تعمیرگاه تخصصی خودرو زیر نظر متخصصان باشگاه

saeedhashemi1371

عضو جدید
درخواست اطلاعات در مورد دیسک ترمز

درخواست اطلاعات در مورد دیسک ترمز

سلام
از دوستان اگه کسی در مورد دیسک های ترمز و فرآیند های ساختشون اطلاعات یا مقاله ای داره بزاره

خیلی لازم دارم

دیگه آخره ترم هستش باید تحقیقا رو بدیم
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
کمک فوری:توربو برای پراید( مسیر روغن)

کمک فوری:توربو برای پراید( مسیر روغن)

سلام
کمک فوری
دوستان میخواستم کمکم کنید چطور یه مسیر رفت و برگشت روغن برای شفت توربو ایجاد کنم؟ از کجای موتور بگیرم مسیرو؟
موتور پراید هستش مدل 90
توربو نصب شده و توی 3000 هزار به بالا بوست میده
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
نیاز به جک هیدرولیک

نیاز به جک هیدرولیک

سلام به همه دوستان
من برای یه کاری نیاز به یه جک هیدرولیک کوچیک دارم که وقتی اون جک باز شه
اندازش دور و بر نیم متر باشه
البته کوچیک بزرگیش فعلا مهم نیست چیزی که الان اهمیت داره و من میخوام بدونم
اینه که به نظر شما من چطور میتونم این کار رو انجام بدم ؟
میدونم که نیاز به کمپرسور روغن داره و ... داره
از دوستانی که تاحالا این کار رو کردن میخواستم تجربشون رو در اختیار من قرار بدن
و من رو راهنمایی کنن
ممنون از شما
 

r hemati

عضو جدید
از استارت ماشین چیزی بلدی؟

از استارت ماشین چیزی بلدی؟

سلام من رشتم برقه میخوام بدونم که موتور استارت ماشین جرو کدوم دسته از موتورهای الکتریکیه لطفا اگه میدونید کمکم کنید.
 

reza25455

عضو جدید
شیر برقی کنیستر

شیر برقی کنیستر

سلام کی میدونه سیگنالی که ecu واسه باز کردن شیر برقی تولید میکنه کجا ساخته میشه.
 

ramin.sql

عضو جدید
پیش بینی تعمیرات روتین وار

پیش بینی تعمیرات روتین وار

سلام به مهندسین عزیز
بنده برنامه نویس رشته کامپیوتر در زمینه بانک های اطلاعاتی(پایگاه داده) می باشم.
می خواستم بدونم آیا می شود با بررسی سوابق تعمیراتی چندین خودرو (مثلا حدود 1000 خودرو سواری ) در طی یک بازه زمانی (مثلا 3 سال ) روال های تعمیراتی روتین وار را مشخص کرد و آن را بر روی دیگر خودروهای مشابه اعمال کرد ؟
مثال:
اگر پولوس رونیز عوض شود سپس میله تعادل آن نیز تعمیر شود بعد از مدتی یک تعمیر بر روی فنر خودور انجام شده است. اگر این خرابی ها دقیقا به همین صورت روی چندین خودرو مشابه اتفاق بیوفتد . اگر سیستی طراحی کنیم که این روال ها را استخراج و ذخیره کند. سپس یک رونیز دیگری که بر روی آن تعمیر پولوس شده بود و امروز تعمیر میله تعادل شده است. سیستم به متصدی برنامه هشدار بدهد که حتما فنر ماشین نیز بررسی شود شاید خراب شده باشد. چنین هشدارهایی آیا درست ؟ آیا کارایی لازم برای یک مسئول تعمیرات دارد یا خیر ؟

از مهندسین و بزرگواران عزیز خواهشمندم برام کامل توضیح بدم
چون بنده پایان نامه خود را در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها انجام داده م و درصدد آن هستم تا چنین منطقی را پیاده سازی کنم . اگر اشتباه فکر میکنم بنده را از اشتباههم آگاه کنید.
باتشکر
 

3peh

عضو جدید
مهندسان گرامی!
یک بیوک ایران داریم،اتوماتیکه ، هنگام شروع حرکت گاهی یه دفعه گیربکس خلاص میکنه هر چه گاز میدیم فقط گاز میخوره در حالی که دنده روی D هم هستش، چند ثانیه اینجوری میشه بعد خودش خوب میشه بیشتر هم مواقع که موتور تازه روشن شده اینطورم میشه. چشه بنطر شما؟
 

عاشق پیشه

عضو جدید
مهندسان گرامی!
یک بیوک ایران داریم،اتوماتیکه ، هنگام شروع حرکت گاهی یه دفعه گیربکس خلاص میکنه هر چه گاز میدیم فقط گاز میخوره در حالی که دنده روی D هم هستش، چند ثانیه اینجوری میشه بعد خودش خوب میشه بیشتر هم مواقع که موتور تازه روشن شده اینطورم میشه. چشه بنطر شما؟
روغن گیربکسش کمه تا تورک کنورتورش پر بشه وقت میبره
ببرش پیش مکانیک روغنش را برات سر ریز کنه
 

3peh

عضو جدید
گیج روغنش چک کردم کمبودی نشون نداد، حالا فردا میبرم یکی دقیق چک کنه
میتونه خطر ناک هم باشه چون وسط حرکتم اینجوری میشه گاهی

توربینش یعنی کجاش؟!
 
آخرین ویرایش:

SHELLBY

کاربر بیش فعال
گیج روغنش چک کردم کمبودی نشون نداد، حالا فردا میبرم یکی دقیق چک کنه
میتونه خطر ناک هم باشه چون وسط حرکتم اینجوری میشه گاهی

توربینش یعنی کجاش؟!
توربینش یعنی همون تورک کانورترش که این دوستمون هم گفت یعنی این:
350 شورلتی که روی بیوک های ایران وخیلی شورلت های دیگه مشترکه


درسته اول سطح روغنو چک کن یا کلا عوض کن، اگرم ماشین وضعیت جالبی نداره با توجه به سن و سال زیاد به گیجش اعتبار نیست
ولی اگر وسط حرکتم اینطوری میشه بنظر من همون توربینته.
توربینش گیر میاد ریبیلد یا نو حتی، یه توربین نو بنداز اگر متورشم سر حال باشه اونوقت میفهمی بیوک ایران چی بوده . . . :smoke:
 

3peh

عضو جدید
امروز بردم ماشینو خوابوندم میگه باید گیربکس پیاده بشه :(
 

ali6533

عضو جدید
سلام در مورد موتور خورجینی اطلاعات میخام هرچی باشه مخصوصا تایم کردن موتورش ممنون
 

anojehdehi

عضو جدید
با سلام
در مورد تایم کردن موتورهای خورجینی عرض میکنم تایم کردن این موتورها دقیقا شبه موتورهای خطی میباشد ولی با توجه به اینکه سیلندرها در دوطرف بلوک سیلندر قرار گرفته اند تشخیص سیلندر1 مهم است که معمولا ترتیب شماره گذاری سیلندرها و ترتیب احتراق موتور روی قسمتی از موتور مانند منیفولد ورودی یا قسمتی در محفظه موتور توسط کارخانه سازنده حک میشود البته در اکثر موارد روی دنده های میل لنگ و میل سوپاپ علامت خاصی حک میشود که با قراردادن این علامتها روبروی یکدیگر عمل تایم گیری انجام میگیرد مانند موتورهای خورجینی قدیمی کامارو که 1 میل بادامک برای موتور طراحی شده است اما دانستن ترتیب شماره سیلندرها برای زمانی لازم است که روی دنده ها علامت وجود نداشته باشد انگاه با قراردادن سیلندر1 موتور در نقطه مرگ بالا و تنظیم بادامکهای سیلندر 1 در وضعیت تراکم بدون حرکت دادن میل لنگ و میل بادامک دنده های مربوطه را درگیر کرده و عمل تایم گیری انجام میشود البته در موتور های خورجینی که بیش از 1 میل بادامک دارند قضیه کمی متفاوت است بعنوان مثال موتور ماکسیما V6 است و 4 میل بادامک دارد که در سرسیلندر نصب شده اند و جهت تایم گیری این موتورهای ابتدا باید موقعیت میل بادامکها را نسبت به هم تنظیم کرد و تایم گرفت و سپس دنده میل بادامکهای محرک را با دنده میل لنگ درگیر میکنیم که برای اینکار هم روی زنجیر موتور و هم روی دنده ها و هم برای تنظیم میل بادامکها نسبت به یکدیگر روی سرسیلندر علائمی حک شده است که با استفاده از انها میتوان عمل تایمگیری را انجام داد البته تمام سیلندرهای موتور را به عنوان مبنا میشود برای تایمگیری در نظر گرفت اما در نظر گرفتن سیلندر1 به عنوان سهولت در عمل تایمگیری است.
 

3peh

عضو جدید
با سلام
در مورد تایم کردن موتورهای خورجینی عرض میکنم تایم کردن این موتورها دقیقا شبه موتورهای خطی میباشد ولی با توجه به اینکه سیلندرها در دوطرف بلوک سیلندر قرار گرفته اند تشخیص سیلندر1 مهم است که معمولا ترتیب شماره گذاری سیلندرها و ترتیب احتراق موتور روی قسمتی از موتور مانند منیفولد ورودی یا قسمتی در محفظه موتور توسط کارخانه سازنده حک میشود البته در اکثر موارد روی دنده های میل لنگ و میل سوپاپ علامت خاصی حک میشود که با قراردادن این علامتها روبروی یکدیگر عمل تایم گیری انجام میگیرد مانند موتورهای خورجینی قدیمی کامارو که 1 میل بادامک برای موتور طراحی شده است اما دانستن ترتیب شماره سیلندرها برای زمانی لازم است که روی دنده ها علامت وجود نداشته باشد انگاه با قراردادن سیلندر1 موتور در نقطه مرگ بالا و تنظیم بادامکهای سیلندر 1 در وضعیت تراکم بدون حرکت دادن میل لنگ و میل بادامک دنده های مربوطه را درگیر کرده و عمل تایم گیری انجام میشود البته در موتور های خورجینی که بیش از 1 میل بادامک دارند قضیه کمی متفاوت است بعنوان مثال موتور ماکسیما V6 است و 4 میل بادامک دارد که در سرسیلندر نصب شده اند و جهت تایم گیری این موتورهای ابتدا باید موقعیت میل بادامکها را نسبت به هم تنظیم کرد و تایم گرفت و سپس دنده میل بادامکهای محرک را با دنده میل لنگ درگیر میکنیم که برای اینکار هم روی زنجیر موتور و هم روی دنده ها و هم برای تنظیم میل بادامکها نسبت به یکدیگر روی سرسیلندر علائمی حک شده است که با استفاده از انها میتوان عمل تایمگیری را انجام داد البته تمام سیلندرهای موتور را به عنوان مبنا میشود برای تایمگیری در نظر گرفت اما در نظر گرفتن سیلندر1 به عنوان سهولت در عمل تایمگیری است.

منطور از تایم گیری چی هست دقیقا؟؟

سوال دیگه اینکه این موتور قدیمی کامارو که فرمودید چیه مشخصاتش و آیا میشه روی بیوک ایران نصب کرد؟ قوی تره؟
 

anojehdehi

عضو جدید
با سلام
منظور از تایم گیری موتور هماهنگ کردن موقعیت میل بادامک با میل لنگ جهت بوجود اوردن 4عمل اصلی موتور شامل مکش-تراکم-احتراق و تخلیه یعی اینکه سوپاپها دقیقا در مواقع صحیح توسط بادامکهای میل بادامک باز شوند.

در مورد مشخصات این موتورها عرض میکنم دارای تولیدات و مدلهای مختلف می باشند ولی مشخصات یک نمونه را که درسایت ویکی دیدم و مربوط به نسل دوم این موتورها هستند مینویسم:
1.قطر پیستون: 3.500” (88.90 mm)
2.کورس پیستون:
3.750” (95.25 mm)
3.حجم جابجایی موتور:
(3.5lit(216-cubic-inch
4.نسبت تراکم:
6.5:1
5.قدرت موتور:
63kw)85hp)
در سایت ویکی پدیا اگر سرچ بزنید اطلاعات نسبتا جامعی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
مشخصات این موتور که نوشتم در سالهای 1963-1937تولید شده است.
800px-Corvette_1953_engine.JPG
 
آخرین ویرایش:

3peh

عضو جدید
یعنی فقط در صورت باز شدن قطعات نیاز به اینکار هست دیگه؟ یعنی نیاز نیست هر از گاهی تایم گیری بشه؟

موتور همون کامارو قدیمی هایی که تو ایران هم زیاد پیدا میشه منظورمه
از اونا اطلاعاتی میخوام و این مورد که قابلیت نصب روی بیوک ایران داره؟
 

anojehdehi

عضو جدید
با سلام
تایم گیری فقط هنگام مونتاژموتور انجام میشود و تا موقعی که اشکالی در سیستم بوجود نیاید و موتور دمونتاژ نشود نیازی به تایمگیری مجدد نمی باشد.

در مورد قابلیت نصب روی بیوک عرض میکنم این موتورهای با توجه به تعداد سیلندرها تفاوت خیلی زیادی در توان و گشتاور ندارند و به نظرم خوراندن یک موتور بجای یک موتور دیگر کاردرستی نیست.
موتورهای کامارو که در ایران وجود دارد به دونوع موتور قرمز و ابی تقسیم میشوند و مشخصات انها در سایت ویکیپدیا تقریبا بصورت کامل درج شده است.
 
  • Like
واکنش ها: 3peh

SHELLBY

کاربر بیش فعال
GM موتورهای مختلفی داره
موتورهای شاخص با کد های (250 ،6 سیلندر خطی) -( 305 وی 8 )- (350 وی 8)- (454 وی 8 )هستن که تو ایران زیاده و کاماروهای قدیمی مد نظر شما هم بیشتر گونه های 250 -305 و 350 روشون بوده.

این موتورها روی طیف وسیعی از محصولات GM نصب میشده. حالا با تغیرات اندک...

موتور بیوک ایران همون 350 ه که با نمونه نصب شده روی کامارو تقریبا هیچ فرقی نداره. اگرم بخوایین موتورو تعویض کنید هیچ تغییراتی لازم نداره و کاملا قابلیت ستاپ روی همدیگر رو دارن. کلا اکثر ماشین های GM خیلی چیزای فنیشون شبیه به همه یا به راحتی قابلت جابه جایی بین همدیگه رو دارن.

350
در مورد قدرت هم از همین بلوک از 160-170 اسب قدرت گرفته میشده تا 400 یا بالاتر بسته به تغیراتی که کارخانه تو دل و رودش میداده!
 
آخرین ویرایش:

anojehdehi

عضو جدید
با سلام
در مورد تفاوت این موتورها عرض کرده بودم که خیلی با هم تفاوت ندارند و عمده تفاوت این نوع موتورها در تعداد سیلندرها است بدین معنی که در برخی مدلها موتورهای 6 سیلندر و در مدلهای دیگر مدل 8 سیلندر استفاده شده است و اطلاعات موتوری که بهمراه عکس قبلا برایتان گذاشته بودم نیز با تعویض سرسیلندرها نسبت تراکم را از 6:1 به 7:1 افزایش داده بودند و این مسئله با کف تراشی سررسیلندر متفاوت است هدفم از اینکه میگویم در سایت ویکی سرچ کنید این است که به اطلاعات نسبتا کامل در مورد این نسل از موتورها دسترسی پیدا کنید و در مورد کدهایی که ذکر کردید این کدها شماره شناسایی موتور هستند و میتوان موتور را با این نام شناخت مانند شما که اطلاعات کلی موتور مانند قدرت اسب بخار را ذکر کردید ولی این کدها معرف برخی تغییرات از پارامترهای موتور نیستند همانطور که خودتان ذکر کردید از 160 تا 170 و منظورم از خوراندن موتور این بود که مثلا از تعویض موتور هدف خاصی مانند قدرت بیشتر داشته باشید و در غیر این صورت تعویض یک موتور 6v با یک موتور 6v که به قول خودتان تفاوت زیادی باهم ندارند چه هدفی میتواند داشته باشد؟:surprised:مگر در مواقعی که موتور غیر قابل تعمیرباشد بعنوان مثال شاتون زده باشد که در ان صورت این مسئله کار را در تهیه و خرید راحت میکند ! و قبلا مسئله تایم گیری را بصورت کلی در این نسل از موتورها گفته بودم که باهم تفاوت زیادی ندارندو طرح کلی موتور چه در مدلهای 6 سیلندر و چه در موتورهای 8 تقریبا یکی است.
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
اره این کد ها یه سری پسوند هم داره ولی عامیانه تو ایران با همین کدها این موتورها رو تفکیک میکنن. این کدها هم حجم موتور به اینچ مکعب رو نشون میده.
مثلا 350 حدود 5700 سی سی هست، باقیه هم نسبت گرفته بشه مشخص میشه...

دقیقا منم میخواستم همینو بگم که موتور ماشینشون(بیوک) با 350 کاماروها یکیه از نظر قدرت هم تقریبا یکیه و دنبال قدرت بیشتر با این کار نباشن... اکثر کامارو های 350 که وارد شدن استوک همون حدود 170-160 قدرت داشتن، موارد دیگه توسط خود مالک ها لوازم خور شدن و ارتقاء پیدا کردن...
 
  • Like
واکنش ها: 3peh

anojehdehi

عضو جدید
با سلام
این نسل از موتورها با اینکه جذابیت خیره کننده ای دارند ولی نسبت به حجم و مقدار سوخت مصرفی بازدهی نسبتا پایینی دارند اما از طرفی میتوان بعبارتی گفت مرگ ندارند و بارها و بارها قابلیت تعمیر دارند که تقریبا تمامی موتورهای US این خاصیت را دارند از شما بخاطر بکاربردن واژه اینچ ممنونم زیرا استاندارد این موتورها بر مبنای اینچ طراحی شده است و بعنوان مثال حین تعمیرات باید از اچارهای با استاندارد اینچی استفاده کرد ولی متاسفانه برخی از تعمیر کاران از انجا که استاندارد کشور ما سیستم متریک است و با این سیستم بطور ناخوداگاه بیشتر اشنا هستند با تجهیزات تعمیراتی متریک اقدام به تعمیرات میکنند که شاید از نظر علمی صحیح نباشد و در برخی از تعمیرگاهها که فقط روی این خودروها کار میکنند این مسائل رعایت میگردد که البته تعداد کمی هستند.
 

کاکایی

عضو جدید
سیستم تعلیق خودکار elc

سیستم تعلیق خودکار elc

لطفا کسی اطلاعاتی دربارش داره یه کمکی کنه با تشکر
 

saaeghe

عضو جدید
فن رادیاتور پرلید

فن رادیاتور پرلید

سلام دوستان فن رادیاتور(پراید انژکتوری مدل 85/12)موقعی که امپر ی خورده بالا میره یا جوش میاره فنش روشن نمیشه اما خود فن سالمه چون وقتی که به باطری میزنمش روشن میشه چرا!!!؟؟
 
آخرین ویرایش:

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
سلام دوستان فن رادیاتور(پراید انژکتوری مدل 85/12)موقعی که امپر ی خورده بالا میره یا جوش میاره فنش روشن نمیشه اما خود فن سالمه چون وقتی که به باطری میزنمش روشن میشه چرا!!!؟؟

سلام/
دوست عزیز،اگه فن دو دور باشه؛با یک تکه سیم ،پایه + باتری را به سیم آبی مقاومت فن بزنید ببینید که فن با دور کند روشن میشه یا نه/
برای امتحان دور تند،با یک تکه سیم ،پایه + باتری را به سیم قهوه ای مقاومت فن بزنید ببینید که فن با دور تند روشن میشه یا نه/
اگه با هر دو روش، روشن بشه،پس مقاومت فن درسته/
مونده رله دور کند و دور تند/با استفاده از دستگاه دیاگ ،با تست عملگرها،فن دور کند و دور تند رو تست کنید.
فیوز فن رو در جعبه فیوز چک کنید.
 

ali6172

عضو جدید
سلام دوست عزیز
ممننون میشم در مورد دیاگ راهنمایی کنین بهترین و کارامدتری دستگاه عیب یاب موجود در بازار کار برای خودروهای ساخت داخل چه دستگاهی است
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
سلام دوست عزیز
ممننون میشم در مورد دیاگ راهنمایی کنین بهترین و کارامدتری دستگاه عیب یاب موجود در بازار کار برای خودروهای ساخت داخل چه دستگاهی است

علی آقا ،دستگاه Gscan دستگاه فوق العاده خوبیه.درسته که قیمتش یه کمی زیاده،ولی تمام خودروهای ایرونی و خارجی ،سیستم های CNG و سیستم های دیگه رو ساپورت میکنه/ همراه با یه دستگاه کاتل(Kdiag3)آقای بابک همت زاده(تبریز)/اگه بخوایین تعمیر ایسیو بکنین،یه TNM5000 و یه تستر ایسیو نگارخودرو.
 
آخرین ویرایش:

saaeghe

عضو جدید
سلام/
دوست عزیز،اگه فن دو دور باشه؛با یک تکه سیم ،پایه + باتری را به سیم آبی مقاومت فن بزنید ببینید که فن با دور کند روشن میشه یا نه/
برای امتحان دور تند،با یک تکه سیم ،پایه + باتری را به سیم قهوه ای مقاومت فن بزنید ببینید که فن با دور تند روشن میشه یا نه/
اگه با هر دو روش، روشن بشه،پس مقاومت فن درسته/
مونده رله دور کند و دور تند/با استفاده از دستگاه دیاگ ،با تست عملگرها،فن دور کند و دور تند رو تست کنید.
فیوز فن رو در جعبه فیوز چک کنید.

سلام و سپاس از شما،جعبه فیوز رو چک کردم در مورد تست فن (دوتا سیم به رنگهای ابی قرمز و ابی سیاه که از فن خارج شده بود را هر دو به باطری زدم اما کار نکرد ولی وقتی یکیش به پایه مثبت و منفی میزدم روشن شد،دو سیمی که به سیمهای فن وصل میشود یکیشون برق داشت) منظورت از مقاومت چی بود؟ رله فن کجا قرار داره ؟ چجوری باید تستش کرد؟ از دیاگ اطلاعی ندارم ؟ سپاس از شما .:gol::gol::gol:
 

Similar threads

بالا