ترديدهاي تازه در نظريه اساسي فيزيك ذرات

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترديدهاي تازه در نظريه اساسي فيزيك ذرات







شواهد جديد در مورد اين كه يك ذره زيراتمي در يك شيوه خاص بيش از آنچه كه بايد دچار تجزيه شده، مي‌تواند نظريه حاكم فيزيك ذرات را دچار نقصان كند.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين نظريه كه مدل استاندارد نام دارد، بهترين راهنماي دانشمندان براي توضيح ذرات ريز ماده سازنده جهان است اما بسياري از فيزيكدانان نسبت به بروز شكاف هايي در آن با ترديد مواجه شده‌اند و بر اين باورند شايد مشكلات ديگري نيز در اين اصل محكم وجود داشته باشد.



محققان تجربه بابار(BaBar) آزمايشگاه ملي شتاب‌دهنده اسلاك در كاليفرنيا به مشاهده برخورد ميان الكترونها و پوزيترونها مي‌پردازند كه همكاران ضد ماده آنها محسوب مي‌شوند. اين ذرات در زمان برخورد به شكل انرژي منفجر شده و به ذرات جديد تبديل مي‌شوند. اين ذرات اغلب شامل مزونهاي ميله B بوده كه از ماده و ضد ماده به خصوص يك كوارك زيرين و ضد كوارك ساخته شده‌اند.


محققان بابار به بررسي يك فرآيند خاص تجزيه پرداختند كه در آن مزون هاي ميله B به سه ذره ديگر شامل يك مزون D(يك كوارك و ضد كوراك كه يكي كوارك افسون بوده)، يك ضدنوترينو(همكار ضدماده نوترينو) و يك لپتون تائو(نوعي الكترون) تجزيه مي‌شوند.


آنچه محققان در اين آزمايش به آن پي برده اند اين بود كه اين فرآيند بيشتر از ميزاني كه مدل استاندارد پيش‌بيني كرده، اتفاق مي‌افتد.
به گفته مايكل روني، سخنگوي بابار از دانشگاه ويكتوريا در كانادا، اين مازاد در پيش‌بيني مدل استاندارد جالب است، اما پيش از يك اعلام كشف واقعي بايد آزمايشات ديگري نيز انجام شود تا تنها يك نوسان آماري در نظر گرفته نشود.


در حالي كه يافته‌هاي بابار نسبت به مطالعات پيشين در مورد اين تجزيه‌ها از حساسيت بيشتري برخوردار است، اما هنوز به لحاظ آماري براي اعلام وجود يك نقص واضح در مدل استاندارد قابل توجه نيست.



براي تائيد اين نتايج بايد داده‌هاي بيشتري از تجربيات ديگر مانند پروژه بله در سازمان تحقیقات شتاب‌دهنده انرژی بالا ژاپن(كك) نيز كه به توليد مزونهاي B پرداخته، مورد استفاده قرار بگيرند.


تجربه بابار طي سالهاي 1999 تا 2008 به مشاهده برخوردهاي ذرات پرداخته اما فيزيكدانان هنوز در حال بررسي داده‌هاي آن هستند.
نتايج اين دانشمندان در دهمين نشست سالانه نقض فيزيك و توازن بار در چين ارائه شده و جزئيات آن در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ZEUS83 نظريه انفجار بزرگ اخترفیزیک 4

Similar threads

بالا