تست ترمودینامیکی پمپ (thermodynamic pump testing)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز

تست ترمودینامیکی پمپ (thermodynamic pump testing) یک روش از تست پمپ (pump testing) است که در آن برای پیدا کردن راندمان یک پمپ تنها به اندازه‌گیری افزایش دما، توان مصرفی و اختلاف فشار نیاز است. این اندازه‌گیری‌ها معمولا با پروب‌های دما و فشار انجام می‌شود که در محلولوها (valves) در ورودی و خروجی پمپ وارد می‌شوند.

از این اندازه‌گیری می‌توان جریان تولید شده توسط یک پمپ را به دست آورد. این تست در استانداردهای تست هیدرولیک دقت بالا مانند ISO 5198 توضیح داده شده است.

روش ترمودینامیکی برای تست عملکرد پمپ‌ها، کالیبراسیون فلومترها (flowmeters)، تست منحنی سیستم و کاربردهای دیگر استفاده می‌شود و قادر به دستیابی به نتایجی را با عدم اطمینان کم‌تر از 1 درصد در بازده پمپ و کم‌تر از 1.5 درصد در جریان است.

در حالی که تست ترمودینامیکی امکان تست پیکربندی لوله‌کشی را نیز دارد، دیگر روش‌های معمول تست پمپ نمی‌توانند نتایج دقیقی ارایه کنند.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش و تجهیزات تست ترمودینامیکی پمپ

روش و تجهیزات تست ترمودینامیکی پمپ

روش و تجهیزات تست ترمودینامیکی پمپ

ناکارآمدی پمپ‌ها به وسیله دمای سیال منتقل می‌شود و بنابراین تقریبا تمام انرژی که در اثر ناکارآمدی یک پمپ از دست رفته است باعث افزایش دمای مایع در حال پمپ می‌شود. روش ترمودینامیکی از این واقعیت بهره می‌برد و از اندازه‌گیری دقیق اختلاف دما در طول یک پمپ برای محاسبه راندمان پمپ استفاده می‌کند. اندازه‌گیری فشار برای محاسبه هد پمپ و اندازه‌گیری توان برای سنجش توان ورودی به پمپ انجام می‌شوند.

با استفاده از اندازه‌گیری دما، توان و فشار، با استفاده از معادله پمپ می‌توان دبی را محاسبه کرد.

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258191&d=1464457924

اندازه‌گیری دما بسیار حساس است و در نتیجه اغلب توزیع کنندگان تجاری تجهیزات تست ترمودینامیکی پمپ ادعای دقت بیش از 0.001 درجه سانتی‌گراد می‌کنند. چنین دقتی به این دلیل لازم است که افزایش دما در طول یک پمپ ممکن است کم‌تر از 0.05 درجه سانتی‌گراد شود.

به طور معمول پروب‌های دما به طور مستقیم در داخل جریان قرار داده می‌شوند و اندازه‌گیری فشار از طریق شیرهایی انجام می‌شود که در هر دو بخش مکش و تخلیه لوله قرار می‌گیرند. هد پمپ توسط روش‌هایی مانند مانند بستن یک شیر تخلیه، استفاده از ترکیب پمپ‌های مختلف به صورت موازی و یا تنظیم سطح منبع تغییر می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا عملکرد
پمپ با تغییر هد و در نتیجه دبی در سراسر دامنه کاری خود تست شود.


 

پیوست ها

  • Thermodynamic-Test-Diagram.jpg
    Thermodynamic-Test-Diagram.jpg
    32.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش ترمودینامیکی در مقابل روش متداول تست پمپ

روش ترمودینامیکی در مقابل روش متداول تست پمپ

روش ترمودینامیکی در مقابل روش متداول تست پمپ


مقادیر اندازه‌گیری و محاسبه شده


روش متداول تست پمپ روشی است که برای به دست آوردن منحنی‌های عملکردی پمپ متکی بر اندازه‌گیری جریان به جای اندازه‌گیری دما است. از این رو تفاوت روش ترمودینامیکی با روش معمولی تست پمپ بیشتر به آن‌چه که اندازه‌گیری می‌شود و چگونگی محاسبه آن مقادیر مربوط می‌شود.

جدول زیر نشان می‌دهد که در هر روش تست پمپ کدام پارامترها به وسیله تجهیزات تست اندازه‌گیری و کدام محاسبه می‌شوند.

روش
هد
جریان
راندمان
توان
روش ترمودینامیکی
اندازه‌گیری
محاسبه
اندازه‌گیری
اندازه‌گیری
روش مرسوم
اندازه‌گیری
اندازه‌گیری
محاسبه
اندازه‌گیری

ملزومات تست

یک تفاوت کلیدی دیگر بین دو روش تست، ملزومات راه‌اندازی تست است. روش متداول نیاز به لوله‌کشی دقیق‌تری دارد و به منظور ارایه دقت در سنجش جریان معمولا نیاز به یک طول مستقیم بیش از 5 برابر قطر لوله در بالادست فلمومتر دارد.

با این حال روش ترمودینامیکی به منظور دستیابی به دقت سنجش به طور معمول نیاز به طول مستقیم تنها 1 تا 2 برابر قطر لوله در بالادست تجهیزات دارد. در نتیجه روش ترمودینامیکی اغلب قادر به انجام آزمایش‌های میدانی است که نمی‌توانند با یک آزمایش معمولی انجام شوند.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربردهای تست ترمودینامیکی پمپ

کاربردهای تست ترمودینامیکی پمپ

کاربردهای تست ترمودینامیکی پمپ

روش ترمودینامیکی برای تست پمپ‌های آب، فاضلاب و پمپ‌های دیگر استفاده شده است؛ اما به دلیل توانایی آن در تست دقیق جریان، از آن برای کاربردهایی مانند تست منحنی سیستم، صحت‌سنجی و کالیبره کردن فلومتر نیز استفاده می‌شود.

این روش به ویژه در شرایطی مفید است که امکان انجام لوله‌کشی روش‌های آزمایش معمولی وجود ندارد.

این روش می‌تواند، مانند تست متداول پمپ‌ها برای ارزیابی عمل‌کرد پمپ‌ها برای تعمیر و نگه‌داری پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی برای تصمیمات جای‌گزینی و نوسازی استفاده شود. علاوه بر این، این روش می‌تواند به صورتی توسعه یابد که برای تست عملکرد دمنده (blower) وتوربین (turbine) نیز به کار رود.


 
بالا