تكامل (پيشرفت) سيستم تزريق
موتور موشك v-2 در ابتدا با چهار سوخت اكسيژن مايع، الكل اتيليك و دو سوخت كمكي آب اگسيژنه ومحلول آبي پرمنگنات سدين كار ميكرد. تعداد زياد سوخت واكسيد كننده موتور، مشكل جدي است و آماده سازي آن براي استارت مشكل است. بنابراين اولين چيزي كه در راه بهينه كردن موتور به نظر ميرسد، استفاده از كاتاليزور جامد به جاي استفاده از كاتاليزور مايع است. اين كاتاليزور جامد همان پرمنگنات(سديم يا پتاسيم) است كه به شكل سنگ پا در داخل راكتور در حين مونتاژ موتور گذاشته ميشود. بعدها انواع ديگري از اين كاتاليزورهاي جامد پديد آمد. اولين آنهغا بر اساس نقره بود كه آباكسيژنه در مجاورت باآن تجزيه ميشود. هدف اصلي در تغيير كاتاليزور نبود بكله با اين كار در موشكهاي v-2 به جاي چهار سوخت مايع فقط سه سوخت مايع باقي ميماند. هدف ديگر، افزايش ذخيره سوخت و اكسيدكننده و همچنين آباكسيژنه در موشكهاي بزرگ با سيستم تزريق توربوپمپي بود. براي اولين بار چنين سيستمي در موتور موشك B5B مورد استفاده قرار گرفت كه در خصوص آن صحبت خواهد شد. در اين موتور تزريق آب اكسيژنه بدون پمپ با طرح كلاسيك موشك CK فضايي سفينه واستك وسخد و غيره . . . غيرممكن است.
موتورهاي جانبي موشك CK به نامهاي RD-107 و مركزي به نام RD-108 است. اين موتور پيشراني معادل 102تن نيرو با ضربه مخصوص 314 در خلاء را ميدهد. براي كار توربين ذخيره آباكسيژنهاي معادل 5/1تن لازم است.
تزريق بدون توربوپمپ چنين مقدار آب اكسيژنه باعث اتلاف وزني قابل ملاحظهاي ميشود. بنابراني در موتورهاي RD-107 و RD-108 سيستم توربوپمپي براي آباكسيژنه به كار رفته است. همچنين براي شارژ ازت مايع به مخغازن سوخت و اكسيد كننده از تزريق توربوپمپي استفاده شده است.
مجموعه توربوپمپ داراي چهار پمپ است. پمپ اول براي اكسيژن، دومي براي نفت(كراسين) و دو پمپ كوچك 4و5 براي آباكسيژنه و ازت. پمپهاي كمكي با دور بالاتري كار ميكنند بنابراين حركت آنها از محور اصلي به وسيله گيربكس 6 تامين ميشود.
براي استارت موتور لازم است كه آب اكسيژنه به سرعت وسيله پمپ تزريق شود كه چرخش پمپ از محصولات تجزيه شده همان آباكسيژنه تامين ميشود. توربين تا زماني كه آباكسيژنه تزريق نشده است، كار نخواهد كرد و آباكسيژنه وارد راكتور نخواهدشد، چون كه توربين كار نميكند. در تكنولوژي ماشينهاي حرارتي اين مطلب عمومي و كلي است. به عنوان مثال موتور احتراق داخلي نيز تا زماني كه تركيب متراكم در سيلندرها موجود نباشد، كار نخواهد كرد و تركيب متراكم وجود ندارد. زيرا موتور كار نميكند. بنابراين استارتر لازم است. در موتور موشك سوخت مايع نيز چنين وضعيتي موجود است. براي ساختار سازه استارتر ميتوان انواع و نمونههاي مختلفي پيشنهاد كرد، اما اصول آنها يكي است. آكومولاتور انرژي براي اين كار لازم است و ميتوان از مقدار كمي آب اكسيژنه استفاده كرد. آب اكسيژنه در راكتور تجزيه ميشود و به فرم گاز فشرده شده حتي بدون پيشگرم شدن به پرههاي توربين تزريق ميشود.
توربين براي بالا بردن دور شافت و رساندن آن به مقدار لازم، مورد نياز است. دور لازم منظور دوري است كه موتور بتواند خود به خود وارد رژيم محاسبهاي شود.
ساخت موتور RD-107 و RD-108 نقش مهم در گسترش فن موشك سازي و صنعت فضايي ايفا كرد. اين موتورهاي خيلي مطمئن هستند و تا به امروز استفاده ميشوند.
از نقطه نظر فن موشكي و انتظاراتي كه امروزه از موتورهاي ميرود، كاربرد سوخت سوم براي چرخش توربين نميتواند به عنوان بهترين راه حل محسوب شود. چون كه اولا، سوخت سومي كه پيوند ضعيف داشته باشد(مانند آباكسيژنه) خدمات زمين را خيلي مشكل ميكند ثانيا انرژي آزاد شده در اثر تجزيه آب اكسيژنه 80%، خيلي كمتر از آنچه هست كه احتراق سوخت و اكسيد كننده اصلي ايجاد ميكند.
قبل از هر چيز به نظر ميرسد كه بايد غلظت آباكسيژنه را افزايش داد. اما همه اينها به سادگي قابل انجام نيست. محصولات تجزيه شده آباكسيژنه خالص حرارتي بالاتر از 1000درجه دارد كه فاصلههاي تنگ و باريك بين پرههاي توربين در برابر اين حرارت بايد مقاومت كند. در خصوص توليد آباكسيژنه با غلظت بالاتر در همين اواخر موفقيتهاي نسبي حاصل شده است. از آب غني شده مقدار كمي آباكسيژنه به دست ميآيد و در آباكسيژنه نبايد هيچ گونه محلول ديگري وجود داشته باشد كه باعث تجزيه خود به خود آن شود.
بنابر اين براي رهايي از سوخت سوم به دلايل گفته شده، همانگونه كه قبلا در خصوص كاتاليزورهاي مايع گفته شد بايد تدابير لامز را انديشيد كه در اين حالت توربين با محصولات احتراق سوخت و اكسيد كننده اصلي بايد كار كند.
اما در اين جا و در بقيه موارد مشكل عايق حرارتي پرههاي توربين پابرجاست. اگر در خصوص بخار گاز به دست آمده از تجزيه آباكسيژنه خالص، درجه حرارت بالايي داشته باشيم، در مورد محصولات احتراق سوخت و اكسيد كننده اصلي چه ميتوان گفت،چون كه چند ثانيه بعد از شروع كار موتور، توربين و همراه با آن بقيه مجموعه موتور موشك به تلي از فلز داغ تبديل ميشود.