ترفندهايي برای بهره‌وری بيشتر در کسب‌وکارهای کوچک

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ترفندهايي برای بهره‌وری بيشتر در کسب‌وکارهای کوچک[/h]


سيدمحمد اعظمي‌نژاد
رئيس کميته آموزش و پژوهش-انجمن مديريت ايران
منبع: businessinsider
هدايت و راهبری يک کسب‌وکار کوچک، گاه بسيار دشوار است، چرا که ممکن است در طول هر روز نياز باشد شما با بيش از 10 نفر هماهنگی کنيد، به کارهای جاری رسيدگی کنيد و همه اين موارد نيازمند اختصاص وقت و توجه کافی است.


اما بهره‌وری شخصی کمک می‌کند تا شما بتوانيد کسب‌وکار خود را بهره‌ورتر کنيد و بسيار مهم است که بتوانيد هميشه شرايط خود را کارآمد و مناسب نگاه داريد. در اين نوشتار ترفندهايي برای بهره‌وری بيشتر در کسب‌وکار که به صورت روزانه قابليت استفاده دارد، ارائه می‌شود.
به‌صورت ماهانه براساس قانون 80-20 برنامه‌ريزی کنيد. قانون تجزيه و تحليل پارتو(اين ابزار قبلا در همين ستون معرفی شده است) ابزاری مفيد و قدرتمند برای اولويت‌بندی است. براساس اين قانون 20 درصد از فعاليت‌هاي روزانه ما منجر به 80 درصد از نتايج مورد انتظار ما خواهند شد.

بنابراين يکی از اقدامات مهم و اثربخش بررسی و يافتن فعاليت‌ها و اقداماتی است که در طول يک روز وقت شما را می‌گيرد اما نتايجی کليدی و چشمگير به وجود نمی‌آورد. شما می‌توانيد با برنامه‌ريزی صحيح اقداماتی را انجام دهيد که دقيقا برای شما نتايجی عالی توليد می‌کند.
ليست اولويت‌بندی‌های خود را کوتاه کنيد. اغلب افراد فعال در کسب‌وکارهای کوچک، فهرست بی‌پايانی از کارها در طول روز برای خود دارند و به همه چيز به اندازه‌ای برابر توجه می‌کنند.
اما بايد بدانيد در يک کسب‌وکار کوچک، يک فهرست اولويت‌بندی شده بيش از 10 فعاليت موجب سردرگمی بيشتر می‌شود. جالب اينجا است هرچقدر اين فهرست خلاصه‌تر و کوتاه‌تر باشد، ميزان تمرکز تيم کاری شما برای فعاليت‌های تعريف شده بيشتر و دقيق‌تر خواهد بود.

نامه‌ها و ايميل‌های غيرضروری را کنار بگذاريد. شايد به صورت روزانه ده‌ها خبرنامه و ايميل متفرقه به صندوق پستی شما ارسال شود اما با خواندن هر خبرنامه حتی برای يک دقيقه، شما به بهره‌وری خود لطمه وارد می‌کنيد. شما می‌توانيد خواندن ايميل‌های غيرضروری را به زمان‌هاي فراغت خود موکول کنيد.
جلسات کاری را به حداکثر 30 دقيقه محدود کنيد. سعی کنيد اين عادت را در خود و همکاران تقويت کنيد که حداکثر در 30 دقيقه جلسات را به اتمام برسانيد مگر اينکه تشخيص دهيد برای موضوعی خاص نياز به زمان بيشتری داشته باشيد.
معمولا وقتی تعداد و زمان جلسات در يک سازمان زياد می‌شود، نشان‌دهنده آن است که افراد توانايي گفت‌وگو و تعامل اثربخش را با هم ندارند و به همين دليل اغلب جلسات بدون رسيدن به نتيجه‌ای مشخص به پايان می‌رسد.

حداقل هر ماه يک بار، درباره آينده سازمان فکر کنيد. به‌عنوان يک رهبر سازمانی، شما بايد بدانيد آينده صنعت و کسب‌وکار چگونه است، شرکت شما به کدام جهت حرکت می‌کند، چگونه می‌توانيد متمايز عمل کنيد و اينکه چه اقداماتی را بايد بهتر انجام دهيد. برای اين کار می‌توانيد به پياده روی يا دوچرخه سواری برويد و در تنهايي ذهن خود را با اين سوالات مشغول کنيد و برای آن بهترين پاسخ‌ها را بيابيد.
برنامه روزانه را براساس شرايط روحی و سطح انرژی خود تنظيم کنيد. بسته به ميزان انعطاف پذيری کسب‌وکار خود، شما می‌توانيد برنامه روزانه خود را براساس وضعيت خلق و خو و سطح انرژی خود تنظيم کنيد.
برای مثال، اگر احساس می‌کنيد ميزان سطح انرژی شما در ابتدای روز بيشتر است می‌توانيد جلسات کاری خود با همکاران را برای يک پروژه جديد يا خلاقانه برای اين ساعت تنظيم کنيد.

تفويض کار را بياموزيد. احساس می‌کنيد در کارها غرق شده‌ايد؟ يادتان باشد قرار نيست تمام بار کسب‌وکار خود را شما به تنهايي به دوش بکشيد. در عوض بايد کسی را پيدا کنيد که بتوانيد کارهای خود را به او واگذار و فعاليت‌ها را در ميان اعضای تيم کاری خود توزيع کنيد.
از تجزيه و تحليل‌های فلج‌کننده اجتناب کنيد. اغلب ما آنقدر درگير انجام تجزيه و تحليل‌های گيج‌کننده می‌شويم که موجب اختلال در تصميم‌گيری می‌شود. به عبارتی سعی کنيد برای تجزيه و تحليل به اندازه کفايت اطلاعات گردآوری کنيد اما اجازه ندهيد اين کار موجب به تاخير انداختن تصميمات شود.
در هر هفته کاری، يک جلسه به ايده‌پردازی با کارکنان اختصاص دهيد. برای جلب مشارکت و اخذ نظرات خلاقانه يک جلسه اختصاصی در هر هفته با کارکنان برای جمع آوری ايده‌های خلاقانه آنها برگزار کنيد. در اين جلسات سعی کنيد کاری کنيد تا افراد بتوانند نظرات خود را به صورت آزادانه بيان کنند.

محل کار را برای کارکنان دلنشين کنيد. مطالعات نشان می‌دهد بين راحتی محيط کار و بهره‌وری افراد ارتباط مستقيمی وجود دارد. سعی کنيد با چيدمان صحيح و زيبا و به کارگيری نور مناسب، محيط کار را برای کارکنان دلچسب کنيد. شايد بهترين تجربه برای اين موضوع شرکت گوگل باشد که توانسته بهترين تجربه را برای کارکنان در محيط کار فراهم سازد.
سلامت خود را در اولويت قرار دهيد. در نهايت، بايد حواستان باشد برای کسب‌وکار از سلامت خود برداشت سرمايه نکنيد. ضمن اينکه بايد کارکنان را نيز به رعايت عادات مناسب برای حفظ سلامتی ترغيب کنيد! تحقيقات نشان می‌دهد تغذيه نامناسب و عدم فعاليت بدنی بر ميزان بهره‌وری در محل کار تاثيرگذار است.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/929817/#ixzz3lsVYo3FO
 
بالا