تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

tsp.co

عضو جدید
سلام!
من مدتيه كه با توجه به رشته تحصيليم در مقطع كارشناسي ارشد كه مكاترونيك هستش دارم روي كاربرد سيستمهاي مكاترونيكي و هوشمند در توربينهاي گازي كه خيلي هم زياد هستن و بوسعت شما مي تونين اونهارو تو اين صنعت ببينين كار مي كنم! دوستاني كه علاقه دارن روي اين زمينه با من تحقيق كنن اعلام امادگي كنن تا چند تا موضوع رو باهم انتخاب كنيم و با هم كار كنيم!
مهمترين كابرد مي تونه بحثهاي كنترلي باشه! من دارم يه ليستي رو اماده مي كنم حالا هركس دوست داشت مي تونه روي اون موضوع كار كنه. اگه كسي هم حوصله و قت نداشت كه البته تا الان همين جوري بوده!!!! خودم موضوعات رو انتخاب مي كنم و خلاصه اي از مطالب رو براتون قرار مي دم. اميدوارم كه بدردتون بخوره!
ممنونم!
 

kingi

عضو جدید
سلام!
من مدتيه كه با توجه به رشته تحصيليم در مقطع كارشناسي ارشد كه مكاترونيك هستش دارم روي كاربرد سيستمهاي مكاترونيكي و هوشمند در توربينهاي گازي كه خيلي هم زياد هستن و بوسعت شما مي تونين اونهارو تو اين صنعت ببينين كار مي كنم! دوستاني كه علاقه دارن روي اين زمينه با من تحقيق كنن اعلام امادگي كنن تا چند تا موضوع رو باهم انتخاب كنيم و با هم كار كنيم!
مهمترين كابرد مي تونه بحثهاي كنترلي باشه! من دارم يه ليستي رو اماده مي كنم حالا هركس دوست داشت مي تونه روي اون موضوع كار كنه. اگه كسي هم حوصله و قت نداشت كه البته تا الان همين جوري بوده!!!! خودم موضوعات رو انتخاب مي كنم و خلاصه اي از مطالب رو براتون قرار مي دم. اميدوارم كه بدردتون بخوره!
ممنونم!


بسیار بسیار علاقه مند...
 

tsp.co

عضو جدید
يه بحث جالبي رو تو يكي از مقاله ها در زمينه optimization سيستم در توربينهاي گازي و استفاده از شبيه سازي ديدم كه يكي دو سه روز ديگه چكيدش رو براتون قرار ميدم و بعدش مي تونيم روي اين موضع كار كنيم. دو ستان علاقه مند مي تونن عنوان modelling and simulation approach for gas turbine system optimization رو در يكي از موتورهاي جستجو سرچ كنن. اگر تونستين مطلبي رو زودتر از من جمع و جور كنين توي تاپيك قرار بدين!
ممنونم!
 

mansour talebi

عضو جدید
با سلام و احترام--- بنده نيز باعث افتخارم هست اگه بتونم همكاري كنم --- رشته ساخت و توليد و فعلا نيز در يكي از شركتهاي فعال در زمينه ساخت تجهيزات توربو كمپرسور فعاليت دارم...
 

tsp.co

عضو جدید
خوب رفقا ! بحث كنترل و تشخيص خطا رو در توربينهاي گازي شروع مي كنيم. همانطور كه احتمالا مي دونين براي اينكه بتونيم يك سيستم رو كنترل كنيم يا به بيان بهتر افسار اون رو بدست بگيريم تا اون جور كه ما مي خواهيم رفتار كنه بايد در وهله اول يك مدل مناسبي رو براي اون تخمين بزنيم. هرچي رفتار اين مدل نزديك به سيستم واقعي باشه به همون اندازه تسلط ما هم بر سيستم بيشتر و بيشتر ميشه!
راههاي مختلفي براي مدل سازي يك سيستم ديناميكي مانند توربينهاي گازي وجود داره كه عمومي ترين روش يا متدولوژي نوعي رياضي آن هستش كه در اون از زبان رياضي براي توصيف و پيش بيني رفتار سيستم استفاده ميشه.حالا خود اين مدلهاي رياضي رو ميشه بصورت زير دسته بندي كرد:
1- خطي و غير خطي يا linear and nonlinear
2- مدلهاي قطعي و احتمالي deterministics and stochastic
3-استاتيكي و ديناميكي يا static and dynamic
گسسته و پيوسته discrete and continouous
در پستهاي بعدي هر كدوم از اين مدلها را يه مختصر توضيحي براتون ميدم.
 

tsp.co

عضو جدید
مدلهای ریاضی خطی و غیر خطی

اگر بتونیم که تمامی توابع و قیود را توسط معادلات خطی نمایش بدیم مدل ما خطی هستش و در غیر این صورت مطمئنا غیر خطی خواهد بود.تقریبا تمامی تجهیزات صنعتی رفتار غیر خطی از خودشون نشون میدن ولی در بسیار از موارد این امکان وجود داره با برخی از ساده سازیها اونها را تیدیل به مدلهای خطی کرد.
روشهای گوناگونی برای خطی کردن یک سیستم غیر خطی وجود داره که فعلا درباره اونها بحث نمی کنم ولی اگه کسی اطلاعتی می خواد می تونه مطرح کنه تا براش بیشتر توضیح بدم اما با تمامی این موارد در نظر گرفتن یک مدل غیر خطی برای تعیین و تشخیص یک سیستم پیچیده و حساس مثل توربینهای گازی در حقیقت غیر قایل اجتناب هستش.
تو این دو سه پست اول شاید حوصلتون سر بره ولی مطمئن باشین بعد از معرفی این روشها و وارد شدن تو بحث اصلی مبحث جالبی هستش. بازم عرض می کنم خیلی خوبه که شما هم تو بحثا شرکت کنین امیدوارم که به دردتون بخوره!
 
آخرین ویرایش:

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
مدل قطعی در برابر مدل احتمالی:
یک مدل قطعی، مدلی است که تمام حالتهای متغیر آن به طور یکتا با پارامترهایی در مدل و همچنین با حالات قبلی این متغیرها مشخص باشند. پس مدل های قطعی برای مجموعه ای از شرایط اولیه یکسان، رفتار یکسانی نشان خواهد داد. در مقابل این مدل، مدل احتمالی را داریم. در این حالت اتفاقات تصادفی وجود دارد و حالات متغیر با یک عدد یکتا قابل توصیف نیستند. بلکه با توزیع احتمال، قابل توصیف اند.


مدل استاتیک در برابر دینامیک:
مدل دینامیکی تغییرات نسبت به زمان را بررسی و تحت پوشش خود قرار می دهد. در حالی که مدل استاتیکی (حالت پایا) سیستم را در شرایط تعادل و در نتیجه به صورت ثابت نسبت به زمان بررسی می کند. مدل های دینامیکی معمولا به صورت معادلات دیفرانسیل ارائه می شوند.

مدل پیوسته در برابر گسسته:
یک مدل گسسته با اشیا به صورت گسسته برخورد می کند. همچون ذرات در یک مدل مولکولی و یا حالات در یک مدل آماری. در حالی که یک مدل پیوسته، اشیا را به روش پیوسته بررسی می کند. همچون میدان سرعت سیال در لوله، دما و تنش در یک جامد، میدان الکتریکیی که به طور پیوسته در کل مدل به علت یک ذره باردار اعمال می شود.
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
ایجاد مدل برای توربین های گازی و سیستم های کنترلی مربوط به آن، یک استراتژی تکنیکی و اقتصادی برای بهینه سازی عملکرد تجهیزات توربین قبل از طراحی فرایند و ساخت نهایی آن است. مدل های تحلیلی و تجربی متنوعی از توربین های گازی ارائه شده اند. در هر صورت، ضرورت مدل های بهینه برای اهداف و کاربردهای مختلف، یک انگیزه قوی برای محققان برای کار در این زمینه است. مدل ها همچنین ممکن است به صورت آنلاین برای بهنیه سازی، مونیتورینگ، اعتبار سنجی سنسورها، خطا یابی و رفع اشکالات استفاده شوند. قبل از ساخت مدل توربین گازی باید مواردی را در نظر گرفت: نوع توربین گازی، پیکربندی، روش های مدل سازی، نحوه ساخت مدل، اهداف مدل و همچنین نوع و پیکر سیستم کنترلی.
 

tsp.co

عضو جدید
خوب تا اينجا با انواع مدلها آشنا شدين حالا سه راه براي ساخت اين مدلهاي رياضي وجود داره كه عبارتند از:
1- مدلهاي جعبه سفيد يا white box models
2-مدلهاي جعبه سياه يا black box models
3-مدلهاي جعبه خاكستري يا gray box models
تو پستهاي بعدي اختصارا درباره سه روش فوق توضيحاتي مي ديم
 

tsp.co

عضو جدید
يك مدل جعبه سفيد زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه دانش كافي درباره فيزيك سيستم وجود داشته باشد.دراين حالت معادلات رياضي با توجه به ديناميك سيستم براي ساخت مدل مورد استفاده قرار مي گيرند. اين نوع مدل با معادلات ديناميكي سيستم سروكارداشته كه معمولا غير خطي نيز هستند.براي ساده كردن اين معادلات و يا به عبارت ديگر براي ايجاد يك مدل رضايتبخش بعضي فرضيات براساس شرايط ايده ال و با استفاده از روشهاي مختلف براي خطي سازي سيستم بايد استفاده شوند.تسلط بر نرم افزارهايي مثل متلب و يا متمتيكا مي تواند بسيار مفيد باشد.
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
مدل سازی جعبه سیاه

مدل سازی جعبه سیاه

در مهندسی و علم، یک سیستم، یا شی می تواند فقط توسط ورودی ها و خروجی هایش تحلیل شود بدون اینکه از درون آن و نحوه کار کرد آن آگاهی ی وجود داشته باشد. به نظر مدل سازی جعبه سیاه مدل سازی سیستمی باشد که فقط از روی ورودی و خروجی سیستم این مدل ساخته شده بدون هیچ آگاهی ای از سیستم های کاری درون آن! فکر می کنم System Identification مبحثی است که از این روش ها استفاده می کنه تا سیستم را شناسایی کند. برای چنین مدل سازی ای می شه روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، همچون شبکه های عصبی رو نام برد. ​مساله جعبه سیاه برای سیستم هایی بکار می رود که اطلاعات کمی در خصوص جزئیات آنها وجود دارد.
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
عبارت جعبه حاكستري زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه يك مدل تجربي را بتوان با استفاده از دانش موجود درباره سيستم توسعه بخشيد. دراين روش مي توان از مدلهاي رياضي براي بهبود دقت داده هاي تجربي استفاده نمود.
 

pns

عضو جدید
سلام و خسته نباشید .
من یکی از اعضای جدید باشگاه هستم
در مورد توربینهای بخار یه ایده داشتم که اگه روش کار بشه فکر میکنم سیستم فوق العاده ای در بیاد .
اگه مایل بودید در خدمتم .
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
خوب دوستان يواش يواش مي خواهيم وارد بحثهاي كنترلي بشيم ولي قبل از ورود يه توضيح مختصري درباره اهميت وجود سيستم كنترلي كارآمد درتوبين گازي يا GT رو بيان و سپس وارد بحث ميشيم.
يكي از فاكتورهاي مهم درمدلسازي و كنترل توربينهاي گازي نوع و تركيب سيستم كنترل مي باشد.سيستم كنترل يك بخش حياتي هر دستگاه صنعتي ميباشد. نوع و چيدمان يك سيستم كنترلي رابطه نزديك با پيچيدگي ديناميك سيستم و وظايف تعريف شده براي ان ميباشد. فقدان يكي سيستم كنترلي مناسب مي تواند منجر به مشكلات جدي مانند سرج كمپرسور - گرماي بيش از حد مجاز- سرعت بيش از حد و... شود.اثر نهايي اين پدپده ها ممكن است منجر به خاموش شدن سيستم و ايجاد آسيبهاي جدي به اجزاي اصلي GT شود. سيستم كنترلي تمامي توربينهاي گازي سه وظيفه اصلي را برعهده دارد:
1-كنترل ترتيب روشن و خاموش شدن
2-كنترل عملياتي يا حالت پايدار
3-كنترل حفاظتي از گرما-سرعت و بار بيش از حد-ارتعاشات-توقف ناگهاني و از دست دادن سيستم روغنكاري.
در يك شبكه توليد توان با چندين توربين گازي تمامي سيستمهاي كنترلي مجزا به مركز توسط سيستم كنترلي توزيع شده يا DCS يا Distributed Control System متصل ميشوند. سيستم كنترلي توربينهاي گازي مي تواند حلقه باز يا حلقه بسته باشد. در سيستم كنترلي حلقه باز مقدار مطلوب متغيري كه بايد كنترل شود بصورت دستي يا توسط برنامه داده ميشود.اما براي كنترل يك وسيله در يك سيستم حلقه بسته يك يا بيشتر از يك متغير از پارامترهاي اندازه گيري شده براي كسب متغير موردنظر سيستم مورد استفاده قرار ميگيرد. براي بقاي سيستم كنترل حلقه بسته كه پايدار و موثر باشد كنترلر بايد متناسب با پارامترهاي فرايند باشد.
شماتيك كنترلهاي حلقه باز و بسته ضميمه اين پست هستش و تشخيصش با خودتون!!!
 

پیوست ها

  • close-loop.JPG
    close-loop.JPG
    10.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • open-loop.JPG
    open-loop.JPG
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
خوب دوستان يواش يواش مي خواهيم وارد بحثهاي كنترلي بشيم ولي قبل از ورود يه توضيح مختصري درباره اهميت وجود سيستم كنترلي كارآمد درتوبين گازي يا GT رو بيان و سپس وارد بحث ميشيم.
يكي از فاكتورهاي مهم درمدلسازي و كنترل توربينهاي گازي نوع و تركيب سيستم كنترل مي باشد.سيستم كنترل يك بخش حياتي هر دستگاه صنعتي ميباشد. نوع و چيدمان يك سيستم كنترلي رابطه نزديك با پيچيدگي ديناميك سيستم و وظايف تعريف شده براي ان ميباشد. فقدان يكي سيستم كنترلي مناسب مي تواند منجر به مشكلات جدي مانند سرج كمپرسور - گرماي بيش از حد مجاز- سرعت بيش از حد و... شود.اثر نهايي اين پدپده ها ممكن است منجر به خاموش شدن سيستم و ايجاد آسيبهاي جدي به اجزاي اصلي GT شود. سيستم كنترلي تمامي توربينهاي گازي سه وظيفه اصلي را برعهده دارد:
1-كنترل ترتيب روشن و خاموش شدن
2-كنترل عملياتي يا حالت پايدار
3-كنترل حفاظتي از گرما-سرعت و بار بيش از حد-ارتعاشات-توقف ناگهاني و از دست دادن سيستم روغنكاري.
در يك شبكه توليد توان با چندين توربين گازي تمامي سيستمهاي كنترلي مجزا به مركز توسط سيستم كنترلي توزيع شده يا DCS يا Distributed Control System متصل ميشوند. سيستم كنترلي توربينهاي گازي مي تواند حلقه باز يا حلقه بسته باشد. در سيستم كنترلي حلقه باز مقدار مطلوب متغيري كه بايد كنترل شود بصورت دستي يا توسط برنامه داده ميشود.اما براي كنترل يك وسيله در يك سيستم حلقه بسته يك يا بيشتر از يك متغير از پارامترهاي اندازه گيري شده براي كسب متغير موردنظر سيستم مورد استفاده قرار ميگيرد. براي بقاي سيستم كنترل حلقه بسته كه پايدار و موثر باشد كنترلر بايد متناسب با پارامترهاي فرايند باشد.
شماتيك كنترلهاي حلقه باز و بسته ضميمه اين پست هستش و تشخيصش با خودتون!!!
سرج کمپرسور یعنی چی؟
 

tsp.co

عضو جدید
در مرحله را ه اندازی توربین گاز، هنوز پره های توربین به دمای ثابت نرسید ه اند و با گرمای گازهای حاصل از احتراق، در حال گرم شدن می باشند. از اینرو دمای گازهای حاصل از احتراق در حال عبور از مراحل مختلف توربین، به شدت پایین می آید. بر اثر پایین آمدن دما، دانسیته گاز نیز زیاد می شود. از اینرو در بین مراحل توربین تجمع گاز، بوجود می آید. در این حالت جریا نهای بعدی گاز با مسیری که در آن مقداری گاز تجمع کرده روبرو می گردند. این امر باعث بالارفتن فشار شده و بدین ترتیب تمامی هوای خروجی از کمپرسور نمی توانند از توربین عبور کنند و ممکن است بخشی از گازها به سمت کمپرسور برگشته و پدیده سرج اتفاق بیفتد. یعنی در حقیقت اینگار که توربین گاز می خواد روم به دیوار بالا بیاره!!!:hate:
خلاصه مطلب اینه! توضیح بیشتر می خواهین براتون بدم
 

tsp.co

عضو جدید
سلام و خسته نباشید .
من یکی از اعضای جدید باشگاه هستم
در مورد توربینهای بخار یه ایده داشتم که اگه روش کار بشه فکر میکنم سیستم فوق العاده ای در بیاد .
اگه مایل بودید در خدمتم .
متاسفاته در خیلی از قسمتها توربینهای گازی و بخاری چه از لحاظ سیکلی و چه از لحاظ سیال عامل با هم اختلاف اساسی دارن و اگر بخواهین می تونین یه تاپیک مخصوصش ایجاد کنین و اونجا ایدتون رو مطرح کنین! بحث بین این دو نوع سیستم تقریبا دو مقوله جدا از هم هستن!
 

tsp.co

عضو جدید
اهداف مدلسازي توربين گاز

اهداف مدلسازي توربين گاز

اهداف مختلفي براي ايجاد يك مدل از توربين گازي وجود دارند كه عبارتند از:
1-نمايش وضعيت condition monitoring
2-تشخيص خطاFault Detection
3-صحت حس گر يا sensor validation
4-شناسايي سيستم يا system identification
كه تمامي موارد فوق بايد به موازات الزامات لازم براي طراحي و بهينه سازي يك سيستم كنترل مناسب مد نظر واقع شوند.

1- نمايش وضعيت:
همانطور كه بيان شد يكي از اهداف ايجاد يك مدل GT مي تواند نمايش وضعيت باشد.نمايش وضعيت به عنوان بخش اصلي فرايند نگهداري پيشگويانه يا predictive maintenance مي باشد.اين امر باعث تشخيص سلامت عملياتي GT شده هشدارهاي خرابي را به اپراتور نمايش و درنتيجه به وي كمك مي كند براي عمل مناسب مطابق با زمانبندي نگهداري پيشگويانه اقدام نمايد.نمايش وضعيت ابزار خيلي مفيدي بوده كه همانطور كه بيان گرديد توسط آن هزينه هاي نگهداري براي ماشينهاي گران و حساسي مانند توربينهاي گازي بدليل ارائه اطلاعات پيوسته و دائمي از اجزا و قطعات حياتي و حساس به شدت كاهش مي يابد.
يك سيستم نمايش وضعيت مناسب باعث كاهش تعداد خطاهاي تصميم گيري و حداقل شدن نياز به قطعات مصرفي و كاهش ساير هزينه هاي مربوطه ميشود. يك سيستم نمايش وضعيت خوب بايد پارامترهاي حياتي يك توربين گاز مانند ارتعاشات-درجه حرارت-فشار- سرعت چرخشي-بار- سطح روغن و كيفيت آن و... را نمايش دهد.
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
تشخيص خطا و رفع عيب

تشخيص خطا و رفع عيب

همانطور كه گفتيم يكي از اهداف ساخت مدل GT تشخيص خطا در سيستم مي باشد. سيستم خوب تشخيص خطا سيستمي است كه بخوبي مكان و زمان و علت خطاي بوجود آمده را براي اپراتور نمايش دهد. هر چه مدل ايجاد شده براي GT دقيقتر باشد به همان اندازه تشخيص خطا و همچنين علت بوجود آمدن آن دقيقتر و واضح تر ميشود. در زماني كه خطاي بوجود آمده باعث ايجاد صدمات مخرب به سيستم شود اين سيستم بايد توانايي حتي خاموش كردن مجموعه را داشته باشد.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
چند سالی هست به این تاپیک سر نزده ام از اساتید راهنمائی میخواستم

وقتی گفته میشه که یک موتور جت 33 هزار تا ال بی اف تراست thrust داره یعنی قدرت این موتور چند مگاوات هست؟
نرم افزارهای انلاین محاسبه و تبدیل واحد جواب های قاتی پاتی میدهند ممنون میشم راهنمائی فرمائید.
 

tsp.co

عضو جدید
سلامچند سالی هست به این تاپیک سر نزده ام از اساتید راهنمائی میخواستموقتی گفته میشه که یک موتور جت 33 هزار تا ال بی اف تراست thrust داره یعنی قدرت این موتور چند مگاوات هست؟نرم افزارهای انلاین محاسبه و تبدیل واحد جواب های قاتی پاتی میدهند ممنون میشم راهنمائی فرمائید.
وات (به نشانهٔ کوتاه‌شدهٔ W) یکای سنجش توان در سیستم استاندارد بین‌المللی واحدها است. یک وات برابر است با یک ژول انرژی در هر ثانیه. وات بیانگر آهنگ مصرف یا تولید انرژی است. که هیچ قرابت مستقیمی با نیرو نداره . توان برابر است با نیرو ضرب در سرعت. شما نمی تونین نیرو رو مستقیما به توان تبدیل کنین!!وقتی میگن فلان واحد نیروگاهی فلان مگا واتی هستش منظور توان تولیدی هستش. ما در موتورهای جت دنبال نیروی جلوبرندگی و یا همون تراست برحسب نیوتن یا پوند هستیم و توان موتور برای ما اهمیت زیادی نداره!
 

huaira

عضو جدید
سلام.من تازه عضو سایت شدم.رشته ی فوق دیپلم من ساخت وتولید بود و با دیدن این تاپیک مشتاقم تو بخش ساخت و تولید کارکنم.
مقاله باید تو همین زمینه باشه؟ چه جور باید ثبت مقاله کنم؟
 

arshen

عضو جدید
سلام.دررابطه با توربینهای هواپیما اگه اطلاعاتی دارین ممنون میشم راهنمایی کنین
:smile:
 

iman_nekouyi

عضو جدید
سلام دوستان یه سوالی دارم اگه کمکم کنید ممنون میشم..........راسش من هنوز گرایش انتخاب نکردم و بین سیالات و جامدات موندم با توجه به این که به بحث موتور های جت علاقه زیادی دارم به نظرتون کدوم گرایش را انتخاب کنم بهتره؟؟؟ ایا اصلا تو ایران کاری تو این زمینه میشه؟؟؟
 
Similar threads

Similar threads

بالا