تكثير گياهان دارويي

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

دوستان عزيز من مطالبي كه ميزارم.. از وبلاگ خودمه به خاطر همين.. از كامل گذاشتن اين مطالب خودداري ميكنم.
به علت اينكه تمام مطالب من داراي ارزش ميشه..متشكرم.

براي ادامه ديدن مطالب به وبلاگ من مراجعه كنيد:


www.masiid.blogfa.com
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
نكاتي درباب تكثير گياهان دارويي:
گیاهان عالی به طور کلی بیشتر به وسیله دانه تکثیر می شوند ولی علاوه بر تکثیر به وسیله بذر عمل کشت و تکثیر گیاهان دارویی به روشهای دیگر هم انجام پذیر است که عبارتند از : الف) تکثیر به وسیله پیاز مانند سیر، کلشیک ب) تکثیر به وسیله توبرکول مانند اقونطیون ج) تکثیر به وسیله ریزوم مانند زنجفیل د) تکثیر به وسیله قلمه زدن مانند اسطوخدوس و) تکثیر به وسیله پیوند زدن

تکثیر گیاه با بذر :

بیشترگیاهان ، بویژه گیاهان یکساله و دو ساله با بذر تکثیر می شوند . بعضی از آنها مثل همیشه بهار ، گل مغربی و گل گاو زبان خودشان بذر می دهند . بذر را می توان جداگانه در داخل منزل در سینی سبز کرد و یا اینکه مستقیما” آن را در خاک باغچه کاشت ، البته این گیاهان را باید در فصل زمستان گرم نگه داشت ، چون بذر‌ها در تاریکی جوانه می زنند ، بنا براین لازم است که روی بذر با لایه نازکی از خاک پوشانده شود . اما گیاهانی مثل شوید ، بابونه ، جعفری فرنگی ، سنبل ختایی و بلسان مستثنی هستند و برای جوانه زدن به نور نیاز دارند ، بنابراین روی آنها نباید پوشانده شود و باید کمی بیشتر در خاک فرو بروند . معمولا ” بذر‌های درشتر به نور کمتر و بذر‌های ریز به نور بیشتر نیاز دارند . به همین جهت آنها را در سطح خاک می پاشند . جعفری از بذر خیلی سخت رشد می کند و در محیطی با درجه حرارت حدود ۲۱ درجه جوانه می زند . رویه سینی حاوی بذر را همواره باید مرطوب نگاه داشت و روی سینی را با یک شیشه یا ورقه ای از پلاستیک تمیز پوشاند ، اما به محض سبز شدن بذر سرپوش باید برداشته شود .

تکثیرگیاه با تقسیم ریشه:

گیاهانی مثل نعناع و ترنج را که ریشه‌های آنها شاخه می دوانند به راحتی می توان تکثیر کرد . در یا پائیز ، قسمتی از ریشه افقی یا شاخه‌هایی را که از ریشه اصلی بیرون زده اند و یا اینکه ریشه را به چند تکه تقسیم کنید . تقسیم ریشه همچنین در مورد گیاهانی که ریشه‌های کلوخی شکل دارند ، مانند بومادران نیز مناسب است . ریشه را با چنگالهای باغبانی جدا کنید و دوباره بکارید . آنها را خوب آب بدهید . گیاهانی که ریشه‌های گوشتی دارند ،مانند ترب کوهی و زنجبیل را باید با ریشه از خاک بیرون آورد و آن را با یک چاقوی تیز جدا کرد و کاشت و آب داد.


ادامه مطلب درhttp://masiid.blogfa.com/category/34
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فايل اموزشي تكثير گياهان دارويي

فايل اموزشي تكثير گياهان دارويي

یک فایل پاورپوینت درباره روشهای تکثیر برخی گیاها دارویی که توسط آقایان مهندس محسن شاهسون و کیوان کریمی تهیه شده و به صورت پی دی اف در اختیار شما قرار می گیرد.
قرن بیست و یکم ، قرن بازگشت به طبیعت نام گرفته و اکثر محققین علوم دارویی و پزشکی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی معتبر دنیا و کارخانجات عظیم داروسازی توجه خود را به بررسی و پژوهش در زمینه شناخت مواد مؤثره، خواص فارماکولوژیک ، کاربرد درمانی و ساخت اشکال دارویی از گیاهان دارویی معطوف نموده اند. در این راستا شناسایی گیاهان دارویی بکار رفته در طب سنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. خوشبختانه کشور ایران با داشتن فلور بسیار غنی از گیاهان مختلف که بخش مهمی از آنها را گیاهان دارویی تشکیل می دهد و نیز سابقه بسیار طولانی کاربرد تجربی آنها توسط دانشمندان بزرگ و صاحب نامی چون رازی ، ابن سینا، بیرونی و جرجانی، از پیشروان استفاده از گیاهان در درمان بوده است و سهم بسیار بالایی در تکامل علوم پزشکی طی قرون و اعصار ایفا نموده است. به منظور آشنایی بیشتر با گیاهان دارویی در این نوشتار برخی از گیاهان متداول در طب سنتی در فارماکوپه گیاهی ایران معرفی گردیده است. لازم به ذکر است که در استفاده از گیاهان داروئی همانند سایر رشته‌های پزشکی ضروری است به پزشک مطلع مراجعه کردو بعد از تشخیص بیماری و تجویز توسط پزشک معالج اقدام به مصرف گیاهان دارویی نمود تا از تداخل اثر با مصرف سایر داروها و یا عوارض احتمالی جلوگیری به عمل آید. یک فایل پاورپوینت درباره روشهای تکثیر برخی گیاها دارویی که توسط آقایان مهندس محسن شاهسون و کیوان کریمی‌تهیه شده و به صورت پی دی اف در اختیار شما قرار می‌گیرد.
براي دانلودش به اينجا مراجعه كنيد:
http://masiid.blogfa.com/category/34
 
بالا