[ تفریحی ] پروژه اوج از زاها حدید

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
به تازگی، چین نمایشگاه بسیار خوبی به منظور نمایش آثاری در غالب 266 گالری از 39 کشور دنیا را ترتیب داد و در این میان، آثار زاها حدید، معمار برجسته و برنده جایزه پریتزکر که در زمینه سبک مبلمانش شناخته شده است، نیز دیده می شود .

در سال 1983، حدید پیشنهادهایی برای کلوپ اوج فراغت ارائه کرد که کلوپی منفرد بر فراز کوه های ناهمواری مشرف بر هنک کنگ قرار داشت . با این که پروژه هیچ گاه اجرا نشد،" ولی حدید را وارد لایه های بین المللی زندگی حرفه ای اش کرد تا دنیا کارش را بشناسد " . این جملات را، مَتیاس راتوسفر، رئیس و شریک گالری های جیمورزینسکا واقع در زوریخ می گوید که نقاشی هار ا در موزه هنر هنک کنگ نمایش می دهد .


پروژه اولیه شامل پیشنهادهایی بودکه به منظور طراحی، نشانه ای معمارانه در موقعیتی خارج از تراکم ساختمانی و شلوغی جمعیتی شهر هنگ کنگ طراحی می شد و در مرکز " کوهی انسان ـ ساخت از گرانیت پرداخته شده " قرار می گیرفت . لایه های افقی متمایزی فضاهای زیرزمینی را آشکار می کردند و وُید های سیال فعالیت های متفاوت کلاب را درون " زمین شناسی " بی همتایی جای می دادند و زندگی متعالی را به نمایش می گذاشتند .


سال 2012، یاد اور سی اُمین سالگرد پروژه اوج است و همین برنامه باعث شد که حدید طراحی هایش را دوباره ببیند ونقاشی هایی دیگری با همان موضوع را انجام دهد و گالری هم دقیقا کنار آثار کار اولیه اش آن ها را به نمایش گذارد . طراحی حدید برای پروژه اوج شامل چندین صفحه افقی است که معلق بر رویه ی سنگ ها به نظر می رسند؛ شبیه گلوله ای است که به شکلی بی حرکت می شود و در یکی از اضلاع کوه پیش می اید . این نقاشی های جدید دوباره استادانه بر فرم های خرد شده ی ساختمان خلق می شوند و در غالب رنگ های روشن متنوعی ارائه می شوند و دنباله روی کارهایی همچون اثار کازمیر مالویچ و سنت فکری سوپر متیسم است . (حدید و گالری کتابی را با همین موضوع به نام زاها حدید و سوپر متیسم با همکاری هَتج کَنتز در ماه اینده منتشر خواهد کرد) .












































منبع : سایت مرجع معماری
 
بالا