تسمه تایم چیست؟

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز

وظیفه ی تسمه ی تایم در خودرو


تسمه تايم وسيله يا بهتر است بگويم تسمه اي است که ميل لنگ خودرو را به ميل سوپاپ ها متصل می‌کند و وظيفه ي هماهنگ کردن حرکت آن ها را دارد.ميل لنگ خودرو به وسيله ي تسمه تايم ميل سوپاپ ها را به چرخش درآورده و می‌چرخاند و کنترل آن‌ها را بر عهده دارد.محل قرار گيري ميل سوپاپ در خودرو هاي مختلف با يکديگر تفاوت دارد ولي در اکثر خودرو ها اين قطعه در سر سیلندر خودرو جايگذاري شده است.
جنس تسمه تايم از لاستيک می‌باشد و جالب است بدانيد که در گذشته به جاي تسمه تايم از زنجير در خودرو ها استفاده می‌شد و تا زمانی که آسيب جدي به موتور خودرو نرسانده بود تعويض نمی‌شد ولي در اين زمان تسمه تايم جاي زنجير را گرفته و نياز به تعويض در مدت زمان مشخص دارد.هم اکنون هم در بعضي از ماشین‌های سنگين از زنجير استفاده می‌شود.
پارگی تسمه تایم و عواقب آن



پاره شدن تسمه تایم در برخی پیشرانه‌ها که منجر به برخورد پیستون با سوپاپ‌ها می‌شود، با صدایی همراه است و این در حالی است که در برخی خودرو‌ها مثل موتور‌های سری قبل پراید، پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خودرو می‌شود. وقتی تسمه تایم پاره می‌شود و یا از تایم خود بدون پاره شدن، خارج می‌شود، عملکرد صحیح و به موقع سوپاپ‌ها مختل شده و در زمانی که باید سوخت و هوا وارد سیلندر شوند، این اتفاق به درستی نمی‌افتد و یا باز شدن و بسته شدن سوپاپ‌ها به میزان کافی نخواهد بود که در نتیجه باز هم در کارکرد پیشرانه اثر منفی واضحی خواهد گذاشت.
*کج شدن سوپاپ در اثر پارگی تسمه تایم
پاره شدن تسمه تایم در موتور خودرو‌های گوناگون، اثر خرابی مختلفی دارد. برای مثال در برخی ‌خودرو‌ها مثل دوو و موتور‌های قدیمی پراید که پیستون به سوپاپ‌ها نمی‌رسد، پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمی‌شود. در برخی از پیشرانه‌ها مثل موتور پژو ۴۰۵ و سمند، پاره‌شدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم، منجر به برخورد پیستون با سوپاپ‌ها شده و بسته به شدت برخورد که به دور موتور خودرو بستگی دارد، می‌تواند باعث کج شدن سوپاپ‌ها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود. با وقوع این اتفاق در پیشرانه خودرویی مثل کیا ریو، شدت آسیب بسیار بالا می‌رود و منجر به تعویض اکثریت قطعات موتور خواهد شد.
نشانه های پارگی و یا رد دادن تسمه تایم

از نشانه‌های به هم خوردن یا پاره شدن تسمه تایم در این است که موتور خودرو با استارت زدن، صدای همیشگی ناشی از وجود کمپرس و مکش درون سیلندر‌ها را ندارد و به اصطلاح ول می‌چرخد. البته بهتر است تا قبل از اقدام به استارت زدن، اول سلامت تسمه را بررسی کنیم. چرا که در این زمان دو نظریه وجود دارد؛ عده‌ای استارت زدن را منجر به خرابی بیشتر قسمت و قطعات سر سیلندر می‌دانند و عده دیگری نیز معتقدند که چون دور موتور خودرو در بدترین حالت بالای هزار دور در دقیقه است، اتفاق برخورد و خرابی‌های ناشی از آن در کسری از ثانیه رخ می‌دهند و با استارت‌های دیگر، این قطعات که قبلا تحت نیروی برخورد پیستون قرار گرفته‌اند، آسیب دیده‌اند و استارت‌های بعدی اثری در تخریب آنها نخواهد داشت که باز هم این اتفاق به دور موتور و شدت برخورد اولیه وابسته است.
چهار نکته کلیدی برای پیشگیری از ضرر


۱- دور موتور بد عمل می کند

اگر شما متوجه شدید وقتی دارید رانندگی می کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.
۲- از بین رفتن دندانه های تسمه تایم

تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار کیلومترهم برسد.
همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.


۳- مشکلات استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند. این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد.
۴- مشکلات اگزوز

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.
عمر مفید تسمه تایم در برخی از خودرو های رایج


پرايد هر ۸۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تایم دارد.
پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
پژو ۲۰۶ تيپ ۲ هر ۷۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
پژو ۲۰۶ تيپ ۵ هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
رانا هر ۶۰ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تایم دارد.
ريو هر ۶۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
و زانتيا هر ۶۵ هزار کيلومتر نياز به بازديد و تعويض تسمه تايم دارد.
حداکثر زمان استفاده از تسمه تایم سهسال می باشد

پیشگیری یا درمان؟

همگی ما به خوبی می دانیم که پيشگيري بهتر از درمان است هنگام تعويض تسمه تايم دقت داشته باشيد که کيلومتر کارکرد خودرو را ياد داشت کنيد تا در صورت نياز به راحتي زماني که تسمه تايم خودرو را تعويض کرديد به ياد بياورديد.از علائم خرابي تسمه تايم می‌توان ترک خوردگي ,پوسيدگي,ساييدگي و از بين رفتن دندانه هاي تسمه تايم را نام برد.همانند علائم ظاهري علائم فني ديگري نيز وجود دارند که خبر از خراب بودن و يا تنظيم نبودن تسمه تايم خودرو مي آورند.اين علائم شامل:بد استارت خوردن موتور خودرو,افزايش مصرف سوخت,لرزش بيش از حد موتور هنگام کارکرد درجا,سروصداي اضافه از نزديکي قاب تسمه تايم و کاهش محسوس قدرت و شتاب موتور می‌باشند.در صورت مشاهده هر کدام از علائم فني يا ظاهري که خرابي تسمه تايم را بيان می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن تسمه تايم را تعويض کنيد تا از پرداخت هزينه سنگين تعمير موتور جلوگيري کنيد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
reza._y نشانه های تعویض تسمه تایم خودرو مباحث فنی و تخصصی خودرو 0

Similar threads

بالا