تقویت "استنتاج احتمالی" با Call of Duty!

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
شما چقدر اهل بازی های ویدیویی هستید؟ نظر شما در مورد بازی های ویدیویی (با کامپیوتر یا کنسول های بازی) چیست؟ موافقید یا مخالف یا بیطرف؟
حدس من این است که تقریبا تمامی شما حداقل یک بار از این بازی های انجام داده اید.عده دیگری از شما هم طرفدار و دنبال کننده اخبار این بازی ها هستید.امیدوارم در بین شما Gamer های قوی هم وجود داشته باشد.
تحقیق جدیدی باز هم به بحث بین طرفداران و مخالفان بازی ها ابعاد جدیدی افزوده است : Gamer ها در تصمیم گیری بهتر عمل میکنند.
در ادامه میتوانید ترجمه مطلبی از Cnet در این مورد را بخوانید.


قبلا گزارشی از نتیجه تحقیقاتی که نشان میداد بازی های ویدیویی اکشن (Action) باعث تقویت بینایی میشود و مطالعاتی که نشان میداد گیمرها جراحان بهتری میشوند را منتشر کردیم.
حالا پژوهشگران دانشگاه روچستر (University of Rochester) متوجه شده اند بازیکنان بازی های "شخص اول تیرانداز" (معادل First Person Shooter=FPS مثل Call of Duty یا IGI) در "استنتاج احتمالی" قوی تر هستند؛این یعنی بر اساس شواهد به دست آمده از محیط اطرافشان تصمیم های سریع و دقیق میگیرند.
جالب اینجاست افرادی که اصولا بازی های اکشن نمیکنند بعد از انجام 50 ساعت بازی قدرت استنتاجشان بالاتر از کسانی که اصلا بازی نمیکنند رفت.
پس آیا گیمر های در تصمیم گیری بهترند؟ جواب خلاصه "بله" است و این جواب بر اساس تحقیق منتشر شده در Current Biology است.اما یک نکته دیگر : کسانی که خود را گیمر تلقی نمیکنند هم میتوانند این مهارت را بدست آورند،فقط کافی است،خب،شروع به بازی کنند!
پژوهشگران مهارت گیمرها را با غیرگیمرها با یک آزمایش ساده تصمیم گیری مقایسه کردند،بدین صورت که افراد به صورت آرایه ای از نقطه ها مشاهده میشدند و داوطلب باید جهت اصلی حرکت فرد را تشخیص دهد.آزمایش با اضافه کردن یا کم کردن نقاط آسانتر یا سخت تر میشود.
به گفته Daphne Bavelier (استاد مغز و ادراک دانشگاه روچستر) گیمرها تصمیم های سریع تر و دقیق تری نسبت به غیرگیمرها گرفتند.به هر حال ایشان افزود : گیمرها قبلا بعضی چیزها را تجربه کرده اند،مثلا در بعضی بازی های تیراندازی باید از یک ماز (پیچ پیچی= Maze) عبور کنند و دقیقا نمیدانند کی با یک هیولا رو به رو میشوند.معمولا هنگاهی که میگویید ارتقای مغز به چنین چیزی فکر نمیکنید.
بنابر اطلاعات بدست آمده بازی های استراتژی (مثل Commandos یا Age of Empires ) و بازی های نقش افرینی (Role Playing مثل GTA ) چنین اثری ندارند.
پژوهشگران میگویند : برخلاف روش های استاندارد یادگیری،که راه های کاملا مشخصی دارند،هیچ راه مشخصی در بازی های اکشن وجود ندارد چون موقعیت ها خیلی خیلی کم تکرار میشود و ممکن است هرگز تکرار نشود.بنابراین تنها مشخصه ای که یاد گرفته میشود این است که چطور دقیق و مداوم اطلاعات را در حین بازی بدست آورده شود(یاد گرفته شود) و چگونه این اطلاعات به طور موثری ذخیره شود.
محققین هنوز باید روی عملکرد مغز در سطح سلول هنگام تصمیم گیری مطالعه کنند،آنها فقط کارایی نهایی را اندازه گرفته اند.
البته شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این "تصمیم گیران برتر" پرخاشگرتر هم هستند! گمان میشود بتوان رد آینده شغلی آنها را در ارتش،سیاست یا هردو دید.اما از حالا میشود روند سربازی(استخدام ارتش) آنها را دید : در پاییز 2010 تقریبا چند ساعت Call of Duty Black Ops بازی کردی؟ فقط 200 ساعت؟؟؟ برگرد سرجات.




(مطلب کپی پیست هست ولی منبع وبلاگ خودمه!!)
 

virjile

عضو جدید
درسته. چون این یکی از کارای منه بهش ایمان دارم..........
 
بالا