تست رله بی متال

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خب بحث همینه دیگه! اگه نول از کوربالانس رد نشه رله تو حالت 2 فاز عمل میکنه
منظورت اینه که اگه نول باشه جریان اون دو فاز از نول برمیگرده و هیچ نا متعادلی ای نیست ؟
خب من قبول میکنم ولی همش تو فکر فاز سومم(قطع شده ) . که ایا رله اینو میبینه که نامتعادلی داره با دو فاز دیگه یا نه !!!
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
منظورت اینه که اگه نول باشه اون دو فاز از نول برمیگرده و هیچ نا متعادلی ای نیست ؟
خب من قبول میکنم ولی همش تو فکر فاز سومم(قطع شده ) . که ایا رله اینو میبینه که نامتعادلی داره با دو فاز دیگه یا نه !!!
مشکل اینجاست که تو نامتعادلی رو با ارت فالت اشتباه گرفتی! ارت فالت کاری با تعادل شبکه نداره! فقط میگه که هر جریانی که به بار منتقل میشه باید از همون راهی که رفته برگرده! (حالا چه متعادل و چه نامتعادل)
یه فاز قطع بشه شبکه نامتعادله بدون شک ولی چون نول از کوربالانس میگذره مجموع جریان از دید کوربالانس همچنان صفره!
 

pmi55

عضو جدید
یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
میخوام بدونم اگر در یکی از تیغه های کنتاکتور که یه موتور را روشن میکنه لوزی وجود داشته باشه
یعنی یکی از تیغه های کنتاکتور به طور کامل نچسبیده باشه
این حالت توی عملکرد رله ارت فالت اثر داره یا نه؟
امیدوارم مفهوم نوشته باشم!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
میخوام بدونم اگر در یکی از تیغه های کنتاکتور که یه موتور را روشن میکنه لوزی وجود داشته باشه
یعنی یکی از تیغه های کنتاکتور به طور کامل نچسبیده باشه
این حالت توی عملکرد رله ارت فالت اثر داره یا نه؟
امیدوارم مفهوم نوشته باشم!
خیر لوز بودن فقط در لحظه وصل کلید باعث میشه یکمی ولتاژ بیشتر بشه تو اون نقطه.
محسوس نیست هم از نظر زمانی هم مقدار.
بازم نظر شخصیه
تا چی درست باشه
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
میخوام بدونم اگر در یکی از تیغه های کنتاکتور که یه موتور را روشن میکنه لوزی وجود داشته باشه
یعنی یکی از تیغه های کنتاکتور به طور کامل نچسبیده باشه
این حالت توی عملکرد رله ارت فالت اثر داره یا نه؟
امیدوارم مفهوم نوشته باشم!
خیز lose connection هیچ اثری نداره

قبلا هم عرض کردم. اگر جریان از همون راهی که رفته برگرده هیچ مشکلی نیست
 

pmi55

عضو جدید
بازم یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
توی محل کار ما یک سری از فنها هستن که اینها الکترموتورشون
37KW
هست.

تغذیه این الکتروموتورها سه سیمه هستش
نول ندارن و فقط سه فاز از کوربالانس رد شدن

کنار هر کدوم از این الکتروموتور ها یک
vibration switch
هست که اگر لرزش الکترو موتور از یه حدی بیشتر شد یه کنتاکت که با دکمه استاپ سری شده باز میکنه و الکترو متور خاموش میشه
این سوییچ ها یک دکمه
reset
دارن ,که زمانهایی که سوییچ عمل کرده با فشار دادن اون
vibration switch
ریست میشه .
-------------------------------
چندین بار پیش اومده که وقتی اپراتور میخواسته فن را استارت کنه در لحظه راه اندازی ارتعاشات زیاد بوده و بلافاصله
vibration switch
الکترو موتور را خاموش کرده
و اپراتور مجبور شده
vibration switch
را ریست کنه و دوباره استارت بزنه
و بعضا چند بار این عمل را انجام بده تا الکتروموتور روشن بمونه
-------------------
سوال :
بعضی وقتها که این مسئله پیش میاد
رله ارت فالت عمل کرده
؟!دلیل چی میتونه باشه
--------------
در و اقع سوال اصلی اینه که
؟چرا با چند بار استارت و استوپ الکتروموتور در عرض چند ثانیه رله ارت فالت عمل کرده

 

pmi55

عضو جدید
یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
میخوام بدونم اگر در یکی از تیغه های کنتاکتور که یه موتور را روشن میکنه لوزی وجود داشته باشه
یعنی یکی از تیغه های کنتاکتور به طور کامل نچسبیده باشه
این حالت توی عملکرد رله ارت فالت اثر داره یا نه؟
امیدوارم مفهوم نوشته باشم!
در این مورد هم باز هم نظر بدید
منتظر شما هستم Unknown_S
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
بازم یه سوال دیگه در مورد رله ارت فالت
توی محل کار ما یک سری از فنها هستن که اینها الکترموتورشون
37KW
هست.

تغذیه این الکتروموتورها سه سیمه هستش
نول ندارن و فقط سه فاز از کوربالانس رد شدن

کنار هر کدوم از این الکتروموتور ها یک
vibration switch
هست که اگر لرزش الکترو موتور از یه حدی بیشتر شد یه کنتاکت که با دکمه استاپ سری شده باز میکنه و الکترو متور خاموش میشه
این سوییچ ها یک دکمه
reset
دارن ,که زمانهایی که سوییچ عمل کرده با فشار دادن اون
vibration switch
ریست میشه .
-------------------------------
چندین بار پیش اومده که وقتی اپراتور میخواسته فن را استارت کنه در لحظه راه اندازی ارتعاشات زیاد بوده و بلافاصله
vibration switch
الکترو موتور را خاموش کرده
و اپراتور مجبور شده
vibration switch
را ریست کنه و دوباره استارت بزنه
و بعضا چند بار این عمل را انجام بده تا الکتروموتور روشن بمونه
-------------------
سوال :
بعضی وقتها که این مسئله پیش میاد
رله ارت فالت عمل کرده
؟!دلیل چی میتونه باشه
--------------
در و اقع سوال اصلی اینه که
؟چرا با چند بار استارت و استوپ الکتروموتور در عرض چند ثانیه رله ارت فالت عمل کرده

احتمالا شما تو پالایشگاه یا پتروشیمی تشریف دارید؟
چون بنده این فنها رو با مشخصاتی که فرمودید فقط بالای pipe rack زمانی که پالایشگاه بودم دیدم

درباره سوالتون:
لرزش موتور امری طبیعیه، مخصوصا در حالت استارتینگ
در راه اندازی موتور طبق استاندارد IEC شش برابر جریان نامی از شبکه کشیده میشه ولی این امر دلیلی بر عمل کردن رله ارت فالت نداره!
چون از دید فنی فکر نمیکنم که دلیلی برای عمل کردن رله باشه مگر در حالت خاص!
مثلا قسمتی از کابل (چه در قسمت کلم موتور و چه بیرون از اون) آسیب دیده باشه و به دلیل لرزش زیاد موجب بروز اتصالی یا برخورد بین سیم فاز و ارت شده باشه!

از اونجایی که در صنعت همه مسائل تئوری و فرمولی نیست باید به این جنبه ها هم توجه کرد که متاسفانه ...
در این مورد هم باز هم نظر بدید
منتظر شما هستم Unknown_S
من نظر خودم رو عرض کردم خدمتتون
لوز کانکشن یا حتی قطع فاز هیچ تاثیری روی عملکرد رله ارت فالت نداره
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ممکنه رله ارت فالت تحمل جریان راه اندازی موتور رو نداشته باشه.
 

pmi55

عضو جدید
احتمالا شما تو پالایشگاه یا پتروشیمی تشریف دارید؟
چون بنده این فنها رو با مشخصاتی که فرمودید فقط بالای pipe rack زمانی که پالایشگاه بودم دیدم

درباره سوالتون:
لرزش موتور امری طبیعیه، مخصوصا در حالت استارتینگ
در راه اندازی موتور طبق استاندارد IEC شش برابر جریان نامی از شبکه کشیده میشه ولی این امر دلیلی بر عمل کردن رله ارت فالت نداره!
چون از دید فنی فکر نمیکنم که دلیلی برای عمل کردن رله باشه مگر در حالت خاص!
مثلا قسمتی از کابل (چه در قسمت کلم موتور و چه بیرون از اون) آسیب دیده باشه و به دلیل لرزش زیاد موجب بروز اتصالی یا برخورد بین سیم فاز و ارت شده باشه!

از اونجایی که در صنعت همه مسائل تئوری و فرمولی نیست باید به این جنبه ها هم توجه کرد که متاسفانه ...

من نظر خودم رو عرض کردم خدمتتون
لوز کانکشن یا حتی قطع فاز هیچ تاثیری روی عملکرد رله ارت فالت نداره
سنتر نبودن کابلها در وسط کوربالانس چقدر میتونه تاثیر داشته باشه
چونکه توی بعضی از فیدرها
سه تا کابل
50mm2
از وسط یه کوربالانس با قطر
8cm
عبور کرده و بعضا بعضی هاشون اصلا سنتر نیستن.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
رله ارت فالت اصلا حساس به میزان جریان نیست و حتی رله این جریان رو احساس نمیکنه...!
اره خب تو مشخصاتش نیست.
ولی این مدته اینقدر اتفاقای عجیب دیدم که برام عادیه اگه بخاطر جریان راه اندازی باشه. مثلا روشن کردن موتور با mccb
اتصال کوتاه شدن و عمل نکردن فیوز تا جایی که سیم بسوزه.
برق نگرفتنم وقتی به فاز طبقه دوم مستقیم دست میزنم و فاز متر روی بدنم روشن میشه
یا خونه جدید که تو جعبه تقسیمش یه سیم لخت بود دست زدم چنان لرزیدم که نگو . فاز متر زدم روشن شد.
فردا خواستم چسب بزنم که لخت نمونه اصلا فاز نبوده ..نول بوده ... و فاز متر دیگه روشن نمیشد .
خلاصه عجایب برق برای من کم اتفاق نیفتاده :d
...
ولی تا از نزدیک ادم همه چیز رو چک نکنه ممکنه دقیقا توجه نشه .. همون حرفی که زدی.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سنتر نبودن کابلها در وسط کوربالانس چقدر میتونه تاثیر داشته باشه
چونکه توی بعضی از فیدرها
سه تا کابل
50mm2
از وسط یه کوربالانس با قطر
8cm
عبور کرده و بعضا بعضی هاشون اصلا سنتر نیستن.
مهم نیسن
اره خب تو مشخصاتش نیست.
ولی این مدته اینقدر اتفاقای عجیب دیدم که برام عادیه اگه بخاطر جریان راه اندازی باشه. مثلا روشن کردن موتور با mccb
اتصال کوتاه شدن و عمل نکردن فیوز تا جایی که سیم بسوزه.
برق نگرفتنم وقتی به فاز طبقه دوم مستقیم دست میزنم و فاز متر روی بدنم روشن میشه
یا خونه جدید که تو جعبه تقسیمش یه سیم لخت بود دست زدم چنان لرزیدم که نگو . فاز متر زدم روشن شد.
فردا خواستم چسب بزنم که لخت نمونه اصلا فاز نبوده ..نول بوده ... و فاز متر دیگه روشن نمیشد .
خلاصه عجایب برق برای من کم اتفاق نیفتاده :d
...
ولی تا از نزدیک ادم همه چیز رو چک نکنه ممکنه دقیقا توجه نشه .. همون حرفی که زدی.
آره خب خیلی مسائل هست تو برق که اصلا تئوری نیست. یعنی همش تجربست و کسی که کار کرده میدونه
ولی داداش مواظب خودت باش با این تفاسیر:biggrin:
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
از تجاربتون بنویسید
دوست گلم تجربه چیزی نیست که تو یه پست بشه منتقل کرد
فقط میتونم بگم عیب یابی سخت ترین و البته آموزنده ترین زمینه ای هست که یه مهندس میتونه اطلاعات و تسلط خودشو باهاش بالا ببره
 

eslamamiri

عضو جدید
Re: تست رله بی متال

این تست به منظور آزمایش صحت عملکرد رله بر اساس نمودار جریان-زمان به کار می رود. برای اینکار مجموعه سلولی که رله بی متال نیز جزئی از آن است بیرون می آورند و توسط دستگاه تزریق جریان و یک تایمر حساس ( که میتواند جزو خود دستگاه باشد) مدار را بسته و تست را انجام می دهند. تست رله بی متال
در این روش مداری شبیه به مدار بالا بسته می شود. در این روش با توجه به جریان نامی بی متال سه تست زیر انجام می گیرد:
· حالت سرد COLD : در این روش دو برابر جریان نامی بی متال تزریق می گردد و زمان عملکرد رله بی متال یاد داشت می شود.
· حالت گرمHOT : چون این تست پس از تست حالت سرد و پس از عمل کردن رله صورت می گیرد، تست گرم نامیده می شود. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان نامی تزریق شده و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت می گردد.
· حالت دو فاز: در این روش در مدار بالا یکی از فازها را قطع کرده و مدار را با دو فاز می بندند. و زمان عملکرد رله را یادداشت می کنند.
مقادير به دست آمده با نمودار بي متال مقايسه مي گردد.
مجموعه رله بي متال، بريكر و كنتاكتور مربوط به يك سلول از يك فيدر مي باشند.
منبع:.power-electricity
سلام و سپاس
امیری هستم مدیر وبلاگ power-electricity. Blogfa.com
در حد توان و فرصتم در خدمت دوستان هستم.
 

mosighane

عضو جدید
سلام دوستان
بحث خیلی جالبی درباره ارت فالت بود من یک سوال دارم اینکه اگر یک سیستم سه فاز+نول رو در نظر بگیریم که هر 4 تا سیم از کوربالانس عبور کند در زمانی که فرضا یک خط اضافه بار دارد آن موقع رله خطای ارت فالت را تشخیص میدهد یا خطای آنبالانسی(نامتعادلی) رو؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان
بحث خیلی جالبی درباره ارت فالت بود من یک سوال دارم اینکه اگر یک سیستم سه فاز+نول رو در نظر بگیریم که هر 4 تا سیم از کوربالانس عبور کند در زمانی که فرضا یک خط اضافه بار دارد آن موقع رله خطای ارت فالت را تشخیص میدهد یا خطای آنبالانسی(نامتعادلی) رو؟

در ارت فالت وقتی هم سه فاز و نول عبور کنه
یک تنظیم مربوط به جریان عبوری از نول هست . عمل کردن رله ارت فالت در حالت اضافه بار برای یک فاز بستگی به تنظیم مربوط به جریان عبوری از نول دارد.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام دوستان
بحث خیلی جالبی درباره ارت فالت بود من یک سوال دارم اینکه اگر یک سیستم سه فاز+نول رو در نظر بگیریم که هر 4 تا سیم از کوربالانس عبور کند در زمانی که فرضا یک خط اضافه بار دارد آن موقع رله خطای ارت فالت را تشخیص میدهد یا خطای آنبالانسی(نامتعادلی) رو؟
سلام
ببینید کار کوربالانس و رله ارت فالت به این صورته که:
وقتی 3 فاز و نول رو از کوربالانس عبور میدید و هیچ خطای زمینی وجود نداره، مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره (جریان فازها از نول برمیگرده)... مگر اینکه خطای زمین اتفاق بیفته و جریان عبوری از فازها به جای برگشت از طریق سیم نول، از طریق سیم ارت برگرده و چون سیم ارت داخل کوربالانس نیست پس مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس مقداری غیر صفر بشه که اونوقت رله تریپ میده...
پس ربطی به جریان اضافه بار یا نامتعادل نداره و اونها رو تشخیص نمیده...!
تنظیمات رله ارت فالت 2 حالت داره... یک تنظیم برای تاخیر زمانی در هنگام تشخیص خطا... و یک تنظیم برای حساسیت (میزان جریان عبوری از سیم ارت)

کارتون قشنگ نبود!
اقای عزیز من چند وقت پیش فقط یه اشتباه خیلی کوچیک تو صحبتهاتون دیدم و عنوان کردم. به هر حال ادمهای عاقل و بالغی هستیم. حرف میزدیم و به نتیجه می رسیدیم. بچه کوچولو یا غار نشین نیستیم که بریم یار جمع کنیم و بعد به همدیگه حمله کنیم! درست میگم؟ اگر ناراحت شده بودید دوست عزیزم یا بهتون برخورده بود به من می گفتید من نوشتم رو پاک می کردم یا اصلا می گفتم من اشتباه کردم! هیچ مشکلیم در انجام این کار نداشتم. نه این که برید همه دوستانتون رو مخفیانه جمع کنید که با اون لحن زننده با من صحبت کنند و ضد امتیاز بدن و اخطارو تهدید بفرستن.
میتونم بپرسم کی به شما حمله کرده با دوستاش؟!!!:surprised:
 

mosighane

عضو جدید
اگر در یک سیستم TN_S که سه فاز+نول از کوربالانس میگذرد 1-خطایی رخ دهد و این خطا مسیر خود را فرضا از فاز R به سیم ارت ببندد آن موقع آیا در سیم نول هم جریانی جاری میگردد یا خیر؟اگر جواب بله هست پس این احتمال وجود دارد رله اشتباها به جای خطای حقیقی ما که ارت هست خطا را آنبالانسی بفهمد ؟
2-اگر اضافه جریانی فرضا روی خط R قرار گیرد(به سبب یک مصرف کننده تکفاز) و سبب شود که در سیم نول جریانی جاری گردد آیا رله درک میکند که جریان جاری شده در سیم نول به خاطر آنبالانسی بوده ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام
ببینید کار کوربالانس و رله ارت فالت به این صورته که:
وقتی 3 فاز و نول رو از کوربالانس عبور میدید و هیچ خطای زمینی وجود نداره، مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره (جریان فازها از نول برمیگرده)... مگر اینکه خطای زمین اتفاق بیفته و جریان عبوری از فازها به جای برگشت از طریق سیم نول، از طریق سیم ارت برگرده و چون سیم ارت داخل کوربالانس نیست پس مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس مقداری غیر صفر بشه که اونوقت رله تریپ میده...
پس ربطی به جریان اضافه بار یا نامتعادل نداره و اونها رو تشخیص نمیده...!
تنظیمات رله ارت فالت 2 حالت داره... یک تنظیم برای تاخیر زمانی در هنگام تشخیص خطا... و یک تنظیم برای حساسیت (میزان جریان عبوری از سیم ارت)


میتونم بپرسم کی به شما حمله کرده با دوستاش؟!!!:surprised:
استاد عزیز اقا سعید

یک نکته هست .
در سیستم توزیع و فوق توزیع که مصرف تک فاز داریم نول هم عبور داده میشه .
و در این صورت با هر نامتعادلی ای رله عمل نمیکنه .
چرا ؟
چون وقتی مصرف تک فاز داریم یعنی سیستم نامتعادله و در حالت عادی از نول جریان عبور میکنه پس رله هی باید تریپ بده :d
...
اما یک تنطیم برای جریان نول هم میذارن . و در عمل معمولا 5% جریان نامی انتخاب میشه . در اصل باید حساب بشه.یعنی جریان نول رو حساب کنیم در حداکثر بار , و ستینگ رو انجام بدیم.
حالا مثلا جریان تنظیمی برای نول 5 امپر بود .باید حتما نامتعادلی بیشتر از 5 امپر بشه تا رله فالت ببینه و عمل کنه .
و اضافه بار روی یک فاز 4 امپر بود در این صورت رله عمل نمیکنه .
اما اگر اضافه بار در یک فاز بیشتر از 5 امپر شد یعنی به همون نسبت از نول عبور میکنه و رله فالت میبینه .
(اعداد رو مثال زدم کلا روش محاسبه جریان سیم نول مشخصه از همون روش محاسبه میشه .)
اگر خوب بیان نکردم تا جزیی تر بگم

اگر در یک سیستم TN_S که سه فاز+نول از کوربالانس میگذرد 1-خطایی رخ دهد و این خطا مسیر خود را فرضا از فاز R به سیم ارت ببندد آن موقع آیا در سیم نول هم جریانی جاری میگردد یا خیر؟اگر جواب بله هست پس این احتمال وجود دارد رله اشتباها به جای خطای حقیقی ما که ارت هست خطا را آنبالانسی بفهمد ؟
2-اگر اضافه جریانی فرضا روی خط R قرار گیرد(به سبب یک مصرف کننده تکفاز) و سبب شود که در سیم نول جریانی جاری گردد آیا رله درک میکند که جریان جاری شده در سیم نول به خاطر آنبالانسی بوده ؟

هدف رله امبولانسی و ارت فالت چیه ؟یعنی قراره در چه زمینه ای محافظت کنن.؟ ارت فالت برای اتصال زمین و نامتعادلی و امبولانسسی برای قعطی فاز یا نول . به کار میرود. درست است که با قطع فاز نامتعادلی داریم اما ارت فالت همیشه با قطع یک فاز عمل نمیکند. یعنی 100 در 100 پوشش نمیدهد.و برای همین است که از امبولانسی(برای قطع فاز ) استفاده میشود.
بالا توضیح دادم برای مصرف تک فاز چه میشود.
رله زمانی درک میکند که نباید قطع کند که تنظیم مربوط به جریان عبوری از نول کمتر از جریان واقعی عبوری از نول نباشد .
 
آخرین ویرایش:

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
اگر در یک سیستم TN_S که سه فاز+نول از کوربالانس میگذرد 1-خطایی رخ دهد و این خطا مسیر خود را فرضا از فاز R به سیم ارت ببندد آن موقع آیا در سیم نول هم جریانی جاری میگردد یا خیر؟اگر جواب بله هست پس این احتمال وجود دارد رله اشتباها به جای خطای حقیقی ما که ارت هست خطا را آنبالانسی بفهمد ؟
2-اگر اضافه جریانی فرضا روی خط R قرار گیرد(به سبب یک مصرف کننده تکفاز) و سبب شود که در سیم نول جریانی جاری گردد آیا رله درک میکند که جریان جاری شده در سیم نول به خاطر آنبالانسی بوده ؟
مثل اینکه من نتونستم منظورمو درست بیان کنم...
رله ارت فالت اصلا ربطی به جریان سیم نول نداره...
فرمولش در حالت عادی بدون خطا اینه (چه بار متعادل باشه چه نامتعادل این رابطه صادقه) ... Ia + Ib + Ic = In
در صورتی که خطای زمین رخ بده رابطه جریان به این شکل میشه... Ia + Ib + Ic = In + Iearth یعنی میشه گفت که Ia + Ib + Ic > In که اون وقت تساوی به هم میخوره و رله تریپ میده...
حالا هر جریانی از سیم نول میخواد عبور کنه!!!
استاد عزیز اقا سعید

یک نکته هست .
در سیستم توزیع و فوق توزیع که مصرف تک فاز داریم نول هم عبور داده میشه .
و در این صورت با هر نامتعادلی ای رله عمل نمیکنه .
چرا ؟
چون وقتی مصرف تک فاز داریم یعنی سیستم نامتعادله و در حالت عادی از نول جریان عبور میکنه پس رله هی باید تریپ بده :d
...
اما یک تنطیم برای جریان نول هم میذارن . و در عمل معمولا 5% جریان نامی انتخاب میشه . در اصل باید حساب بشه.یعنی جریان نول رو حساب کنیم در حداکثر بار , و ستینگ رو انجام بدیم.
حالا مثلا جریان تنظیمی برای نول 5 امپر بود .باید حتما نامتعادلی بیشتر از 5 امپر بشه تا رله فالت ببینه و عمل کنه .
و اضافه بار روی یک فاز 4 امپر بود در این صورت رله عمل نمیکنه .
اما اگر اضافه بار در یک فاز بیشتر از 5 امپر شد یعنی به همون نسبت از نول عبور میکنه و رله فالت میبینه .
(اعداد رو مثال زدم کلا روش محاسبه جریان سیم نول مشخصه از همون روش محاسبه میشه .)
اگر خوب بیان نکردم تا جزیی تر بگم
سلام داش مصطفی گل
خب منم میگم اصلا نامتعادلی ربطی به ارت فالت نداره...
...
داداش باز که رفتیم سر خونه اول:D... آخه جریان سیم نول توی حفاظت ارت فالت برای ما اصلا مهم نیست! این جریان رو شما چطوری میخواید ستینگ کنید تو رله ارت فالت؟!
رله ارت فالت فقط 2 تا تنظیم داره...
ND.jpg

اینم شکلش...
 

mosighane

عضو جدید
از یک طرف میشه گفت جناب Unknown_S با نشون دادن شکل منو به شک انداخته که چطور تنظیمات نول رو انجام دهیم.
جناب Unknown_S نامتعادلی با ارت فالت به شدت با هم در ارتباط هستند و یک پای قضیه هم سیم نول هست.از شما بعیده چون توی مطالب قدیمی هم خودتون اشاره هایی بهش داشتین و الان چرا میگین اصلا ربطی بهم ندارن نمیدونم چرا؟
از طرف دیگه جناب mostafa ghodrat هم حرفشون درست هست که میگن "وقتی مصرف تک فاز داریم یعنی سیستم نامتعادله و در حالت عادی از نول جریان عبور میکنه پس رله باید تریپ بده" .از دید منم این حرف درسته آخه چون وقتی سیستم سه فاز نامتعادل بشه حتما در سیم نول جریان عبور میکنه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
مثل اینکه من نتونستم منظورمو درست بیان کنم...
رله ارت فالت اصلا ربطی به جریان سیم نول نداره...
فرمولش در حالت عادی بدون خطا اینه (چه بار متعادل باشه چه نامتعادل این رابطه صادقه) ... Ia + Ib + Ic = In
در صورتی که خطای زمین رخ بده رابطه جریان به این شکل میشه... Ia + Ib + Ic = In + Iearth یعنی میشه گفت که Ia + Ib + Ic > In که اون وقت تساوی به هم میخوره و رله تریپ میده...
حالا هر جریانی از سیم نول میخواد عبور کنه!!!

سلام داش مصطفی گل
خب منم میگم اصلا نامتعادلی ربطی به ارت فالت نداره...
...
داداش باز که رفتیم سر خونه اول:D... آخه جریان سیم نول توی حفاظت ارت فالت برای ما اصلا مهم نیست! این جریان رو شما چطوری میخواید ستینگ کنید تو رله ارت فالت؟!
رله ارت فالت فقط 2 تا تنظیم داره...
مشاهده پیوست 229146

اینم شکلش...

انواع مختلفی هست داش سعید
حالا یه سوال
اون سلکتور یا تنظیم کننده trip مربوط به تنظیم چی هست ؟
.
نمونه ای که برای سه فاز و نول یعنی سیستم 4 سیمه نا متعادل استفاده میشه هم همین دو رنج رو داره . البته من بیشتر نوع کمپکتشو دیدم با فانکشن های دیگه .
که رنج تریپ مربوط به همون ستینگ جریان سیم نوله
محاسبه میکنن که در این سیستم 4 سیمه مثلا 10 امپر از سیم نول جریان عبور میکنه در بدترین شرایط
ستینگ رو روی 10 امپر تنظیم میکنن. حالا بعضی تنظیمات به این صورت هم هست که مثلا 10%In
با این وجود اگر اتصال زمین رخ بده نا متعادلی پیش میاد که هیچ ممکنه جریان سیم نول از 10 امپر بیشتر بشه . که بالا رفتن جریان سیم نول از 10 امپر هم باعث تریپ میشه.
یعنی هم اتصال زمین , و
هم بیشتر شدن جریان نول از مقدار ست شده . این نظر منه و منم انجام دادم . حداقل دو مورد رو یادمه ......

...
داش سعید فکر کنم خسته ای مث من که خیلی موقه ها اشتباه مینوشتم .دی
جریان های سه فاز که جمع برداری میشن .
در ضمن :d یعنی همیشه جمع سه فاز برابر با نوله ؟:d
شما اینطور فرض کن که یک موتور سه فاز چهار سیمه سیمه داری +
1000 وات روشنایی
یک کولر و فن تک فاز و غیره ...حال چی میشه :d
یکی از فاز ها که جریان بیشتری داره به مصارف تک فاز متصل شده.
در نتیجه سه فاز با هم برابر نیستند و در نول جریان داریم.
با این حال یک رله ارت فالت هم داریم .
تا رله رو راه اندازی میکنیم رله تریپ میده (داش اینا رو نخوندما...اینا رو تو عمل انجام دادم.بار اول تازه کار بودم 50 تومن بار دوم 300 تومن گرفتم تا رله رو راه انداختم ) :d
چرا رله تریپ میده ...چون جریان در نول هست .
حالا یک تنظیم برای نول میذاریم.
مثلا کل مصارف تک فاز شده 10 امپر ...
و باید رنج رله ارت فالت رو روی 10 امپر تنظیم کنیم .
یعنی تا 10 امپر نا متعادلی رو رله تریپ نمیده
.
..
در غیر اینصورت نیازی به تنظیم چیزی نداریم
وقتی که کرو از نوع difinite time باشه که برای ارت فالت اکثرا همین هست یعنی در حداقل زمان ممکن با کمترین نامتعادلی عمل میکنه. پس دیگه چی ست کنیم ما ؟!
...
برای نمونه
 
آخرین ویرایش:

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
از یک طرف میشه گفت جناب Unknown_S با نشون دادن شکل منو به شک انداخته که چطور تنظیمات نول رو انجام دهیم.
جناب Unknown_S نامتعادلی با ارت فالت به شدت با هم در ارتباط هستند و یک پای قضیه هم سیم نول هست.از شما بعیده چون توی مطالب قدیمی هم خودتون اشاره هایی بهش داشتین و الان چرا میگین اصلا ربطی بهم ندارن نمیدونم چرا؟
از طرف دیگه جناب mostafa ghodrat هم حرفشون درست هست که میگن "وقتی مصرف تک فاز داریم یعنی سیستم نامتعادله و در حالت عادی از نول جریان عبور میکنه پس رله باید تریپ بده" .از دید منم این حرف درسته آخه چون وقتی سیستم سه فاز نامتعادل بشه حتما در سیم نول جریان عبور میکنه.
خب با حرف که نمیشه دوست عزیز... من با فرمول و منطق گفتم رابطه رو...
اگر شما مطمئنید غیر از اونی هست که بنده عرض کردم خب با دلیل و فرمول اثبات کنید تا بنده هم یاد بگیرم از شما دوستان...
انواع مختلفی هست داش سعید
حالا یه سوال
اون سلکتور یا تنظیم کننده trip مربوط به تنظیم چی هست ؟
.
نمونه ای که برای سه فاز و نول یعنی سیستم 4 سیمه نا متعادل استفاده میشه هم همین دو رنج رو داره . البته من بیشتر نوع کمپکتشو دیدم با فانکشن های دیگه .
که رنج تریپ مربوط به همون ستینگ جریان سیم نوله
محاسبه میکنن که در این سیستم 4 سیمه مثلا 10 امپر از سیم نول جریان عبور میکنه در بدترین شرایط
ستینگ رو روی 10 امپر تنظیم میکنن. حالا بعضی تنظیمات به این صورت هم هست که مثلا 10%In
با این وجود اگر اتصال زمین رخ بده نا متعادلی پیش میاد که هیچ ممکنه جریان سیم نول از 10 امپر بیشتر بشه . که بالا رفتن جریان سیم نول از 10 امپر هم باعث تریپ میشه.
یعنی هم اتصال زمین , و
هم بیشتر شدن جریان نول از مقدار ست شده . این نظر منه و منم انجام دادم . حداقل دو مورد رو یادمه ......

...
داش سعید فکر کنم خسته ای مث من که خیلی موقه ها اشتباه مینوشتم .دی
جریان های سه فاز که جمع برداری میشن .
در ضمن :d یعنی همیشه جمع سه فاز برابر با نوله ؟:d
شما اینطور فرض کن که یک موتور سه فاز سه سیمه داری +
1000 وات روشنایی
یک کولر و فن تک فاز و غیره ...حال چی میشه :d
یکی از فاز ها که جریان بیشتری داره به مصارف تک فاز متصل شده.
در نتیجه سه فاز با هم برابر نیستند و در نول جریان داریم.
با این حال یک رله ارت فالت هم داریم .
تا رله رو راه اندازی میکنیم رله تریپ میده (داش اینا رو نخوندما...اینا رو تو عمل انجام دادم.بار اول تازه کار بودم 50 تومن بار دوم 300 تومن گرفتم تا رله رو راه انداختم ) :d
چرا رله تریپ میده ...چون جریان در نول هست .
حالا یک تنظیم برای نول میذاریم.
مثلا کل مصارف تک فاز شده 10 امپر ...
و باید رنج رله ارت فالت رو روی 10 امپر تنظیم کنیم .
یعنی تا 10 امپر نا متعادلی رو رله تریپ نمیده
.
..
در غیر اینصورت نیازی به تنظیم چیزی نداریم
وقتی که کرو از نوع difinite time باشه که برای ارت فالت اکثرا همین هست یعنی در حداقل زمان ممکن با کمترین نامتعادلی عمل میکنه. پس دیگه چی ست کنیم ما ؟!
...
برای نمونه
مربوطه به جریان سیم ارت... یعنی همون اختلاف جریانی که از فازها میاد ولی از نول برنمیگرده و از ارت مسیر برگشت بسته میشه...
خب من روابط رو نوشتم... اگر روابط دیگه ای داره داداش بنویس...

....
مگه من گفتم جمع برداری نمیشن؟!
فرض کنید یه مصرف کننده سه فاز نامتعادل دارید که از 2 تا فاز 100 آمپر و از یک فاز 105 آمپر میگذره... اون 5 آمپر اضافی از سیم نول رد میشه...
حالا با جمع برداری 3 فاز مجموع جریان سه فاز 100 آمپر برابر 0 میشه و اون 5 آپمر اضافی از یکی از فازها از کوربالانس رد میشه و از نول برمیگرده و دوباره از کوربالانس عبور میکنه... پس جمع اون جریان هم صفر میشه... یعنی در یک حالت نامتعادل، باز مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره... پس ارت فالت عمل نمیکنه...

اگر با توضیح کامل منو قانع کنید ممنون میشم...
 

mosighane

عضو جدید
دوستان با خواندن یک سری مطالب و مطالب شما فهمیدم هر یک صحبتهایتان در جای خود درست است.در نهایت داریم

صحبت سعید خان در این حالت درسته===>در صورتی که سیستم TN_S باشه یعنی سیم فاز+نول از کوربالانس رد بشه
1-فرض کنید یه مصرف کننده سه فاز نامتعادل دارید که از 2 تا فاز 100 آمپر و از یک فاز 105 آمپر میگذره... اون 5 آمپر اضافی از سیم نول رد میشه...
حالا با جمع برداری 3 فاز مجموع جریان سه فاز 100 آمپر برابر 0 میشه و اون 5 آپمر اضافی از یکی از فازها از کوربالانس رد میشه و از نول برمیگرده و دوباره از کوربالانس عبور میکنه... پس جمع اون جریان هم صفر میشه... یعنی در یک حالت نامتعادل، باز مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره... پس ارت فالت عمل نمیکنه

2-صحبت مصطفی خان هم درسته====>در صورتی که سیستم TN_C باشه یا سیستم TN_S باشد که سیم نول را از کوربالانس عبور نداده اند یعنی فقط سیم فاز از کوربالانس عبور کنه
فرضا اگر در این حالت از یک سیم فاز اضافه جریانی عبور کند و مسیر از سیم N برگردد چون N در کوربالانس نیست نمیتواند توسط میدان مغناطیسی اثر آن فاز را خنثی نماید و سبب خطای ارت فالت میگردد در صورتی که اصلا خطای ارت فالت نبوده و سببش خطای نامتعادلی که شاید گذرا هم بوده است سبب بی برقی تابلو بگردد.

3-در مورد تنظیم رله ارت فالت باید گفت اگر فرضا کلید ارت فالتی 2500 A باشد باید 10در صد از 2500 آمپر را برای شرایط نامتعادلی گذاشت که میشود 250 آمپر.یعنی اگر تا 250 آمپر از سیم نول جریان بگذرد رله ارت فالت میفهمد که نباید تریپ جهت ارت فالت بدهد چون دلیلش نامتعادلی هست اما اگر خطا 251 آمپر شد بعد از تنظیم یک محدوده زمانی تریپی به خاطر ارت فالت میدهد.(که قبلا مصطفی خان اشاره داشته اند)

بسیار عالی بود.مسئله حل شد.تشکر از شما دوستان
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خب با حرف که نمیشه دوست عزیز... من با فرمول و منطق گفتم رابطه رو...
اگر شما مطمئنید غیر از اونی هست که بنده عرض کردم خب با دلیل و فرمول اثبات کنید تا بنده هم یاد بگیرم از شما دوستان...

مربوطه به جریان سیم ارت... یعنی همون اختلاف جریانی که از فازها میاد ولی از نول برنمیگرده و از ارت مسیر برگشت بسته میشه...
خب من روابط رو نوشتم... اگر روابط دیگه ای داره داداش بنویس...

....
مگه من گفتم جمع برداری نمیشن؟!
فرض کنید یه مصرف کننده سه فاز نامتعادل دارید که از 2 تا فاز 100 آمپر و از یک فاز 105 آمپر میگذره... اون 5 آمپر اضافی از سیم نول رد میشه...
حالا با جمع برداری 3 فاز مجموع جریان سه فاز 100 آمپر برابر 0 میشه و اون 5 آپمر اضافی از یکی از فازها از کوربالانس رد میشه و از نول برمیگرده و دوباره از کوربالانس عبور میکنه... پس جمع اون جریان هم صفر میشه... یعنی در یک حالت نامتعادل، باز مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره... پس ارت فالت عمل نمیکنه...

اگر با توضیح کامل منو قانع کنید ممنون میشم...

حرفات درسته مهندس . بذار یکمی بریم تو عمل.
به چند صورت رله ارت فالت متصل میشه ؟
به دو صورت .
یکی با کوربالانس در مسیر سه فاز
یکی با سی تی در مسیر نول
کاری با دومی نداریم .
اما اولی .
ارت فالت زمانی عمل میکنه که از نول جریان عبور کنه ...شما اینو قبول نمیکنی و میگی حتما باید نا متعادلی بر اثر خطا باشه . یعنی اتصال فاز به ارت .
اما در عمل حتی اگر فاز به ارت اتصال کوتاه نشه و جریانی از نول عبور کنه بازم رله فالت کاذب میبینه
...
برای اینکه فالت کاذب نبینه یک رنج مربوط به تنظیم جریان نول داره
که همون 5 امپری که گفتی رو بهش معرفی میکنن.
الان فکر کنم مسئلمون حل شد .
اها ی لحظه فک کردم منظورت جمع عددی بود ببخشید:d
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
دوستان با خواندن یک سری مطالب و مطالب شما فهمیدم هر یک صحبتهایتان در جای خود درست است.در نهایت داریم

صحبت سعید خان در این حالت درسته===>در صورتی که سیستم TN_S باشه یعنی سیم فاز+نول از کوربالانس رد بشه
1-فرض کنید یه مصرف کننده سه فاز نامتعادل دارید که از 2 تا فاز 100 آمپر و از یک فاز 105 آمپر میگذره... اون 5 آمپر اضافی از سیم نول رد میشه...
حالا با جمع برداری 3 فاز مجموع جریان سه فاز 100 آمپر برابر 0 میشه و اون 5 آپمر اضافی از یکی از فازها از کوربالانس رد میشه و از نول برمیگرده و دوباره از کوربالانس عبور میکنه... پس جمع اون جریان هم صفر میشه... یعنی در یک حالت نامتعادل، باز مجموع جریان اندازه گیری شده توسط کوربالانس صفره... پس ارت فالت عمل نمیکنه

2-صحبت مصطفی خان هم درسته====>در صورتی که سیستم TN_C باشه یا سیستم TN_S باشد که سیم نول را از کوربالانس عبور نداده اند یعنی فقط سیم فاز از کوربالانس عبور کنه
فرضا اگر در این حالت از یک سیم فاز اضافه جریانی عبور کند و مسیر از سیم N برگردد چون N در کوربالانس نیست نمیتواند توسط میدان مغناطیسی اثر آن فاز را خنثی نماید و سبب خطای ارت فالت میگردد در صورتی که اصلا خطای ارت فالت نبوده و سببش خطای نامتعادلی که شاید گذرا هم بوده است سبب بی برقی تابلو بگردد.

3-در مورد تنظیم رله ارت فالت باید گفت اگر فرضا کلید ارت فالتی 2500 A باشد باید 10در صد از 2500 آمپر را برای شرایط نامتعادلی گذاشت که میشود 250 آمپر.یعنی اگر تا 250 آمپر از سیم نول جریان بگذرد رله ارت فالت میفهمد که نباید تریپ جهت ارت فالت بدهد چون دلیلش نامتعادلی هست اما اگر خطا 251 آمپر شد بعد از تنظیم یک محدوده زمانی تریپی به خاطر ارت فالت میدهد.(که قبلا مصطفی خان اشاره داشته اند)

بسیار عالی بود.مسئله حل شد.تشکر از شما دوستان

1- خب از اولش هم بحث سر این بود که سیم ارت رو از کوربالانس رد کنیم... و بحث رد نکردن سیم نول از کور بالانس نبود!!!
2- رد نکردن سیم نول از کوربالانس از نظر فنی کار درستی نیست و به درد تشخیص ارت فالت نمیخوره...
ولی در مورد قسمت 3 :
میدونید که بار در شبکه متغیره... اگر بار متعادل بشه و خطای زمین رخ بده چی میشه؟! یعنی اگر تا 250 آمپر جریان خطای زمین عبور کنه رله هیچ عکس العملی نشون نمیده!!!
این یعنی همچین حفاظتی کاملا غیر اصولی هست... که دلیلش ربط دادن ارت فالت به قضیه بار نامتعادل هست در صورتی که اینها دو قضیه جداگانه هستن...

در هر حال موفق باشید
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
حرفات درسته مهندس . بذار یکمی بریم تو عمل.
به چند صورت رله ارت فالت متصل میشه ؟
به دو صورت .
یکی با کوربالانس در مسیر سه فاز
یکی با سی تی در مسیر نول
کاری با دومی نداریم .
اما اولی .
ارت فالت زمانی عمل میکنه که از نول جریان عبور کنه ...شما اینو قبول نمیکنی و میگی حتما باید نا متعادلی بر اثر خطا باشه . یعنی اتصال فاز به ارت .
اما در عمل حتی اگر فاز به ارت اتصال کوتاه نشه و جریانی از نول عبور کنه بازم رله فالت کاذب میبینه
...
برای اینکه فالت کاذب نبینه یک رنج مربوط به تنظیم جریان نول داره
که همون 5 امپری که گفتی رو بهش معرفی میکنن.
الان فکر کنم مسئلمون حل شد .
اها ی لحظه فک کردم منظورت جمع عددی بود ببخشید:d
خب دقیقا مسئله اینجاست... اسمش روشه... بهش میگن ارت فالت نه فالت نامتعادلی بار !!
من با فرمول ها ثابت کردم که نامتعادلی بار ربطی به ارت فالت نداره و کوربالانس اصلا نامتعادلی رو نمیبینه!!! (وقتی که سه فاز و نول عبور کرده از کوربالانس)
اگر میگی رله فالت کاذب میبینه ثابت کن و بگو بر چه اساسی اینو میگی و ایراد روابطی که من نوشتم رو بگو:D
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خب دقیقا مسئله اینجاست... اسمش روشه... بهش میگن ارت فالت نه فالت نامتعادلی بار !!
من با فرمول ها ثابت کردم که نامتعادلی بار ربطی به ارت فالت نداره و کوربالانس اصلا نامتعادلی رو نمیبینه!!! (وقتی که سه فاز و نول عبور کرده از کوربالانس)
اگر میگی رله فالت کاذب میبینه ثابت کن و بگو بر چه اساسی اینو میگی و ایراد روابطی که من نوشتم رو بگو:d

روابطی که نوشتی دزسته.
بهتر میدونی من روابطی بلد نیستم .
انجام دادم و رفع عیب کردم .
نمیدونم والا شاید شانسی درست شده و اشتباه کنم
خلاصه نکته هایی که من میدونم رو میگم. به علاوه نکته های شما .در کل برای هر کسی که میخواد طراحی کنه بدرد میخوره.
اگر از سامیشن سه فاز استفاده شد
باید جریان تنظیمی برابر جریان خط باشد (بدون وجود نول)
اگر از کوربالانس بدون نول استفاده شد ت
نیازی به تنظیم جریان ندارد و در حداقل جریان (همون 0.25) عمل میکند . یا مقادیر دیگه
اگر از کوربالانس نول عبور داده شد .
جریان تنظیمی برابر جریانی میشود که از نول عبور کرده.
...
درسته که به حرف به عنوان به اسم میگن این رله در مقابل ارت فالت حفاظت میکنه. اما مکانیسم کاری رله طوری هست که با عبور نول از کوربالانس و عبور کمترین جریان از نول رله عمل میکنه.
.
به همبن دلیل تو مبحث قبلی برای قطع فاز میگفتم بستگی به مقدار تنظیمی برای نول , رله ارت فالت میتونه قطعی فاز رو ببینه.
فاز قطع میشه
اما
از نول جریان عبور میکنه
و اگر جریان عبوری بیشتر از مقدار تنظیمی باشه رله ارت فالت ,فالت قطعی فاز رو میبینه.
....
مثل رله 32
که اگر اتصال کوتاه رخ بده و فیدر موتوری وجود داشته باشه عمل میکنه.
در صورتی که وظیفش اصلا حفاظت در مقابل اضافه جریان یا اتصال کوتاه نیست .
...
ممکنه هم اشتباه کنم ولی چیزی که میدونم و انجام دادم اینه.
 

Similar threads

بالا