تشخيص علائم کمبود بُر در تعدادي از محصولات باغي و زراعي

keytwo

عضو جدید
تشخيص علائم کمبود بُر در تعدادي از محصولات باغي و زراعي:
کمبود بُر در درختان ميوه سبب رشد و نمو ضعيف پرچم ها کاهش مدت گرده افشاني موثر و در نتيجه کاهش تشکيل ميوه و نکروزه شدن پوست تنه درخت سيب و لکه هاي چوب پنبه اي و ترکيدن ميوه ها و تنه درخت و باد زدگي گلهاي گلابي ميشود. کمبود بُر در گلابي همچنين باعث از بين رفتن گل پيش از باز شدن ميشود. بُر در انتقال قندها نقش اساسي داشته و کمبود آن سبب کاهش قند ميشود.


علائم کمبود بُر در سيب:
کمبود بر در سيب به صورت سياه شدن وسط سيب و بد شکلي ميوه و چوب پنبه اي شدن بافت و پوست ميوه و ترک خوردن تنه درخت ظاهر ميشود.

علائم کمبود بُر در گلابي:
يکي از اولين علائم شناسايي کمبود بر در گياهان مرگ منطقه مريستمي است که منطقه حساس ويژه گلهاست. کمبود بر سبب کاهش تشکيل ميوه در گلابي و انواع درختان ميوه ميشود.

علائم کمبود بُر در گريب فروت:
در اثر کمبود بر تشکيل ميوه در انواع درختان ازجمله گريب فروت آسيب ميبيند و ميوه هاي تشکيل شده بد شکل ميشوند.

علائم کمبود بُر در انگور:
در تاکستانها کمبود بر سبب کاهش تشکيل ميوه در انگور ميشود. در شرايط کمبود بر خوشه هاي انگور خالي از ميوه ميباشد و نشان ميدهد که عمل تلقيح کامل صورت نگرفته است.

علائم کمبود بُر درچغندر قند:
کمبود بر سبب شکسته شدن بافتهاي داخلي ريشه و در نتيجه موجب ايجاد قسمتهايي تيره ميشود که به آنها قهوه اي شدن يا دل سياهي ميگويند.

علائم کمبود بُر در گندم: در اثر کمبود بر ريشک سنبله هاي گندم از هم بازتر و با زاويه بيشتري به خوشه مي ايستند و تحت چنين شرايطي دانه بندي در خوشه گندم نيز افت پيدا ميکند.

علائم کمبود بُر درآفتابگردان:
کمبود بر سبب کرکدار شدن و شکنندگي قسمت فوقاني ساقه و دمبرگ و تغيير شکل طبق و ضعف دانه بندي ميشود.

برگرفته از کتاب استفاده از عناصر کم مصرف در کشاورزي تاليف عبدالحسين ضيائيان چاپ نشر آموزش کشاورزي
 
بالا