تصاویری از کنتاکتورها- کلیدها-بی متال و تایمر.

دوستان و مهندسان عزیز امیدوارم استفاده ببرید.
کنتاکتورها.



طریقه نصب بی متال زیر کنتاکتور.





کمکی کنتاکتور.



رله.
 
سلام ممنون از لطفطون .
اما در مورد توضیح در هر قسمت هر کدام از دوستانی که سوالی دارند در خدمتم.
 
khob masalan kudum khazana khosh va kudum oghanian?bazi az sheklaka chand mored az y vasile ast ink model ya noe har kudum chie
ظرفیت خازن رو از روی مشخصات خازن میشه تشخیص داد که به شکل uf نوشته شده که میکروفاراد یا همان ظرفیت خازن ها است.که خازنهای روغنی که تا حالا با اونها کار کردم و در بازار موجود است .
تا خازن 60 میکوفاراد روغنی و از اون به بعد خازنهای خشک هستند .البته خازنهای روغنی از شروع استارت موتور تا خاموش شدن موتور به صورت دائم در مدار قرار میگیرند.
اما خازنهای خشک فقط برای راه اندازی موتور می باشد وبعد از استارت موتور به وسیله کلید و چتری که همان کلید گریز از مرکز هستند از مدار خارج میشوند.
 

nahhd

عضو جدید
نحوه بستن کنتاکتور

نحوه بستن کنتاکتور

سلام .دوست عزیز از کنتاکتور و بی متال در کجاها استفاده میشه؟وطریقه بستشان در مدار را توضیح دهید.با تشکر.
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام .دوست عزیز از کنتاکتور و بی متال در کجاها استفاده میشه؟وطریقه بستشان در مدار را توضیح دهید.با تشکر.

موارد استفاده ی کنتاکتور خوب مثل سایر کلید های 3 فاز,برای روشن کردن و کنترل موتورهای سه فاز و حتی مولدها و ترانس های 3 فاز(البته این دو مورد برای محافظت) استفاده می شه.

مزیت کنتاکتور نسبت به کلید های دیگه اینه که کنتاکتور چون سرعت قطع و وصل بسیار بالایی داره,به طبع زمان قطع کم می شه! و این باعث می شه که جرقه در موتور ایجاد نشه
و موتور در معرض خطر سوختن قرار نگیره! در صورتی که اگه از کلید های معمولی مثه کلید های مینیاتوری و کلید غلطکی و چاقویی استفاده بشه احتمال جرقه وجود داره!

مورد استفاده ی دیگه ی (کلید های) کنتاکتور برای کنترل از راه دوره! یعنی به جای اینکه کابل کشی از راه دور بشه! از کنتاکتور استفاده می کنیم تا در مصرف کابل صرفه جویی کنیم

همینطور کنتاکتور در موارد قطع برق کابردش مناسبه! یعنی اگه برق یک دفعه قطع بشه,اگه از کلید ساده استفاده کنی بلافاصله بعد از وصل برق موتور شروع به کار می کنه(بدون در نظر گرفتن ملاحظات راه اندازی موتور های مختلف) و این ممکنه باعث آسیب دیدن موتور بشه! ولی اگه از کنتاکتور استفاده کنی! بعد از قطع برق,فنر کنتاکتور کنتاکت های بسته را باز می کنه و اینجوری

از موتور محافظت می کنه!

مورد دیگه ی کاربرد کنتاکتور برای حفاظته! که در مواردی که از کنتاکتور استفاده می شه می تونیم از فیوز (برای مواردی که اتصال کوتاه شامل فاز به زمین,فاز به فاز و برق گرفتگی) از فیوز استفاده کنیم

یا از رله ی حرارتی یا همون بی متال (برای موارد اضافه بار و یا قطع یکی از فازها یا گیر مکانیکی سیستم) استفاده کینم.
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
طریقه ی بستن کنتاکتور را باید با شکل نشون بدم. اگه جایی مدار فرمان و مدار قدرت پیدا شد,بهتون توضیح می دم:)
 

Masoud_IEC

عضو جدید
سلام دوستان
یه نوع بیمتال دیدم که 4 پورت داشت ! (از نوعی که مستقیم به زیر کنتاکتور وصل میشه)
مگه نه اینکه باید 3 تا داشته باشه که به زیر 3 کنتاکت قدرت کنتاکتور وصل بشه ؟!
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام دوستان
یه نوع بیمتال دیدم که 4 پورت داشت ! (از نوعی که مستقیم به زیر کنتاکتور وصل میشه)
مگه نه اینکه باید 3 تا داشته باشه که به زیر 3 کنتاکت قدرت کنتاکتور وصل بشه ؟!

سلام
منظور شما اون پین های روی بیمتاله یا ترمینالهای فرمان زبر بیمتال؟!
ترمینال های فرمان که باید 4 تا باشه با شماره های 95 و 96 و 97 و 98
ولی ترمینال قدرت باید 3 تا باشه
 

Masoud_IEC

عضو جدید
سلام
منظور شما اون پین های روی بیمتاله یا ترمینالهای فرمان زبر بیمتال؟!
ترمینال های فرمان که باید 4 تا باشه با شماره های 95 و 96 و 97 و 98
ولی ترمینال قدرت باید 3 تا باشه

سلام
ترمینالای نرمالی اوپن و کلوز که مشخصن 4 تان
منظورم پینهای قدرته ،دیروز دیدم تو یه تابلوسازی که برا شرکت هیوندای کره بود، خوده اون تابلو ساز هم نمیدونست داستانش چیه و همه رو برگشت داد !

فک کنم تو صفحه قبل هم دوستمون عکس 5 تاییشو گذاشته !
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز

سلام
ترمینالای نرمالی اوپن و کلوز که مشخصن 4 تان
منظورم پینهای قدرته ،دیروز دیدم تو یه تابلوسازی که برا شرکت هیوندای کره بود، خوده اون تابلو ساز هم نمیدونست داستانش چیه و همه رو برگشت داد !

فک کنم تو صفحه قبل هم دوستمون عکس 5 تاییشو گذاشته !

بعضی کنتاکتورها کنار ترمینالهای قدرتشون ترمینالهای فرمان هم دارن. این پین های اضافه برای اتصال به اونهاست
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
بعضی چیزا رو از جای دیگه میارن بدون کاتالوگ
مثلا دیروز یه کلید MCCB اوردن که دو پیچ تنظیم داشت Im و In برا شرکت اشنایدر بود بزودی عکسشو میزارم

بله خب ایرانه. In که مشخصه و Im یعنی making یا همون جریان اتصال کوتاهی که کلید در زمان میتواند قطع کند
 

Masoud_IEC

عضو جدید
بعضی کنتاکتورها کنار ترمینالهای قدرتشون ترمینالهای فرمان هم دارن. این پین های اضافه برای اتصال به اونهاست

سلام
بله درست گفتید
شرکت هیوندای برا اینکه جلوی استفاده از کنتاکتورای تقلبی رو بگیره اومده تیپ جدیدی از اینا رو تولید کرده که هم رنگش فرق میکنه هم اینکه کنتاکت نرمالی اپن رو از بیمتال عبور داده
 
بالا