[تصفیه فاضلاب] - پکیج های تصفیه فاضلاب

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در سال های اخیر تمایل به استفاده از واحدهای پیش ساخته تصفیه آب و فاضلاب به شکل پکیج های قابل حمل به ویژه برای اجتماعات کوچک از قبیل مناطق روستایی ، کمپ ها ، سایت های کارگاهی ، یگان های نظامی رو به افزایش است.
با ساخت تصفیه خانه های پیش ساخته به صورت واحد های آماده ، علاوه برکاهش قابل ملاحظه در هزینه ها و زمان مورد نیاز ، امکان حمل و جابجایی آنها به شکل کانتینرهای استاندارد فراهم می شود.
کاربرد این واحدهای پیش ساخته به عنوان راه حلی مقرون به صرفه و مطمئن در تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک و رفع معضلات زیست محیطی واحدهای آلاینده شهری و صنعتی توصیه می گردد.
روش تصفیه فاضلاب های بهداشتی ، فرآیند لجن فعال از طریق هوادهی عمقی با کشت معلق یا رشد ثابت توسط باکتری های هوازی می باشد. راندمان تصفیه فاضلاب در حدود ۹۵ درصد حذف آلاینده های شاخص از قبیل BOD ، COD و TSS می باشد . که در صورت لزوم اضافه نمودن رآکتورهای بی هوازی و آنوکسیک به منظور تصفیه تکمیلی فاضلاب ها امکان پذیر است
فاضلاب های آلوده و بیماریزا پس از هدایت به این سیستم و طی مراحل مختلف تصفیه به پسابی زلال ، بدون بو و عاری از مواد معلق پالایش شده ، پس از گندزدایی با ترکیبات کلر یا گاز ازن مطابق با استانداردهای محیط زیست قابل دفع به آبهای سطحی و زیرزمینی یا استفاده در مصارف دوره ای آبیاری فضای سبز خواهد بود.
هر واحد کامل تصفیه فاضلاب دارای متعلقات لازم از قبیل تجهیزات آشغالگیری ، سیستم پمپاژ ، بلوئر هوادهی ، زلال سازی ، هاضم لجن ، مخزن گندزدایی و تابلوی برق به همراه کابل کشی ها و لوله های ارتباطی می باشد .
مخـازن پکیج از ورق و پروفیل های فلزی کربن استیل ساخته شـده ، توسط پرایمرها و پوشش های اپوکسی در برابر عوامل خوردگی محافظت می شوند . در ظرفیت های بسیار کوچک از مخازن آماده پلی اتیلن و فایبرگلاس به عنوان رآکتور تصفیه فاضلاب نیز استفاده می شود


کاربرد پکیجهای تصفیه فاضلاب برای مراکز زیر توصیه می شوند :
۱- شهرک ها ، مجتمع های مسکونی و اداری
۲- بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی و درمانی
۳- صنایع ، کارخانه ها و کارگاهها
۴- مراکز تفریحی ، آموزشی و نظامی
۵- ترمینال ها ، بنادر و فرودگاهها
۶- هتل ها ، اقامتگاه های مسافری و گردشگری
۷- تأسیسات مجاور سدها ، رودخانه ها و چاههای آب​


ویژگی پکیج ها عبارتند از:
۱. قیمت مناسب و عملکرد مطابق با استاندارد
۲. کیفیت قابل قبول و ساختار مقاوم در برابر خوردگی
۳. حداقل نیاز به زمین جهت استقرار و نصب
۴. راهبری و نگهداری بسیار ساده و کم هزینه
۵. کارکرد اتوماتیک و عدم نیاز به متصدی دائم
۶. امکان ارتقاء ظرفیت در طرح های توسعه​


پکیج های تصفیه فاضلاب قابل حمل MOBILE SEWAGE TREATMENT PACKAGES
قابل استفاده در بیمارستانها، رستورانها، مجتمع های مسکوتی، کارخانجات، هتلها و ... .
هزینه کم سرمایه گذاری اولیه
قابل حمل و نقل
نصب و راه اندازی آسان و سریع
عدم نیاز به عملیات ساختمانی سنگین
بهره برداری و نگهداری ساده
ظرفیت: تا ۳۰۰ متر مکعب در روز​


پروسه تصفیه فاضلاب در پکیج های قابل حمل
(Extended فرایند تصفیه فاضلاب انتخاب شده در پکیجهای ساخت پالا طرح انرژی نوع لجن فعال و روش هوادهی گسترده می باشد. فرایند کلی تصفیه به این صورت که فاضلاب از شبکه فاضلاب وارد ایستگاه پمپاژ شده واز آنجا به تانک Aeration )هوادهی هدایت می گردد. فاضلاب قبل از ورود به تانک هوادهی از داخل یک آشغالگیر عبور می کند تا مواد جامد درشت و غیر قابل هضم جدا گردند این آشغالها پس از انباشت به صورت دستی جدا سازی می گردند. هوادهی از نوع عمقی می باشد و هوای مورد نیاز جهت تامین اکسیژن مورد نیاز باکتری های هوازی توسط بلوئر تامین می شود. هوای خروجی از طریق نازلهای تعبیه شده در کف مخزن به صورت یکنواخت کل سطح را هوادهی خواهد کرد سیستم نازلها طوری در نظر گرفته شده است که علاوه بر هوادهی کل سطح تانک جریان موجی شکل را به وجود آورده که باعث ایجاد مخلوطی همگن در تانک هوادهی خواهد شد.
فاضلاب پس از هوادهی به مدت ۲۴ ساعت وارد مرحله ته نشینی می شود. شکل هندسی کف این مخزن به صورت قیفی شکل می (Excess باشد تا لجن فعال ته نشین شده توسط پمپ به ابتدای مخزن هوادهی جهت تصفیه کاملتر برگشت داده شود. لجن اضافی نیز به مخزن نگهداری لجن پمپاژ می شود. فاضلاب تصفیه شده از واحد ته نشینی سرریز شده و به داخل مخزن کلرزنی Sludge ) هدایت خواهد شد در این مخزن محلول پرکلرین یا کلر مایع به سیستم تزریق شده و عمل ضد عفونی انجام می پذیرد.
فاضلاب تصفیه شده پس از کلرزنی قابل دفع در آبهای سطحی و زیرزمینی خواهد بود یا جهت آبیاری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.


مشخصات پکیجهای فلزی قابل حمل تصفیه فاضلاب
لازم به ذکر است که از ظرفیت ۳۰۰ نفر به بالا پکیج به صورت چند تکه ساخته خواهد شد که شامل بخشهای هوادهی، ته نشینی ، کلرزنی و ذخیره لجن می باشد.
اجزا تشکیل دهنده :
(Screen ) آشغالگیر
(Aeration chamber ) مخزن هوادهی
(Sedimentation chamber ) مخزن ته نشینی
(Disinfection chamber ) مخزن کلرزنی
(Sewage holding tank ) مخزن ذخیره لجن
(Sewage pumps ) پمپ انتقال لجن
(Chlorinator ) کلریناتور
(Screen ) آشغال گیر
تابلو برق
(Blowers ) سیستم تامین هوا، دمنده هوا
لوله های انتقال هوا و لجن و تجهیزات جانبی.​


پکیج های مختلف تصفیه فاضلاب
سابقه استفاده از پکیج های تصفیه به صد ساله اخیر و صنعتی شدن بر می گردد و تا کنون انواع مختلفی از این پکیج ها با قابلیت ها و توانمندی های مختلف به همراه روشهای تصفیه متفاوت بکارگیری شده است.

پکیج های مختلف تصفیه فاضلاب :
- پکیج های فلزی قابل حمل ونقل تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی
- پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی و سپتیک پیش ساخته و ...
- پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب به روش MBR (بیوراکتور غشائی)
- تصفیه فاضلاب های صنعتی با روش اکسیداسیون شیمیایی​


پکیج فاضلاب جهت تصفیه پیوسته فاضلاب طراحی می گردد. پساب تصفیه شده، دارای استاندارهای سازمان حفاظت محیط زیست می باشد و می تواند برای آبیاری فضای سبز بکار رفته یا به منابع پذیرنده تخلیه شود. پکیج شامل سیستم بیولوژیکی با رشد معلق، کلرزنی و نگهدارنده لجن می باشد. جریان در ابتدای ورود از آشغالگیر عبور می کند سپس به تانک هوادهی فرستاده می شود. پس از حذف قسمت اعظم BOD به مخزن ته نشینی هدایت می شود.
پساب خروجی از واحد ته نشینی به واحد کلر زنی می رود. خروجی واحد کلر زنی از نظر استاندارهای سازمان حفاظت محیط زیست مورد تایید می باشد .
لجن واحد ته نشینی به واحد نگهداری لجن هدایت می شود که نیاز به تخلیه هر روزه لجن نباشد.کلر زنی با تزریق محلول هیپوکلریت انجام می گردد .برای حذف کف های ایجاد شده در سطح حوض هوادهی، از پمپ کف زدایی استفاده می شود.

از مزایای این پکیج تصفیه فاضلاب بهره برداری بسیار آسان، عدم نیاز به تصفیه لجن و کیفیت بالای پساب تصفیه شده می باشد.
با ساخت تصفیه خانه های پیش ساخته فاضلاب به صورت واحد های فشرده ارزان قیمت علاوه بر کاهش قابل ملاحظه در زمان و هزینه های ساخت ،امکان حمل و جابجایی آنها به صورت کانتینرهای استاندارد فراهم می شود. فرایند انتخابی تصفیه فاضلاب از تنوع هوازی لجن فعال به طریق رشد معلق یا بستر ثابت بیوفیلمی می باشد.
فاضلابهای آلوده و بیماریزا پس از هدایت به این سیستم و طی مراحل مختلف تصفیه به پسابی زلال ،بدون بو و بدون مواد معلق پالایش شده و پس از کلر زنی مطابق با استاندارهای محیط زیست قابل دفع به چاه جذبی،رودخانه و یا استفاده در مصارف آبیاری فضای سبز می باشند.
هر پکیج دارای متعلقات لازم از قبیل تجهیزات آشغالگیری، پمپاژ، هوادهی ،ته نشینی، هاضم لجن، کلر زنی و تابلوی برق می باشد. مخازن تصفیه از ورق و پروفیل های فولادی ساخته شده و توسط پرایمرهای اپوکسی و یا پوشش های فایبر گلاس در برابر خوردگی محافظت می شوند.
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
ممنون از مطالبتون. عکسهایی هم برای تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب میزاشتین خوب بود
 

Similar threads

بالا