ترک اعتیاد و سیگار با طب سوزنی

saharrahin

عضو جدید
دکتر محسن پرچمی
طب سوزنی


‌درمان با طب سوزنی می‌تواند روش مناسبی برای ترک اعتیاد باشد‌. در عصر حاضر هزاران محقق و دانشمند در سراسر جهان مشغول پژوهش و تحقیق در زمینه‌‌ی مواد مخدر از جمله علل گرایش به اعتیاد‌، اثرات مواد مخدر بر سیستم‌های مختلف بدن‌، ترشحات مواد شبه مورفین در مغز‌، علل آرامش حاصل از مصرف مواد مخدر و روش‌های مختلف ترک اعتیاد هستند. هنوز محققان نتوانسته‌اند معتاد را بشناسند و تعریف درست و دقیقی از معتاد و اعتیاد ارایه دهند و برداشت‌های آنان تنها بر‌اساس نظریات و برداشت‌های ذهنی و یک سری مسایل آماری استوار است.

علل گرایش به اعتیاد
با توجه به این‌که روان‌شناسان و جامعه‌شناسان‌، علل گرایش اولیه به سوی اعتیاد را کمبودها، بیماری‌های روانی، عاطفی و… ذکر می‌کنند که می‌‌‌تواند در گرایش افراد به مواد مخدر موثر باشد و با توجه به این‌که رابطه‌ای بین بیماری‌های روانی و مواد مخدر طبیعی وجود دارد‌، شاید بتوان گفت که احتمالا یکی از عواملی که می‌تواند در گرایش افراد به سوی مواد مخدر مصنوعی‌، نقش اساسی داشته باشد، کاهش ترشح اندروفین در مغز بوده که به طورطبیعی و ناخودآگاه جهت تامین آن به مواد مخدر پناه می‌برند.
زمانی که فرد ترکیبات مورفینی از قبیل تریاک و هرویین را مصرف می‌کند‌، این ترکیبات از طریق گیرنده‌های خون در بدن جذب می‌شود و با توجه به این‌که به صورت طبیعی نیز مقداری مورفین توسط خود مغز ترشح می‌شود‌، مقدار آن در مغز افزایش می‌یابد. از آن جایی که ترکیبات مورفینی‌، اثری آرام بخش و ضد‌درد دارند‌، شخص احساس آرامش و نشاط نموده و به تعبیری «نشئه» می‌شود. اگر مصرف این مواد تکرار شود، باعث به وجود آمدن عکس العملی در مغز می‌شود، زیرا مغز خود مقداری ترکیبات مورفینی طبیعی ـ البته به اندازه‌ی مورد نیاز ـ ترشح می‌کند و با اضافه شدن مقدار مورفین بر اثر استعمال مواد مخدر مصنوعی‌، مغز قابلیت تحمل آن را از دست داده و به ناچار باید به طریقی جلوی مورفین اضافی که وارد مغز می‌شود را گرفت بنابراین خود مغز باید از ترشح مورفین خودداری کند، در این صورت غدد و مناطقی از مغز که مسوول ترشح اندروفین‌ها هستند، از فعالیت بازمی‌ایستند یا ترشح آن کاهش می‌یابد.
با توجه به این‌که مغز انسان نیاز به مورفین طبیعی داشته و از طرفی مناطقی که مسوول ترشح آن هستند‌، غیر فعال شده‌اند، فرد دچار ناراحتی‌های مختلفی می‌شود که به مجموعه‌ی آن‌ها «سندرم ترک اعتیاد» گفته می‌شود. در این حالت فرد ناچار است مورفین مورد نیاز مغز را از خارج تامین کند و در این جا می‌گوییم که فرد معتاد شده است.
تا وقتی که مناطق مسوول ترشح اندروفین در بدن به حالت طبیعی خود بر‌نگردند و مورفین ترشح نکنند، فرد هم‌چنان معتاد خواهد بود؛ بنابراین اگر فرد معتاد حتی چند سال هم حبس شود‌، فقط ناراحتی‌های جسمی او برطرف شده ولی علاقه و میل شدید او نسبت به مواد مخدر هم‌چنان باقی خواهد ماند و به محض آزادی به دنبال اعتیاد می‌رود‌.
‌داروها فقط می‌توانند مورفین مورد نیاز مغز را تامین کنند‌، ولی نمی‌توانند مناطقی از مغز را که از فعالیت باز ایستاده به حالت طبیعی و اولیه‌ی خود برگردانند؛ بنابراین روش‌های ترک اعتیاد زمانی موثر خواهد بود که بتوانند غدد و مناطقی از مغز را که مسوول ترشح اندروفین بوده به شکل طبیعی بر‌گردانده تا مجددا مورفین مورد نیاز را ترشح و تامین کند.
با توجه به آن‌چه گفته شد، درمان با طب سوزنی می‌تواند روش مناسبی برای ترک اعتیاد باشد‌. بنابر تحقیقات انجام شده‌، طب سوزنی باعث ترشح اندروفین طبیعی مغز شده و به این طریق باعث عدم علاقه‌ی فرد معتاد نسبت به مواد مخدر شده و به راحتی و با آرامش در مدتی نسبتا کوتاه موفق به ترک اعتیاد خواهد شد.

تاثیر مثبت طب سوزنی
بررسی نتایج مثبت به دست آمده با طب سوزنی در ترک اعتیاد‌، موفقیت حدود 72 درصد برای معتادان به هرویین و 88 در‌صد برای معتادان به تریاک پس از 24 الی 99 ماه (‌2 تا 8 سال‌) بوده که نسبت به سایر روش‌های درمانی‌، از بازدهی بسیار مطلوبی برخوردار بوده است‌. روش بالینی برای درمان سندرم ترک اعتیاد به وسیله‌ی طب سوزنی با استفاده از گوش و تحریک الکتریکی‌، نخستین بار توسط “Wen” و “cheung” در هنگ‌کنگ توسعه یافت.
طول مدت درمان این روش بین 1 تا 5/1 ماه بوده و مدت هر جلسه 30 تا 40 دقیقه است. تاثیر درمان پس از 10 تا 15 دقیقه به صورت کاهش علایم ترک اعتیاد مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که پروسه‌ی درمان از هفته‌ای 5 جلسه آغاز شده و به تدریج با روند بهبودی از تعداد جلسات کاسته می‌شود‌.
ترشح اشک‌، آبریزش بینی‌، درد اندام‌ها‌، کرامپ‌های معده‌ای‌، لرز‌، خشم و عصبانیت ناپدید شده، تنفس بیمار منظم‌تر شده و بیمار احساس گرمی و آرامش می‌کند‌. بیماران تحت درمان حالت بهبودی را بیان می‌کنند و میل به مصرف مواد مخدر در آن‌ها متوقف می‌شود‌. تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی در خلال درمان اعتیاد با طب سوزنی مشاهده نشده است‌.
حالت لذت حاصل از درمان با طب سوزنی که در خلال درمان به بیمار دست می‌دهد شاهدی بر تهیج ساختمان‌های عصبی بوده و نشان دهنده‌ی ترشح مورفین در مغز است.
بیشترکسانی که درمان شده‌اند پس از درمان اولیه، هیچ گونه ناراحتی و میل و هوس نسبت به مواد مخدر ندارند‌، ولی برای این‌که اثرات درمان برای همیشه باقی بماند درمان یاد‌آوری ضروری و موثر است‌.
در سوالی که از درمان شدگان مبنی بر وجود میل و هوس پس از درمان با طب سوزنی به عمل آمد، 92 در‌صد آنان اعلام کردند که هیچ گونه تمایلی به مصرف مواد مخدر ندارند.طبق نظرخانواده‌ها70 ‌درصد از معتادان پس از درمان با طب سوزنی از نظر اخلاق نیز بهبود یافته‌اند‌.
ترک معتادان به مواد مخدر با روش طب سوزنی نسبت به سایر روش‌های درمانی‌، از مزایای زیر برخوردار است:
1- عدم مصرف داروهای شیمیایی.
2- کاهش سندرم ترک اعتیاد (‌نسبت به سایر روش‌‌های درمانی‌، ناراحتی بسیار کمتری در زمان ترک خواهد داشت‌).
3- ایجاد آرامش و اعتماد به نفس در فرد معتاد.
4- هزینه‌ی بسیار کمتر نسبت به سایر روش‌ها
5- طول مدت بسیار کم درمان (‌یک تا دو هفته)
6- درمان می‌تواند به صورت سر‌پایی انجام شود.
7- معمولا پس از درمان‌، میل‌، هوس و کشش نسبت به مواد مخدر نخواهد داشت.
8- نتیجه‌ی درمان بسیار موفقیت‌آمیزتر از سایر روش‌ها است.
با توجه به مزایای فوق و با توجه به گسترش روز افزون اعتیاد‌، طب سوزنی می‌تواند به عنوان یک روش بسیار موثر‌، گسترش یابد تا بتواند راه‌گشایی برای درمان تمام معتادان باشد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S i s i l ترک اعتیاد و سیگار با طب سوزنی طب سوزنی 0

Similar threads

بالا