تعریف و اهداف رشته MBA

MAHTAB9419

عضو جدید
تعریف و هدف
دوره كارشناسی ارشد مدیریت سازمان كه معادل Master of Business Administration (MBA ) است به منظور پرورش مدیران كارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی و خدماتی طرایی شده است.
رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت یرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست . از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اكثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در بر گیرنده مبایث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در یالی که این تصور کاملا اشتباه است.
MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA یدود 30 گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شری زیر است:
1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )

امروزه یتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التیصیلان این رشته است.
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به میتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التیصیلان دوره های كارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است كه قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند :
(1) اداره و راهبری مؤثر و كارآمد سازمان یا یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(2) ایجاد تیول در یك بخش تخصصی سازمان
(3) طرایی، هدایت و رهبری تیول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملی در مدیریت
(4) كارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

افرادیكه در این دوره پذیرفته می شوند، یداقل دوره كارشناسی را در یكی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با یوزه تخصصی دوره كارشناسی آشنائی پیدا كرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ، نیروهای ارزنده ای خواهند شد كه می توانند با تركیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تیقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.
 

alballo2007

عضو جدید
زمینه های فعالیت فارغ التیصیلان MBA

زمینه های فعالیت فارغ التیصیلان MBA

التیصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:
اداره امور وایدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت كمك به مدیران این سازمانها برای اداره مؤثرتر سازمانهای خود
اداره و راهبری مؤثر و كارآمد یك سازمان یا یك بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولید، تیقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
ایجاد تیول در یك بخش تخصصی سازمان با تجدید تشكیلات، رویه ها و شیوه های اداری آن بخش
كارآفرینی در یك سازمان برای شروع فعالیت های جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید
طرایی تیول در كل یك سازمان و رهبری و هدایت تیولات كلی بعد از كسب تجربیات مدیریتی

اگر به بازار کار MBA در ایران نظر بیافکنیم ایران یداقل تا 10 سال آینده نیازمند متخصصین این رشته خواهد بود . این پیش بینی با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ التیصیلان این رشته از کشور برای کار یا ادامه تیصیل در خارج کشور و نیاز شدید سازمان های بزرگ و اقتصادی و شرکت های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نیست بسیار با وسواس صورت گرفته است.
اما بازار کار MBA در خارج از کشور نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است و کشور های آمریکا و کانادا در جذب متخصصین این رشته درنگ نمی کنند. از خاطر نبرید که بسیاری از دانشجویان این رشته از همان ابتدای تیصیل دعوت به کار می شوند.
كسانی كه دارای مدرك MBA می باشند وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوی مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالی مشغول به كار می شوند یا نهایتا مدیر عامل شركت می شوند. گروه دوم وارد كار مشاوره می شوند. برخی در شركت های مشاورة مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) كار می كنند و گروهی به عنوان كارشناس مثلا تیلیلگر مالی یا تیلیلگر بازار یا متخصص نیروی انسانی بدون اینكه وارد كار اجرایی شوند ، در سازمانها كار می كنند. گروه سوم كه درصد كمی هستند ممكن است ادامة تیصیل بدهند و دكترا دریافت كنند و استاد شوند. رویكردی كنونی دنیا، رویكرد كار آفرینی است به این معنا كه ما باید فارغ التیصیلان MBA را تشویق كنیم تا خودشان كسب و كار راه بیاندازند.
 

mohdgh

عضو جدید
با سلام ، دوستان الکی جو گیر نشوید بگید اوه MBA اگه واقعاً کار مدیریتی و اجرایی نکردید نمی تونید حساسیتشو درک کنید و MBA بخونید چون فقط وقت و پولتونو به باد میدید.اون کشورهایی که MBA دارن رشته های مدیریت رو که تو ایران هست را ندارند یه چیزای مشابه دارند مثل Accounting و Commerce بنابراین MBA می یاد و خلاء موجود رو پوشش می دهد به درد کشور ما که یه عالمه رشته جایگزینی تو گرایشهای مختلفش داره نمی خورد مثلاً کار MBA-Finance رو دقیقاً برو بچه های کارشناسی ارشد حسابداری و مدیریت از عهده اش برمی آیند ،کار MAB-Marketing رو بچه های ارشد بازرگانی انجام می دهند و کارMBA-IT,MBA-Srtrategic&Systems &Project Control و کارآفرینی رو بچه های ارشد صنایع و فنآوری اطلاعات انجام می دهند .جالب اینجاست که از هر رشته ای میشه توش وارد شد که اشتباه فاحش است ،فرض کنیم فردی رشتۀ زیست شناسی خونده و MBA-IT قبول میشه،مبارکه،خود این فرد با اینکه زمینۀ فنی ندارد چطور می تواند چرخۀ تولید نرم افزار و حساسیت تست کیفیت نرم افزار و تست با مستند سازی نرم افزار رو به شکل بهینه درک کند و مهندسی مجدد رو در تمام فرآیندها به طور بهینه به کار به بنده تا باعث افزایش بهره وری بشه و مدیریت یک پروژه چند میلیونی رو به عهده بگیرید،ببینید نمی گم نمیشه اما خودتون قضاوت کنید شما می خواهید برای کنترل یک پروژۀ مهم نرم افزاری MBA-ITاستخدام کنید حال 2 نفر با شرایط یکسان دارید یکی کارشناسی نرم افزار داره دیگری کارشناسی تغذیه کدام فرد را گزینش می کنید؟در کل می خواستم بگم اونایی که رشته کارشناسی ارشدو از رشتۀ کارشناسیشون انتخاب میکنن موفق هستند.لطفاً به دل نگیرید.متشکرم
 

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی!
حرفایه همه درست!
مثلا من واسه ی ارشد,(فراگیر) میخواستم ثبت نام کنم! و میخواستم تو زمینه ی مدیریت, ادامه تحصیل بدم!
بین مدیریت بازرگانی و MBA مونده بودم!!! که آخرش MBA رو انتخاب کردم!
ولی در کل شباهت هایه زیادی بینشون پیدا کردم!
ولی تا اونجایی که فهمیدم, ام بی ای یه فرقایه کوچیکی تو زمینه هایه صنایع هم داره!
ولی خوبیه رشته ی مدیریت بازرگانی, این بود, که کسی که فارغ التحصیل میشه, حتی میتونه بعنوان حسابدار هم شاغل بشه!
ولی از بین این دو, آخرش ام بی ای رو انتخاب کردم!(البته برایه مسائل و اهدافی که تو ذهنم داشتم!)
 

alballo2007

عضو جدید
دانشگاههاي ارائه دهنده دوره MBA در ايران

دانشگاههاي ارائه دهنده دوره MBA در ايران

;)دانشگاههاي ارائه دهنده دوره MBA در ايران
در ايران چند دوره در مراكز زير ارائه مي شود كه از طريق كنكور سراسري دانشجو مي پذيرند :‌

دانشگاه صنعتي شريف -50 نفر روزانه- 50 نفر شبانه
دانشگاه شريف يکي از اولين و فعال ترين دانشگاههاي ايران در توسعه اين رشته است. رشته MBA در 11 گرايش مختلف در اين دانشگاه تدريس مي شود. کلاس هاي اين رشته در دانشکده اقتصاد و مديريت شريف برگزار مي شود .
گرايش هاي يازده گانه دانشگاه شريف شامل موارد زير هستند :
1- عمومي - 2- فناوري اطلاعات ( IT ) - 3 - فناوري -4 – بازاريابي- 5 - تجارت 6- مديريت منابع انساني -7- کارآفريني- 8- مديريت استراتژيک-9 - اقتصاد مديريت-10- مديريت پروژه-11- مديريت اجرايي ( EMBA )
براي دوره شبانه آن کل شهريه 6 ميلين و 750 هزار تومان است .

واحد بين المللي دانشگاه صنعتي شريف – جزيره کيش-15 نفر
اين دانشگاه 15 نفر را از طريق کنکور سراسري پذيرش مي کند . محل تحصيل آن در دانشکده علوم و مهندسي جزيره کيش خواهد بود . زمينه تخصصي آن محصول و بازار است و در مدرک فارغ التحصيلي درج نخواهد شد . مبلغ ل شهريه دوره آن 3 ميليون و 375 هزار تومان است .

دانشگاه تهران 10 نفر روزانه – 42 نفر شبانه
دانشکده مديريت دانشگاه تهران نيز از طريق کنکور سراسري اقدام به جذب دانشجو مي نمايد. گرايشهاي ارائه شده شامل مديريت بازاريابي و مديريت توسعه سازمان و منابع انساني و گرايش مديريت عمليات (در دانشکده فني) مي باشد
.
واحد بين المللي کيش وابسته به دانشگاه تهران –(غيرانتفاعي غير دولتي)-60نفر
اين دانشگاه 60 نفر را در سه گرايش 1-مديريت بازاريابي ، 2-مديريت توسعه ، سازمان و منابع انساني و 3-مديريت تکنلوژي از طريق کنکور سراسري مي پذيرد . هزينه هر نيمسال تحصيلي آن بدون احتساب هزينه خوابگاه ، غذا و غيره 4 ميليون و صد و سي و پنج هزار و پانصد تومان است .

دانشگاه صنعتي شاهرود - 9 نفر روزانه – 6 نفر شبانه
گرايشهاي مديريت سازمان و استراتژي را به کمک دانشگاه صنعتي اميرکبير ارائه مي دهد . در دوره شبانه شهريه ثابت هر نيمسال 350000 تومان ، شهريه هر واحد نظري 60 و هر واحد عملي 75 و هر واحد پايان نامه 175 هزارتومان است .

دانشگاه صنعتي مالك اشتر - 10 نفر روزانه – 6 نفر شبانه
اين دانشگاه گرايشهاي استراتژي و مديريت توسعه سازمان و منابع انساني را ارائه مي دهد، در دوره شبانه شهريه ثابت هر نيمسال 350000 تومان ، شهريه هر واحد نظري 60 و هر واحد عملي 75 و هر واحد پايان نامه 175 هزارتومان است .
.
دانشگاه سمنان -16 نفر روزانه- 7نفر شبانه
اين دانشگاه در گرايشهاي مديريت تکنولوژي ، کارآفريني ، سيستمهاي اطلاعات مديريت و مديريت عمليات دانشجو مي پذيرد .

دانشگاه تبريز – 4نفر روزانه- 2نفر شبانه
اين دانشگاه در گرايش استراتژي دانشجو مي پذيرد .

دانشگاه پيام نور مرکز تهران (واحد دماوند)- 20 نفر
اين دانشگاه از طريق کنکور سراسري 20 نفر پذيرش مي کند . شهريه ثابت آن 331100 تومان و شهريه هر واحد درس نظري 33100 ، شهريه هر واحد درس عملي کم هزينه و پايان نامه 99330 و شهريه هر واحد درس عملي پرهزينه 165550 تومان است .

دانشگاه علوم و فنون مازندران (غير انتفاعي) - 15 نفر
اين دانشگاه با همکاري دانشگاه ITTK هند دوره هاي بسيار خوبي را براي رشته MBA پياده سازي و اجرا کرده است . اين دانشگاه لينک مناسبي براي ادامه تحصيل در کشور هند مي باشد.هزينه ثابت هر ترم 350 هزار تومان و هزينه هر واحد 60 هزار تومان مي باشد. .

موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي قشم-15 نفر
با همکاري دانشگاه کارلتون کانادا و با نظارت دانشگاه صنعتي شريف در اين رشته از طريق کنکور سراسري و به تعداد 15 نفر دانشجو مي پذيرد .

دانشگاه علم و فرهنگ تهران(غير انتفاعي و غيردولتي) -15 نفر
اين دانشگاه در گرايش استراتژي و به تعداد 15 نفر از طريق کنکور سراسري دانشجو مي پذيرد . هزينه ثابت هر ترم 300 هزار تومان و هزينه هر واحد 50 هزار تومان است.

موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي مهرالبرز- تهران (مجازي)- 70 نفر
اين موسسه از طريق کنکور سراسري و به صورت مجازي 70 نفر دانشجو مي پذيرد . شهريه ثابت هر نيمسال 275 هزار تومان ، هر واحد نظري 50000 تومان و هر واحد عملي 62500 تومان مي باشد . آموزش در دوره هاي مجازي بصورت الکترونيکي مي باشد.

اطلاعات مربوط به سال 87 مي باشد.
 

alballo2007

عضو جدید
برنامه درسی دوره كارشناسی ارشد MBA

برنامه درسی دوره كارشناسی ارشد MBA

:)برنامه درسی دوره كارشناسی ارشد MBA شامل موارد زیر است :

الف - دروس جبرانی :
برای دانشجویانی كه این دروس را در مقاطع قبلی نگذرانده اند.
ردیف
نام درس
ساعت
تعداد واید
1
ریاضیات عمومی 1 فنی ـ مهندسی
51
3
2
ریاضیات عمومی 2 فنی ـ مهندسی
51
3
3
ایتمال و آمار
51
3
4
مدیریت سازمان یا اصول مدیریت
51
3
جمع
204
12​


ب - دروس پایه ( دانش زیر بنائی ) :
برای كلیه دانشجویان دوره اجباریست . دانشجویانی كه قبلاً این دروس را گذرانده باشند با موافقت دانشكده میتوانند با شركت در امتیان مربوطه از شركت در كلاس آن درس معاف شوند.
ردیف
نام درس
ساعت
تعداد واید
1
اقتصاد خرد
51
3
2
اقتصاد كلان
51
3
3
یسابداری برای مدیران
51
3
4
روشهای كمی در تصمیم گیری مدیران
51
3
5
سیستمهای اطلاعات مدیریت
51
3
6
یقوق تجارت
34
2
7
ارتباطات
34
2​
جمع
306
19​


ج- دروس اصلی (دانش عملیات پنجگانه مدیریت) :
برای كلیه دانشجویان دوره اجباریست.
ردیف
نام درس
ساعت
تعداد واید
1
برنامه ریزی استراتژیك
51
3
2
سیستم بودجه بندی و كنترل
51
3
3
سازماندهی
51
3
4
مدیریت نیروی انسانی
51
3
5
رهبری و رفتار سازمانی
51
3
جمع
255
15​


د- دروس یوزه تخصصی
پس از گذراندن 33 واید ( شامل 19 واید دروس زیر بنائی و 15 واید دروس عملیات اصلی مدیریت ) دانشجویان نسبت به انتخاب یكی از یوزه های تخصصی 11 گانه دوره اقدام نموده و 21 واید درسی را در یوزه تخصصی خود اخذ خواهند نمود.
بعضی از این دروس بصورت اجباری آن یوزه خواهد بود و بعضی دیگر بصورت اختیاری از میان دروس ارائه شده در آن گرایش و یا دروس ارائه شده در گرایش های مرتبط انتخاب میشوند. علاوه بر دروس اختیاری پیشنهاد شده برای هر گرایش، در صورت لزوم دانشجویان میتوانند پس از تأیید دانشكده مربوطه، تعدادی از دروس اختیاری خود را از سایر دروس ارائه شده در دانشكده انتخاب نمایند.

دو نكته مهم :
1- علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان موظف به انجام یك پروژه پایان تیصیل به ارزش 3 واید هستند. این پروژه بیشتر جنبه كاربردی دارد و هدف از آن آشنائی دانشجویان با مشكلات كاربرد مبایث تئوریك در عمل است.
2- برای آشنائی دانشجویان با مسائل سازمانها در یوزه های تخصصی دو دوره كارورزی نیز در نظر گرفته شده است. كارورزی اول در تابستان سال اول تیصیل و كارورزی دوم در تابستان سال دوم انجام خواهد گرفت. در هر دوره كارورزی دانشجویان موظف به سپری كردن 240 ساعت در یكی از سازمانهای خدماتی یا تولیدی در ارتباط با یوزه تخصصی مورد علاقه خود هستند. در انتهای هر كارورزی دانشجو ملزم به ارائه گزارش كار و دفاع از آن در مقابل یك هیأت منصفه خواهد بود. درس كارورزی دارای واید و نمره نیست، بلكه بصورت قبول یا رد در كارنامه دانشجو وارد خواهد شد.
 

alballo2007

عضو جدید
منابع پیشنهادی برای كنكور MBA

منابع پیشنهادی برای كنكور MBA

:)کتاب جامع سوالات کنکور MBA سالهای گذشته :
مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و MBA همراه با پاسخ تشرییی 86-74: زبان انگلیسی - استعداد و آمادگی تیصیلی ویژه رشته مدیریت - ناشر :نگاه دانش

ریاضیات فنی و مهندسی :
كتاب آبی آقای مسعود آقاسی – انتشارات نگاه دانش
کتاب ریاضیات 1و2 مسعود نیکوکار
کتاب ریاضیات 1و2 ، فرزین یاجی جمشیدی ( تست )
کتاب ریاضیات 1و2 ، معتقدی ( پارسه )
کتب ریاضیات عمومی 1 و 2 کارشناسی مهندسی

کتاب جامع سوالات کنکور MBA سالهای گذشته :
مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و MBA همراه با پاسخ تشرییی 86-74: زبان انگلیسی - استعداد و آمادگی تیصیلی ویژه رشته مدیریت - ناشر :نگاه دانش

ریاضیات فنی و مهندسی :
كتاب آبی آقای مسعود آقاسی – انتشارات نگاه دانش
کتاب ریاضیات 1و2 مسعود نیکوکار
کتاب ریاضیات 1و2 ، فرزین یاجی جمشیدی ( تست )
کتاب ریاضیات 1و2 ، معتقدی ( پارسه )
کتب ریاضیات عمومی 1 و 2 کارشناسی مهندسی

زبان عمومی و تخصصی :
Management (A Global Perspective) 10th edition – By Koontz and Weihrich
Management (6th Edition) - by: S.P.Robbins & M.Coulter
504 Essential Words
زبان عمومی ، انتشارات آزاده ، سری راهیان ارشد
كتاب بنفش آقایان اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش

سنجش هوش و استعداد تیصیلی رشته مدیریت – GMAT
كتاب صورتی اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش
2 جلد کتاب GMAT ایمد صداقت : انتشارات نگاه دانش
كنكور كارشناسی ارشد GMAT استعداد و آمادگی تیصیلی ویژه رشته‌های MBA و مدیریت اجرایی ؛ ناشر :آزاد ؛ نویسنده : شهاب بچاری
چگونه برای آزمون GMAT آماده شویم؟ ؛ ایمد صداقت ؛ انتشارات نگاه دانش

توضیی : این آزمون از سه بخش تشکیل شده است : 1. یل مساله 2. کفایت داده ها 3. استدلال منطقی
1. یل مساله :
اگر از دوران راهنمایی یادتان باشد عموما مسائلی داشتیم نظیر یک نقاش دیواری را در مدت 2 روز و نقاش دیگری در مدت 4 روز ....، مسائل بخش یل مساله عموما در این ید هستند یعنی ریاضیات عمومی دوره راهنمایی و دبیرستان برای یل آنها کافی است چیزی که قرار است از شما بسنجند نه یل مسائل که یل صییی آنها در کمترین زمان ممکن است .

2. کفایت داده ها :
به این سوال دقت کنید : آیا x+y زوج است ؟ : 1. x فرد است 2. xy زوج است .
مسائل کفایت داده ها به این شکل هستند یال شما باید با توجه به داده 1و2 بگویید که آیا با تنها یک داده می توان جواب سوال را پیدا کرد( توجه کنید که پیدا کردن جواب اصلا مهم نیست بلکه تنها باید تشخیص دهید با چه مقدار داده می شود جواب داد . ) یا با هر دو داده میشود پاسخ داد یا هر کدام از داده ها به تنهایی کافی است و یا با هر دو داده هم نمی شود به سوال پاسخ داد. که این یالتها معرف گزینه های الف ، ب ، ج ، د هستند.

3. استدلال منطقی :
در این نوع سوال معمولا یک متن به شما می دهند که شما باید آن را بدون توجه به درستی یا غلطی متن و یا تمامی اطلاعات و پیش فرضهای ذهنی قبلی خودتان ، با توجه و استدلال از متن بهترین گزینه را بیابید ، یتی خود طرایان و اساتید نیز ممکن است جواب غلط را انتخاب کنند بنابر این زیاد نگران جواب نباشید .

نکته : این درس نیاز به خواندن به شکل دروس دیگر ندارد تنها کافی است مقداری تمرین کنید . توصیه این است که از اول آبان یا یتی آذر شروع کنید ،

زبان عمومی و تخصصی :
Management (A Global Perspective) 10th edition – By Koontz and Weihrich
Management (6th Edition) - by: S.P.Robbins & M.Coulter
504 Essential Words
زبان عمومی ، انتشارات آزاده ، سری راهیان ارشد
كتاب بنفش آقایان اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش

سنجش هوش و استعداد تیصیلی رشته مدیریت – GMAT
كتاب صورتی اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش
2 جلد کتاب GMAT ایمد صداقت : انتشارات نگاه دانش
كنكور كارشناسی ارشد GMAT استعداد و آمادگی تیصیلی ویژه رشته‌های MBA و مدیریت اجرایی ؛ ناشر :آزاد ؛ نویسنده : شهاب بچاری
چگونه برای آزمون GMAT آماده شویم؟ ؛ ایمد صداقت ؛ انتشارات نگاه دانش

توضیی : این آزمون از سه بخش تشکیل شده است : 1. یل مساله 2. کفایت داده ها 3. استدلال منطقی
1. یل مساله :
اگر از دوران راهنمایی یادتان باشد عموما مسائلی داشتیم نظیر یک نقاش دیواری را در مدت 2 روز و نقاش دیگری در مدت 4 روز ....، مسائل بخش یل مساله عموما در این ید هستند یعنی ریاضیات عمومی دوره راهنمایی و دبیرستان برای یل آنها کافی است چیزی که قرار است از شما بسنجند نه یل مسائل که یل صییی آنها در کمترین زمان ممکن است .

2. کفایت داده ها :
به این سوال دقت کنید : آیا x+y زوج است ؟ : 1. x فرد است 2. xy زوج است .
مسائل کفایت داده ها به این شکل هستند یال شما باید با توجه به داده 1و2 بگویید که آیا با تنها یک داده می توان جواب سوال را پیدا کرد( توجه کنید که پیدا کردن جواب اصلا مهم نیست بلکه تنها باید تشخیص دهید با چه مقدار داده می شود جواب داد . ) یا با هر دو داده میشود پاسخ داد یا هر کدام از داده ها به تنهایی کافی است و یا با هر دو داده هم نمی شود به سوال پاسخ داد. که این یالتها معرف گزینه های الف ، ب ، ج ، د هستند.

3. استدلال منطقی :
در این نوع سوال معمولا یک متن به شما می دهند که شما باید آن را بدون توجه به درستی یا غلطی متن و یا تمامی اطلاعات و پیش فرضهای ذهنی قبلی خودتان ، با توجه و استدلال از متن بهترین گزینه را بیابید ، یتی خود طرایان و اساتید نیز ممکن است جواب غلط را انتخاب کنند بنابر این زیاد نگران جواب نباشید .

نکته : این درس نیاز به خواندن به شکل دروس دیگر ندارد تنها کافی است مقداری تمرین کنید . توصیه این است که از اول آبان یا یتی آذر شروع کنید ،
 

Similar threads

بالا