ترمومتر دیجیتال پرتابل چیست؟

ktajhiz

عضو جدید
ترمومتر های دیجیتالی پرتابل یا قابل حمل (Portable Digital Thermometer) در اندازه گیری و کنترل دما کاربرد دارند ؛ در نگاه اول ترمومتر ها شبیه به مولتی متر هستند. ترمومترهای دیجیتالی برای سنسور دما دارای یک یا چند ورودی (ترموکوپل نوع K، J، Pt100 و...) هستند. ترمومترها برای نمایش دما به فارنهایت یا درجه سانتیگراد دارای صفحه نمایشگر دیجیتال هستند. امکان تست وبررسی چندین نمونه دما در مکان ها و زمان های مختلف و پرتابل بودن ازویژگی های این حرارت سنج های دیجیتالی می باشد . سنسور های دمایی مثل Pt100 در مکانی ثابت می شوند و فقط دمای همان نقطه را نمایش می دهد.



این ترمومتر ها قابلیت اندازه گیری همزمان دما از دو تا 12 نقطه را دارد.شکل زیر بیانگر مثالی از حرارت سنج 4 کاناله با قابلیت اندازه گیری دما و نمایش همزمان دما است.



ترمومتر (حرارت سنج)همراه با دیتالاگر :

ترمومترهای دیجیتال در مدل های ساده خود شامل نمایشگر آنلاین دما هستند اما مدل های جدید ترمومترها دیتالاگر دارند. دیتالاگر حافظه ی دستگاه می باشد که قابلیت ذخیره داده را دارد. به عنوان نمونه تا 32000 مورد در زمان های از پیش تعیین شده دارد و بوسیله پورت RS-232 دستگاه تحت نرم افزار مربوط به همان ترمومتر به رایانه قابل انتقال هست. معمولا کابل دیتالاگر RS-232 می باشد که در بعضی برندها کابل بصورت USB می باشد که باید درایور مربوطه نیز نصب گردد. نرم افزار مخصوص دستگاه نیز اینترفیسی برای نمایش آنلاین و داده های از قبل ذخیره شده ترمومتر به صورت عددی، نموداری و ... می باشد.




پراب های اندازه گیری دما :

پراب های اندازه گیری دما در ترمومتر های دیجیتال بسته به نوع کاربرد متفاوت است. در جدول زیر پرکاربردترین پراب ها آورده شده است:



به طور مثال در شکل فوق پراب ها از چپ به راست: پراب سیمی (مناسب برای اندازه گیری دماهای زیر 250 درجه سانتیگراد)، پراب میله ای PT100 (رنج : 50- تا 400 درجه سانتیگراد مناسب برای اندازه گیری دقیق دما)، پراب ترموکوپلی میله ای (مناسب برای اندازه گیری دما تا 1000 درجه سانتیگراد)، پراب ترموکوپلی سطحی (مناسب برای اندازه گیری دمای سطح مانند کوره تا 1200 درجه سانتیگراد)


پارامترهای مهم در انتخاب ترمومتر دیجیتالی پرتابل :

تعداد سنسورهای ورودی
نوع سنسور ترموموکوپل یا Pt100
محدوده دمایی
قابلیت اتصال به کامپیوتر و ذخیره اطلاعات (دیتالاگر)



منبع:http://kalatajhiz.com/temperature-measurement-training/1677-portable-digital-thermometer
 
بالا