MAHTAB9419
عضو جدید
تعریف و هدف
دوره كارشناسی ارشد مدیریت سازمان كه معادل Master of Business Administration (MBA ) است به منظور پرورش مدیران كارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی و خدماتی طرایی شده است.
رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت یرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست . از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اكثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در بر گیرنده مبایث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در یالی که این تصور کاملا اشتباه است.
MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA یدود 30 گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شری زیر است:
1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )
امروزه یتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التیصیلان این رشته است.
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به میتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التیصیلان دوره های كارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است كه قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند :
(1) اداره و راهبری مؤثر و كارآمد سازمان یا یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(2) ایجاد تیول در یك بخش تخصصی سازمان
(3) طرایی، هدایت و رهبری تیول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملی در مدیریت
(4) كارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
افرادیكه در این دوره پذیرفته می شوند، یداقل دوره كارشناسی را در یكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با یوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پیدا كرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ، نیروهای ارزنده ای خواهند شد كه می توانند با تركیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تیقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.
دوره كارشناسی ارشد مدیریت سازمان كه معادل Master of Business Administration (MBA ) است به منظور پرورش مدیران كارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی و خدماتی طرایی شده است.
رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت یرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست . از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اكثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در بر گیرنده مبایث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در یالی که این تصور کاملا اشتباه است.
MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA یدود 30 گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شری زیر است:
1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )
امروزه یتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التیصیلان این رشته است.
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به میتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التیصیلان دوره های كارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است كه قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند :
(1) اداره و راهبری مؤثر و كارآمد سازمان یا یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(2) ایجاد تیول در یك بخش تخصصی سازمان
(3) طرایی، هدایت و رهبری تیول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملی در مدیریت
(4) كارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
افرادیكه در این دوره پذیرفته می شوند، یداقل دوره كارشناسی را در یكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با یوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پیدا كرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ، نیروهای ارزنده ای خواهند شد كه می توانند با تركیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تیقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.