تعريف و اهداف رشته MBA

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعريف و هدف
دوره كارشناسي ارشد مديريت سازمان كه معادل Master of Business Administration (MBA) است به منظور پرورش مديران كارآمد براي اداره سازمانهاي اقتصادي - اجتماعي، توليدي و خدماتي طراحي شده است.

رشته MBA يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پيداست تنها مديريت بازرگانی نيست
از آنجا که در ايران آموزش مديريت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسيم می شود برای اكثر متقاضيان اين گمان پيش می آيد که MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنعتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملا اشتباه است.
MBA مديريت Business است و Business يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل ميشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA حدود 30 گرايش مختلف در کشور های مختلف تعريف شده است. اما چهار گرايش اصلی اين رشته که تقريبا در همه دانشگاه ها تدريس می شوند به شرح زير است:
1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )
امروزه حتی MBA با گرايش هايی مانند تجارت الکترونيک و فن آوری اطلاعات نيز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذيری بالا و نياز روز افزون به فارغ التحصيلان اين رشته است.
متاسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را با نام مديريت سازمان مي شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي مي شود مي پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي كارشناسي در رشته هاي مختلف به خصوص رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است كه قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند :
(1) اداره و راهبري مؤثر و كارآمد سازمان يا يك بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي
(2) ايجاد تحول در يك بخش تخصصي سازمان
(3) طراحي، هدايت و رهبري تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملي در مديريت
(4) كارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمانهاي جديد
(5) ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي
اين اهداف تقريبا" در تمام جهان يکسان هستند. به عنوان نمونه ( Harvard Business School(HBS
که يکي از معتبر ترين Business School هاي جهان مي باشد،هدف دوره و قابليتهاي مورد نظر فارغ التحصيلان خود را به شرح زير مي داند:
1- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them
2- Builds a foundation for a life time of leadership
3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it .
افراديكه در اين دوره پذيرفته ميشوند، حداقل دوره كارشناسي را در يكي از رشته هاي دانشگاهي گذرانده و با حوزه تخصصي دوره كارشناسي آشنائي پيدا كرده اند. اين افراد پس از فراگرفتن دانش مديريت و تمرين مهارتهاي مديريتي در اين دوره ، نيروهاي ارزنده اي خواهند شد كه مي توانند با تركيب دانش تخصصي و مديريتي خود در جهت تحقق هدفهاي بالا نقش مهمي در بهبود مديريت جامعه ايفا نمايند.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه MBA

تاریخچه MBA


MBA در خارج از کشور قدمتی حدودا” ۸۰ ساله دارد و به نظر می رسد که در Wharton Business Schoolوابسته به دانشگاه پنسیلوانیا متولد شده باشد زیرا بعد از جنگ جهاني دوم و گسترش تقاضا براي مديران حرفه اي ، مهندساني كه در صنعت كار مي کردند به مهارتهاي جديدي براي مديريت لازم داشتند. بعد از آمريكا ، انگلستان اولين كشوري بود كه MBA را ايجاد كرد. گسترش سریع این رشته در سالهای دهه ۶۰و ۷۰ میلادی منجر به این شد که در ایران نیز در دهه ۷۰ میلادی مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شود که بعد از انقلاب منحل گردید. این مرکز علیرغم اینکه تنها دو دوره فارغ التحصیل ارائه کرد لیکن نوستالژی ناشی از آن هنوز در اذهان بخشهای مدیریتی برجسته کشور باقی است. دومین گام در این راستا توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد که در اواخر دهه ۶۰ شمسی اقدام به راه اندازی دوره مدیریت اجرایی Executive MBA نمود لیکن به دلیل عدم تبلیغات مناسب و نیز شرایط دشوار ورود جای چندانی در میان فارغ التحصیلان جدید باز نکرد. سرانجام در اول دهه ۸۰ شمسی دانشگاه صنعتی شریف به اتکای وجهه منحصر به فرد خود اقدام به راه اندازی این رشته با توجه به نیاز شدید کشور نمود. علی رغم این تلاشها، هنوز تا رسیدن به کشورهای توسعه یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه راه درازی در پیش رو داریم. MBA امروزه یکی از معیارهای رشد کشورها محسوب می شود بطوریکه در سنگاپور با ۴ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۰ دوره MBA و در آمریکا ۷۰۰ دوره وجود دارد
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طول دوره و شرایط ورود به MBA

طول دوره و شرایط ورود به MBA

دوره کارشناسی ارشد MBA به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. این دوره به نام دوره MBA در اکثر نظامهای آموزش عالی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه می شود. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره می شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، طول دروه حداقل ۲ و حد اکثر ۳ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانسها که ۳۶ واحد است ۵۸ واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA ، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره میشوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. دانشجویان ورودی به این دوره از فارغ التحصیلان زبده رشته های مختلف با شرایط ذیل پذیرفته خواهند شد :الف – داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالیب – داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی مورد تأئید وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته های مورد قبولج- قبولی در آزمون ورودی که مواد و ضرایب آن به شرح زیر میباشد :· ریاضیات عمومی ۱و ۲ دوره فنی ومهندسی با ضریب ۲· زبان انگلیسی تخصصی با ضریب ۱· آمادگی و استعداد تحصیلی ویژه رشته مدیریت با ضریب
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گرایش ها

گرایش ها

برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:1) بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )2) مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )3) مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )4) مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )امروزه حتی MBA با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انواع MBA

انواع MBA

1. MBA یکساله - MBAOne year :
این نوع MBA , کوتاهترین و کاربردی ترین نوع MBA است که در سه ترم و در یک سال برگزار میگردد. مدرک این گونه MBA به صورت گواهینامه کاربردی "Certificate" به دانشجویان ارائه میگردد که در ایران در موسسات آموزش عالی آزاد برگزار میگردد.
2. MBA هجده ماهه 18 month MBA :
این گونه MBA ؛ مختص سازمانها و ارگانهای صنعتی که نیاز به پرورش مدیریانی با تخصص خاص مورد نیاز خود دارند میباشد که یکسال اول همانند گونه قبل MBA میباشد و ۶ ماه بعدی ؛ آموزشهای مهارتی مختص به آن سازمان یا ارگان صنعتی میباشد. مانند دوره‌ای که اکنون کارخانه رنو (Renault) با دانشگاه سوربون (Surbon) فرانسه تعریف کرده است. مدرک این نوع MBA نیز به صورت گواهینامه کاربردی ارائه میشود.
۳. MBA نیمه وقت Part time MBA :
این گونه MBA ؛ در ایران از طریق کنکور کارشانسی ارشد سراسری دانشگاهها دانشجو می‌پذیرد و در حقیقت همان دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها می‌باشد. تعداد واحد این دوره ۵۷ واحد بوده و کلاسها عمدتاْ عصرها برگزار میشود. طول مدت تحصیل در این گونه ۳ سال است.
۴. MBA تمام وقت Full time MBA :
این گونه MBA نیز در ایران از طریق کنکور کارشناسی ارشد سراسری دانشگاه‌ها دانشجو می‌پذیرد و در حقیقت همان دوره روزانه دانشگاه‌‌ها می‌باشد. تعداد واحدها در این دوره ۵۷ واحد و طول مدت تحصیل ۲ تا ۲.۵ سال است.
۵. مدیریت اجرایی - (Executive MBA (EMBA :
این گونه MBA با شرایط سازمانی هماهنگ گردیده و با هدف پرورش مدیران مجرب در زمینه کسب و کار سازمانی ارائه می‌شود. این گونه در ایران از طریق کنکور کارشناسی ارشد سراسری دانشگاه‌ها دانشجو جذب می‌نماید. تعداد واحدها در این دوره ۳۲ واحد و طول مدت تحصیل ۲ سال است.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گروه بندی دروس دوره کارشناسی ارشد MBA

گروه بندی دروس دوره کارشناسی ارشد MBA

برنامه دوره کارشناسی ارشد MBA شامل ۵۸ واحد نیمسالی به شرح ذیل است :الف) دانش زیر بنائی مدیریت ۱۹ واحدب )
دانش عملیات پنجگانه مدیران
۱۵واحدج ) دانش یک حوزه تخصصی ۲۱ واحدد )
پروژه کارشناسی ارشد
۳ واحدهدف دروس ارائه شده در هریک از گروه های مزبور به شرح زیر است :
الف- در گروه دروس مربوط به دانش زیر بنائی مدیریت، دانشجویان با زیرساخت های دانش مدیریت آشنا میشوند . این زیرساخت ها در زمینه های علوم اقتصادی، حسابداری، روشهای کمی در تصمیم گیری و بهینه سازی، سیستمهای اطلاعاتی، حقوق تجارت و ارتباطات قراردارد.
ب- در گروه مربوط به دانش عملیات پنجگانه مدیریت دانشجویان با مبانی نظری مربوط به عملیات اصلی مدیران آشنا میشوند. دانشجویان صرفنظر از گرایش تخصصی خود در این دوره کارشناسی ارشد لازمست با نظریات و تئوریهای موجود در حوزه عملیات اصلی همه مدیران شامل برنامه ریزی، کنترل، سازماندهی، مدیریت نیروی انسانی، رهبری و رفتار سازمانی آشنا شوند. در حوزه رهبری و رفتار سازمانی، روانشناسی و رفتار انسانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
ج- در گروه دروس مربوط به دانش یک حوزه تخصصی، دانشجویان با دانش و فنون یک حوزه تخصصی مدیریت به طور عمیقتر آشنا میشوند. امروزه با گسترش رشته مدیریت، هر یک از حوزه های تخصصی آن نظیر مدیریت عملیات، مدیر مالی و یا مدیریت استراتژیک حاوی نظریه ها و مطالب گسترده و عمیقی است که فراگیری همه آنها در یک دوره کارشناسی ارشد عملی و ضروری نیست. در واقع دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با توجه به علاقه خود و امکانات مرکز آموزشی محل تحصیل خود میتوانند به طور عمیق فقط وارد یک حوزه تخصصی شود. لذا ۲۱ واحد درسی در هر یک از ده حوزه تخصصی ارائه میشود. حوزه های تخصصی عبارتند از :
۱- استراتژی ۲- اقتصاد مدیریت ۳- مدیریت بازاریابی ۴- مدیریت تکنولوژی ۵- مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی ۶- مدیریت دینامیک سیستمها ۷- سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ۸- مدیریت عملیات ۹- کارآفرینی و ۱۰- مدیریت مالیاست.علاوه بر ده حوزه تخصصی مزبور یک حوزه عمومی نیز در نظر گرفته شده است تا دانشجویان بتوانند با موافقت آموزش دانشکده ترکیبی از دروس دو یا چند حوزه را مطابق با نیازها و علایق خود انتخاب نمایند.د- علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان موظف به انجام یک پروژه به ارزش ۳ واحد در حوزه تخصصی خود میباشند. هدف از انجام این پروژه کاربرد دانش تخصصی کسب شده در ارتباط با یک مورد عملی است.نظر به اینکه دانشجویان از گرایش های مختلف وارد این دوره خواهند شد، لذا برای موفقیت در واحدهای درسی مزبور میبایست در صورت ضرورت چند درس را به عنوان پیش نیاز اخذ نمایند. بدیهی است چنانچه درسی از دروس پیشنیاز در مقاطع تحصیلی قبلی اخذ شده باشد، در صورت موافقت دانشکده دانشجو از گذاراندن مجدد آن معاف خواهد بود
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درس
تعداد سوالات
ضریب
ریاضیات عمومی 1 و2 دوره فنی و مهندسی
30
2
استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه دوره مدیریت
40
2
زبان تخصصی ویژه MBA
100
1
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قبل از انتخاب MBA به این موارد دقت کنید

قبل از انتخاب MBA به این موارد دقت کنید

قبل از تصمیم گیری برای انتخاب این رشته، اگر شاغل هستید و باید هزینه زندگی را خودتان تامین کنید، حتما به این نکته فکر کنید که برای گذراندن این دوره نیاز به برنامه زمانی پیچیده و گذراندن یک زندگی سخت و پرکار دارید. درس ها به شدت وقت گیر هستند و هریک از دروس بیش از ۱۲ واحد درس کارشناسی وقت می گیرند. در نظر داشته باشید که باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته زمان برای مطالعه و انجام پروژه های درسی اختصاص دهید.
اگر زبان انگلیسی شما خوب نیست یا زبان خود را تقویت کنید و یا از خیر این دوره بگذرید چون احتمالا این رشته برای شما ساخته نشده است.و در پایان اگر همسر و فرزند دارید مطمئن شوید می توانند با این مساله کنار بیایند که طی دو سالی که در این رشته تحصیل می کنید یا در منزل نخواهید بود و یا در ساعاتی هم که در منزل هستید به نظر می رسد که باز هم در منزل نیستید چون زمانی برای مشارکت در زندگی نخواهید داشت..توجه داشته باشید که رشته MBA بر خلاف سایر رشته های کارشناسی ارشد دارای ۵۷ واحد درسی است که معادل دو دوره کارشناسی ارشد در رشته های دیگر است و باید در هر ترم ۱۲ تا ۱۵ واحد با این حجم را بگذرانید .

پس خوب فکر کنید…
شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید و تلاش کنید. اگر مسیرتان را درست بروید احتمالا طی چند سال آینده مدیر ارشد یکی از سازمان های موفق کشورمان خواهید بود .
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دانستنیهایی درباره MBA

دانستنیهایی درباره MBA

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->آیا میدانید که MBA پرهزینه ترین رشته دانشگاهی در خارج کشور است و هزینه سالانه آن در برخی دانشگاهها به ۷۰۰۰۰ دلار در سال می رسد؟

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->آیا می دانید که MBA در دانشگاه هاروارد تنها رشته ای است که به دلیل اطمینان از اشتغال خوب فارغ التحصیلان آن در آینده تحت پوشش کامل وام CITIBANK آمریکا قرار دارد و دانشجویان کلیه هزینه های خود را از آنجا تامین می کنند؟ آیا می دانستید که اکثر دانشگاههای آمریکا ، کانادا و اروپا به دلیل تقاضای بسیار بالای داخلی به اتباع خارجی جهت MBA پذیرش نمی دهند؟

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->حتما کل دروس ، کلاس ها، تحقیقات و ارائه آنها باید به زبان انگلیسی باشد. حتی در کشور هایی مانند فرانسه، آلمان و روسیه هم با تمام تعصباتی که روی زبان اصلی شان دارند، MBA به زبان انگلیسی تدریس می شود. حتی اگر تمام درس ها و مباحث مشابه باشد ولی زبان تدریس و تعلیم انگلیسی نباشد، رشته تحصیلی دیگر MBA نیست و از نظر حرفه ای وقتی MBA نباشد دیگر تفاوتی ندارد که چه اسمی داشته باشد.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->خصوصیت بارز دیگر MBA این است که علاوه بر درس های تئوری باید همراه با تحقیق Case Study ، بازیهای تجاریBusiness Games ، و ارائه نتایج در قالب Presentation و معمولا تز و کارآموزی میباشد.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->مباحث یک برنامه MBA باید مرتبا مورد باز بینی و نو سازی قرار گیرد تا دانشجویان بتوانند با آخرین نیاز ها و دست آورد های علم مدیریت آشنا شوند
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چه کسانی برای MBA اقدام نکنند

چه کسانی برای MBA اقدام نکنند

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->اگر از ثروت خوشتان نمی آید

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->اگر روحیه رهبری ندارید و نمی خواهید به دست آورید و می خواهید همیشه پیرو باشید.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->اگر فکر می کنید موفق شدن یا ثروتمند شدن شانسی است.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]--> اگر از شهرت خوشتان نمی آید و یا قدرت ریسک معقول ندارید.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]--> اگر فکر می کنید نمی توان بدون سرمایه و نفوذ یک شرکت بزرگ به وجود آورد.
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->و اگر باروحیه ای متواضع حاضر به تلاش برای رسیدن به اهداف متعالی نیستید بهتر است در رشته دیگری ادامه تحصیل دهید
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ظاهر فریبنده ء این دیو سیرت فرشته صورت !

ظاهر فریبنده ء این دیو سیرت فرشته صورت !

رشته MBA به دليل تفاوت هاي ماهيتي خود رشته و همچنین تعداد دروس کم برای شرکت در آزمون از ظاهر آسان و جذابي نسبت به ساير رشته ها برخوردار است ولي در عمل براي موفقيت در کنکور و تحصيل در آن نيازمند توانمندي هاي هوشي و ذاتي بالا خواهيد بود که مي تواند تضمين کننده موفقيت يا شکست شما در اين رشته باشد زیرا طبق آمار اخیر بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های فنی دانشگاه های برتر کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف،امیر کبیر،تهران و ... رقابت سنگینی را برای کسب رتبه های برتر این رشته آغاز کرده اند که برای آنها به نوعی جنبه ء حفظ جایگاه و برای سایر شرکت کنندگان فرصت مجددی برای رقابتی دوباره پس از کنکور کارشناسی و اثبات خود میباشد !رشته MBA درکنکور سراسري کارشناسي ارشد ايران جزو رشته هاي قرار گرفته که افراد مي توانند بدون توجه به مدرک تحصيلي دوره کارشناسي خود آنرا به عنوان انتخاب دوم(52 رشته در اين دسته قرار دارند) گزينش نمايند که این خود باعث شده است MBA یکی از پرشرکت کننده ترین رشته های کارشناسی ارشد شود که این خود بر دشواری قبولی در آن می افزاید.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
MBA ، عملیاتی نه تحقیقاتی

MBA ، عملیاتی نه تحقیقاتی

تفاوتي كه با رشته هاي ديگر دارد اين است كه MBA يك رشتة‌علمي نيست. يعني درصد عمدة كساني كه اين رشته را مي خوانند نمي خواهند كار تحقيقي بكنند. بلكه هدفشان اين است كه مهارت هاي مديريتي خودشان را افزايش دهند. فرقش با كارشناسي ارشد هاي ديگر اين است كه رساله ندارد. به طور كلي اين رشته حالت تحقيقي ندارد و تنها توسعه مهارت است. و كاري كه مي كند اين است كه اگر فردي كه متخصص است و مي خواهد مدير شود لازم را به او آموزش مي دهد.كساني كه MBA مي باشند وارد عرصه مديريت مي شوند و در سطوح مختلف مثل مدير توليد يا بازارياب يا مدير مالي مشغول به كار مي شوند يا نهايتا مدير عامل شركت مي شوند. گروه دوم وارد كار مشاوره مي شوند ودربرخي در شركت هاي مشاورة مديريت (در ايران مثل سازمان مديريت صنعتي) كار مي كنند و گروهي به عنوان كارشناس مثلا تحليل گر مالي يا تحليل گر بازار يا متخصص نيروي انساني در سازمان ها كار مي كنند بدون اينكه وارد كار اجرايي شوند. گروه سوم كه درصد كمي هستند ممكن است ادامة تحصيل بدهند و دكترا دريافت كنند و استاد شوند. رويكردي كنوني دنيا، رويكرد كار آفريني است به اين معنا كه ما بايد فارغ التحصيلان MBA را تشويق كنيم تا خودشان كسب و كار راه بياندازند.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بازار کار و میزان درآمد

بازار کار و میزان درآمد

اگر به بازار کار MBA در ايران نظر بي افکنيم ايران حداقل تا 10 سال آينده نيازمند متخصصين اين رشته خواهد بود اين پيش بيني با توجه به تراکم زياد مهاجرت فارغ التحصيلان اين رشته از کشور براي کار يا ادامه تحصيل در خارج کشور و نياز شديد سازمان هاي بزرگ و اقتصادي و شرکت هاي دولتي و خصوصي که تعدادشان کم هم نيست بسيار با وسواس صورت گرفته است.اما بازار کار MBA در خارج از کشور نيز از جايگاه مطلوبي برخوردار است و کشورهاي آمريکا و کانادا در جذب متخصصين اين رشته درنگ نمي کنند. از خاطر نبريد که بسياري از دانشجويان اين رشته از همان ابتداي تحصيل دعوت به کار مي شوند.حقوق كساني كه MBA خوانده اند در آمريكا 5/3 برابر كساني است كه با همان تحصيلات و سن در موقعيت هاي ديگري كار مي كنند. اين است كه حقوق MBA رشد بيشتري مي كنند و مي توانند بهتر در سازمان ارتقا پيدا كنند يا ياد مي گيرند كه بهتر پول دربياورند. وقتي MBA مي خوانيم ياد مي گيريم كه چگونه بايد ارتباط برقرار كنيم يا چگونه بايد يك مسئله را حل كنيم. با پيچيدگي ها و سياست ها در داخل يك سازمان آشنا مي شويم. اين مباحث به هرحال به كسي كه در سازمان به عنوان كارمند كار مي كند خيلي كمك مي كند كه رشد موثري داشته باشد.
در ایران طبق آمار، فارغ التحصيلان MBA حدودا بین 3 تا 4 برابر فارغ التحصيلان رشته هاي ديگر درآمد دارند. به طور متوسط دستمزد يك فارغ التحصيل MBA تقريبا بين ساعتي 8000 تومان تا 60000 تومان می باشد که البته با افزایش تعداد فارغ التحصيلان و اشباع نسبی بازار احتمال دارد دستمزدها کمی کاهش یابد. ولي به هرحال تجربه ء دنيا نشان داده است كساني كه MBA مي خوانند درآمدشان بالا است.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

فارغ التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند :
· اداره امور واحدهای ستادی سازمانهای تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمانها برای اداره مؤثرتر سازمانهای خود
· اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
· مديريت بحران
· ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه ها و شیوه های اداری آن بخش
· کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت های جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید
· طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی
MBA تا حد کمي به شما مي آموزد که در ايجاد يا توسعه يک کسب و کار چگونه اولين باشيد اما تا حد بسياري به شما ياد مي دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتي بهترين باشيد .
 

bespar

عضو جدید
اطلاعات خیلی خوبی رو برای ما در سایت گذاشتید که کمک خیلی خوبی به ما میکنه

سوالی دارم:

آیا دوره های 1 ساله هم می تونه در یافتن کار متناسب و یا کارآفرینی برای خود مفید و موثر باشه؟
 

amir.en

عضو جدید
آفرین
واقعا افرادی که دنبال کارآفرینی هستند، باید mba بخونند
 

hbigdeli

عضو جدید
بازار کار این رشته چطوریه؟ کسی که فوق ریاضی داشته باشه و بخاد برا ارشد این رشته رو شرکت کنه بنظرتون خوبه؟ چون ریاضی اصلا بازار کار نداره:crying2:
 

Similar threads

بالا