تغییر سایز میلگرد

omran1858

عضو جدید
سلام
من تو یه پروژه هتل مشغول بکارم،از دوستان در مورد یک سوال سازه ای راهنمایی میخوام
در نقشه های قبلی مشاور که به ما رسیده در ستونهای 60*60 - 16میلگرد 25 داده بودن و ریشه ستون هارو اجرا کردیم -در نقشه های جدید همون ستون ها به 12 میلگرد 16 کاهش قطر پیدا کرده -سوالم اینه که :
1-چطور تعداد میلگرد ها رو کم کنیم که آرایش میلگرد ها منظم بشه؟
2- تغییر سایز میلگرد از 25 به 16 مشکلی پیش نمیاره؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام
من تو یه پروژه هتل مشغول بکارم،از دوستان در مورد یک سوال سازه ای راهنمایی میخوام
در نقشه های قبلی مشاور که به ما رسیده در ستونهای 60*60 - 16میلگرد 25 داده بودن و ریشه ستون هارو اجرا کردیم -در نقشه های جدید همون ستون ها به 12 میلگرد 16 کاهش قطر پیدا کرده -سوالم اینه که :
1-چطور تعداد میلگرد ها رو کم کنیم که آرایش میلگرد ها منظم بشه؟
2- تغییر سایز میلگرد از 25 به 16 مشکلی پیش نمیاره؟

با سلام:
دوست عزیز لطفا موارد ذیل را بررسی نمایید:
1-ستون 60در 60 با 16 میله گرد 25 حدود 450 تا500 تن طرفیت باربری دارد.وستون 12 میله گرد 16 حدود 150 تن تا 200 تن که اینها را حدودا وبا تقریب براساس کارهای قبلی گفتم که البته باید دقیق محاسبه گردد.اما هدفم این مقایسه است که تقریبا باربری ستونها به 1/3 طراحی اولیه رسیده است -یعنی مورد اول 60 تا 70 درصد over design بوده است. ؟.
2-اگر کار توسط مشاوری ذیصلاح طراحی شده که احتمال زیاد محاسبات انها نباید مشکلی داشته باشد.علت چنین تغیر بزرگی در تغیر باربری-حذف چند طبقه ممکنست باشد
3-اگر محاسبات مرحله دوم وکاهش به تایید وتصویب نظام مهندسی وشهرداری رسیده ونقشه های جدید سازه اصلاح ومهر تایید این ادارات را دارد که مشکلی نیست.
4-باید در هر ضلع 3 میله گرد قرار دهید بر اساس انچه نوشته اید.ولذا قبلی ها دیگر ادامه نمی یابند-در صورت قرار گرفتن میله گردهای جدید در مجاورت میله گردهای قدیم(گوشه ها ووسط)طول مجاورت حداقل 40 تا50 برابر قطر میله گرد اصلی ستون رعایت شود -اگر امکان سیم پیچی نیست ومیله گردهای قبلی کوتاه هستند با جوشکاری کسری طول انها را براover-lap جبران کنید. اگر نقشه های جدید بتایید نطام نرسیده است وچک نشده از ادامه کار ونطارت خودداری نموده وسریعا موارد به نطام وشهرداری گزارش شود. موفق باشید.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سلام
من تو یه پروژه هتل مشغول بکارم،از دوستان در مورد یک سوال سازه ای راهنمایی میخوام
در نقشه های قبلی مشاور که به ما رسیده در ستونهای 60*60 - 16میلگرد 25 داده بودن و ریشه ستون هارو اجرا کردیم -در نقشه های جدید همون ستون ها به 12 میلگرد 16 کاهش قطر پیدا کرده -سوالم اینه که :
1-چطور تعداد میلگرد ها رو کم کنیم که آرایش میلگرد ها منظم بشه؟
2- تغییر سایز میلگرد از 25 به 16 مشکلی پیش نمیاره؟


با سلام
چرا اینقدر کاهش در ابعاد میلگرد ؟؟ کاربری سازه تغییر کرده یا تعداد طبقات کم شده؟!
شاید اشتباه اپراتوری داشته باشه !

 

omran1858

عضو جدید
ممنون از راهنماییتون - سازه 3 طبقه بود - الانم 3 طبقه هست
البته این سازه شامل 3 بلوک هست که از پی به هم متصل هستند-بلوک 8طبقه = A راست , بلوک 3طبقه = C وسط , بلوک 12طبقه =B وسط
واین قسمت که گفتم تغییر کرده قسمت Cپروژه هست
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
ممنون از راهنماییتون - سازه 3 طبقه بود - الانم 3 طبقه هست
البته این سازه شامل 3 بلوک هست که از پی به هم متصل هستند-بلوک 8طبقه = A راست , بلوک 3طبقه = C وسط , بلوک 12طبقه =B وسط
واین قسمت که گفتم تغییر کرده قسمت Cپروژه هست

یعنی در واقع بنطر میرسد قرار بوده :A,B,C= 12 طبقه باشند احیانا بعلل مشکلات مالی :4 طبقه از A کم شده و9 طبقه از C وB بقوت خود -12 طبقه نخست باقیست. طبیعی است میله گردهای :A بخصوص C تقلیل یافته اند. اگر این اصلاحیه ها بتایید نطام وشهرداری رسیده است مشکلی برای نطارت نیست.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سلام
من تو یه پروژه هتل مشغول بکارم،از دوستان در مورد یک سوال سازه ای راهنمایی میخوام
در نقشه های قبلی مشاور که به ما رسیده در ستونهای 60*60 - 16میلگرد 25 داده بودن و ریشه ستون هارو اجرا کردیم -در نقشه های جدید همون ستون ها به 12 میلگرد 16 کاهش قطر پیدا کرده -سوالم اینه که :
1-چطور تعداد میلگرد ها رو کم کنیم که آرایش میلگرد ها منظم بشه؟
2- تغییر سایز میلگرد از 25 به 16 مشکلی پیش نمیاره؟

دو راه برای کاهش قطر ارماتور وجود داره ، یکی اینکه به وسیله وصله مکانیکی این کار رو انجام بدید که میشه گفت چون قطر میلگرد ، به یکباره کاهش پیدا کرده ، بهترین کار میتونه باشه (البته باید ببینیم که شما به عنوان پیمانکار میتونید این کار رو به کارفرما برسونید و ایشون قبول کنه اضافه هزینه رو متحمل بشه یا نه .) و روش دیگه هم که استاد بزرگوارمون جناب ترکشاورن فرمودند، تامین اورلب هستش.


برای نوع چیدمان هم ، عکس ذیل گویا هست:

Capture.jpg
 

omran1858

عضو جدید
یعنی در واقع بنطر میرسد قرار بوده :A,B,C= 12 طبقه باشند احیانا بعلل مشکلات مالی :4 طبقه از A کم شده و9 طبقه از C وB بقوت خود -12 طبقه نخست باقیست. طبیعی است میله گردهای :A بخصوص C تقلیل یافته اند. اگر این اصلاحیه ها بتایید نطام وشهرداری رسیده است مشکلی برای نطارت نیست.

ممنون از توضیحاتتون
ولی در تعداد طبقات تغییری به وجود نیومده از اول هم همین تعداد طبقات بوده
 

omran1858

عضو جدید
دو راه برای کاهش قطر ارماتور وجود داره ، یکی اینکه به وسیله وصله مکانیکی این کار رو انجام بدید که میشه گفت چون قطر میلگرد ، به یکباره کاهش پیدا کرده ، بهترین کار میتونه باشه (البته باید ببینیم که شما به عنوان پیمانکار میتونید این کار رو به کارفرما برسونید و ایشون قبول کنه اضافه هزینه رو متحمل بشه یا نه .) و روش دیگه هم که استاد بزرگوارمون جناب ترکشاورن فرمودند، تامین اورلب هستش.





برای نوع چیدمان هم ، عکس ذیل گویا هست:

مشاهده پیوست 243003

ممنون از عکسی که فرستادین :)
کارفرما خودمون هستیم - این مشاور که اسمشو نمیخوام بیارم هی تغییرات تو نقشه میده -مثلا باکس داخل فونداسیون چیدیم بعد نقشه رو عوض میکنن میگن باکس های ساخته شده با بلوک سیمانی رو تخریب کنین جای چاهک آسانسور ه !
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ممنون از عکسی که فرستادین :)
کارفرما خودمون هستیم - این مشاور که اسمشو نمیخوام بیارم هی تغییرات تو نقشه میده -مثلا باکس داخل فونداسیون چیدیم بعد نقشه رو عوض میکنن میگن باکس های ساخته شده با بلوک سیمانی رو تخریب کنین جای چاهک آسانسور ه !

درود بر شما ..... :gol:

کاهش چند تصویر از این موارد ارسال میکردید........ تا بهتر همکاران بتونن بررسی و اعلام نظر کنن........
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
مشاهده پیوست 243332 البته با نظر ناظر داریم اینطوری اجرا می کنیم


درسته سنجاق میتونه ارماتورهارو ببنده ، ولی کارایی تنگ رو نداره ،چون اجراش رو درست انجام نمیدن ، بهتره تنگها(خاموت ها) رو حذف نکنید ولی سنجاق رو هم اضافه کنید.

تشکر
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
همکار محترم:
در پاسخ به پرسش شما: همکاران گرامی بحد کافی توضیحات جامع ومفید داده اند -چیزی که منمی توانم اضافه کنم:
1-تنک های لوزی در واقع وظیفه مهمی در گرفتن نیروهای برشی بخصوص ناشی از انتقال برش پایه (زلزله) در مد نوسانی ستون (بخصوص مد اول وسوم) دارند. ترجیح در عدم حذف انهاست.
2-این ارایش فعلی که اشاره شده در تصاویر بالا کار این مورد 1 را نمی کند.
3-اگر اجبار باین کار هست توصییه می شود فاصله خاموتها را اگر فرض20سانت 20 سانت است -به 15 تا12سانت تقلیل دهید. واین سنجاقها را کامل وصلیبی اجرا کنید.
4-اگر همین سیستم فعلی خودرا اجرا می کنید-حداقل قطر خاموت اصلی را اگرفرض 10 هست به :12 افزایش دهید.باهمین فاصله ها که دارید-یک درجه افزایش قطر حداقل 33.33درصد به توانایی برشگیری تنکها می افزاید.
:gol:
 
بالا