشاره کرد.

تذکر: منطقه فروم رومی مشابه آگورای یونانی می باشد. معمولا فروم از یک صحن باستون هایی در اطراف آن ویک سالن جلسه متعلق به آن به وجود می آمد.
تذکر: حدود سال30ق.م شروع امپراطوری آغازین روم(باستان)به رهبری اوکتاویانوس بود. این دوره تا سال 284میلادی به طول انجامید. ازسال 284میلادی تا سال395میلادی دوران امپراطوری پسین روم بود وآخرین امپراطور آن کنستانتین نام داشت که در دهانه تنگه بوسفور شهری به نام کنستانتین یا کنستانتین پول یا پولیس که رفته رفته به مرکز روم شرقی تبدیل شده ونامش قسطنطنیه شد. بعد ها درقرن15میلادی سلطان محمد فاتح بی آنکه آثار مسیحیان را تخریب کند آن جا را پایتخت دولت عثمانی نموده ونامش را اسلامبول یا استانبول نامید. این دوره با دوران صفویه در ایران تقارن زمانی داشته.
تذکر: درسال395میلادی روم به دوبخش تقسیم شد.

1) کنستانتین درشرق:
باستایش شهر قسطنطنیه به منزله مرکز حکومت، کنستانتین به شرق آمده وامپراطوری به نام بیزانس را پایه گذاری نموده که هزار سال دوام داشت.
2) روم درغرب: برخلاف پایداری بیزانس امپراطوری فروپاشیده غربی که پایتخت آن شهر رم بود تا آغاز قرن پنجم میلادی بیش تر دوام نیافت واین امپراطوری درقرن 5میلادی به دست بربرها از بین رفت.

تذکر: تمدن روم با گسترش جدال های داخلی و اعتراضات مردمی به سمت نابودی رفت وشهرهای رومی به تدریج با ازبین رفتن روم ازبین رفتند.
 
بالا