تفاوت صورتهای مالی تلفیقی با ترکیب صورتهای شعب و مرکز

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]تفاوت صوهمانطور که می دانید حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی با حسابداری شعب تفاوتهای اساسی و بنیادی دارند که نمی توان آنها را با هم مشابه مطرح نمود . ذیلاً به تفاوتهائی در این خصوص اشاره خواهد شد :[/h]
۱ – اساس حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی همان حسابداری سرمایه گذاری ها است که به هیچ وجه در حسابداری شعب این موضوع دیده نمی شود .

۲ – در حسابداری شعب حسابهائی تحت عنوان حسابهای متقابل وجود دارد که در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی این جسابها دیده نمی شود .

۳ – در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی بحث سهم اقلیت مطرج می شود که اصلاً در حسابداری شعب این نوع حساب محل بحث نخواهد داشت .

۴ – در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی عمده مباحث در رابطه با حقوق صاحبان سهام مطرح است که در حسابداری شعب این موضوع جایگاهی نخواهد داشت .

۵ – یکی از مباحث قابل توجه در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی موضوع شناسائی سر قفلی است که در حسابداری شعب دیده نخواهد شد .

۶ – در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی ، شرکتهای فرعی ( شعب ) دارای شخصیت حقوقی مجزا می باشند که در حسابداری شعب شخصیت حقوقی شعب متعلق است به مرکز و شعبه به خودی خود دارای شخصیت مجزا نخواهد بود و بعبارت بهتر دارای ساختار سرمایه نمی باشد .

عمده شباهت حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی با حسابداری شعب می تواند در تهیه صورت سود و زیان و ترازنامه باشد که برای این منظور اقدام به ادغام حسابها ( البته در شعب غیر متمرکز ) از طریق تهیه کاربرگ می شود . البته کاربرگ در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی کاربرگ تلفیق نام دارد اما کاربرگ در حسابداری شعب کاربرگ ترکیب مرسوم می باشد . به همبن مناط هم ، ترازنامه در حسابداری تهیه صورتهای مالی تلفیقی به عنوان تراز تلفیقی متداول است که در حسابداری شعب تراز ترکیبی گفته می شود .
کلیه حسابهای سود و زیانی شعب در کاربرگ مزبور با حسابهای یک به یک و متناظر خود در مرکز ادغام شده و تشکیل سودو زیان کلی واحد تجاری را خواهد داد . و به هیچ وجه به صورت جداگانه ( سایر درآمدها و . . . ) گزارش نخواهد شد .

در حسابداری شعب متمرکز از آنجا که شعب ، خود هیچ گونه ثبتی در خصوص عملیات صورت گرفته نخواهد داشت و کلیه مدارک مثبته به مرکز ارسال خواهد شد و کلیه عملیات در دفاتر مرکز متمرکز است به همین جهت تهیه صورتهای مالی اساسی هیچ فرقی با سایر شرکتها نخواهد داشت اما در عملیات نگهداری حسابها تفاوتهائی وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.



[h=1][/h]
 
بالا