تغذیه در سرطان

N 0 o r a N

عضو جدید

تغذیه در سرطان



طبق برسی های انجام شده تقریبا
30 – 40
درصد کل مرگ هایی که در اثر سرطان ایجاد می شود با رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و کاهش وزن پیشگیری و درمان می شود.
مطالعات انجام گرفته در ژاپن نشان میدهد که مصرف مواد غذایی در مرگ میر ناشی از سرطان نقش مهمی دارد در یک مقایسه مرگ و میر در اثر مصرف مواد غذایی غربی و بروز سرطان های روده بزرگ، سینه، تخمدان و پروستات در غرب و مرگ و میر در اثرمصرف غذاهای سنتی ژاپنی و بروز سرطان معده در ژاپن بدست آمده است. هیچ غذای منفردی نمی تواند در برابر سرطان محافظت کننده باشد ولی یک ترکیب مناسب از غذاها به تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم با تاکید بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و حفظ وزن مناسب در پیشگیری از سرطان موثر است هر چند تحقیقات نشان می دهد که کشیدن سیگار، رزیم غذایی نا سالمف عدم ورزش، نوشیدن الکل و ژنتیک در سرطان نقش مهمی دارند ولی صندوق جهانی پژوهشهای سرطان، تخمین زده است که تقریبا 20 درصد از کل انواع سرطان با خوردن حداقل 5 وعده از میوه و سبزیجات در هر روز قابل پیشگیری است. زیرا این مواد غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و انواع فیتوکمیکال های مفید که ثابت شده بعضی از این مواد غذایی ضد سرطان هستند. و از بروز سرطان جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها معمولا در سبزیجات پیدا می شوند که میزان رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند. این مواد می تواند رادیکالهای آزاد را خنثی کرده و به ترمیم آسیب های سلولی ناشی از آنها، کمک نمایند. توجه داشته باشید که ترکیبی از چند آنتی اکسیدان برای سلامتی مهم تر است. علاوه بر خوردن
میوه و سبزیجات،
غلات کامل همچنین منبع خوبی از ویتامین های ب و ترکیبات موسوم به لیگنان ها هستند که در دانه کتان هم یافت می شوند که ممکن است نفش محافظتی در مقابل سرطانهای پستان، پروستات و کولورکتال داشته باشند. رژیم های غذایی غنی از چربی هم چاق کننده هستند و هم در افزایش خطر بسیاری از سرطانها نقش دارند لذا توصیه می شود از یک رژیم غذایی کم چرب استفاده کنید و میزان مصرف گوشت قرمز را به دلیل داشتن چربی بالا کاهش دهید و به جای آن از گوشت سینه ماکیان و ماهی استفاده نمائید
مواد غذایی که در پیشگیری و درمان سرطان موثر هستند
مواد شیمیایی ضد سرطان در سویا وجود دارد که در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات موثر است
میوه ها و سبزیجات نارنجی:
هویج، کدو تنبل و انبه دارای آنتی اکسیدان هایی از خانواده کارتنویید ها از جمله بتا کاروتن هستند که به سلول ها در دفاع در مقابل تغییرات آنتی اکسیدانی کمک می کنند.
گوجه فرنگی
: این ماده غذایی سرشار از لیکوپتن ( یک آنتی اکسیدان قوی ) می باشد که شاید بتواند در سرطان پروستات محافظت کننده باشد. البته لکوپتن در گوجه فرنگی پخته بیشتر است.
انواع توت ها
: توت فرنگی و تمشک فرنگی دارای اسید الاژیک هستند که نوعی فنولیک است که آسیب به سلول ها در اثر ( دود سیگار و آلودگی هوا ) را کاهش می دهد.
غلات کامل
: گندم، برنج، جودوسر، جو و غذاهایی که از آنها تهیه می شوند غنی از فیبر هستند که در کاهش خطر سرطان نقش دارند
حبوبات: این مواد غذایی حاوی ساپونین ها هستند که ممکن است جلوی تکثیر سلولهای سرطانی را بگیرد
سبزیجات خانواده کلم: بروکلی، کلم، گل کلم و جوانه های کلم بروکلی همگی دارای موادی هستند که دفاع آنتی اکسیدانی سلولها را در مقابل سرطان افزایش می دهند. و آنزیم های خنثی کننده کارسینوژن را فعال می کنند.
چای سبز و چای سیاه که هر دو این چای ها حاوی مواد فعال متعددی از جمله پلی فنل ها ( که ممکن است از سرطان معده پیشگیری کند ) و فلاوونویید ها ( که ممکن است در برابر عفونت های ویروسی حفاظت کننده باشند ) هستند
دانه کتان: فیتوکمیکال های موسوم به لیگنان ها که می توانند به مقابله با سرطان کمک کنند در دانه کتان یافت می شوند. شاید به علت فیبر بالای آن باشد.
مغز ها ودانه ها:
این مواد دارای اسیدهای چرب ضروری و اسید فنولیک هستند که در مقابله با سرطان کمک می کنند. بادام هندی منبع خوبی از سلنیم می باشد که مطالعات نشان می دهد در پیشگیری از سرطان موثر است
یک راهنمایی ساده برای اینکه غذاهای گیاهی را در رژیم غذایی خود داشته باشید
صبحانه: میوه ها و آجیل به غلات صبحانه ( بلغور جو دو سر ) اضافه کنید
ناهار: یک بشقاب بزرگ سالاد را با لوبیا، نخود فرنگی و یا دیگر حبوبات مورد علاقه خود همراه سازید. ساندویچ از نان کامل سبوس دار که با کاهو، گوجه فرنگی ودیگر سبزیجات ( هویج، کلم رنده شده و یک قطعه میوه ) پر شده مصرف نمایید.
میان وعده: میوه های تازه و سبزیجات مصرف کنید و وقتی به خارج از منزل می روید موز و سیب همراه خود داشته باشید. از سبزیجات خام مانند هویج، کرفس، خیار، فلفل و ... به همراه ماده ای که چربی پایین دارد ( مانند هوموس ) مصرف کنید. از آجیل و دانه ها به همراه میوه های خشک شده مصرف نمائید.
شام: سبزیجات تازه یا فریز شده را به همراه برنج و یا پاستا مصرف کنید سیب زمینی پخته را با کلم بروکلی، ماست، و سبزیجات کمی سرخ شده مصرف نمایید. هنگام مصرف پاستا به جای استفاده از سس خامه از سس گوجه با روغن زیتون استفاده نمایید.
دسر: به جای استفاده از دسر چرب از میوه و یا یک تکه شکلات تلخ استفاده کنید
 
بالا