تفاوت میان استهلاک‌ها: Depreciation ، Amortization و Depletion

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
پرسشی که ممکن است از بیشتر دانشجویان رشته حسابداری پرسیده باشند، این است که: چه تفاوتی میان استهلاک در زبان انگلیسی است. در ابتدا لازم است که بگویم ما در زبان پارسی به واژه استهلاک بایستی «فرسایش» بگوییم. دراینجا شما هرجا واژه فرسایش را دیدید، همان استهلاک است. در زبان انگلیسی فرسایش برای هر ویژگی، یک نام ویژه دارد و مانند ما نیست که به هر کاهنده‌ای، استهلاک گوییم.

فرسایش (استهلاک) به سه/چهار دسته زیر بخش‌بندی می‌شوند: 1. Depreciation: درحسابداری، یک هزینه ثبت شده برای دارایی‌های هویدا (tangible assets) یا ملموس هستند که بهای آن‌ها در پایان عمرمفید از بین می‌رود. این فرسایش در حسابداری کاربری زیادی دارد و برای نمونه می‌توان تجهیزات و اثاثه را در این بخش دسته‌بندی کرد. 2. Amortization: این فرسایش در مورد دارایی‌هایی است

که ناهویدا (intangible assets) یا غیرملموس هستند. برای نمونه حق‌چاپ و حق‌امتیازها نوعی Amortization هستند. 3. Depletion: برخلاف depreciation و amortization که بیشتر مربوط به کاهش براساس فرسایش بوجود آمده در آنهاست، depletion یک گونه کاهنده طبیعی منابع طبیعی شرکتهاست. برای نمونه، زغال‌سنگ، میادین نفتی و سایر منابع طبیعی که در حسابداری صورت‌های مالی شرکت‌ها توان خالی‌شدن را دارند. 4. Depression: گفته می‌شود که این هم نوعی فرسایش/کسادی است و در زمانی که بازار دچار رکود اقتصادی شده است درنظر گرفته می‌شود. در این هنگام نرخ بیکاری افزایش یافته و قیمت‌ها نامشخص هستند. نمونه آن نیز برآشفتگی بزرگ اقتصاد جهانی در سال 1930 است.

 
بالا