ترمیم لیزری زخم‌ها جایگزین بخیه

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94011704169
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵



محققان بر این باورند که با روش جدید بزودی می‌توان زخم‌ها و برش‌های جراحی را به سادگی با پرتو لیزر ترمیم کرد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان بر این باورند که روش جدید از عملکرد بهتری نسبت به روش‌های کنونی برخوردار است که به بافت آسیب رسانده و می‌تواند زخم ایجاد کند.
امروزه بیشتر برش‌های جراحی با استفاده از بخیه یا گیره یا چسب‌های شیمیایی پیوند می‌خورند که از مشکلاتی برخوردار هستند؛ محققان دریافتند که با حرارت دادن نقطه زخمی توسط لیزر می‌توان آن را بدون باقی گذاشتن جای زخم، ترمیم کرد.
از هزاران سال پیش تاکنون از بخیه برای بستن جای زخم استفاده می‌شود، اما محققان بر این باورند که دستگاه دستی آن‌ها بزودی می‌تواند جای این روش سنتی در درمان بیماران را بگیرد.
پیش از این در دهه‌های 1970 و 1980 تلاش شده بود از حرارت دادن برای جوش دادن زخم استفاده شود، اما تا پیش از این هیچ کس نتوانسته بود بطور دقیق، حرارت تولید شده توسط نور لیزر را کنترل کند.

به گفته دانشمندان، اگر یک زخم را با دمای کمتر از 50 یا 55 درجه حرارت دهیم، اتفاقی رخ نمی‌دهد. همچنین با افزایش دما بیش از 65 درجه نیز ممکن است زخم ایجاد شود. از این رو باید محل مورد نظر را حدود 60 درجه حرارت داد تا بتوان به نتیجه قابل قبول دست یافت.
این محققان پس از تولید یک فیبر نوری فناورانه به این کشف دست یافتند که می‌توان نور مادون قرمز را انتقال داده و بطور همزمان حرارت بافت را سنجید. تنها این روش فیبری است که به دستگاه اجازه می‌دهد بطور دقیق نیروی لیزر را کنترل کند.
در حقیقت، این ابداع شامل یک فیبر نوری خاص است که هم به انتقال انرژی لیزر به محل شکاف پرداخته و هم به دقت، دمای محل را اندازه‌گیری می‌کند تا دانشمندان بتوانند دمای محل زخم را کنترل و نظارت کنند.
جوش خوردن زخم با کمک پروتئین کلاژن صورت می‌گیرد که ساختار آن شبیه قلاب های میکروسکوپی در لبه‌های شکاف زخم بوده و در اثر حرارت دیدن، به یکدیگر متصل می‌شوند؛ این اتصال در زمان سرد شدن، محکم می‌شود.
این دستگاه در آینده می‌تواند کاربردهای چشمگیری در پزشکی داشته باشد. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه در ترمیم شکاف‌های ناشی از جراحی قرنیه در چشم گاوهای مرده مورد استفاده قرار گرفت که در نتیجه توانست با کمترین آسیب به بافت، زخم را فورا جوش بدهد.
فیبر نوری به قدری باریک است که می‌توان را در یک لوله بسیار نازک قرار داد و از آن در جراحی‌های آندوسکوپی برای ترمیم‌های میکروسکوپی در رگ‌های خونی و عصب‌ها بهره برد. در اولین کارآزمایی‌های بالینی بر روی 10 بیمار انسانی در ماه‌های اخیر، زخمهای درمان شده توسط روش لیزر با موفقیت ترمیم شده و بافت زخم را کاهش دادند. بررسی‌های پیگیرانه در سال بعد می‌تواند نشان دهد که آیا این روش، اثر زخم کمتری را نسبت به روش‌های سنتی باقی می‌گذارد یا خیر.
 
بالا