تصاویری از سد منجیل

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]سد منجیل یا سفید رود[/h]سد سفید رود یا سد مَنجیل در محل تلاقی دو رود قزل اوزن و شاهرود و بر روی رودخانه سفید رود در مجاورت شهر منجیل و شهرک علی آباد و در ۷۵ کیلومتری شهر رشت بنا گردیده است. این سد بر روی پل تاریخی منجیل ساخته شده است. مَنجیل از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان است. منجیل مرکز تجاری شهرستان رودبار استان گیلان شناخته می‌شود. این سد در هنگام ساخت و اوایل دوره بهره‌ برداری به سد سفیدرود معروف بود اما از 1357 خورشیدی تاکنون به سد منجیل معروف است. کار ساخت این سد از ۱۳۳۵ شروع شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید. ساختمان بدنه سد سفید رود در تاریخ 1340/11/25 به پایان رسید و در روز شنبه 29 اردیبهشت سال 1341 رسماً افتتاح و بهره برداری از آن آغاز گردید. ارتفاع سد از کف رودخانه 92 متر و طول تاج آن 425 متر است. برای ساخت دیواره این سد بالغ بر 700 هزار متر مکعب سیمان مصرف شده است و دلیل احداث کارخانه سیمان لوشان هم ساخت سد سفید رود بوده است.

سد سفیدرود یکی از رسوب‌ گیرترین سدهای جهان است. اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است. از سال 1359 تاکنون عملیات شاس و تغییر زمان‌ بندی پر و خالی کردن سد برای رفع این مشکل به کار گرفته شده است. همچنین احداث چند سد انحرافی برای رسوب‌ گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌ اوزن در دست اقدام است. هدف اصلی از ساخت سد سفید رود تنظیم جریان های ورودی به رودخانه سفید رود جهت آبیاری189832 هکتار اراضی شالیکاری دشت گیلان و فومنات واقع در پائین دست می باشد. و اهداف فرعی آن کنترل سیلاب ، تولید انرژی برقابی با ظرفیت 87.5 مگاوات ساعت ، تامین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان ، تامین نیازهای شیلات و آبزی پروری و دامپروری سفید رود و همچنین تامین نیازمحیط زیست می باشد.
نمایی از پل تازه تاسیس منجیل قبل و بعد از ساخت آن بر روی رودخانه سفیدرود ، که شهرستانهای زنجان و گیلان را بهم مرتبط می کند.


منبع : سایت نون و آب
 
بالا