تست سخت افزار - آموزش تصویری نرم افزار Everest

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با یکی دیگر از آموزشهای بخش شرکت طلوع فن آوران آسا در خدمت شما هستم . یک آموزش کاربردی و ویژه مخصوص تمام بازدید کنندگان عزیز .برای تست سلامت قطعات نصب شده بر روی کیس کامپیوترتان از چه روشی استفاده می کنید ؟ بعد از خرید سیستم ممکن هست این سوال برای شما پیش بیاید که قطعاتی که بر روی سیستم شما نصب شده است آیا همخوانی با فاکتور دارد یا خیر ؟ اگر بخواهید از این موضوع مطمئن شوید چه راه حلی وجود دارد ؟ در صورتیکه سیستم شما گارانتی داشته باشد نمی توانید برچسب گارانتی را باز کرده و قطعات داخل کیس را مشاهده کنید یا اگر هم باز کنید اطلاعات شما در زمینه سخت افزار نصب شده به قدری کم است که نمی توانید تشخصی دهید قطعات نصب شده دارای برند و کیفیت مورد نظر و نامبرده شده هست یا خیر ؟ بسیار خوب با توجه به توضیحات بالا تا به حال اسم نرم افزار اورست را شنیده اید . اجازه بدهید کمی در مورد این نرم افزار برای شما توضیح بدهم .
نرم افزار EVEREST محصول شرکت Lavalys Consulting Group یک ابزار پیشرفته برای تشخیص قطعات سخت افزاری کامپیوتر و ارزیابی قدرت کامپیوتر ها می باشد.EVEREST Ultimate Edition یکی از برنامه های پیشرو در زمینه عیب یابی و ارزیابی و مقایسه و محک زدن قطعات سخت افزاری سیستم است .

برای بهینه سازی ، تنظیم و هم چنین overclock قطعات سخت افزاری باید اطلاعات دقیقی در مورد آنها داشته باشید . مانیتورینگ پیشرفته و تشخیص قابلیت های سخت افزار و بررسی تغیرات تنظیمات به کمک این برنامه به راحتی انجام می شود . محک زدن و ارزیابی CPU ، حافظه و فن به صورت مقدار واقعی کارایی سیستم و مقایسه آن با دیگر قطعات و یا دیگر سیستم ها . به همراه ارائه کامل از جزئیات نرم افزارها ، برنامه های امنیتی ، سیستم عامل نصب شده روی کامپیوتر و همچنین بخش عیب یابی با بیش از 100 صفحه راجع به سیستم شما . این برنامه به شما اطلاعات بسیار جامع و کاملی در مورد قطعات سیستم شما ، میزان عملکرد آنها ، توان واقعی آنها میدهد و در مقایسه بین قطعات برای سیستم های مختلف بسیار قدرتمند و پر کاربرد است . اکثر کسانی که با قطعات سخت افزاری کامپیوتر و تست و بررسی آنها سرو کار دارند این برنامه را به خوبی میشناسند و از آن به خوبی بهره میبرند . شما هم میتوانید با استفاده از این برنامه به تمامی زوایای سخت افزاری و نرم افزاری سیستم خو آگاه شوید و مشکلات آن را برطرف کنید .

دانلود نرم افزار EVEREST Corporate با حجم 8 مگابایت

بعد از اینکه اورست را دانلود کردید ابتدا فایل را از حالت فشرده با نرم افزار Winrar خارج کرده و نصب کنید .
بعد از نصب نرم افزار ، اورست را اجرا کنید تا قسمت های مختلف آن را برای شما توضیح بدهم .
همانطور که مشاهده می کنید در سمت چپ نرم افزار یک سری آیکون وجود دارد که هر کدام را با توجه به وظایف و کاربردشان بسته به درجه اهمیت برای شما معرفی میکنم .
روی آیکون Computer کلیک کنید

در زیر مجموعه آیکون Computer شما 8 زیر مجموعه را مشاهده می کنید .
با کلیک بر روی آیکون Summary می توانید مشخصات کامل در مورد سیستم خودتان را در قسمت Field مشاهده کنید .
به تصویر زیر دقت کنید مشخصات سیستم عامل نصب شده و کلیه قطعات داخل و خارج کیس با شرح جزییات در این قسمت نمایش داده شده است که می توانید از آنها استفاده کنید


سه قسمت بعدی زیاد مهم نیست میرم سراغ گزینه Overclock و روی آن کلیک میکنم . اورکلاک یک مبحث تخصصی هست و قبل از اینکه بخواهم به این قسمت بپردازم کمی برای شما در مورد آن و چکاری میشه با اورکلاک کرد توضیح میدهم . اورکلاک یعنی بالا بردن توان و Performance قطعات در شرایط عادی به یک پله بالاتر برای مدت زمان محدود می باشد . یعنی پردازنده ای که در فرکانس 3.53 گیگاهرتز داره در شرایط معمولی کار میکنه را با دستکاری و تغییراتی که در تنظیمات اصلی سیستم می دهیم فرکانس پردازنده را به 3.90 (به طور مثال ) افزایش بدهیم . برای اینکه بتوانیم اینکار را انجام بدهیم باید در مورد قطعات نصب شده بر روی سیستم اطلاعات دقیق داشته باشیم تا ببینم اصلا قطعات کامپیوتر ما قابلیت اورکلاک داره یا خیر .
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید مشخصات پردازنده ، سرعت پردازنده ، کش پردازنده ، مشخصات مادربرد ،چیپ ست مادربرد و بایوس در این صفحه مشخص شده است که دوستانیکه می خواهد در بحث اورکلاک اطلاعات دقیق در مورد قطعات سخت افزاری بدست بیارند می توانند از این بخش کمک بگیرند .


در دو قسمت Power Managment و Portable Computer مشخصات لپ تاپ خودتان را در صورتیکه این نرم افزار بر روی آن نصب شده باشه می توانید مشاهده کنید


یک قسمت مهم دیگر که در این بخش وجود داره قسمت Sensor هست . شاید برای بیشتر کاربران کامپیوترهای قدیمی پیش آمده باشه که یکدفعه سیستم هنگ میکنه و خاموش میشه . دلیلش هم در پردازنده های قدیمی داغ شدن پردازنده در انجام فعالیت های سنگین بوده که امروزه چنین چیزی وجود نداره و سیستم ها مثل قبل نیستند که یکدفعه درجه حرارت آنها بالا بره و خاموش بشه ولی این قسمت درجه حرارت ، ولتاژ و سرعت فن پردازنده را نمایش میده که می توانیم از آن در جهت بهبود عملکرد سیستم استفاده کنیم


گزینه اول به طور کامل آموزش داده شد . بر روی آیکون Motherboard کلیک کنید .
آیکون Motherboard هم مانند Computer دارای زیر مجموعه می باشد .
روی آیکون CPU کلیک کنید در قسمت Field می توانید مشخصات کامل پردازنده ، شرکت تولید کننده ، ولتاژ و کش آن را مشاهده و مورد بررسی قرار بدهید .


در قسمت های Memory اطلاعات مربوط به حافظه یا رم را می توانید مشاهده کنید . در قسمت Chipset اطلاعات مربوط به چیپ های شمالی و جنوبی مادربرد و بایوس هم که یک نرم افزار قابلیت ارتقاء در حافظه رام هست که می توانید در قسمت مربوطه ورژن و نوع آن را مشاهده کنید .
برای اینکه توضیحات زیاد خسته کننده نباشه و نخواهم همه قسمت ها را توضیح بدهم چون 90 درصد قسمت ها فقط دیتیل و جزئیات سیستم عامل و قطعات سخت افزاری شما را به صورت کامل نمایش می دهد .
یک قسمت به نام Benchmark وجود داره که بسیار کاربردی و کار راه انداز برای افرادی که می خواهند قدرت سیستم خود را نسبت به سیستم های دیگر بسنجند هست .
کلا برای اینکه دو سیستم کامپیوتری یا یک قطعه مورد بررسی قرار بگیرد (در شرکت طلوع فن آوران آسا که به این صورت هست ) از لحاظ کیفیت ، قطعه مورد نظر را با یک سری نرم افزار مورد تست و ارزیابی قرار میدهند که اینکار را میشه با نرم افزار 3D Mark یا Everest به صورت دقیق انجام داد .
چرا اینکار را انجام میدهیم اول اینکه اصل یا قلابی بودن قطعه مشخص بشه و دوم اینکه قطعه مورد نظر با یک رنج قیمت ثابت در مقایسه با یک قطعه دیگر در یک رنج با یک توان ثابت چقدر متفاوت می باشد . اجازه بدهید یک مثال بزنم تا بهتر متوجه شوید فرض کنید 2 کارت گرافیک 1 گیگابایتی با دو برند مختلف و قیمت 90 هزار تومان به شما برای تست میدهند ، شما برای اینکه متوجه شوید کارایی کدام یک نسبت به دیگری بیشتر هست حتما باید هر دو قطعه را در شرایط یکسان با نرم افزارهای نامبرده شده تست کرده و خروجی برنامه را مورد بررسی قرار بدهید .
با توجه به توضیحات بالا روی آیکون Benchmark آخرین آیکون موجود در برنامه کلیک کنید .در این قسمت 12 آیکون را مشاهده می کنید که 4 آیکون اول مربوط به حافظه یا Ram می باشد .
Memory Read : سرعت خواندن / Memory Write : سرعت نوشتن /Memory Copy : سرعت کپی کردن یا انتقال اطلاعات /Memory Latency :زمان تاخیر بین خواندن و نوشتن اطلاعات
من گزینه Memory Copy را انتخاب میکنم و برای اینکه رم سیستم من هم جزو لیست نمایش داده بشه ابتدا روی آیکون Refresh در بالای صفحه کلیک میکنم . همانطور که مشاهده می کنید یک سری سیستم از قبل با مشخصات دقیق در عین حال صحیح وارد شده است و همه آیکون ها دارای رنگ آبی ولی سیستم من دارای رنگ زرد و بولد شده می باشد . شما می توانید سرعت کپی رم خودتان را با دیگر سیستم ها مقایسه کنید و بیینید در چه شرایطی عملکرد سیستم شما بهتر می باشد



برای مشخص شدن رده پردازنده یا CPU هم به همین نحو می باشد
کلی برای شما قسمت های مختلف را توضیح دادم تا برسیم به تست سخت افزار . برای انجام اینکار روی منوی Tools کلیک کنید.5 گزینه در زیر مجموعه Tools وجود دارد . اولین گزینه Disk Benchmark می باشد .با استفاده از این گزینه می توانید هارد ، فلش مموری و اپتیکال درایوهای خودتان را مورد بررسی قرار بدهید . من این قسمت را آموزش نمیدهم چون بسیار مقدماتی می باشد و بعد از انتخاب گزینه مورد نظر کافیست روی کلید Start کلیک و نتیجه را مشاهده کنید .


با کلیک بر روی گزینه Cashe and memory benchmark می خواهم Performance حافظه رم و کش پردازنده را مورد بررسی قرار بدهم . بعد از انتخاب گزینه مورد نظر در لیست Tools صفحه زیر نمایش داده می شود که کافیست فقط بر روی کلید Start Benchmark کلیک کنید تا مشخصات را به صورت دقیق در کادرهای مشخص شده برای شما نمایش دهد .


به تصویر بالا دقت کنید . سرعت خواندن اطلاعات رم ، زمان تاخیر ، کش لایه های اول . دوم و سوم پردازنده ، نوع پردازنده و فرکانس به همراه کلاک هسته و در آخر هم چیپ ست به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است .
سه قسمت دیگر در زیر مجموعه Tools وجود دارد
Monitor Diagnostics : برای تست مانیتور که آموزش داده نمی شود بدلیل اینکه خیلی راحت هست .
System Stability Test : هم همانند آموزش Cashe and memory benchmark بوده با این تفاوت که بوسیله نمودار Cpu و تعداد هسته های آن مورد بررسی دقیق قرار می گیرد .
Everest CPUID : مشخصات پردازنده ، تعداد هسته ، سوکت و کش مورد ارزیابی قرار می گیرد که هیچ تنظیم خاصی ندارد بعد از انتخاب گزینه مورد نظر فعال می شود و گزارش در مورد موارد نامبرده شده را به صورت لیست به شما نمایش میدهد .

منبع
 

Similar threads

بالا