تغذیه در تمساح وكروكودیل

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمساح ها و كروكودیلها می توانند مدت زیادی را بدون غذا تحمل كنند . دانشمندان معتقدند كه بچه تمساح ها و كروكودیلها می توانند تابیش از چهار ماه و بالغین آنها تا بیش از دو سال زنده بمانند. بیشتر تمساح ها و كروكودیلها سالیانه فقط 50 وعده كامل غذا می خورند ( در حالیكه انسان 1000 وعده غذا می خورند ) . آنها همچنین در مدت زمستان و زمانهایی كه بی حركت و كم كارند ، غذای كمی می خورند .



غذای تمساحهاوكروكودیلها در حیات و حش چیست ؟
تمساح ها و كروكودیلها ؛‌ حشره ، قورباغه ، عنكبوت ، جانوران صدفدار ، حلزون ، پرنده ، ماهی ، خزندگان دیگر و جانوران پستاندار را می خورند . اما این مسئله كه از هر كدام این غذاها ، چه مقدار می توانند بخورند به اندازه ، نوع و محل زندگیشان بستگی دارد .
.
تنوع در خوراك
غذای بچه های بیشتر انواع تمساح ها و كروكودیلها ، حشره است اما به محض اینكه كمی بزرگتر شدند نوزاد قورباغه ، حلزون ، خرچنگ ، میگو و ماهیهایی كوچك را می خورند . هنگامیكه بزرگتر شدند شروع می كنند به خوردن، ماهیهای بزرگتر ، پرندگان ، خزندگان و پستانداران كوچك و بزرگ . بالغین آنها نه تنها معده های بزرگتر و اشتهای بیشتری دارند بلكه برای اینكه بتوانند طعمه را بگیرند پوزه های قویتری هم دارند . غذایی كه یك تمساح یا كروكودیل می خورد به زیستگاهش بستگی دارد . تمساح ها و كروكودیلهایی كه در آب شور مردابها و دهانه رودخانه ها زندگی می كنند از همنوعانشان كه در آبهای شیرین زندگی می كنند ، غذاهای متنوع تری می خورند زیرا انواع غذاهای اطرافشان متفاوت است . نوع ( شكل ) پوزه نیز در تعیین غذا نقش مهمی دارد . از آنجائیكه پوزه های بلند و باریك قادرند آب را كنار زده ، راهی باز كنند و سریعتر و آسانتر از پوزه های پهن و سنگین از میان آب عبور كنند ، بنابراین برای صید ماهی بسیار مناسبند . گریالها و كروكودیلهایی كه پوزه های باریك دارند ، تعداد زیادی ماهی میخورند . آنها غذاهای دیگری نیز می خورند زیرا بسیار جانوران فرزی هستند و قادرند با جهش به داخل آب ، پرنده یا جغد نیز شكار كنند . تمساح ها و كروكودیلها كه پوزه های پهن و سنگین دارند طعمه های بزرگتر قوی است . نوع پستاندارانی كه به عنوان غذا شكار میشوند ؛ به حیات وحش موجود در كشورهایی كه زندگی می كنند ، بستگی دارد .
.
تقسیم غذا
هنگامیكه گله ای از ماهیها به یك كانال باریك نزدیك می شوند ، كروكودیلهای نیل در یك ردیف پهن شده و به ماهیهایی كه به مسیرشان نزدیك میشوند حمله می كنند . آنها هرگز از مسیرشان خارج نمی شوند مبادا راه گریزی برای ماهیها باز گذارند . حتی بر سر غذا با یكدیگر نمی جنگند . زمانیكه یك پستاندار بزرگ گیر می افتد و بزرگی آن به اندازه ای است كه كنترل آن برای یك كروكودیل به تنهایی سخت و دشوار است ، دیگر كروكودیلها جمع شده و غذا را با هم تقسیم می كنند . آنها دور لاشه حیوان حلقه ای تشكیل می دهند ، هر كروكودیل منتظر نوبت خود می ماند ، سپس جلو رفته ، تكه ای از گوشت جسد را كنده و به عقب بر می گردد تا تكه گوشتش را بخورد ، و دوباره منتظر می ماند ، تمساح ها و كروكودیلها شكار چیان خوب و ماهری هستند .
.
غذای تمساح ها و كروكودیلهای موجود در دامداریها و مزارع
.
چه نوع غذایی می توان به تمساح ها یا كروكودیلهای موجود در دامداریها دارد ؟
لازم است كه به بچه تمساح ها و كروكودیلها حدودا هر دو روز یكبار یا هفته ای سه تا چهار بار خوراك داده شود . هنگامیكه بزرگتر می شوند ، تكه های غذا را هم می توان بزرگتر انتخاب كرد و باید دو یا سه بار در هفته به آنها غذا داد .
به تمساح ها ، كروكودیلها و كایمن ها به طور معمول همه نوع غذایی داده میشود و تقریباً هر غذایی را كه جلویشان گذاشته شود ، با اشتیاق می خورند . این به این معنی است كه باید آنها را با یك رژیم غذایی متعادل ؛ تأمین كنید .

 
بالا