تصفیه پساب بروش اسمز معکوس

new enginear

عضو جدید
با سلام به دوستان گرامی...
به مقاله ای جامع و کامل درباره ی تصفیه پسابهای صنعتی بروش reverse osmos یا اسمز معکوس نیاز دارم..
از مهندسینی که اطلاعات و یا مطالبی در این حیطه دارند خواهان مبذول آن به بنده هستم.
با تشکر
 

bahar10

عضو جدید
سلام یه مقاله در مورد حذف نیکل دو ظرفیتی از فاضلاب صنایع آبکاری به روش اسمز معکوس گذاشتم ،امیدروارم کمکتون کنه
 

پیوست ها

  • 69213894401.pdf
    228.2 کیلوبایت · بازدیدها: 2
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ramin52

عضو جدید
جزوه اسمز معكوس

جزوه اسمز معكوس

با سلام
جزوه اي كه تقديم تان مي شود جمع اوري مطالب از چند كتاب مطرح است. ضمنا فرايند اسمز معكوس پالايشگاه اصفهان در ان تشريح شده است.
اميد است مورد استفاده قرار گيرد.
غفاري سرپرست واحد اسمز پالايشگاه اصفهان
 

پیوست ها

  • RO-GHAFFARI.pdf
    781.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

nahraab

عضو جدید
1- اسمز معکوس (RO)- سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی

1- اسمز معکوس (RO)- سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی


سیستم های تصفیه آب صنعتی


امروزه استفاده از تکنولوژی غشایی در صنعت تصفیه آب از نظر کارایی بالا و مقرون به صرفه بودن فرایند، به عنوان انتخابی در دسترس و متداول شناخته شده است. سیستم های نمک زدایی و تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) بیشترین کارایی را برای منابع آب دریا و آب لب شور دارند. این سیستم آب، با کیفیت بسیار بالا جهت مصارف شرب و نیز استفاده در صنایع مختلف تولید می کند. ممبرین های غشایی به چهار دسته کلی تقسیم می شوند :

میکرو فیلتراسیون: میکرو فیلتراسیون ذرات با قطر تقریبی 0.1 تا 1 میکرون را حذف می کنند. عموما در این روش جامدات معلق و کلوئیدهای بزرگ حذف می شوند و ماکرومولکول ها و جامدات حل شده از میان ممبرین های MF عبور میکنند. کاربرد آنها شامل حذف باکتری، مواد لخته شده، یا TSS (مقدار کل جامدات معلق) می باشد. فشار ممبرین نوعا 0.7 بار است.

اولترا فیلتراسیون:
اولترا فیلتر جداسازی ماکرومولکولی را برای ذرات در محدوده تا 0.1 میکرون تحقق میبخشد. تمام نمک های حل شده و مولکول های کوچکتر، از ممبرین عبور می کنند. مواردی که از اولترافیلتر حذف می شوند عبارتند از: کلوییدها، پروتئین ها، آلاینده های میکروبیولوژی و مولکول های آلی بزرگ. در ممبرین های اولترافیلتر مبنای جداسازی ذرات براساس وزن مولکولی آنها است که ذرات با وزن مولکولی بین 1000 تا 100/000 را جدا می کنند. فشار عملیاتی این ممبرین 1 تا 7 بار است.


نانو فیلتراسیون:
نانو فیلتر به فرایند ممبرین خاصی گفته می شود که در آن ذرات با اندازه تقریبی 1 نانومتر(10 آنگستروم) دفع می گردند. از این رو نانو فیلتر در محدوده بین RO و UF عمل می کند. با این فن آوری مولکول های آلی که دارای وزن مولکولی بزرگتر از 200-400 هستند. نمک هایی که یون های تک ظرفیتی دارند (مانند کلرید سدیم یا کلرید کلسیم) از 20 تا 80 درصد و یون های دو ظرفیتی (مانند سولفات منیزیم) بالغ بر 90 تا 98 درصد جدا می شوند. دیگر کاربردها شامل حذف کلر و مجموع کربن های آلی (TOC) از آب های سطحی، حذف سختی یا رادیوم از آب چاه، کاهش مجموع جامدات معلق (TDS) و جدا سازی مواد آلی از غیر آلی در صنایع غذایی خاص و پساب می باشد. فشار عملیاتی بین 3.5 تا 16 بار است.

اسمز معکوس (RO) :
اسمز معکوس عالی ترین سطح از بین روش های فیلتراسیون موجود می باشد. ممبرین RO به عنوان یک مانع برای تمام نمک های محلول و مولکول های غیر آلی و مولکول های آلی با وزن مولکولی تقریبی بیش از 100 عمل می کند. به عبارت دیگر فقط مولکول های آب به طور آزاد از میان ممبرین عبور کرده و جریان خالصی را تولید می کنند. عملیات حذف نمک های حل شده به مقدار 95 تا 99 درصد انجام می پذیرد. کاربرد RO بی شمار و متنوع می باشد و شامل نمک زدایی از آب دریا و آب لب شور جهت مقاصد آشامیدنی، بازیافت پساب، فرایندهای غذایی و نوشابه سازی، خالص سازی آب شرب خانگی و آب فرآیندهای صنعتی، آب دمین و سیستم های حرارتی و برودتی می باشد. اگر واحد RO قبل از تبادل کننده های یونی قرار گیرند، به شدت هزینه عملیاتی و موارد متعدد احیا را کاهش می دهد. فشار عملیاتی برای RO عموما از 5 بار برای آب لب شور و بالغ بر 84 بار برای آب دریاست.


لینک منبع :
سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا