تغییر ویژگی های کلی برنامه اندروید

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فهرست تاپیک:

  1. تغییر نام برنامه اندروید
  2. نحوه تغییر نام package یک برنامه اندروید در برنامه eclipse
  3. تغییر شماره نسخه برنامه اندروید (تغییر versionCode و versionName)


منبع: kelidestan.com
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تغییر نام برنامه اندروید

تغییر نام برنامه اندروید

هر برنامه اندروید، دارای یک نام کلی می باشد که هنگامی که در یک گوشی اندروید نصب می شود، در لیست برنامه های اندروید گوشی، با آن نام نمایش داده خواهد شد. فرض کنید یک پروژه اندروید ساخته ایم و اکنون قصد داریم که نام برنامه اندروید را تغییر بدهیم. هنگام ساخت یک پروژه اندروید جدید در برنامه eclipse ، در همان ابتدا، نام انتخاب شده برای برنامه اندروید را از ما می پرسد و سپس عبارت انتخاب شده توسط ما را، هنگام ساخت پروژه اندروید، در فایل strings.xml ، به صورت یک رشته (string) ذخیره خواهد نمود. بنابراین برای تغییر نام برنامه اندروید، باید فایل strings.xml را باز کرده و به جای نام قدیمی، نام جدید مورد نظرمان را بنویسیم.


فرض کنید که در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید با نام Kelidestan.com ساخته ایم و اکنون قصد داریم که نام آن را تغییر بدهیم، برای این منظور، فایل strings.xml را باز می کنیم :
android-205.jpg

کدهای فایل strings.xml به صورت زیر خواهد بود :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<?[/COLOR]xml version[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] encoding[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"utf-8"[/COLOR][COLOR=#339933]?>[/COLOR]
[COLOR=#339933]<[/COLOR]resources[COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"app_name"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Kelidestan.[COLOR=#006633]com[/COLOR][COLOR=#339933]</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"action_settings"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Settings[COLOR=#339933]</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"hello_world"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Hello world[COLOR=#339933]!</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]resources[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
همان طور که مشاهده می کنید، نام Kelidestan.com که به عنوان نام برنامه اندروید انتخاب کرده بودیم، به عنوان رشته (string) با نام app_name تعریف شده است. بنابراین برای تغییر نام برنامه اندروید، باید عبارت متناظر برای این رشته را تغییر بدهیم.

[h=4]نکته :[/h]فرض کنیم که شما قصد دارید که یک نام فارسی برای برنامه خود انتخاب کنید، توصیه می شود که برای عدم به وجود آمدن خطاهای ناخواسته در برنامه eclipse ، ابتدا یک نام انگلیسی برای پروژه اندروید انتخاب کرده و سپس با تغییر رشته متناظر با نام برنامه اندروید، در فایل strings.xml ، نام برنامه را به یک نام فارسی تبدیل نمایید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نحوه تغییر نام package یک برنامه اندروید در برنامه eclipse

نحوه تغییر نام package یک برنامه اندروید در برنامه eclipse

بهتر است اول یک مورد برای مواقع ضروری برای تغییر نام package را مثال بزنیم. فرض کنید شما یک برنامه اندروید نوشته اید، سپس قصد دارید که بر پایه آن، یک برنامه اندروید دیگر بسازید. خوب ابتدا باید فایل های برنامه اندروید فعلی را در فولدری دیگر کپی کنید و سپس آن را به درون برنامه eclpse ، به صورت یک پروژه اندروید جدید، import کنید. اولین مشکل، در همین مرحله ظاهر می شود. چون قبلا شما پروژه ای با همان نام داشته اید، بنابراین این پروزه جدید نمی تواند import شود. در واقع تا زمانی که نام هر دو یکسان است، نمی توانیم هر دوی آنها را درون برنامه eclipse داشته باشیم.
علاوه بر این ، اگر نام package هر دو برنامه، یکسان باشد، آنگاه اگر بخواهیم برنامه دوم را بر روی یک گوشی نصب کنیم که قبلا برنامه اول روی آن نصب شده است، برنامه دوم جایگزین برنامه اول خواهد شد و هر دو برنامه را به طور همزمان بر روی یک گوشی نمی توانیم داشته باشیم.
برای رفع مشکلات ذکر شده، در ادامه توضیح می دهیم که چگونه می توان ابتدا برنامه دوم را به درون eclipse وارد کرد و سپس نام package آن را چگونه تغییر بدهیم.
قبل از هر چیز باید از فایل های پروژه برنامه اندروید اول، کپی برداری کنیم و در محل امنی آن را نگه داریم. سپس آن را از لیست پروژه های برنامه eclipse حذف می کنیم. آنگاه برنامه دوم را به درون eclipse وارد (import) می کنیم.
اکنون باید نام package برنامه را تغییر بدهیم. برای این منظور، دو روش را در ادامه توضیح می دهیم.
توصیه مهم این است که همیشه قبل از اینگونه تغییرات، یک فایل پشتیبان از پروژه خود تهیه کنید.


روش اول (روش اصلی) :

در این روش، 3 مرحله زیر را انجام می دهیم :
مرحله اول :
بر روی نام package ، با موس، کلیک سمت راست نموده و ابتدا گزینه Refactor و سپس گزینه Rename را انتخاب می کنیم. آنگاه نام package را به نام دلخواهمان تغییر می دهیم.

android-360.jpg

android-361.jpg

android-362.jpg
مرحله دوم :

فایل AndroidManifest.xml را باز کرده و نام جدید package را جایگزین نام قدیمی می کنیم.

android-363.jpg


android-364.png

android-365.png

مرحله سوم :

به نوبت، هر activity برنامه اندروید را باز کرده و سپس کلیدهای Ctrl و Shift و O از کیبورد را به طور همزمان فشار می دهیم تا تمامی package هایی که import (وارد) نشده اند، import شوند.

android-366.jpg

android-367.jpg

اکنون نام package تغییر کرده است و برای برنامه اندروید جدید، می توانید یک نام جدید نیز انتخاب کنید و سپس برنامه اندروید قبلی را به درون برنامه eclipse وارد نمایید و هر دو برنامه اندروید را به طور همزمان در برنامه eclipse ، برای ویرایش های لازم، داشته باشید.


روش دوم (به طور خودکار) :

این روش گاهی به درستی عمل نمی کند، اما بهتر است آن را بیان کنیم (قبل از اجرای آن، حتما از پروژه، یک پشتیبان تهیه کنید تا در صورت خرابی پروژه، از فایل های پشتیبان استفاده کنید).
در برنامه eclipse ، بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت راست نموده و ابتدا گزینه Android Tools و سپس گزینه Rename Application Package را انتخاب می کنیم و در پنجره ای که باز می شود، نام جدید package را وارد کرده و بر روی گزینه OK کلیک می کنیم و مراحل را طی می کنیم تا نام package تغییر داده شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تغییر شماره نسخه برنامه اندروید (تغییر versionCode و versionName)

تغییر شماره نسخه برنامه اندروید (تغییر versionCode و versionName)

زمانی که ما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse می سازیم، به طور پیش فرض، شماره این نسخه از برنامه، برابر 1.0 قرار داده می شود. اما ممکن است که یک بار برنامه را منتشر کرده باشیم و اکنون بخواهیم که بعد از اعمال یک سری تغییرات، شماره نسخه را تغییر داده و آنگاه برنامه اندروید به روز شده را منتشر نماییم. بنابراین ابتدا باید یک شماره انتخاب نموده (مثلا 1.1) و سپس در پروژه اندروید ساخته شده، شماره قبلی را به این شماره، تغییر بدهیم. برای این منظور، فایل AndroidManifest.xml را در برنامه eclipse (از فولدربندی پروژه اندروید) باز می کنیم. در میان کدهای این فایل، کد زیر را پیدا می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionCode[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1"[/COLOR]
android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionName[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
اکنون باید شماره مربوط به برنامه اندروید را در این کدها قرار بدهید، اما نکته مهم این است که دو مشخصه برای شماره برنامه تعریف شده است، یکی مشخصه android:versionCode و دیگری، مشخصه android:versionName ، ولی تفاوت این دو در چیست ؟ پاسخ این است که مشخصه android:versionCode باید یک عدد صحیح باشد، مثلا اگر برنامه شما ابتدا دارای شماره 1 بوده و شما کمی کدها را تغییر داده اید و می خواهید دوباره برنامه را منتشر کنید، باید این شماره را یکی افزایش دهید، یعنی آن را به 2 تبدیل می کنید. این شماره را کاربران مشاهده نخواهند کرد. اما مشخصه android:versionName ، تنها یک تعریف نام برای شماره نسخه برنامه اندروید می باشد و شما می توانید نام های دلخواهی مثل 1.1 یا 1.0.1 را برای آن انتخاب نمایید. این مشخصه را کاربران خواهند دید و بر اساس آن، شماره برنامه اندروید را متوجه می شوند.
 
بالا