[ تلویزیون ] - تاثیرگذاری برنگرش و رفتار مخاطب در تلویزیون

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
روشی که برای تولید برنامه انتخاب می‌شود. روی نگرش و رفتار مخاطب تاثیر می‌گذارد.



سرآغاز برنامه


عنوانبندی شروع برنامه پیام‌آور و منادی ویژگیهای تعیین شده برنامه است. تصاویر متحرک با روش رنگ‌پاشی سریع،‌با رنگمایه‌های تند و متنوع ( rapid brash animation ) ،‌مخاطبان را به شادی و نشاط دعوت می‌کند. نوشته‌های جدی و با حروف تزیینی کهنه و قدیمی همراه با موسیقی شکوهمند و مجلل ،‌موقعیتهای تاریخی را القا می‌نماید . قلم و اندازه حروف چاپی ،‌ابعاد،‌رنگ و زمینه آن ،‌مقدمه برنامه‌ای را خلق می‌کند که حاوی مفاهیم خاصی است.(تصویر)


پیچیدگی در صحنه پردازی


صحنه‌آرایی استادانه وماهرانه نیز بر ارزیابی بیننده از برنامه تاثیر می‌گذارد. صحنه‌آرایی ساده ممکن است تصنعی ،‌مستقیم و روشن و صریح ،‌ یا نامنظم،‌ساده ،‌محقرو نامطلوب جلوه کند . درحالی که تولید با صحنه‌آرایی حساب شده و منطقی،‌می‌تواند بزرگ و باشکوه، دارای پیچیدگی جالب وتنوع بسیار وسیع ، یا پر زرق وبرق و درهم و برهم به نظر برسد. مهم این است که تصور نمی‌شود در هر دو حالت ویژگیهای خاص برنامه رعایت شده است.(تصویر)


همخوانی زمینه پشت


دیدن اینکه پیوستگی و اتحاد تمام بخشهای دکور ،‌ چقدر می‌تواند روی نگرش بیننده تاثیرگذار باشد،‌جالب است. جایی که بازی بازیگران در فضای یک کلاس درس،‌محل مطالعه یا موزه انجام می‌گیرد،‌ اشارات و کنایات صحنه پردازی و آرایش زمینه صحنه، حکایت از اعمال حس دانش پژوهی و کسب علم و معرفت بر موضوع برنامه دارد. اما اگر موضوع برنامه در یک انبار اسباب و وسایل کهنه و فرسوده رخ دهد،‌احساسی از کم‌ارزش بودن محیط و صحنه در مقابل بیننده نمایش داده خواهد شد.


یک سکه روی پارچه مخمل زیبا بیشتر جلوه دارد تا هنگامی که همراه با تعداد بسیار زیادی سکه ،‌درون یک پیت حلبی زنگ زده انباشته شود.


رنگمایه غالب و متداول


تصاویر با رنگمایه‌های روشن ،‌همیشه بر رنگهای تیره مسلط هستند. اثر این رنگها (چه رنگهای به کار رفته در دکورو چه از طریق پرداخت فوری تامین شده باشد. ) فضایی روشن،‌شفاف و بی‌دوام و ناپایدار را ارائه می‌نمایند. از سوی دیگر رنگمایه‌های تیره،‌مفهوم ضمنی دلتنگی، جدی بودن را القا می‌کند.


اهمیت سوژه


سوژه برنامه براساس راهی که برای عرضه آن برمی‌گزینیم،‌ ممکن است مهم و اساسی،‌مبتذل و پیش پا افتاده ،‌بزرگ و وسیع ، کوچک و کم‌‌اهمیت باشد. ارتفاع دوربین ،‌ سمت نگاه دوربین ،‌سرعت حرکت،‌سرعت انتقال تصاویر وشیوه و چگونگی برش یا تدوین تصاویر ،‌همه می‌توانند بیننده را در مورد سوژه تحت تاثیر قرار دهند.



عوامل دیگر


از آنجا که ماخود با روال عرضه و تولید بسیار نزدیک هستیم ، بسادگی متوجه اثر عوامل گوناگون برنامه‌مان نخواهیم شد. تولیدکننده برنامه چه یک شخص عادی و معمولی باشد وچه کارشناسی مهم و ارزنده ،‌چه تاحدودی بی‌تفاوت و کم تلاش باشد،‌چه پرحرارت وفعال ، به هر حال خواهد توانست مجموعا برای کل برنامه ، حال و هوا و محیط مناسبی خلق کند. پیچیدگی عبارات و سرعت بیان مطالب( چه تصویری و چه صوتی) می‌تواند بسادگی بر نحوه دنبال شدن بحثها و موضوعات توسط بیننده تاثیر بگذارد. حتی به جرات می‌توان گفت که صداهای زمینه برنامه ممکن است مستقیما بر نگرش و رفتار بیننده تاثیر داشته باشد.




منبع : daneshnameh.roshd.ir
 

Similar threads

بالا