تصاویر جالب: مهندسی شگفت‌انگیز یک آبراه

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایده‌های خلاقانه بشر تا به آنجا می‌تواند پیش برود که آب را در دو سطح غیر موازی به جریان درآورد. این صحنه‌ها از مناظر زیبای کشور اسکاتلند و نشانگر قدرت و خلاقیت فکری و فنی بشر در گذشته و حال است.

به گزارش برنا، کشور اسکاتلند، حدود 220 کیلومتر شبکه آبراه دارد که در سال‌های 1768 تا 1822 میلادی ساخته شده است. معروفترین این آبراه‌ها عبارتند از: کالدونین، کرینان، فورس و کلاید، کانال یونیون و مانکلند. این راه‌های آبی از معروفترین و تاریخی‌ترین بناهای اسکاتلند و جزیی از دارایی‌ها و ثروت ملی این کشور به شمار می‌روند و سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر خارجی قرار می‌گیرد. تصاویر زیر مربوط به یکی از این آبراه‌هاست که آب و کشتی را همزمان در مناطق مرتفع و پست به جریان در می‌آورد.
































 

homeyra_haghighi

عضو جدید
عااااااااااااااااااااااااااالی بودن. خیلی قشنگ و منحصر بفرد بودن. فقط من یه چیزیو نفهمیدم. از این سازه به چه منظوری استفاده میشه؟
ببخشیدا شاید یه کم خنگ باشم ولی نفهمیدم. یکی بهم میگه بیزحمت؟:question::w19::w20:
 

yakuza

عضو جدید
***

***

ای ول اینا دیگه کی اند ما میخواهیم اراضی یه چاه را لوله کشی کنیم موندیم این مهندس میگه اونجوری بهتری این یکی میگه نه اینجوری بهتره اونوقت اینا چی ساختن//:(
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه
اما یکی بیا ثواب کنه به زبان ساده و راحت بگه دقیق چیه؟
این که یه استخر ماننده که اطرافش چمنه بعد اون قسمت بالا چیکار میکنه؟؟تازه یه کشتی کوچلوهم توشه نیفته؟؟؟
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چرخ فالکرک که با توجه به نزدیکی آن به شهر فالکرک، در مركز اسكاتلند، به این نام خوانده می‌شود، یک وسیله بالابر گردان برای انتقال قایق است که کانال فورت اند کلاید را به کانال یونین متصل می‌سازد. اختلاف ارتفاع دو کانال در محل قرار گرفتن چرخ فالکرک، 24 متر می‌باشد که بطور تقریبی برابر یک ساختمان هشت طبقه است. محل چرخ در نزدیکی دهکده تام فور هیل واقع شده و در ماه می‌سال 2007 توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح گردید.
طراحی چرخ بالابر:
طراحی و معماری این چرخ و سازه آن تحت نظارت و حمایت موسسه طراحی RMJM كشور اسكاتلند صورت گرفته و در ابتدا توسط شرکت مهندسی نیکول راسل طراحی گردیده است. این چرخ که قطر کلی آن 35 متر می‌باشد تشكیل شده از دو بازو که هر کدام تا 15 متر نسبت به محور مرکزی با قطر 3.5 متر امتداد دارند و شکل آنها شبیه به تبرهای دوسر است که در جنگهای قرون وسطای اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
این دو بازو در فاصله 25 متری از یکدیگر قرار گرفته اند و دو مخزن (جایگاه حمل قایقها) در حالی كه از آب پر می‌شوند با ظرفیت80000 گالن ( 302 تن) بین آنها قرار دارند. این دو مخزن حمل، فارغ از آنکه در حال حمل قایق باشند یا خیر، همواره وزن ثابتی داشته و در مجموع 600 تن وزن دارند. این موضوع به قانون ارشمیدس بر می‌گردد که می‌گوید " هر جسم شناور به میزان وزن خود آب را جابجا می‌کند" و لذا در زمانیکه قایق در مخزن قرار می‌گیرد،به میزان وزن قایق آب از مخزن حمل خالی می‌شود و در نتیجه مقدار وزن مخزنها همواره ثابت می‌ماند.
این چرخ در مدت زمان 5.5 دقیقه، با صرف توان بسیار اندک،180 درجه می‌چرخد و توان مصرفی آن تنها 22.5 کیلووات است که بوسیله موتور برق تامین می‌گردد. به بیان دیگر می‌توان گفت انرژی مصرفی 1.5 کیلو وات ساعت در مدت زمان 4 دقیقه می‌باشد که تقریباً می‌توان آنرا برابر با انرژی لازم برای جوش آوردن 8 عدد کتری آب در نظر گرفت. این سیستم، تنها بالابر حمل قایق در نوع خود می‌باشد و نشانی از توانمندی مهندسی در کشور اسکاتلند است.
چگونگی عملکرد چرخ فالکرک:
چرخ به همراه محوری که در دو انتهای آن روی یاتاقان‌های مخصوص ( Slewing Bearing ) قرار گرفته اند گردش می‌كند. حلقه بیرونی این یاتاقانها روی پایه بتونی قرار گرفته و ثابت شده است. حلقه داخلی این یاتاقانها دارای چرخدنده داخلی است و به شکل یک حلقه گردنده عمل می‌کند. این حلقه چرخان بوسیله مجموعه‌ای از 10 موتور هیدرولیک که در بخش ثابت یاتاقان قرار گرفته اند حرکت می‌کند. حرکت این موتورها توسط یک پمپ هیدرولیک که بوسیله یک موتور الکتریکی فعال میشود، صورت می‌گیرد. محور هر یک از این موتورها به چرخدنده‌ای متصل است که بصورت چرخدنده سیاره‌ای ثابت عمل می‌کنند و از این طریق حلقه داخلی یاتاقان و محور را می‌گردانند. در نهایت چرخ با سرعت زاویه‌ای 8/1( یك هشتم ) دور در دقیقه می‌چرخد.

چگونه مخازن حمل در طول حركت تراز باقی می‌مانند:
مخازن مذكور در واقع می‌بایستی با همان سرعت گردش چرخ، اما در خلاف جهت چرخش آن، بگردند تا از سقوط قایق‌ها یا ریختن آب از مخازن جلوگیری شود. انتهای هر كدام از این مخازن، در دو سمت، به چرخهایی مجهزند كه روی سطح داخلی حفره‌های 8 متری (روی بازوها) حركت می‌كنند. لذا مخازن به این چرخها تكیه داشته و امكان چرخش دارند. گردش مخازن توسط مجموعه‌ای از چرخدنده‌ها كنترل می‌شود.
این مجموعه شامل سه چرخدنده حلقه‌ای 8 متری و دو چرخدنده كوچك مابین آنها میشود كه همگی دارای دنده‌های خارجی هستند. چرخدنده بزرگ مركزی، بصورت یك چرخدنده خورشیدی ثابت عمل می‌كند و برای جلوگیری از حركت آن، جدا از محور در سمت موتور خانه و روی پایه بتنی نصب شده است.چرخدنده‌های كوچك، بصورت چرخدنده‌های سیاره‌ای عمل كرده و روی بازو ( سمت موتورخانه) نصب می‌شوند. وقتی موتور‌ها چرخ و بازو‌ها را می‌گردانند چرخدنده‌های سیاره‌ای كوچك با چرخدنده خورشیدی مركزی درگیر می‌شوند و در نتیجه چرخدنده‌های سیاره‌ای با سرعت بیشتری نسبت به چرخ ولی در همان جهت شروع به گردش می‌كنند. چرخ دنده‌های سیاره‌ای مذكور، سپس با چرخدنده‌های حلقه‌ای بزرگی كه به انتهای هر یك از مخازن متصل و ثابت شده اند درگیر شده و باعث گردش آنها با سرعت برابر با چرخ و در جهت عكس آن می‌گردند. در نتیجه مخازن در طول حركت همواره پایدار و كاملا تراز خواهند ماند.
ساخت چرخ: این سیستم توسط شركت مهندسی باترلی در دربی شایر تحت عنوان پروژه‌های هزاره اجرا گردید تا دو كا نال فورت اند کلاید و یونین را به یكدیگر متصل نماید. البته هدف اصلی پروژه استفاده تفریحی از آن بوده است. دو كانال یاد شده در گذشته نیز بوسیله یازده دریچه قفل شونده به یكدیگر متصل می‌شدند كه پس از سال 1930 متروك مانده و از بین رفته بودند. كمسیون طرحهای هزاره تصمیم گرفت كه مجددا این دو كانال را كه در مركز اسكاتلند قرار گرفته اند به یكدیگر متصل كرده و در واقع، مجددا گلاسكو را به ادینبورگ پیوند بزند. در میان طرحهای مختلف ارائه شده طرح چرخ فالكرك، برنده شد. مانند بقیه پروژه‌های هزاره در محل احداث این پروژه اقامتگاه، رستوران و فروشگاه‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت چرخ فالكرك 17.5 میلیون پوند و كل پروژه 84.5 میلیون پوند بوده است.
چاله بارانداز:
این چاله در واقع محلی خشك و عایق شده نسبت به آب می‌باشد و در صورت ورود آب به چاله پمپهای تعبیه شده در آن آب را تخلیه می‌كنند. هنگامی كه پس از گردش چرخ، بازو‌ها بصورت عمودی قرار گرفتند و سیستم متوقف شد، دریچه مخزن باز شده و ورود و خروج قایقها را ممكن می‌سازد. در واقع فضای زیر مخزن حمل در این حالت خالی می‌ماند. در صورتی كه چنین چاله‌ای در نظر گرفته نمی‌شد، هر بار در گردش چرخ بازوها وارد آب می‌شدند و در این حالت مشكلات زیادی از جمله اغتشاشات آب و عدم پایداری مخزن و نیز نیاز به توان بیشتر برای غلبه بر ویسكوزیته (چسبندگی) آب بوجود می‌آمد.

منبع:
حمل و نقل عمودی و آینده پیش رو - نوشته: محمد کیکاووسی - مجله دنیای آسانسور - شماره 31-۳۰
 

sarah89

عضو جدید
مرسی
عالی بود
احتمالا مث آسانسورهای آبی که برا انتقال قایق و کشتی های کوچیک از آبراه های با اختلاف سطح آبی درست شدن,عمل میکنه.
ولی موندم چرا این همه هزینه رو برا ساخت اینچنین سازه ای گذاشتن ...؟
خب حتما یه توجیه اقتصادی خوب براش(بخصوص برا حمل و نقل آبی) داشتند...نظر دوستان چیه؟؟
 

sarah89

عضو جدید
چرخ فالکرک که با توجه به نزدیکی آن به شهر فالکرک، در مركز اسكاتلند، به این نام خوانده می‌شود، یک وسیله بالابر گردان برای انتقال قایق است که کانال فورت اند کلاید را به کانال یونین متصل می‌سازد. اختلاف ارتفاع دو کانال در محل قرار گرفتن چرخ فالکرک، 24 متر می‌باشد که بطور تقریبی برابر یک ساختمان هشت طبقه است. محل چرخ در نزدیکی دهکده تام فور هیل واقع شده و در ماه می‌سال 2007 توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح گردید.
طراحی چرخ بالابر:
طراحی و معماری این چرخ و سازه آن تحت نظارت و حمایت موسسه طراحی RMJM كشور اسكاتلند صورت گرفته و در ابتدا توسط شرکت مهندسی نیکول راسل طراحی گردیده است. این چرخ که قطر کلی آن 35 متر می‌باشد تشكیل شده از دو بازو که هر کدام تا 15 متر نسبت به محور مرکزی با قطر 3.5 متر امتداد دارند و شکل آنها شبیه به تبرهای دوسر است که در جنگهای قرون وسطای اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
این دو بازو در فاصله 25 متری از یکدیگر قرار گرفته اند و دو مخزن (جایگاه حمل قایقها) در حالی كه از آب پر می‌شوند با ظرفیت80000 گالن ( 302 تن) بین آنها قرار دارند. این دو مخزن حمل، فارغ از آنکه در حال حمل قایق باشند یا خیر، همواره وزن ثابتی داشته و در مجموع 600 تن وزن دارند. این موضوع به قانون ارشمیدس بر می‌گردد که می‌گوید " هر جسم شناور به میزان وزن خود آب را جابجا می‌کند" و لذا در زمانیکه قایق در مخزن قرار می‌گیرد،به میزان وزن قایق آب از مخزن حمل خالی می‌شود و در نتیجه مقدار وزن مخزنها همواره ثابت می‌ماند.
این چرخ در مدت زمان 5.5 دقیقه، با صرف توان بسیار اندک،180 درجه می‌چرخد و توان مصرفی آن تنها 22.5 کیلووات است که بوسیله موتور برق تامین می‌گردد. به بیان دیگر می‌توان گفت انرژی مصرفی 1.5 کیلو وات ساعت در مدت زمان 4 دقیقه می‌باشد که تقریباً می‌توان آنرا برابر با انرژی لازم برای جوش آوردن 8 عدد کتری آب در نظر گرفت. این سیستم، تنها بالابر حمل قایق در نوع خود می‌باشد و نشانی از توانمندی مهندسی در کشور اسکاتلند است.
چگونگی عملکرد چرخ فالکرک:
چرخ به همراه محوری که در دو انتهای آن روی یاتاقان‌های مخصوص ( Slewing Bearing ) قرار گرفته اند گردش می‌كند. حلقه بیرونی این یاتاقانها روی پایه بتونی قرار گرفته و ثابت شده است. حلقه داخلی این یاتاقانها دارای چرخدنده داخلی است و به شکل یک حلقه گردنده عمل می‌کند. این حلقه چرخان بوسیله مجموعه‌ای از 10 موتور هیدرولیک که در بخش ثابت یاتاقان قرار گرفته اند حرکت می‌کند. حرکت این موتورها توسط یک پمپ هیدرولیک که بوسیله یک موتور الکتریکی فعال میشود، صورت می‌گیرد. محور هر یک از این موتورها به چرخدنده‌ای متصل است که بصورت چرخدنده سیاره‌ای ثابت عمل می‌کنند و از این طریق حلقه داخلی یاتاقان و محور را می‌گردانند. در نهایت چرخ با سرعت زاویه‌ای 8/1( یك هشتم ) دور در دقیقه می‌چرخد.

چگونه مخازن حمل در طول حركت تراز باقی می‌مانند:
مخازن مذكور در واقع می‌بایستی با همان سرعت گردش چرخ، اما در خلاف جهت چرخش آن، بگردند تا از سقوط قایق‌ها یا ریختن آب از مخازن جلوگیری شود. انتهای هر كدام از این مخازن، در دو سمت، به چرخهایی مجهزند كه روی سطح داخلی حفره‌های 8 متری (روی بازوها) حركت می‌كنند. لذا مخازن به این چرخها تكیه داشته و امكان چرخش دارند. گردش مخازن توسط مجموعه‌ای از چرخدنده‌ها كنترل می‌شود.
این مجموعه شامل سه چرخدنده حلقه‌ای 8 متری و دو چرخدنده كوچك مابین آنها میشود كه همگی دارای دنده‌های خارجی هستند. چرخدنده بزرگ مركزی، بصورت یك چرخدنده خورشیدی ثابت عمل می‌كند و برای جلوگیری از حركت آن، جدا از محور در سمت موتور خانه و روی پایه بتنی نصب شده است.چرخدنده‌های كوچك، بصورت چرخدنده‌های سیاره‌ای عمل كرده و روی بازو ( سمت موتورخانه) نصب می‌شوند. وقتی موتور‌ها چرخ و بازو‌ها را می‌گردانند چرخدنده‌های سیاره‌ای كوچك با چرخدنده خورشیدی مركزی درگیر می‌شوند و در نتیجه چرخدنده‌های سیاره‌ای با سرعت بیشتری نسبت به چرخ ولی در همان جهت شروع به گردش می‌كنند. چرخ دنده‌های سیاره‌ای مذكور، سپس با چرخدنده‌های حلقه‌ای بزرگی كه به انتهای هر یك از مخازن متصل و ثابت شده اند درگیر شده و باعث گردش آنها با سرعت برابر با چرخ و در جهت عكس آن می‌گردند. در نتیجه مخازن در طول حركت همواره پایدار و كاملا تراز خواهند ماند.
ساخت چرخ: این سیستم توسط شركت مهندسی باترلی در دربی شایر تحت عنوان پروژه‌های هزاره اجرا گردید تا دو كا نال فورت اند کلاید و یونین را به یكدیگر متصل نماید. البته هدف اصلی پروژه استفاده تفریحی از آن بوده است. دو كانال یاد شده در گذشته نیز بوسیله یازده دریچه قفل شونده به یكدیگر متصل می‌شدند كه پس از سال 1930 متروك مانده و از بین رفته بودند. كمسیون طرحهای هزاره تصمیم گرفت كه مجددا این دو كانال را كه در مركز اسكاتلند قرار گرفته اند به یكدیگر متصل كرده و در واقع، مجددا گلاسكو را به ادینبورگ پیوند بزند. در میان طرحهای مختلف ارائه شده طرح چرخ فالكرك، برنده شد. مانند بقیه پروژه‌های هزاره در محل احداث این پروژه اقامتگاه، رستوران و فروشگاه‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت چرخ فالكرك 17.5 میلیون پوند و كل پروژه 84.5 میلیون پوند بوده است.
چاله بارانداز:
این چاله در واقع محلی خشك و عایق شده نسبت به آب می‌باشد و در صورت ورود آب به چاله پمپهای تعبیه شده در آن آب را تخلیه می‌كنند. هنگامی كه پس از گردش چرخ، بازو‌ها بصورت عمودی قرار گرفتند و سیستم متوقف شد، دریچه مخزن باز شده و ورود و خروج قایقها را ممكن می‌سازد. در واقع فضای زیر مخزن حمل در این حالت خالی می‌ماند. در صورتی كه چنین چاله‌ای در نظر گرفته نمی‌شد، هر بار در گردش چرخ بازوها وارد آب می‌شدند و در این حالت مشكلات زیادی از جمله اغتشاشات آب و عدم پایداری مخزن و نیز نیاز به توان بیشتر برای غلبه بر ویسكوزیته (چسبندگی) آب بوجود می‌آمد.

منبع:
حمل و نقل عمودی و آینده پیش رو - نوشته: محمد کیکاووسی - مجله دنیای آسانسور - شماره 31-۳۰

مرسی داداش سینا
پس حدسم درست بود!
آفرین بر مهندسین پرکاری مث آقا سینا.
 

homeyra_haghighi

عضو جدید
خدا خیرت بده. اگه بدونی از اون روزیکه اینا رو دیدم چقد فکر کردم. دستت درد نکنه مهندس:surprised::redface:
 

ZeinabA

عضو جدید
سلام.
ممنون از توضيحاتت آقا سينا.

البته سازه بسيار زيباييه. در اين جاي حرفي نيست.

اما دوست دارم بدونم دليل ساخت همچين سازه اي چي بوده؟ يعني خب اين سازه براي بالا بردن قايق و كشتي كلي انرژي صرف مي كنه. چرا؟
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام.
ممنون از توضيحاتت آقا سينا.

البته سازه بسيار زيباييه. در اين جاي حرفي نيست.

اما دوست دارم بدونم دليل ساخت همچين سازه اي چي بوده؟ يعني خب اين سازه براي بالا بردن قايق و كشتي كلي انرژي صرف مي كنه. چرا؟

سلام خانم دکتر

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]یکی از نکات بسیار جالب در مورد این چرخ توان مصرفی بسیار پائین آن است که برای چرخش نیم دور برابر ۲۲.۵ کیلووات است که بوسیله یک موتور برق تامین میشود . هدف عمده از ساخت این چرخ بیشتر تفریحی-توریستی بوده و هزینه کل پروژه بالغ بر ۸۴.۵ میلیون پوند برآورد شده است .فیلمی از چرخ فالکرک در حال کار را [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اینجا[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] میتوانید مشاهده کنید .[/FONT]
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خانم دکتر

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]یکی از نکات بسیار جالب در مورد این چرخ توان مصرفی بسیار پائین آن است که برای چرخش نیم دور برابر ۲۲.۵ کیلووات است که بوسیله یک موتور برق تامین میشود . هدف عمده از ساخت این چرخ بیشتر تفریحی-توریستی بوده و هزینه کل پروژه بالغ بر ۸۴.۵ میلیون پوند برآورد شده است .فیلمی از چرخ فالکرک در حال کار را [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اینجا[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] میتوانید مشاهده کنید .[/FONT]

سیناجان این فیلم فرمت چیه؟با چه برمامه ایی باز میشه؟من نتونستم ببینم
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیناجان این فیلم فرمت چیه؟با چه برمامه ایی باز میشه؟من نتونستم ببینم

خانم فرشید فایل های یوتیوب معمولا FLV هستند ، ولی اگه بخوایین تو یه جا دیگه که مشکل دسترسی نداشته باشه آپلود میکنم میزارم براتون ولی اونم باز با همون فرمت میشه ، اگه FLV PLAYER هم داشته باشین که خوبه به جز این K-Lite Codec Pack اگه از این سری برنامه ها هم تو کامپیوترتون نصب کنین خیلی مفیدند اونوقت مدیا پلیر خودش اکثر فرمت ها رو شناسایی میکنه :gol::gol::gol::gol::gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانم فرشید فایل های یوتیوب معمولا FLV هستند ، ولی اگه بخوایین تو یه جا دیگه که مشکل دسترسی نداشته باشه آپلود میکنم میزارم براتون ولی اونم باز با همون فرمت میشه ، اگه FLV PLAYER هم داشته باشین که خوبه به جز این K-Lite Codec Pack اگه از این سری برنامه ها هم تو کامپیوترتون نصب کنین خیلی مفیدند اونوقت مدیا پلیر خودش اکثر فرمت ها رو شناسایی میکنه :gol::gol::gol::gol::gol:
اااا
بگو چرا اجرا نکرده
این برنامه رو داشتم نصب بوده و استفاده میکردم برای دیدن فیلم خیلی عجیبه نیستش
ممنون بابت راهنمایی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اااا
بگو چرا اجرا نکرده
این برنامه رو داشتم نصب بوده و استفاده میکردم برای دیدن فیلم خیلی عجیبه نیستش
ممنون بابت راهنمایی

والله اجرا نکردنش میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ، میتونین با یه مرورگر اینترنت دیگه تست کنین ، شاید سرعت اینترنت شما کم بوده و ....


دانلود فیلم چرخ فالکرک

(حجم 2 مگابایت)
(پسوند فایل FLV )
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
والله اجرا نکردنش میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ، میتونین با یه مرورگر اینترنت دیگه تست کنین ، شاید سرعت اینترنت شما کم بوده و ....


دانلود فیلم چرخ فالکرک

(حجم 2 مگابایت)
(پسوند فایل FLV )
لینکت درسته سینا جان فقط مشل من اینه که برنامه مورد نیازم رو ندارم
ممنون بابت لطفت
 

mohamadreza!

عضو جدید
سلام.
ممنون از توضيحاتت آقا سينا.

البته سازه بسيار زيباييه. در اين جاي حرفي نيست.

اما دوست دارم بدونم دليل ساخت همچين سازه اي چي بوده؟ يعني خب اين سازه براي بالا بردن قايق و كشتي كلي انرژي صرف مي كنه. چرا؟
انگیزه اصلی ساخت این سازه مرتبط کردن دو کانال غیر هم سطح بوده که در کنارش از جاذبه های توریستی استفاده شده !
 

shila_kt

عضو جدید
کاربر ممتاز
maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahshare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mamnun az parandi2 va dadash sina june khodam!
 

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
ایده‌های خلاقانه بشر تا به آنجا می‌تواند پیش برود که آب را در دو سطح غیر موازی به جریان درآورد. این صحنه‌ها از مناظر زیبای کشور اسکاتلند و نشانگر قدرت و خلاقیت فکری و فنی بشر در گذشته و حال است.

به گزارش برنا، کشور اسکاتلند، حدود 220 کیلومتر شبکه آبراه دارد که در سال‌های 1768 تا 1822 میلادی ساخته شده است. معروفترین این آبراه‌ها عبارتند از: کالدونین، کرینان، فورس و کلاید، کانال یونیون و مانکلند. این راه‌های آبی از معروفترین و تاریخی‌ترین بناهای اسکاتلند و جزیی از دارایی‌ها و ثروت ملی این کشور به شمار می‌روند و سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر خارجی قرار می‌گیرد. تصاویر زیر مربوط به یکی از این آبراه‌هاست که آب و کشتی را همزمان در مناطق مرتفع و پست به جریان در می‌آورد.



































بعد بگین رشته خوبی نداریم
سعی کنیم جای زار زدن خودمونو قویتر کنیم
دیگه باید بپذیرن ما تو زمینه آب کشور حرف اولو میزنیم
فقط مهندسی آب;):neutral::neutral::neutral::wallbash::wallbash::w18::w24::w42:
 
عجب چییز خفنیه پسر دمشان گرم دم ما هم گرم
اصلا دم همه گرم چون همه ما می تونیم همچین کاری انجام بدیم فقط یه خرده تلاش می خواد و البته پول
 

(رها)

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممنونم از عکسها واقعا عالی بود ایشالا یه روزی میرسه که ما هم همچین خلاقیتهای به خرج میدیم.:gol:
 

Similar threads

بالا