تزریق زیر جلدی scیا داخل عضلانیim

hani20

عضو جدید
واکسیناسیون جوجه های یک روزه معمولا به صورت تجویز 2/0تا5/0میلی لیتر واکسن زیر پوست پشت گردن یا داخل عضله پا صورت می گیرد .
ماشین های اتوماتیک واکسیناسیون که در اکثر نقاط جهان به کار می روند معمولا برای تزریق زیر پوست پشت گردن طراحی شده اند یک واکسیناتور با تجربه می تواند 2000-1600 جوجه را در یک ساعت واکسینه نمایید معمولا یکرنگ مخصوص با واکسن مخلوط می گردد تا بعد از تجویز بتوان روند واکسیناسیون را دنبال نمود سر سوزن ها را در طول روز بایستی به کرات تعویض نمایید و سر سوزن های کند و یا خم شده را بلافاصله تعویض کنید .

قبل از واکسیناسیون
· قبل از اغاز واکسیناسیون تمام ماشین های واکسیناسیون را به دقت تنظیم کنید . · محل سوزن ها را بررسی و از صحت جایگزینی ان ها مطمئن شوید . · به اندازه کافی سر سوزن استریل در دسترس داشته باشید . · تمام ماشین ها را از نظر دقت و صحت عملکرد وارسی کنید . · فشار هوا را اندازه گیری کنید . · از عدم گرم شدن ویال های واکسن مورد مصرف اطمینان حاصل کنید در بسیاری از کارخانه های جوجه کشی ویال هایواکسن را واژگون می کنند تا محصول یخ ده رو قرار بگیرد اگر چنان چه واکسن ها به طور سهوی گرم شوند محلول واکسن به سمت پایین ویال رفته (کلاهک ان ) و قابل مشاهده می شود . · از رنگ مناسب حلال واکسن (نه زرد و نه بنفش) و عدم کدر بودن یا حضور هر گونه ذره خارجی در ان اطمینان حاصل کنید . · در حین کار از عینک ها و دستکش های ایمنی استفاده نمایید .
تجویز واکسن · پروسه واکسیناسیون را با استفاده از تجهیزات بهداشتی اغاز کنید . · واکسن رقیق شده را به تجهیزات واکسیناسیون وصل نموده و سیستم را قبل از اغاز واکسیناسیون جوجه ها ازمایش نمایید . · دز مصرفی واکسن برای هر تزریق معمولا 2/0تا 5/0میلی لیتر می باشد . · بعد از واکسیناسیون هر 1000 جوجه (حداقل)سر سوزن را تعویض نمایید . · بعد از اماده سازی واکسن ها را بایستی در عرض 45تا30 دقیقه مصرف نمایید چنان چه لازم است که واکسیناتور ها روند واکسیناسیون را متوقف نمایید بایستی مدت زمان وقفه را محاسبه نموده و از ماندن واکسن ها بیشتر از 45 دقیقه پرهیز نمایید . · به منظور ارزیابی عملکرد هر واکسیناتر یک جوجه واکسینه شده را به عنوان نمونه انتخاب و کیفیت واکسیناسیون را بررسی نمایید به علت افزودن رنگ به محلول واکسن این برسی را از طریق نحوه انتشار رنگ زیر پوست گردن ارزیابی می نمایید تعداد جوجه هایی که زیر پوست گردنشان رنگ مشاهده می شود را در هر 100 جوجه شمارش و درصد جوجه های واکسینه نشده را محاسبه نمایید هر گونه مشکل را در لحظه حل کنید این کار را بایشستی حتما تا قبل از گذشت 15 دقیقه قبل از شروع واکسیناسیون انجام دهید در غیر این صورت رنگ دیگر زیر پوست قابل روئیت نخواهد بود . · درصد جوجه هایی که پشت گردنشان خون مشاهده می کنید را محاسبه نمایید چون نشان دهنده سر سوزن های جا نگرفته در محب صحیح خم شده یا کند شده و یا اعمال فشار بیش از حد در حین تزریق می باشند . · از تنظیم دقیق ماشین تجویز واکسن اطمینان حاصل کنید تا از تزریق واکسن ها با دز مناسب به جوجه ها مطوئن باشید . · از صحت میزان فشار هوا اطمینان حاصل کنید (اکثر ماشین ها با فشار 75 پاسکال کار می کنند) افزایش فشار از حد مجاز ممکن است باعث اسیب به جوجه ها و یا نشت واکسن و یا اسیب به دیواره سلول های واکسن گردد کاهش فشار نیز ممکن است باعث تزریق کمتر از دز پیشنهادی واکسن به جوجه گردد .
پس از واکسن · در پایان روز واکسیناسیون تمامی تجهیزات را به درستی شستشو و ضد عفونی و در پایان استریل نمایید و اصول نگهداری ان ها زرا رعایت نمایید . · تمام واکسن های مصرف نشده از قبیل واکسن های شکسته شده یا باقی مانده را حذف نمایید . واکسیناسیون به طریق اسپری در جوجه کشی در بسیاری از مناطق جوجه های یک روزه را به کمک اسپری ذرات واکسن زنده به داخل جعبه های حمل جوجه انجام می دهند در این روش لازم است اندازه ذرات به دقت کنترل شده و روند و صحت واکسیناسیون را نیز از طریق وجود رطوبت و یا رنگ روی پوست جوجه ها ارزیابی نمود این روش واکسیناسیون بیشتر برای واکسن های تنفسی (نظیر واکسن برونشیت و نیوکاسل) و کوکسیدوز های زنده به کار می رود .
نکات مهمیکه در واکسیناسیون به روش اسپری برای واکسن های تنفسی در جوجه کشی بایستی مد نظر قرار گیرند · با وجود این که معمولا دز واکسن های تنفسی که به روش اسپری تجویز می شوند به ازای هر جعبه جوجه 7/0میلی لیتر است اما بهتر است که برای هر نوع واکسنی دز پیشنهادی شرکت سازنده را جویا شد . · میزان اب مصرفی با توجه به نوع واکسن و تجهیزات اسپری کننده متفاوت است . · مناسب ترین سایز برای قطر ذرات واکسن 300-100میکرون می باشد ذرات کوچک تر از این با جریان هوا جابجا شده و جوجه ها به درستی واکسینه نمی شوند . · موادی که لازم است بر ان ها نظارت نمایین عبارت اند از فشار هوا- الگوی اسپری واکسن از سر نازل ها –میزان واکسنی که در هر فشار از سر نازل ها اسپری می گردد جهت نازل ها و ارتفاع ان ها از جعبه جوجه ها .

 
بالا