تله بخار [ steam trap ]

seyedmahdi

عضو جدید
پیشنهاد میکنم این قسمت برای تله بخار باشه .خودم یه سری مطالب رو دارم که سعی میکنم به تدریج مطالب رو قراربدم.پیشنهاد میکنم دوستان هم هر مطلبی رو که مناسب می دانند جهت پربارتر شدن موضوع در این قسمت قرار بدهند.



مقدمه:

آب نقش بسیار مهمی در در زندگی بشر و نیز در صنعت دارد .اب به علت دارا بودن خصوصیاتی چون فراوانی ،سمی نبودن ،ارزانی،عدم خورندگی و سازگاری با محیط زیست موارد استفاده فراوانی در واحدهای صنعتی دارد.برای مثال اب می تواند به عنوان سیال خنک کننده و یا گرم کننده به طورکلی به عنوان بخشی از فرایند استفاده شود .
اب نیز دارای کابردهای زیادی هست. ان جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
1-دربسیاری از موارد به عنوان سیال گرم کننده به صورت مستقیم و یا غیر مستیم در مبدل های حرارتی یا کویل های مورد استفاده قرار میگیرد.
2- از انجایی که بخار با فشار بالا دارای انرژی جنبشی بالایی هست ،از ان جهت حرکت پره های توربین بخار به عنوان دستگاه هایی پمپ و کمپرسور و ژنراتور می باشند ،استفاده می شود.
3- بخار به شکل مستقیم در بسیاری ار فرایندها یا واکنش ها مورد استفاده قرار میگیرد. عنوان مثال می توان به برج های عریان سازی با بخار ،واکنش رفرمینگ هیدروکربنها در کوره های الفین یا تولید گاز سنتز واحدهای تولید آمونیاک اشاره کرد.
بخار در تجهیزاتی مانند بویلر تولید می شود و می تواند به صورت اشباع و یا داغ باشد. فشار و دمای بخار اشباع به هم وابسته هستند . یعنی هر بخار در هر فشاری دارای دمای معلومی هست. اما چنانچه به بخار در فشار معینی حرارت داده شود دمای ان بالا رفته و از حالت اشباع در می اید که به ان بخار داغ می گویند. این عمل در قسمت سوپر هیتر بویلر انجام می شود.
برای اینکه یک کیلوگرم اب درفشار اتمسفریک به بخار تبدیل شود لازم است حدودا انرژی معادل 2250KJ/Kg به ان داده شود. به این مقدار انرژی گرمای نهان تبخیر گفته می شود. این مقدار انرژی که نسبتا زیاد است و در هنگام مایع شدن بخار از ان جدا می شود.
در واقع انتقال حرارت توسط بخار دارای سه مزیت هست: اول انکه بالا بودن مقدار گرمای نهان تبخیر سبب می شود مقدار انتقال حرارت در مقایسه با بسیاری از سیالات دیگر بیشتر باشد و این موضوع سبب اسانتر شدن عملیات بهره برداری شود.
دوم انکه دمای همه نقاط بخار ثابت می باشد چرا که مولکولهای بخار ازادانه در جهتهای مختلف جنبش و حرکت داشته و لذا برعکس سایر سیالهای انتقال حرارت مثل روغن دمای بخار در تمام قسمت های ان یکسان می باشد و این سبب می شود که انتقال حرارت به طور یکنواخت در سطوح تبادل حرارت اتفاق بیافتد.
سوم انکه ثابت بودن فشار این انتقال حرارت در دمای ثابت اتفاق می افتد. چرا که فشار و دمای بخار به هم وابسته است. به همین دلیل برای کنترل دما در مبدلهای حرارتی تنها لازم است فشاربخار درون مبدل ثابث نگه داشته شود.
محاسن ذکر شده در مورد اب و بخار سبب شده تا از بخار اب در صنعت به عنوان یک واسط حرارتی به طور گسترده استفاده شود.
وجود کندانس در خطوط بخار مشکلات زیادی را به وجود می اورد که به عنوان مثال می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ایجاد کندانس در مبدلهای حرارتی باعث می شود قسمتی از سطح انتقال حرارت بجای بخار با کندانس اشغال شود از انجا که ضریب انتقال حرارت اب نسبت به بخار کمتر است(در فرایند میعان ظریب انتقال حرارت بسیار بزرگ می باشد) ،در نتیجه میزان انتقال حرارت کاهش می یابد و از طرف دیگر وقتی بخار نتواند با سطح انتقال حرارت مبدل تماس برقرار کند قادر نخواهد بود گرمای نهان خود را منتقل نماید. البته در برخی موارد و جود هوا یا گازهای غیر قابل کندانس دربخار نیز سبب ایجاد همین مشکل می شود چرا که هوا و دیگرگازهای غیرقابل کندانس در یک جا تجمع پیدا کرده مانند عایق عمل می نماید .
  2. بوجودامدن اب در لوله ها یی که بخار با سرعت بالا در ان جریان دارد مانند خطوط انتقال بخار ، سبب می شود که قطرات اب با سرعت بخار حرکت کرده و به زانویی های موجود در مسیر برخورد کند. تعداد این برخوردها انقدر زیاد است که سبب سوراخ شدن لوله ها میشود.
  3. در بسیاری از موارد، به دلیل وجود ناخالصی ها، وجود ذرات اب سبب تشکیل مواد خورنده می شود و باعث خوردگی خطوط لوله های انتقال بخار می شود. به عنوان مثال وجود دی اکسید کربن در بخار می تواند در کندانس به صورت محلول در امده وتولید اسید کربنیک نماید که سبب خوردگی می شود. این امر یکی از دلایل استفاده از بخار داغ در خطوط طولانی انتقال بخار می باشد.
برای رفع این مشکلات لازم است از وسیله ای به نام تله بخار یا Steam Trap استفاده شود تا کندانس بخار از لوله حاوی بخار خارج شود. این وسیله عملکردی همچون شیر خودکار از سویی مانع فرار بخار و اتلاف انرژی می شود و از سوی دیگر امکان دفع سریع کندانس را فراهم می اورد.لازم به ذکر است تله های بخار توانایی خارج کردن هوا و گازهای غیر قابل کندانس را نیز دارند . تجهیزات دارای انواع و اندازه های مختلفی است . هدف اصلی بکارگیری تله بخار با ساختارهای گوناگون و عملکردهای متنوع استفاده بهینه از گرمای نهان و حفظ انرژی بخار است .براین اساس تله بخار ها تاثیر مستقیم و غیرقابل انکاری از نظر اقتصادی دارند.
عدم استفاده از تله بخارمناسب و اتلاف انرژی سالانه زیان های مالی بسیاری را تحمیل میکند که متاسفانه به دلیل تدریجی بودن ان از نظرها پنهان است.


 

پیوست ها

  • 711.jpg
    711.jpg
    14.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

seyedmahdi

عضو جدید
انواع تله های بخار

انواع تله های بخار

انواع تله های بخار
تله های بخار براساس عملکرد به سه نوع تقسیم می شوند.:
تله های مکانیکی،ترموستاتیکی و ترمودینامیکی.
تله های ترموستاتیکی یا حرارتی بر اساس اختلاف دمای بخار و کندانس عمل میکند.این تله ها شیری دارند که در اثر تغییرات دمایی و انبساط و انقباض به عقب و جلو رانده می شوند. این شیر طوری شده که تنها زمانی بازمی شود که دمای مایع به دمای مشخصی که پایین تر از دمای اشباع است برسد .بنابراین کندانس در دمایی پایین تر از دمای اشباع خارج می شود. این نوع تله ها بیشتر در مواردی که حجم کندانس کم باشد مورد استفاده قرار میگیرد . البته این نوع تله ها توانایی خارج کردن گازهای غیر قابل کندانس و هوا را به خوبی دارند.
تله های liquid expansion ، تله های بای متال و تله های balanced pressure (فشار تعادلی) سه نوع از این تله ها هستند . این تله ها معمولا از جنس برنجی یا فولادی هستند. این نوع تله هامی توانند تا فشار 50 bar به کار گرفته شوند.
fi طور کلی تله های مکانیکی دارای شناوری هستند که بسته به سطح اب کندانس، بالا و پایین می روند, به وسیله اتصال مکانیکی خود شیر را بازو بسته میکنند. اساس کار این تله ها،اختلاف چگالی بخار و اب است. بنابراین عواملی مثل دمای سیال و یا سرعت سیال تاثیر گزار نخواهدبود . برای انکه تله های مکانیکی بتوانند کندانس به وجود امده را تخلیه نمایند باید مقدار کندانس به حدی برسد تا شناور دراب غوطه ور شود. از انجایی که این نوع تله ها حجم زیادی از کندانس را تخلیه می نمایند برای دبی ها بالا کاربرد دارند. تله های ترموستاتیکی ، سطل معکوس و شناوری ازاد نمونه هایی از تله های مکانیکی هستند. این نوع تله ها کندانس را در دمای اشباع بخار تخلیه میکنند و در انواع چدنی ،فولادی و استیل با اتصالات پیچی ، دنده ای ، جوشی و فلنجی ساخته می شوند.تله های شناوری ترموستاتیکی و سطل معکوس می توانند تا حدود فشارهای 120bar کار گرفته شوند. معمولا در فشارهای خیلی بالا این نوع تله ها به کار گرفته نمی شوند چرا که اتصالات مکانیکی موجود در انها بعد از مدتی دچار مشکل می شود اما تله های شناوری ازاد می توانند در فشارهای خیلی بالا به کار گرفته شوند .
تله های ترمودینامیکی تله هایی محکم و با عملکرد ساده هستند . مبنای کار این تله ها سرعت بالای بخار چگالی بیشتر اب می باشد. تله های ترمودینامیکی از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. این نوع تله ها تا فشارهای تا 250 bar به کار گرفته می شوند.
 
آخرین ویرایش:

seyedmahdi

عضو جدید
تله های مکانیکی

تله های مکانیکی

تله های مکانیکی:
تله های شناوری – ترموستاتیکی
قسمت های اصلی این نوع تله ها یک توپ شناور و یک شیر جهت خروج مایعات می باشد. این تله بوسیله تشخیص اختلاف در چگالی بخار و کندانس عمل میکند. هنگام ورود بخار حامل اب به درون محفظه تله بخار به دلیل بالاتر بودن چگالی اب از بخار، اب در ته ظرف جمع می شود و با بالا امدن سطح ان، شناور که متصل به یک اهرم می باشد، بالا رفته و مسیر تخلیه مایع باز می شود. وجود فشار بخار نیز به بیرون رانده شدن مایع کمک می کند. با خروج اب و پایین امدن سطح ان در محفظه ، شناور به محل اولیه خود بازگشته و دریچه تخلیه مایع بسته می شود. لازم به ذکر که در این نوع تله ها همیشه اطراف اورفیس مقداری اب وجود دارد که که به عنوان اب سیل عمل کرده مانع از اتلاف بخار می شود.
این تله ها در بالای بدنه خود دارای شیر ترموستاتیکی هستند که براثر کاهش دمای ان باز می شود. هنگامی که هوا وارد تله می شود بر اثر انتقال حرارت ضعیف ان ، شیر ترمستاتیکی سرد شده و باز می شود و در نتیجه هوا از ان خارج می شود.
در واقع این شیر ترموستاتیکی همان کپسول فشار تعادلی است که در تله های ترموستاتیکی بکار میرود. کپسول شامل دو دیافراگم است که از کناره ها به هم متصل شده و در بالای مسیر خروجی تله قرار میگیرد با ورود بخار به تله کپسول منبسط شده وجلوی مجرا را سد میکند و اجازه نمیدهد بخار از ان خارج شود.
از مزیت های این نوع تله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-منحنی کارکرد این نوع تله ها کاملا منطبق با منحنی بخار اشباع بوده و بدون توجه به دمای کندانس، ان را تخلیه می نماید. به همین دلیل این نوع تله ها برای استفاده در مناطقی که نرخ انتقال حرارت زیاداست و درنتیجه حریان پیوسته ای از کندانس وجود دارد(نظیر مبدلهای حرارتی ، ابگرمکن ها، یونیت هیترها، کویل حرارتی دستگاه هوارسان و ... ) مناسب می باشد.
2-ظرفیت عبور کندانس زیاد از دیگر مزیت های این نوع تله می باشد.
3-بعضی از این تله ها مجهز به شیر تخلیه بخار می باشند و برای مواقعی که steam locking اتفاق می افتد مناسب هستند.
جمله معایب این نوع تله ها می توان به مواردی چون عدم مقاومت در مقابل یخ زدگی اشاره کرد به همین دلیل این نوع تله ها باید در محیط باز(out door) حتما عایق کاری شوند. همچنین به دلیل وجود اهرم و قطعات متحرک در این نوع تله ها در مقابل ضربه قوچ مقاوم نمی با شند.

 

پیوست ها

  • Steam_Float_TT_Trap020-DJFs.jpg
    Steam_Float_TT_Trap020-DJFs.jpg
    54.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

akbarpour

کاربر فعال
لطفا در خصوص نحوه محاسبه ظرفیت تله بخار ها هم مطلب بنویسید
 

seyedmahdi

عضو جدید
تله بخار شناوری آزاد

تله بخار شناوری آزاد

تله بخار شناوری آزاد:
این نوع تله بخار از یک توپ شناور تشکیل شده است و هنگام ورود بخار حامل آب به درون محفظه تله بخار، به دلیل بالاتر بودن چگالی آب از بخار، اب در ته ظرف جمع می شود و با بالا امدن سطح ان، شناور بالا رفته و مسیر تخلیه مایع باز می شود. شناور توپی در شرایط خاص به گونه ای کاملا مدور و همگن ساخته می شود تا امکان چرخش ان در همه جهات وجود داشته باشد و بتواند کاملا بر روی نشیمنگاه شیر خروجی قرار گرفته و مانع از عبور بخار شود.
یک نوع از این تله ها نیز در بالای بدنه خود دارای شیر ترموستاتیکی هستند.یکی از مزیت های این نوع تله ها این است که اگر دبی آب کندانس ورودی به ان افزایش یابد و تله از اب پر شود،دمای شیر ترموستاتیکی کاهش می یابد و و مجرا را جهت خروج اب باز میکند، در نتیجه ظرفیت خروج اب از تله افزایش می یابد.
در نوع دیگری از این تله ها به جای داشتن شیر ترموستاتیکی ،از یک نوار بی متال جهت بالا نگه داشتن شناور به منظور خروج هوا استفاده می شود.زمانی که هوا در تله تجمع پیدا کرده است،تله بخار سرد می شود چرا که هوا برخلاف بخار که به اسانی با کندانس شدن ،حرارت خودرا انتقال میدهد، نمی تواند در دمای بالا کندانس شد
ه و حرارت خودرا ازاد نماید.درنتیجه با گذشت زمان و مملو شدن تله از هوا، دمای تله بخار به سبب تبادل حرارت با محیط ،کاهش می یابد. با کاهش دما،نوار بی متال منقبض شده و سبب بالارفتن شناور میگردد ودر نتیجه شیر برای خروج هوا باز می شود. سرد بودن تله در زمان راه اندازی نیز سبب می شود شناور بالاتر از نشیمنگاه شیر خروجی قرار گرفته و مسیر جهت خروج هواباز بماند.
با خروج هوا و ورود بخار به تله، تبادل حرارت بخار با تله سبب می شود که کل تله و در نتیجه نوار بی متال گرم شده ودراثر انبساط ان، شناور شیر خروجی را مسدود نماید.
بدلیل اینکه در این نوع تله ها همیشه مقداری اب وجود دارد، برای جلوگیری از یخ زدگی،در محیط های باز(out door)، تله و لوله های ورودی و خروجی باید عایق کاری شوند.
از انجا که شناور توپی میتواند کاملا بر روی نشیمنگاه شیر خروجی
قرار گرفته و مانع از عبور بخار شود، این نوع تله ها بهترین انتخاب برای خطوط سوپرهیت می باشد.

steam_12.jpg
 

seyedmahdi

عضو جدید
تله بخار سطل وارونه

تله بخار سطل وارونه

تله بخار سطل وارونه:
این تله از یک محفظه و یک سطل معکوس شناور تشکیل شده است. سطل به یک اهرم متصل است و در اثر بالا و پایین رفتن سطل، این اهرم مسیر شیر خروجی را باز و بسته میکند.اگر درون محفظه سطل اب باشد، سطل پایین امده و شیر را برای خروج کندانس باز می نماید.با ورود بخار،سطل به سمت بالا حرکت میکند و شیر خروجی را مسدود میکند. با گذشت زمان بخار موجود در محفظه به تدریج کندانس می شود. بدین ترتیب سطل پایین امده و مجددا مسیر خروج باز میگردد. وجود فشار بخار نیز به بیرون رانده شدن اب کمک میکند.
سوراخ کوچکی در بالای سطل وجود دارد تا گازهای غیر قابل کندانس مانند هوا از ان خارج شودو فضای داخل سطل را اشغال نکند. از این سوراخ مقدار کمی بخار نیز خارج می شود که البته چون در زیر درب سطل جمع می شود،منجر به نشتی بخار نمیگردد.
اساس عملکرد این نوع تله ها ،تغییرات نیروی شناوری وارد بر سطل است.درواقع نیروهای وارد بر سطل متشکل از وزن سطل و نیروی شناوری یا همان بویانسی است.همانطور که می دانیم نیروی بویانسی حاصلضرب حجم جسم غوطه ور در چگالی سیالی است که جسم در ان قرار دارد.هر چه میزان بخار در سطل افزایش یابد ،درواقع حجم جسم غوطه ور افزایش می یابد و در نتیجه نیروی بویانسی بیشتر شده و سطل به سمت بالا رانده میشود. به این ترتیب مجرای خروجی بسته می شود واز ورود بیشتر بخار به تله و خارج شدن ان جلوگیری می شود.
از مزیت های تله بخار های سطل وارونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- با داشتن یک check valve در قسمت ورودی، می توانند برای لوله های حاوی بخار سوپرهیت نیز مورد استفاده قرار گیرند.احتمال دارد که با بالا بودن دمای بخار سوپر هیت سبب شود تله مقداری از اب سیل خود را از دست بدهد.بنابراین در این شرایط استفاده از check valve در جلوی تله ضروری است.
2- این نوع تله ها دارای منحنی کارکرد مطابق با منحنی بخار اشباع می باشند. و بدون توجه به دمای سیال، کندانس را عبور خواهند داد.
3- در مقابل فشار برگشتی مقاوم هستند.
4- در شرایط راه اندازی قادر هستند حجم زیادی از کندانس را تخلیه نمایند
از معایب تله های بخار سطل وارونه می توان موارد زیر را برشمرد:
1- سایز کوچک سوراخ خروجی هوا سبب می شود که تخلیه هوا به ارامی صورت گیرد. بزرگتر کردن سایز سوراخ سبب می شود که بخار با شدت بالایی از ان عبور کند .لذا در صورت لزوم استفاده از انها در مناطقی که نیاز به تخلیه سریع هوا دارند،بایستی از سیر هواگیر بصورت موازی با تله بخار استفاده کرد.
2- همیشه باید به مقدار کافی اب در تله وجود داشته باشد تا به عنوان سیل در اطراف سطل عمل کند. اگر تله این مقدار اب را از دست بدهد،بخار از طریق شیر خروجی خارج میگردد.این مورد بیشتر هنگامی رخ میدهد که فشار بخار ناگهان افت کند و در نتیجه مقداری از کندانس به بخار تبدیل می شود.در نتیجه سطل بویانسی خود را از دست داده و فروکش میکند و مقداری بخار از طریق اورفیس خروجی، بیرون می رود.
3- در مناطق سرد ودر مواقع shut down،چنانچه سیستم دچار یخ زدگی شود، بدلیل افزایش حجم کندانس هنگام انجماد، ممکن است بدنه سطل دچار ترک و اسیب دیدگی شود. بنابراین این تله ها در محیط های باز(out door) باید حتما عایق کاری شوند .اما از طرفی عایق کاری این تله ها باعث می شود سرعت تبدیل بخار درون سطل به کندانس کم شده ودرنتیجه عملکرد تله کند گردد.
4- این نوع تله ها بدلیل داشتن اهرم و قطعات متحرک زیاد، در مقابل ضربه قوچ مقاوم نیستند.



 

پیوست ها

  • invert-bucket-steam-trap1.jpg
    invert-bucket-steam-trap1.jpg
    27.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

seyedmahdi

عضو جدید
تله های حرارتی- تله بخار بی متال

تله های حرارتی- تله بخار بی متال

تله های حرارتی- تله بخار بی متال:
این تله ها از یک محفظه و از دو یا چند نوار فلزی با ضریب انبساط طولی متفاوت تشکیل شده اند که از دو سر به هم جوش خورده اند. این نوع تله ها بر اساس اختلاف دما بین کندانس و بخار کار می نمایند.در نتیجه انبساط و انقباض این دوفلز که بر اثر تغییرات دما می باشد، شیر مسیر خروجی،باز یا بسته می شود.اگر بخار وارد تله شود،دمای بالای ان سبب خمیده شدن نوارها یا المنت های بی متال شده ودر نتیجه سبب حرکت دادن اهرم اصلی و بسته شدن شیر خروجی می شود. اما اگر کندانس وارد تله شود دمای محفظه پایین می اید و نوارهای بی متال منقبض می شوند.در این حالت اهرم اصلی به کمک وسیله ای دیگر مثل فنر به مکان اولیه اش باز میگرددو مسیر دریچه خروجی را باز می نمایدودر نتیجه فشار بخار خط لوله سبب بیرون رانده شدن اب درون محفظه می شود.
از انجا که منحنی عملیاتی این تله ها بصورت خط ثابت می باشد لذا این تله ها برای محدوده کوچکی از تغییرات فشار به کار میرونددر شکل زیر ، موقعیت خط مستقیم عمل نمودن المنت بی متال را نسبت به منحنی بخار اشباع نشان می دهد..این تله برای فشارp1 مناسب می باشد و با افزایش فشار و دور شدن از نقطه p1 اختلاف بین دمای بخار اشباع و دمای عملیاتی تله زیاد میشود.در اینصورت تا زمانی که دمای کندانس تا دمای عملیاتی تله کاهش نیابد،شیر خروجی باز نشده و کندانس خارج نمیشود.به همین دلیل،احتمال دارد در فشار بالاتر از p1تله دچار اب گرفتگی یا به اصطلاح water loggingشود.لازم است که توجه شود که در فشارهای پایین تر ازp1،دمای عملیاتی تله بالاتر از دمای اشباع بخار است و این باعث می شود تله در چنین فشارهایی بخار را عبور دهد.
به منظور تطبیق منحنی عملکرد تله با منحنی اشباع،از دو یا چند المان بی متال با دمای عملیاتی مختلف در یک تله استفاده میگردد.اینکار باعث تقویت تله شده و درنتیجه نیروی حاصل برای باز و یا بسته شدن تله زیادتر میگردد.
خروجی این نوع تله ها بیشتر متناوب است تا پیوسته، به همین دلیل در مواردی که نیاز است کندانس به صورت پیوسته خارج شود از انها استفاده نمیگردد.
ازانجاییکه این تله ها تا زمانی که دمای کندانس به پایین تر از دمای بخار نرسد،مسیر خروجی راباز نمیکنند.عایق کاری تله و لوله ها،مکانیسم خنک کردن کندانس را طولانی کرده و در نتیجه باعث میشود کندانس مدت زیادی در تله باقی بماند. به همین علت عایق کاری این نوع تله ها توصیه نمیشود. هرچند که این تله ها مانع از خروج بخار سوپرهیت میشوند. اما این تله ها نیز مانند سایر تله های ترموستاتیکی، برای بکارگیری در خطوط داغ چندان مناسب نیستند،چراکه اگر بخار داغ به بی متالهای تله برسد، موجب انبساط بیش از حد انها شده و عملکرد تله را مختل میکند.

Capture.JPG

مزیت تله بخارهای بی متال شامل موارد زیر است:
1- این تله ها با وجو سایز کوچک قابلیت تخلیه زیادی دارند.
2- قطعات این تله بگونه ای طراحی شده است که حتی در شرایط زیر صفر نیز اسیبی نمیبیند ودر مقابل یخ زدگی مقاوم هستند.
3- این نوع تله ها در مقابل ضربات قوچ،کندانس های خورنده و فشار برگشتی نیز مقاوم هستند.

همچنین این تله بخارها دارای معایب زیر هستند:
1- معمولا در لوله هایی که امکان وجود کثیفی و انسداد وجود دارد، تله های بخار بی متال دچار اسیب دیدگی میشوند.
2- دمای عملیاتی ان تله ها مانند دیگر تله های ترموستاتیکی، زیر دمای بخار اشباع است و تا زمانی که دمای کندانسف تا دمای عملیاتی تله کاهش نیابدريا،شیر خروجی تله باز نخواهد شد.این سرد شدن تنها می تواند در لوله ارتباط دهنده پروسه و تله بخار صورت گیرد.بنابراین این لوله نباید عایق کاری و کوتاه باشد تا کندانس زمان کافی برای سردشدن را داشته باشد.در غیر اینصورت، بدلیل کوتاه بودن لوله،water logging ایجاد خواهد شد.
3- چون واکنش المنت بسیار کند است ،این تله ها در مواردی که احتیاج به برداشت سریع کندانس از سیستم است،مناسب نمی باشد.



 

seyedmahdi

عضو جدید
تله بخار فشار تعادلی(Balanced Pressure)

تله بخار فشار تعادلی(Balanced Pressure)

تله بخار فشار تعادلی(Balanced Pressure):

دمای عملیاتی این تله تحت تاثیر فشار بخار اشباع است. این نوع تله ها دارای کپسول کوچکی محتوی اب و الکل هستند که در بالای دیافراگم قرار کرفته است. پایین دیافراگم به قسمت بالایی ولو وصل است.با ورود بخار به تله،مخلوط داخل گپسول تبخیر شده و کپسول منبسط میشود.در نتیجه مجرای عبوربخار را میبندد.هنگامی که کندانس سرد و یا هوا وارد تله شود، کپسول منقبض و جمع میگردد و شیر خروجی تله را باز می نماید و کندانس خارج میشود.
بعضی دیگر از این نوع تله ها بجای یک دیافراگم از دودیافراگم که دو انتهای انها به هم متصل شده است تشکیل شده اند. بالای دیافراگم بالایی، فضایی وجود دارد که از مخلوط اب و الکل پر شده است. زمانی که بخار وارد تله میشود این مخلوط تبخیر شده و باعث افزایش حجم و فشار داخل محفظه میشود. بدین ترتیب به شیر فشار وارد شده ودرنتیجه مجرای عبور بخار بسته میشود. زمانی هم که کندانس وارد تله میشود، این مخلوط سر شده و به مایع تبدیل میگردد.در نتیجه فشار محفظه بالایی کاهش یافته و فشار داخل تله سبب بالا رانده شدن شیر میشود و لذا شیر باز میشود.
منحنی عملکرد تله های فشار تعادلی بر منحنی فشار بخار منطبق نمیباشد،بلکه در فشارهای مختلف ،تله با یک اختلاف دمایی یکسان نسبت به دمای بخار در ان فشار،عمل می نماید.
همانگونه که ذکر شد،با سرد شدن مخلوط اب و الکل بالای دیافراگم و مایع شدن آن، فشاربالای محفظه کم شده و شیر تله باز میشود،لذا عایق کردن تله و لوله ها،عملکرد ان را کند میکند.بنابراین این تله ها را نباید عایق نمود.
این تله ها کوچک و سبک هستند و نسبت به سایزشان قادرند کندانس زیادی را خارج کنند. در مناطق سرد و ودر مواقع shut down، چنانچه سیستم دچار یخ زدگی شود، اسیبی نمیبیند.همچنین در مقابل فشار برگشتی مقاوم می باشند.
تله های فشار تعادلی نیز مانند دیگر تله ها ترموستاتیکی تا زمانی که دمای کندانس به پایین تر از دمای بخار نرسد،مسیر خروجی را باز نمیکنند و به همین دلیل در کاربردهایی که نیاز به تخلیه پیوسته وجود دارد استفاده نمی شوند.

825.jpg




 

seyedmahdi

عضو جدید
تله بخار انبساط مایع

تله بخار انبساط مایع

تله بخار انبساط مایع:

این تله ها از یک محفظه تشکیل شده و در وسط این محفظه ، رو به روی مجرای ورودی بخار، لوله آکاردیونی کوچکی قرار دارد که از مایع فراری پر شده است. با ورود بخار دمای محفظه بالا می رود و مایع فرار داخل لوله اکاردیونی تبخیر می شود .بدین ترتیب لوله اکاردیونی انبساط یافته و مسیر ورود بخار را می بندد. با پایین امدن دمای محفظه ماده فرار به مایع تبدیل شده و فشار درون ان کاهش می یابد. با این عمل لوله اکاردیونی منقبض شده و به جای خود برمیگرددو سبب باز شدن مسیر جهت خروج کندانس میگردد. شکل زیر منحنی اشباع و خط عملیاتی را برای تله انبساط مایعی که در دمای 90 درجه ست شده است نشان می دهد. در منحنی زیر می بینیم که خط عملیاتی تله یک خظ صاف است .بدلیل ثابت بودن خط عملیاتی ،محدوده فشار عملیاتی این تله بسیار کم است و با افزایش فشار و دور شدن از نقطه p1،اختلاف بین دمای بخار اشباع و دمای عملیاتی تله زیاد می شود. بنابراین دمای کندانس هم باید از دمای بخار اشباع تا دمای عملیاتی تله کاهش یابد، تا شیر خروجی باز شده و کندانس خارج شود. به همین دلیل احتمال دارد در فشار بالاتر از p1 تله دچار اب گرفتگی یا به اصطلاح Water Logging شود.

این تله ها دارای قابلیت تخلیه هوا و کندانس بسیار عالی در هنگام راه اندازی می باشند و هرگز نباید در مواقعی که نیاز است کندانس سریع خارج شود،مورد استفاده قرار گیرند.
 

پیوست ها

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    26.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

shadow313

عضو جدید
این از اطلاعات یکدونه تراپ دیدم:
Trap Type: Impulse Tilting Disc type with integral strainer
Installation Position: Horizental
Fluid Service: Low Pressure Steam/Low Pressure Condensate
Purpose of location: Trapping the steam
Ending: RF
Drain Connection: By Vendor
Discharge Capacity (Kg/h): 3600kg/h
Capacity (Kg/h): 3600kg/h
Operating Pressure (Barg) / Temperature (ºC): 2.4/145
Design Pressure (Barg) / Temperature (ºC): 6.2/170
اینچSize (in): 2
Rating: Lbs 150
 

tifoosi6atishe

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سپاس:heart:

مثلا رفتیم توی یه پالایشگاه دقیقا کجاهاش و روی چ تجهیزاتی میذارن تله بخار ینی چجور میتونیم تله بخار رو تشخیص بدیم و اولین جا کجا میریم سراغش ک ببینیم کجاس؟

 

spana

عضو جدید
با سپاس:heart:

مثلا رفتیم توی یه پالایشگاه دقیقا کجاهاش و روی چ تجهیزاتی میذارن تله بخار ینی چجور میتونیم تله بخار رو تشخیص بدیم و اولین جا کجا میریم سراغش ک ببینیم کجاس؟

روی لاین های استیم تله های بخار وجود داره.
شکلش هم تقریبا شبیه استرینر هست که سه نوع هم هستن.کارش هم اینه که میعان بوجود اومده توی خطوط رو میگیره.چیزی که برای خطوط استیم ضرر بسیار دارد رو جدا میکنه(میعانات).
 
بالا