تصاویر-اسکله ای برای نفتکشهای پر اشتها

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسکله آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته است و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد، اما در همه

این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است.


اسکله آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته است و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد، اما در همه این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است. نمای غربی جزیره و اسکله آذرپاد

آذرپاد (Sea Island) را در عمیق ترین گوشه خارک و با فاصله حدود ١٥٠٠ متری احداث کرده اند تا غول پیکرترین نفتکشهای دنیا را در هر چهار گوشه خود پهلو دهد و به دلیل همین ویژگی است که از همان دهه ٥٠ تا امروز به خاطر این شرایط منحصر به فرد جزو معدود باراندازهای صادراتی با این ویژگیها در دنیا به شمار می رود.

خارک جزو معدود پایانه های نفتی دنیاست که قابلیت پهلودهی به بزرگترین کشتی های نفتکش جهان را دارد. خارک توان پهلودهی همزمان ٩ نفتکش با ظرفیت های گوناگون را دارد و وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی این قابلیت را به پایانه خارگ داده که روزانه بیش از ١٠ میلیون بشکه نفت را به مشتریان تحویل دهد. پایانه نفتی خارک پذیرای نفتکشهای غول پیکر (Very Large Crude Carrier) با ظرفیت ٣٢٠ هزار تن و "ULCC"، نفتکشهای کوه پیکر (Ultra Large Crude Carrier) با ظرفیت ٥٥٠ هزار تن است.


پیش از آغاز جنگ تحمیلی چهار پهلوگاه در اسکله آذرپاد به ترتیب از شماره ١١ تا ١٥ فعال بوده است و با وجود سیستمهای دقیق اندازه‌گیری حجم سیال صادراتی این اسکله عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین اسکله‌های صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده بود.

با آغاز جنگ تحمیلی اسکله آذرپاد چند بار هدف حمله های هوایی دشمن قرار گرفته است و به طور کامل نابود شد که با استعانت خداوند متعال و با تلاش جهادگران صنعت نفت ١٠٠٠ تن سازه‌های فلزی تخریب شده در اسکله بازسازی و حدود ٧٠٠ تن سازه جدید جایگزین آن شد. نمایی ار اسکله آذرپاد

نمایی از مخازن ذخیره سازی




نفتکش سوخته ای که در نزدیکی اسکله قرار دارد، کشتی کره ای است با طول حدود ٣٠٠ متر که زمان جنگ نفتکشها در حال بارگیری از اسکله "سی آیلند" بوسیله هواپیماهای میگ ٢٥ عراقی بمباران شده و به طور کامل سوخته و هم اکنون جایگاهی برای استراحت ملوانان و ناخدایان ایرانی است.

یک نفتکش بزرگ در حال بارگیری در اسکله "سی آیلند" در غرب جزیره که برای پهلوگیری نفتکشهای با ظرفیت بالاتر از ٣٠٠ هزار تن ساخته شده است.

نمای غربی جزیره خارک، خطوط انتقال نفت در تصویر دیده می شوند؛ بیش از ٩٥ درصد صادرات نفت ایران از جزیره خارک صورت می گیرد.

نمایی از یک قایق ماهیگیری در نزدیکی اسکله آذرپادد

نمایی از اسکله آذر پاد، یک نفتکش غول پیکر در حال بارگیری

عکاس: سید حسن حسینی

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


با توجه به میزان بالای رطوبت و خوردگی تاسیسات در آذرپاد نیاز مداوم به بازسازی و نوسازی از مسایل جدی این اسکله است.

یک نفتکش غول پیکیر در حال بارگیری از اسکله آذرپاد

نمایی از یک سکوی حفاری در نزدیکی اسکله

نمایی از بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارک که به دست متخصصان و مهندسان شرکت پایانه های نفتی ایران تعمیر و بازسازی شده است.





هم اکنون ویژگیهای اسکله آذرپاد شرایط را برای پهلوگیری نفتکشهایی با ظرفیت تا حدود ۵۰۰ هزار تن فراهم می کند. در عین حال سیستمهای دقیق اندازه‌گیری حجم سیالات صادراتی و رعایت همه استانداردهای بین المللی در عملیات صادرات نفت از جمله مواردی است که آذرپاد را در میان کشورهای خریدار نفت پرطرفدار کرده است.

اسکله آذرپاد با ٣ پهلوگاه به شماره‌های ١١ و ١٢ و ١٥ هم اکنون یکی از فعالترین اسکله‌های نفتی دنیا به شمار می‌آید.

عبور یک قایق ماهیگیری از کنار اسکله آذر پاد ،بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی

جزیره خارک، این جزیره مرجانی خلیج همیشه فارس، سالهاست وظیفه صادرات بیش از ٩٥ درصد نفت کشورمان را بر عهده دارد.

به منظور اندازه‌گیری حجمی نفت خام صادراتی در محل اسکله شرقی (T) و ساحل اسکله آذرپاد مجموعه‌ای از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستمهای اندازه‌گیری نفت تعبیه گردیده است. این سیستمها با دقت زیاد، کار اندازه‌گیری و محاسبه نفت صادراتی را انجام می‌دهند.

عکاس: سید حسن حسینی
 
بالا