تصاويري از ابرحشرات زميني در قاب ميكروسكوپ

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصاويري از ابرحشرات زميني در قاب ميكروسكوپ

[/h] » سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 91070402943
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹



خرس آبي تنها موجود شناخته‌شده براي بشر است كه مي‌تواند شرايط سخت فضاي عميق را تحمل كند و اندام با مقياس كسري از ميليمتر آن به همراه ديگر موجودات ريز هدف يك مجموعه از تصاوير سه بعدي ميكروسكوپي قرار گرفته است.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خرس آبي با نام علمي «tardigrade» در محيطهاي مرطوب و بر روي خزه‌ها و گلسنگها زندگي مي‌كند و تقريبا فناناپذير محسوب مي‌شود.


اين موجود را مي‌توان در دماي نزديك به صفر مطلق(منفي 273 درجه سانتيگراد) منجمد كرده يا تا بالاتر از 151 درجه سانتيگراد حرارت داد. همچنين مي‌توان براي يك دهه آنرا بدون آب نگه داشته، در معرض هر گونه فشار قرار داد يا آن را به خلا پر از تايش فضا ارسال كرد كه بدون آسيب بيش از 10 روز زنده بماند.


در اين مجموعه تصاوير كه توسط يك ميكروسكوپ بسيار قوي موسسه عكاسان علمي «چشم علم» مستقر در آلمان به ثبت رسيده‌اند، مي‌توان جزئيات بدن اين موجود و ديگر موجودات بسيار ريز دنياي طبيعت را مشاهده كرد.


اين تصاوير كه تا چند هزار برابر بزرگ شده‌اند، جزئياتي را به تصوير كشيده‌اند كه معمولا چشم انسان از ديدن آنها با اين وضوح عاجز است.


اين حيوانات با استفاده از ميكروسكوپهاي سه‌بعدي به تصوير درآمده‌اند كه با پرتاب الكترونها بر روي اين نمونه‌ها آنها را به ثبت مي‌رساند.


اين تصاوير به نمايش ويژگيهاي شبيه به انسان اين موجودات پرداخته و براي مثال خرس آبي را به دماغ مخروطي آن با يك لبخند در بزرگنمايي 500 برابر تصوير كرده است.


حشره ديگر به تصوير در آمده در اين مجموعه يك دم‌فنري است كه با حسگرهاي دراز گوش مانند خود بسيار شبيه خرگوش شده است.


اين حشره شش پا كه روي برگ زندگي مي‌كند، مي‌تواند 100 برابر قد خود در يك جهش بپرد.


كرم مخملي كه در لايه‌هاي بالايي خاك زندگي مي‌كند پس از بزرگنمايي در اين مجموعه بسيار ترسناكتر از رتيلها بنظر مي‌رسد.


اين گونه عنكبوتي درنده نام خود را از موهاي ريز پوشش‌دهنده بدن خود گرفته كه ظاهري مخملي به آن داده است.


از ديگر موجودات اين مجموعه مي‌توان به كرم ابريشم و پروانه خون‌آشام گروهي اشاره كرد كه هر دو موجود مي‌توانند تارهاي ابريشم را تنيده و در تصوير به ثبت رسيده از اين پروانه حتي مي‌توان حسگرهاي قلابي شكل موسوم به تار ريس را كه رشته‌ها را ايجاد مي‌كنند، مشاهده كرد.


در يكي از تصاوير مي‌توان يك كرم حشره را مشاهده كرد كه چشمان قرمز آن يك ظاهر شيطاني به اين حشره داده و در تصوير ديگر يك لاروي مگس آبي bluebottle بي‌خطر با دندانهاي نيش‌مانند به نمايش در آمده است.


از ديگر تصاوير اين مجموعه يك شپش سر دو ميليمتري ساكن موهاي انسان، يك كك گربه ساكن موي گربه و يك لاروي پشه با چهره شوم است.


اين تصاوير بخشي از يك پايگاه داده عظيم از تصاوير كتابخانه تصاوير علمي در لندن بوده كه براي پژوهش، مواد آموزشي و حتي كارهاي هنري مورد استفاده هستند.



لبخند خرس آبي به دوربين




بزرگنمايي 500 برابر خرس آبي روي برگهاي ريز خزه




حشره دم‌فنري




لاروي پشه در نماي نزديك باز بزرگنمايي 1000 برابر




كرم مخملي با مقياس دو سانتيمتر، بزرگترين حشره اين مجموعه




نماي نزديك از كرم حشره در حال جويدن كود كمپوست




پروانه برگخوار خاكستري




پروانه كرم‌ابريشم




شپش سر با اندازه دو ميليمتري




كك گربه در ميان موهاي گربه




نوزاد مگس آبي bluebottle




كنه Dermacentor andersoni جتگل كوهستان راكي




كنه سير از خون ميزبان پستاندار



 

mis_chemi

عضو جدید
:eek:
آقا این نوشته ها چیه؟؟؟؟* بضی جاهای نت می بینم نمی تونم بخونم:que:
 
بالا